China september 2018

Chi Long HoReisverslagen

China reis 4 september – 21 september 2018

Dinsdag 4 en woensdag 5 september

Na het aftellen is het dan eindelijke zover en gaan we met de reis naar het verre oosten beginnen. Met het zonnetje aan de hemel vertrokken we met de grote Munckhof bus via Venray Horst en Venlo naar Düsseldorf airport.
Na de vlotte bagage afgifte liepen we door de veiligheidscontrole waar we een body scan kregen naar de gate waar de grote Airbus A380 al op ons stond te wachten. De piloten en crew liepen al voorbij en de hal werd al snel gevuld met vele mensen, er passen er nogal wat in.
We vertrokken stipt op tijd richting Dubai met een fijne comfortabele vlucht. Aan boord genoten we van een goede maaltijd en wijntje en was de service verder tot in de puntjes verzorgd.

Aangekomen in Dubai moesten we weer door de controle om bij de volgende gate uit te komen. We hadden nog even tijd voordat onze volgende vlucht was en enkele van ons kwamen een Heineken bar tegen, voor een groot glas bier kennen ze hier de prijzen, maar liefst 8 euro per glas.

We konden op tijd boarden voor onze vlucht naar Shanghai, wederom in die enorme kist van een A380. Helaas bleven we aan de gate staan omdat er een gast aan boord onwel was en van boord moest, hierbij moest ook de bagage van die persoon eruit gehaald worden, wat alles bij elkaar bijna 1,5 uur duurde. Uiteindelijk toch het luchtruim gekozen en de piloot haalde een beetje van de verloren tijd in en zo kwamen we een uur later aan in Shanghai.
Helaas zat het nu weer even niet mee, want er waren nieuwe regels in werking getreden sinds de handelsoorlog met de USA moest iedereen in de rij staan om bij een automaat de vingerafdrukken te laten scannen met het paspoort. Wel fijn dat de machine het paspoort herkent qua nationaliteit waardoor de machine duidelijke aanwijzingen gaf in het Nederlands. Vervolgens liepen we door een poortje die de lichaamstemperatuur opnam om te zien of niemand ziek was om vervolgens bijna 1,5 uur in de rij bij de douane te staan.
De bagage hadden we in ieder geval dan weer welk snel bij elkaar.

Bij de exit stond onze gids Jian al ons op te wachten en bracht ons naar de bus zodat we daar onze koffers kwijt konden. Gezamenlijk liepen we weer terug het vliegveld in richting de magneetzweeftrein. Deze kogelterin die echt zweeft en niet op rails loopt maar over een magnetische baan, bracht ons 32 km verder met een snelheid van 301 km/u in 8 minuten naar het eindpunt. Hij haalde de topsnelheid van 420 km/u vanavond helaas niet.
Tijd voor onze eerste Chinese maaltijd en die liet ons goed smaken.
Schalen met zoetzure kip varkensvlees reepjes en Gon boa kip kwamen op tafel, diverse groente schotels en rijst en noodles. Het liet ons na de lange dag goed smaken.
Na de eerste kennismaking met het eten, reden we in een half uurtje van Pudong; het nieuwe Shanghai naar Puxi de oude stad, deze 2 stadsdelen worden gescheiden door de Huangpu rivier.

Aangekomen bij ons mooie hotel konden we vlot inchecken en onze kamers opzoeken voor een welverdiende nachtrust.

Voor foto’s klikt u hier

Donderdag 6 september

Na een voor de meeste goede nachtrust in onze mooie kamers werden we om 7 uur gewekt waarna we uitgebreid konden ontbijten. Het ontbijt met heerlijke koffie en dito ontbijt buffet met westerse gerechten maar ook een oosters buffet met warme gerechten. Het liet ons goed smaken waarmee de bodem was gelegd voor deze dag.

Om half 9 stond onze bus klaar om ons Shanghai te laten zien. We reden eerst naar de Jade Boeddha tempel, voor mij als begeleider was ik zeer benieuwd aangezien we vorig jaar het een bouwput was, de hoofdhal van de tempel werd vorig jaar exact een jaar geleden 30 meter naar achter verplaats wat ca. 7 dagen zou duren. Tijdens dat bezoek vorig jaar was het een drukte van belang met een ceremonie en landelijke televisie want een enorme hal uit 1929 in zijn geheel 30 meter verplaatsen was toch wel een happening.
Het resultaat was prachtig nieuwe tempel hallen direct bij binnenkomst mooi aangelegde plein en veel bonsai. De oude grote hal die verplaatst was stond nu inderdaad ca. 30 meter naar achter en van een bouwput niets meer te zien.
Onze gids Jian lichtte ons het e.e.a toe waarna we door alle hallen liepen en zo meer te weten kwamen over het Zen Boeddisme wat deze tempel vertegenwoordigd.
We kwamen voor het hoogte punt van de tempel en wel de 2 Jade boeddha figuren; een kleine liggende en een grote van bijna 2 meter. Deze beelden zijn uit 1 stuk geslepen en stammen uit einde 18e eeuw.

Na de Jade boeddha tempel reden we naar een zijdespinnerij. Hier werd ons door een medewerkster van deze zaak uitgelegd hoe nu de zijde wordt geproduceerd. De levenscyclus van de zijde rups tot cocon en vlinder werd geïllustreerd. Ook werd gedemonstreerd hoe de zijde van de cocon werd gesponnen en vervolgens ook hoe men de vulling maakte van een zijde dekbed. Uiteraard mondde de tour uit in een grote winkel, waarbij de meesten van ons de koffie bar opzochten.
Koffie was wel trouwens relatief duur omdat China geen koffie land is.
Tijd voor de lunch in een restaurant wat enkele deuren verder was dan de zijdespinnerij. Een pittige lunch met diverse smakelijke gerechten. Aubergines met gehakt, kip en vlees gerechten en natuurlijk enkele groenteschotels.

Na de lunch bracht de bus ons naar Pudong het nieuwe Shanghai waar alle wolkenkrabbers staan. Het was wel erg bewolkt maar de toren was verder goed te zien. Onderaan de toren voelde we ons wel heel erg klein, want een enorme hoge gebouwen.
Een van de torens gingen we naar boven met de lift, dit extraatje wat niet op het programma stond werd dus wel gedaan en werden met de snelle lift naar de 88e verdieping geschoten. In slechts 45 seconden stonden we op de 88e en konden we genieten van een geweldig uitzicht over de stad.
Inmiddels was het alweer 15 uur en reden we van de Jin Mao toren weer naar het oude kant van Shanghai en bezochten we de Yu tuinen met haar bazaar. Een drukte van belang met veel mensen en toeristen. De Chinese tuinarchitectuur bestaat niet zoals wij kennen bloemen maar juist veel groen en met veel rosten en natuursteen. Ook meerdere grote waterpartijen met goudvissen en koi karpers symboliseren geluk en voorspoed en natuurlijk rijkdom. Deze tuin werd gebouwd voor een toenmalige hoge beambte en later is het door de overheid tot museum behouden. Na de tuinen te hebben bezichtigd kregen we wat vrije tijd voor de bazaar om wat rond te snuffelen.

Nu was de Bund aan de beurt de oude koloniale overpromenade van de Huangpu rivier. Vele gebouwen uit de jaren 20 zijn allemaal behouden gebleven en is nu een van de duurste straten van China, grote merken en internationale bankgebouwen zijn er gevestigd. Shanghai heeft slechts een geschiedenis van ca. 100 jaar wat als vissersdorpje is uitgegroeid tot een metropool van ca. 30 miljoen inwoners. Naar de laatste volkstelling in 2010 zouden er ca. 24 miljoen moeten zijn maar met de vele gastarbeiders uit eigen land zijn het ver inmiddels meer dan 30 miljoen. De jeugd van het binnenland trekt allemaal naar de stad op zoek en op hoop voor een beter leven.

Als laatste onderdeel van het dagprogramma bezochten we nog kort de langste winkelstraat van China van ca. 5 km de Nanjing road. Het begon al te schemeren waardoor we al een beetje van de vele lichtreclame konden genieten.
Het diner was niet inbegrepen maar de lunch (wat in China hetzelfde is als het diner) viel bij iedereen goed in de smaak waardoor we allemaal zeiden tegen onze gids zoek maar eens een restaurant uit. Ook nu weer een smaakvolle pikantere maaltijd met diverse gerechten waaronder een soort van pizza gemaakt van mais.

Als facultatieve avond programma bezochten we de acrobaten circus, wat een spektakel met adembenemede acts die opgevoerd werden, zaten we regelmatig op het puntje van onze stoel. Ook een flinke dosis humor was een aangename verrassing.

Moe maar voldoen sloten we de dag af en morgen nemen we onze koffers mee en verlaten we Shanghai om naar Hangzhou te rijden. Een stad van slechts 8 miljoen inwoners beroemd om haar West meer en de theeplantages.

Vrijdag 7 september
Vandaag een vroege wake up call omdat we vandaag een busrit hebben naar Hangzhou. Keurig en op tijd zat iedereen in de bus en konden we afscheid nemen van Shanghai, wat een rit van max. 3 uur zou moeten zijn werd uiteindelijk bijna 5 uur. File om Shanghai uit te komen en net voor Hangzhou was een ongeluk gebeurd en stonde we weer in de file. Het ochtend programma werd dus doorgeschoven na de lunch.
Onderweg stopten we nog even voor een plaspauze en bij dit tankstaion was een Starbucks en een Mac Donalds, omdat bij de Starbucks een lange rij stond hebben we maar koffie gehaald bij de Mac.

De lunch liet ons wederom goed smaken en er stonden weer nieuwe gerechten op tafel die we nog niet hadden gehad zoals gebakken garnaaltjes en een deegballetje die je kon vullen met geroerbakte gedroogde groente.
Na de lunch reden we naar het West meer. Omdat Hangzhou zo populair is bij de Chinese toeristen en jaarlijks meer dan 50 miljoen bezoekers trekt is het altijd enorm druk en zijn er nu striktere verkeersregels. Hierdoor mag de bus niet meer stoppen direct bij de bezienswaardigheden maar moeten ze parkeren bij de bus parkeerplaats, hierdoor moesten we een flinke wandeling maken naar de oude binnestad en haar apotheek wat stamt uit eind 18e eeuw. We liepen door een souvenirstraat met vele winkeltjes om uiteindelijk bij de apotheek te komen. Hier kregen we uitleg hoe de traditionele Chinese medicijnen werken.
Na dit interessante bezoek reden we naar het West meer waar we een boottochtje over het West meer maakte. Dit meer is een baai geweest van de rivier en door de keizers vergroot tot wat het nu is. Een prachtig meer met heel veel groen aan de kanten en veel lotusplanten.
Helaas miezerde het en was het toch wel redelijk benauwd.
Als laatste bezienswaardigheid reden we naar de Ling Yin tempel uit de 3e eeuw. Een prachtig aangelegd park met in het midden de Lin Ying tempel en kloosters. Ook de originele rotswanden aan de zijkanten van het pad met de vele uitgehouwen boeddha beelden trokken onze aandacht.
De temnpel bestaat uit meerdere hallen waarbij de opzet eigenlijk nagenoeg gelijk is. De 1e hal is altijd de beschermheilige boeddha, 2 en hoofdhal heeft altijd het beeld van de grondlegger van het boeddisme en de 3e hal is de hal van de medicijn boeddha.

Inmiddels was het alweer 18 uur en werd het al goed donker in de stad. We reden in een klein uurtje naar ons hotel. Deze ligt aan een druk kruispunt en het achteruit inparkeren in onze parkeerplaats vergde dan ook enige kunst en vliegwerk.
Even de koffers naar de kamer en we zaten om 19.30 uur in het hotel restaurant alwaar we wederom een heerlijke Chinese rijsttafel voorgeschoteld kregen.
Morgen gaan we de wandelschoenen aantrekken en de thee bergen in.

Voor foto’s zie de Reishuis Facebook pagina of klik hier
Op Reishuis pagina tevens een vlog

Zaterdag 8 september

Na onze wake up call en een uitgebreid ontbijt was het de bedoeling om de ochtend te gaan wandelen in de bergen, echter ivm. de regen besloten we eerst naar de theeplantages te gaan en het thee museum.
In het thee museum kregen we een uitleg hoe thee is ontstaan en hoe nu de bewerking plaats vond zowel vroeger als nu.
De jonge thee blaadjes die geoogst worden in deze regio zijn de beste in zijn soort mede door het klimaat en grond.
De beste thee is de minimaal bewerkte groen drakenbronnen thee, als deze thee verder gefermenteerd wordt krijg je de jasmijn en zwarte thee.
Uiteraard kregen we een thee ceremonie en proeverij, hier konden we de verschillende thee proeven en waar het al niet goed voor was. Soms met hilarische grappenmakerij. Wat is het gezellig met de groep.

Inmiddels was het tijd voor de lunch, in een afgeladen vol restaurant waar tevens een Chinees feestje was kregen we wederom een complete rijsttafel voorgeschoteld. Het feestje ging er luiduchtig aan toe. De gastheer en vrouw die een feestje geven en dit kan een verjaardag of bijv. Bruiloft zijn gaan altijd langs elke tafel (altijd ronde tafel met 10 personen) en er wordt dan luidkeels geproost en gedronken, veel alcohol is dan in het spel; en dat al tijdens het middag uur.

Na het diner gingen enkele van ons met de taxi terug naar het hotel en de sportievelingen onder ons werden door de bus naar het startpunt gebracht van de wandeltocht in de thee bergen. We moesten eerst 2.000 traptreden in het bos bedwingen, een zware opgave bleek later. Gelukkig waren de weergoden ons goed gezind, droog met een aangenaam wandeltemperatuur.
Bovenaan na de 2.000 treden konden we in een tuintje op adem komen, echter de vlakke/glooiende wandeling begon nu pas. Langs rotswanden en een rots pad, althans een pad met veel losse stenen in plaats van een geplaveid pad liepen we langs prachtige uitzichten en zover je keek overal theestruiken en thee terrassen. Op de achtergrond lag Hangzhou stad met het West meer. Na de intensieven vlakkere wandeling kwamen we op het punt dat we moesten dalen, middels trappen en vlakke stukken. Met name de trappen gingen af en toe behoorlijk steil naar beneden. Eenmaal onderaan klopten we ons zelf terecht op de schouders voor de mooie prestatie.
De bus haalde ons weer op en reed in een uur weer de stad in zodat we ons konden opfrissen voor de avond. Het diner werd wederom in het hotel geserveerd en na het diner stond een facultatieve show op het programma en wel het impressions of West Lake. Een show waarbij de natuurlijke achtergrond van het West meer als decor fungeert en waarbij licht en live muziek en met vele dansers met verlichting in de hand op een podium een theater stuk opvoerde waarbij het podium dus net onder water ligt en waarbij het dus lijkt alsof men over water loopt.
Het duurde een klein uur en iedereen vond het een geweldige show, ietsv wat je niet kunt uitleggen, maar des te mooier maakt.
Terug naar het hotel kregen we van onze gids nog een sticker met daarop een nummer die we op onze koffers moesten plakken omdat we de volgende dag met de trein gaan rijden.
Morgen een reisdag waarbij we vroeg moeten opstaan. We reizen morgen in de sneltrein 1e klasse van 08.45 tot ca. 16.00 uur van Hangzhou naar Yichang east station en zullen dan in gaan checken op ons Yangtze cruise schip voor een 4 daagse cruise langs de oevers van de Yangtze.
Voor de geïnteresseerden check eens op youtube de serie van Ruben Terlou; Langs de oevers van de Yangtze.

De komende dagen kan het verslag vertraging oplopen omdat we op het cruise schip weliswaar wel wifi internet hebben echter soms tussen de kloven geen bereik hebben.

Het gaat verder perfect met alle leden van de groep en we hebben het geweldig naar onze zin, het klikt super en er wordt veel gelachen, de moppen vliegen je af en toe om de oren, de schrijver is nog benieuwd naar de mop met Sjefke van onze Hilde.

Zondag 9 september

Vandaag een hele vroege wake up call ivm onze treinreis. We konden op tijd ontbijten om een goede bodem te leggen voor onze treinrit van Hangzhou naar Yichang. Wat een keurige voorbeeldige groep ze luisteren allemaal zo goed, 07.10 uur in de bus en iedereen zat zelfs al 5 over 7 in de bus, super. Zou dat komen omdat men straks bang is voor het examen eetstokjes eten?? Wie zakt blijft namelijk achter! ☺
In ca. 25 minuten bracht onze bus ons naar het station met de high speed trains. Het enorme stations gebouw doemde al op, wat een enorm station. Overigens zijn alle hoge snelheidstrein station zo groot en allemaal nieuw van de afgelopen jaren. Het high speed spoornetwerk is in razend tempo gebouwd door heel China en heeft nu al de meeste kilometers ter wereld. Het hele netwerk is gebouwd op palen er is dus nooit sprake van overwegen. Soms tot wel 7 tot 8 verdiepingen hoog.
We namen afscheid van onze bus chauffeur en vergaten natuurlijk niet de fooi te geven.
We liepen gezamenlijk door de veiligheidscontrole waar onze treinkaartjes en paspoorten werden gecontroleerd. Nu de koffers ook weer door de x-ray apparaat. Nadat we door de controle heen waren kwamen we al in de enorme stationshal gloednieuw en schoon maar met heel veel mensen. We moesten naar gate 10A en er waren meer dan 20 gates. Alleen voor de highspeed trains, want de boemel treinen komen hier niet, die stoppen bij de oude stations.
Ca. 15 minuten voor vertrek mochten we als groep als eerste door de poortjes en moesten middels een roltrap naar het perron, daar stond onze trein al te wachten. Iedereen heeft gereserveerde zitplaatsen en op ons treinkaartje stond exact welk wagon en welke zitplaatsen. Dus makkelijk te vinden. We konden onze koffers gelukkig goed kwijt en daar zaten we in de 1e klasse coupe’s heerlijk ruime zitplaatsen met stopcontact tafeltjes en flinke beenruimte.
Onze rit gaat van Hangzhou naar Yichang en rit over 1050 km en komen ca. 16.07 uur aan.

Na aankomst was het even opletten dat iedereen snel van boord was aangezien Yichang een relatief kleine plaats is waar de trein niet zo lang een tussenstop had. Onze gids Jian liep voorop naar de uitgang alwaar we onze bus al klaar stond.
De vriendelijke en behulpzame chauffeur hielp ons met de koffers en reden vervolgens naar het restaurant voor ons diner.

Na het diner reden we in ca. 1 uur naar het cruiseschip alwaar we wederom door de security moesten en vervolgens incheckte op het cruise schip.
Onze chauffeur reed eerst nog verkeerd en stonden we bij de verkeerde aanlegsteiger. Het was dan ook slecht aangegeven. Helaas mogen de cruise schepen voorlopig nu niet meer door de sluizen waardoor we nu aan boord ging al achter de dam op het stuwmeer.
Onze koffers werden door kofferdragers aan boord gedragen.
We kregen van onze Engelstalige river guide een uitleg over de komende dagen.

Onze hutten waren allemaal buitenhutten met mooi balkon met tafeltje en 2 stoelen en zijn ca. 21 m2 groot, ruime kamers met 2 grote 1-persoons bedden. Helaas zo wat weinig ruimte voor de grote koffers. Verder was het schip voorzien van een groot restaurant en grote balzaal op het bovendek.
Het schip is ca. 140 meter lang, 17,5 meter breed en 150 man personeel en maximaal 450 gasten, deze keer waren er ca. 280 gasten aan boord waarvan ongeveer de helft niet-Chinesen.
Na de uitleg werden de sleutels uitgedeeld en konden we onze kamers opzoeken en de rest van het schip verkennen.
Morgen kunnen we uitslapen………….. ontbijten VOOR 08.30 uur?!?
De rest van de ochtend kunnen we rustig aan doen en genieten van het schip, ook wordt er dan een documentaire in de ball zaal getoond en een lezing over traditionele Chinese massage. Ook bestaat er in de ochtend een mogelijkheid voor het doen van een facultatieve excursie. Na de lunch gaan we dan naar het 3 kloven dam project en de dam zelf, daarna zullen we pas gaan varen.

Maandag 10 september

Dat we gaan cruisen wil helaas niet zeggen dat we kunnen uitslapen, rond 07.00 uur kwam de eerste omroep al als wake up call en aankondiging dat de gasten die de optionele tour hadden geboekt zich om 07.45 uur te verzamelen.
Het ontbijt was tot 08.30 uur dus moesten we op tijd ontbijten.
Na het ontbijt werd de documentaire van National Geographic over de 3 kloven dam getoond in de bar en aansluitend een demonstratie van dr. Zhao over Chinese massage en geneeskunde. De rest van de ochtend was ter vrije besteding.
Om 12.15 konden we aan het lunchbuffet met ruim keus uit natuurlijk vele Chinese gerechten.
Om 14 uur werden we opgehaald door een lokale gids die ons aan wal bracht en met een bus reden we naar 2 verschillende uitkijkpunten waar we mooi uitzicht hadden van de dam met haar 2 km breedte.
In de bus waar we met 2 andere groepen in zaten werd door een collega van Jian toegelicht hoe de dam ontstaan is en vertelde ze over de omgeving. Al vrij snel na de val van de laatste keizer werd het idee al geopperd voor het maken van een dam ter bescherming van overstromingen. Later met de energie behoefte sneed het mes aan 2 kanten. Uiteraard zijn er voor en tegenstanders aangezien de dam ook het klimaat enigszins heeft aangepast en ook qua flora en fauna in het water. De hoeveelheid slib die voor veel leven zorgt wat niet door de dam kan was ook een probleem waar een oplossing voor moest komen.
De dam is 2.3 km breed en heeft een fundering die onderaan ca. 150 meter breed is. 32 turbines zorgen voor ca. 3% van de energie van de bevolking in heel China en met name in de grote steden Shanghai, Guangzhou en Chongqing. Elke turbine levert 7000 megawatt en is de grootste ter wereld qua capaciteit. Voor het teveel aan water laat men het water in het middelste gedeelte los door deze met een soort van glijbaan de lucht in gespoten tot ca. 100 meter verder stroomafwaarts zodat dit water niet de fundering zou aantasten. Nadeel is weer dat dit water zorgt voor vochtige lucht en nevel/mist.
De enorme sluizen zorgen dat het grote waterverkeer zijn weg kan vervolgens en de enorme scheepslift zorgt er voor dat kleinere schepen snel hun weg kunnen vervolgen.
Deze plek is uitgekozen ivm een bocht waar in de rivier waar in het midden van de bocht een granieten eiland was. Dit was ideaal omdat men dan aan een kant van het eiland de dam kon bouwen terwijl de andere kant van net eiland het water en het verkeer tijdens de bouw gewoon door kon blijven gaan. Toen dit gedeelte van de dam klaar was werd begonnen met de sluizen die dwars door de naastgelegen berg werd gebouwd, nadat de sluizen klaar waren kon men beginnen met het droogleggen middels een tijdelijke dam van het laatste gedeelte en kon daar de complete dam worden gesloten.
Uiteindelijk is de scheepslift in 2016 opgeleverd.

Terug op ons schip kregen we een washandje en kopje thee en konden we ons opfrissen.
Rond 19 uur werden we verwacht in de bar waar we een glaasje bubbels kregen en de hand van de kapitein mochten schudden. Met een speech heette hij alle passagiers welkom. Het hapjes buffet werd geopende en de kapitein kwam nog even langs elke tafel voor het uitbrengen van een toast.

Diner was wederom buffet en met deze keer o.a. aardappelpuree met spekjes en gehaktballetjes.
Sommigen van ons hadden een massage geboekt en weer andere gingen naar de bar voor een drankje en muziek/dans. Ook de bioscoop vertoonde de film National Treasure. Uiteraard was het zonnedek bar ook open.
Het schip was ondertussen gaan varen en zou de hele nacht doorvaren.

Morgen vroeg op voor onze excursie op een neven rivier van de Yangtze.

Dinsdag 11 september

Een zacht achtergrond muziekje klonk al vroeg uit de speakers van de kamer om ons te wekken en het ontbijt werd al vroeg geserveerd. Helaas was er deze keer wat weinig keus aan beleg, wel veel warme gerechten die meer naar de smaak is van de Chinezen.
We mochten om 08.15 uur overstappen op een kleinere boot met 2 dekken, waarbij het bovendek natuurlijk favoriet was. Hier hadden we dan ook het beste uitzicht want deze boot zou een uur een neven rivier invaren wat ook een grote kloof was. Het water is in deze nevenrivier ca. 90 meter diep na realisatie van de dam. Ervoor was het maximaal 10 meter diep. De steile bergwanden aan weerszijden waren kolossaal en onze Engelstalige lokale gids vertelde door de speakers wat we zagen. Ook wilde apen leven in dit bergachtig gebied. Onderweg zagen we onnoemlijk veel grotten waarvan 1 grote grot je met een klein bootje in kon tot wel 8 km diep.
Op grote hoogte zagen we een grote bergspleet met daarin balken met daarop een doodskist die er kennelijk volgens de gids al heel lang stond en komt voort uit een bepaalde bevolkingsgroep die dit als ritueel had en inmiddels is uitgestorven. Dat het hout zo oud en goed blijft heeft kennelijk met een bepaalde houtsoort te maken, welke je ook terug vindt in Peking in de verboden stad waar de meeste gebouwen ook bestaan uit houten palen en daken allen met houtverbinding aan elkaar vast gezet zonder spijkers of schroeven.
Onze lokale gids was erg goed en vertelde veel, op het einde verkocht ze nog zwarte thee wat een handeltje was van haarzelf voor haar ouders die bijna geen pensioen genoten en zo een extra centje konden bijverdienen met een klein potje zwarte thee. Ze deed het in ieder geval op een leuke manier, waardoor velen van ons overstag gingen.

Tegen 11 uur waren we weer terug op het cruiseschip en voerde we weer verder.
Onze Riverguide nodigde een ieder uit op deck 5 op het voorste gedeelte van het uitzicht te genieten waarbij hij heel duidelijk vertelde wat we zagen. Wat een natuurschoon en wat zien Chinezen toch gauw iets in de rotsen of bergen die met flink wat fantasie ergens op lijken. Een uur lang aan een stuk door vertelde de riverguide met veel enthousiasme.

Tijd voor de lunch deze keer met wat meer afwisseling zoals drumsticks en broodje gebakken vis. Uiteraard ook nu weer een lekker zoet toetje na.

Na de lunch vond onze generale repetitie plaats, want vanavond na het diner is er een talentenshow waarbij we uiteraard onze stemmen laten horen.
De rest van de middag weer vrij en ook nu weer nodigde de river guide ons uit voor deck 5 want nu voerde we door het laatste stuk van de 3 kloven, het kortste stuk van slechts 8 km echter wel het mooiste gedeelte.

Tegen half 4 dokte we aan en vond een facultatieve excursie plaats naar een tempel van de witte keizerin. Oude Chinese cultuur en folklore waarbij de Chinese gasten gretig gebruik van maakte echter voor ons niet interessant. Dus heerlijk uitrusten.

Na het diner buffet vond dan eindelijke de langverwachte talenten show plaats waarbij enkele opvoeringen werden gedaan door de crew van het schip. Leuk om dit mee te maken; deze vorm van entertainment, ze deden erg hun best maar stond natuurlijk in schril contrast met wat team Holland op het podium neer had gezet.
Een staande ovatie kregen we!

Na deze geslaagde avond zochten we ons bedje op om de volgende dag een excursie te maken in het spookstadje Fengdu.

Woensdag 12 september

Deze dag was na een vroeg ontbijt bijna de hele dag een vrije dag. Vroeg ontbijt omdat er een facultatieve excursie was waar weer de Chinezen bijna allemaal aan deelnamen. Voor ons dus heerlijk uitrusten. Er werd in de bioscoop een film vertoond. Helaas regende het zodat we geen gebruik konden maken van het zonnedek.
Na de lunch hadden we nog even de tijd want het schip zou rond 15 uur aankomen bij het geestenstadje Fengdu.
Het schip dokte mooi aan bij het aanlegponton en we liepen vervolgens over smalle bruggetjes en pontons naar de kade. Hier een flinke trap naar de weg toe en daar stonden elektrische golfkarren die ons naar de ingang brachten van het geestenstadje.
Jian lichtte het e.e.a. toe bij de ingang. Chinezen zijn erg bijgelovig. Dit stadje staan dan ook diverse tempels waarbij de hemel en de hel wordt aanbeden.
Eenmaal door de ticketcontrole konden we kiezen uit de berg omhoog te lopen met ca. 400 traptreden of met een dichte kabelbaan waar je met 4 personen in kon zitten.
De kabelbaan was ca. 2/3 van de berg en het laatste stukje moest te voet worden afgelegd.
Diverse tempels van de hemel en de aarde maar ook van vruchtbaarheid (de 1000 zonen tempel) zagen we. Op de top van de berg stond dan de poort naar de hel en een pagode waarbij volgens de mythe degene die naar de hel gingen nog een keer naar de heimat kon kijken.
Na de nodige uitleg kregen we de tijd om zelfstandig weer naar beneden te gaan en weer terug bij het schip te komen.
Na terugkomst stond weer een kopje Chinese thee klaar en een handdoekje waarna we nog even konden bijkomen op onze kamer.

Om 19 uur was dan het Captains Farewell dinner waarbij de kapitein alle gasten bedankte.
Na het buffet konden we onze rekening betalen aan de receptie van de genuttigde drankjes van de afgelopen dagen en konden we op onze kamer onze koffers weer gaan inrichten.
Jian had geregeld dat de lokale agent in Chongqing onze grote koffers direct vanuit het schip zou inchecken op de luchthaven zodat we onze grote koffer niet zelf hoefde mee te sjouwen deze keer.

Morgen vertrekt ons vliegtuig vroeg in de middag zodat we op tijd van boord zullen gaan, want we gaan in Chongqing ook nog naar 2 punten waaronder als extraa’tje van Reishuis een bezoek aan de Panda beren.

Donderdag 13 september

Vannacht stond er een sterke stroming op de Yangtze en dat voelde we wel. Het ontbijt was vroeg vandaag want we zouden rond 8 uur aanmeren aan de aanlegsteigers en de bedoeling was dat we rond de klok van 8.30 uur het schip zouden verlaten.
Tijdens ons ontbijt werden onze koffers naar beneden gedragen en middels een extra service van de lokale agent in Chongqing werden onze koffers direct naar de luchthaven gebracht en ingecheckt. Hiervoor hadden ze ook onze paspoorten nodig.
Nadat we afscheid namen van Herbert onze riverguide verlieten we het schip. Onze koffers werden door de bamboe army naar boven gedragen. Jian waarschuwde ons wel voor deze overige bamboe army, want dit zijn gastarbeiders die erg behulpzaam zijn met het dragen van je handbagage of helpen je graag om de trappen op te komen naar de weg. Echter dit is niet gratis.
Onze grote bus stond al voor ons klaar en bracht ons naar de Panda zoo. Onderweg vertelde Jian ons nog ronduit over Chongqing de grootste stad van China met een provincie status. Het gebied is zo groot als Oostenrijk en kent ca. 33 miljoen inwoners. De stad zelf is een bergstad waarbij er geen fietsers zijn maar wel veel motoren. De stad is modern en ook hier wordt veel gebouwd, vele hoge flats. Ook geen metro maar een monorail boven de grond. Sommige hoge gebouwen zijn tegen de bergen aan gebouwd, waardoor je bijv het gebouw in kunt aan de voorzijde op de begane grond maar ook aan de achterzijde op verdieping 10 bijv. Terwijl het gebouw wellicht 20 verdiepingen heeft.

De Panda zoo was heel erg leuk, het was er lekker rustig vandaag en vele oma’s en opa’s met hun kleinkinderen waren er aanwezig evenals vele ouderen die hun hobby’s beoefenden. Enkele panda beren waren net aan het eten van de vele bamboe wat er lag, maar enkele waren ook erg lui. Maar heel erg leuk om te zien.
Na dit bezoek reden we naar het plein van het volk waar een grote congreshal staat uit 1945, wat een imposant gebouw geheel in de stijl van de Ming dynasty. Ca. 4.000 mensen kunnen er binnen zitten.

Tijd om naar de luchthaven te gaan, wat een enorm gebouw was het en hartstikke mooi. We moesten eerste door een extra controle waar wordt gecontroleerd op explosieven door met een wattenstok bij iedereen die langs liep even ergens aan werd getipt aan jassen of je handbagage. Alvorens je door mocht. Daarna namen we afscheid van onze gids Jian die ruim 8 dagen bij ons was en die vloog weer terug naar Shanghai. Iedereen bedankte Xian voor de goede zorgen en werd beloond met een envelop.
Door de veiligheidscontrole was het vervolgens een flinke wandeling naar de gate. Onze vlucht van China Southern airlines had een klein beetje vertraging maar dat haalde die al weer gauw in. Aan boord kregen we nog een Chinees warm, broodje met gezouten en pikante groente erin, niet echt onze smaak.

Aangekomen in Guilin voelde we al de warmte ons tegemoet komen. Met ca. 33 graden was het een stukkie warmer dan Chongqing, alhoewel Chongqing normaal gesproken ook erg warm kan zijn met zomers van 40 graden is dan heel normaal.
Onze gids Lisa stond ons op te wachten en zo liepen we naar de bus. Koffers in de bus en we reden al snel op de weg naar de stad. Het vliegveld waar we aankwamen is al wat ouder en kan de stroom toeristen niet meer aan, direct ernaast wordt de laatste hand gelegd aan een geheel nieuw en groot vliegveld met een mooi design.
Onderweg vertelde Lisa over de stad Guilin en omgeving. Met haar vele karstbergen en heuvels een bijzonder plekje op aarde. Ook staat de stad bekend om haar kaneel waardoor de stad ook heerlijk ruikt. Guilin heeft ca. 700.000 inwoners en is voor Chinese begrippen een dorp, maar er komen hier miljoenen toeristen vanwege haar natuurschoon.
Na ca. een half uur kwamen we aan bij ons hotel alwaar we snel konden inchecken en naar onze kamers. Omdat we de lunch door het vliegen hadden overgeslagen probeerden we al vroeg aan tafel te gaan, dit lukte dan ook rond half 6. Het diner liet ons goed smaken met o.a. gekarameliseerde gebakken banaan, erg zoet maar wel apart, want naarmate de karamel afkoelde werd deze natuurlijk keihard.

Na het diner nam Chi de groep mee naar het centrum van Guilin wat een mooie wandeling betekende van ca. 20 minuten langs de kade van de rivier. Prachtig verlichtte straten en bomen en ook de bruggen waren bijzonder mooi verlicht. Een groot houten typisch Chinees bouwwerk stond er geweldig verlicht.
Eenmaal in het voetgangers gebied konden alle gasten op eigen gelegenheid alles gaan ontdekken en rondsnuffelen. Chi wees nog de weg naar een klein parkje waar 2 hele mooie pagodes stonden die prachtig verlicht waren.
De meesten kozen vervolgens voor een terrasje en genoten volop van de avond.
Op de terugweg weer via de boulevard waren er inmiddels vele dansgroepjes hun danspasjes aan het oefenen. In de avond als het heerlijk is afgekoeld komen de mensen graag naar buiten.
Morgen helaas weer vroeg opstaan want we gaan op tijd naar de boot die ons een panorama tocht over de Li rivier geeft. Het zal een schilderachtige tocht worden; de plek waar vele schilder, dichter, schrijvers en kunstenaars op af kwamen voor haar natuurschoon. De koffers worden door onze bus naar Yangshuo gereden en zien we in het volgende hotel pas terug. Verder is Yangshuo een mooi dorpje waar we een nachtje zijn. Als facultatieve excursie gaan we morgen middag fietsen tussen de rijstvelden.

Vrijdag 14 september

Iedereen had de weg terug gevonden na het avondje stappen…..
Na een vroege wake up call konden we op de 2e verdieping ontbijten en deze was toch wat meer naar de Chinese smaak. We moesten op zoek naar vork en mes, met stokjes eten hebben we nog niet onder de knie, terwijl over minder dan een week al het examen is.

Onze bus vertrok om 07.45 uur richting de Li rivier, het was spits uur en we stonden dan ook regelmatig even vast. Uiteindelijk bij de aanlegsteigers gekomen van de Li river cruise, wat een bussen, we waren dus niet de enige. Na een korte wandeling naar de entree kregen we de tickets uitgedeeld en moesten we door de controle. Op en top China weer, de ene moest zijn of haar paspoort laten zien en de ander weer niet.

Onze boot bestond uit 3 dekken met royale leren 3-persoon banken en tafel in het midden zaten we per 6 gasten aan tafel. Grote panorama ramen zodat we goed zicht hadden. Uiteraard ook een bovendek waar je perfecte foto’s kon maken van het prachtige landschap langs de oevers van de Li. Het was wel benauwd en warm. Gaandeweg richting de middag werd het ca. 34 graden echter met een behoorlijke luchtvochtigheid dus op het dek was het benauwd en warm, binnen waar onze zitplaatsen waren was het wel koel door de airco die overuren maakte.
Het landschap kabbelde voorbij met prachtige karstbergen grotten uiterwaarden met vele vogels en eenden, helaas de waterbuffels gemist.
Wel vele bamboovlotten die je kon huren en ook een soort watertaxi’s waren.
Op de boot kregen we een lunch, een schaaltje met enkele vakjes waarin rijst, 2 gehaktballetjes, mais en boontjes en sambal zat. Deze eenvoudige maaltijd liet zich verder prima smaken. Onderweg kwamen we schilderachtige landschappen tegen waaronder de beroemdste die afgebeeld staat op het 20 yuan biljet. De timing was wel slecht want juistv toen we dat passeerden kregen we de lunch voorgeschoteld.
Na de ruim 4 uur durende kwamen we aan in Yangshuo en liepen we de kade op. De route naar West street liep wel door een lange corridor waar de hele gang door alleen maar handelaartjes waren met allemaal hetzelfde spul. Na een wandeling van ca. 30 minuten (40) kwamen we aan bij ons hotel waar de airco heerlijk aan stond.
Even opfrissen en we vertrokken vervolgens rond half 4 naar onze facultatieve fietstocht tussen de rijstvelden.
Wat een plaatjes konden we met onze camera schieten. Rijstvelden met als decor de prachtige bergen.

Voldaan maar kleddernat van het zweet konden we ons even opfrissen alvorens we naar ons diner gingen, wat ca. 10 minuten (15) lopen was van ons hotel.
De avond was ter vrije besteding en sommigen gingen dan ook even op west street kijken, waar vele barretjes en restaurants waren.

Morgen gaan we de bergen in en zelfs klimmen richting ons houten hotel op de berg tussen de rijstvelden.

Zaterdag 15 september

Wij zijn ruim over de helft van onze reis heen en het aftellen is nu wel een beetje begonnen, dus nog genieten van enkele hoogte punten.
Op de 2e verdieping van ons hotel konden we het ontbijt nuttigen en om half 9 stond iedereen stipt klaar in de lobby. Wat een drukte we waren dus niet de enige die zouden vertrekken vanmorgen.
Omdat ons hotel op een druk kruispunt lag konden de bussen slechts achterelkaar voor de lobby parkeren dus we moesten even wachten tot we aan de beurt waren. Nadat alle koffers waren ingeladen reden we via provinciale wegen richting de bergen. Na een sanitaire stop bij een tankstation bleek wel echt dat we in de binnenlanden waren. Erg primitieve toiletten, een plasgoot en voor de grote boodschap een grote boodschap goot.
We reden verder en gingen al flink klimmen om uiteindelijk bij het Zhuang gebouw kwamen. Een grote terminal van hout waar allee bussen konden parkeren en niet verder mochten.
We gingen hier verder met onze rugzak en stapten over op een lokale kleinere bus die ons via een bergpas wat af en toe wel eng was met diepe dalen naar boven. Waarbij de chauffeur niet schuwde in te halen op plekken waarvan wij denken dat gaat die niet halen, maar kennelijk had die voor enkele haarspeldbochten een aanloop nodig.
Eenmaal boven moesten we het laatste stukje lopen maar wel klimmen, over steilere paden en als het te steil was 2 trappen (van 60 treden elk ☺)
De beloning is een prachtig uitzicht over de rijstterrassen.
Bij aankomst guesthouse moesten we nog een klein stukje naar onzed lunch. Een royale lunch met heerlijke gerechten en natuurlijk mooi uitzicht.
Diegene die mee wilde lopen op de korte wandelroute liepen mee terwijl enkele achterbleven in het restaurant. We klommen nog verder omhoog middels paden en trappen en konden op diverse plekjes genieten van het prachtige gebergte en de schilderachtige rijstvelden die als trappen door het landschap glooiden, wat een uitzicht.
Terug bij het restaurant vlogen de Magnums uit de vrieskist en lieten ons goed smaken.
Weer een klein beetje dalen en we waren bij ons hotel waar we incheckte en ons heerlijk konden opfrissen.
Om half 8 zouden we dineren op het balkon terras en genoten we van de avond maaltijd.
Morgen maken we een wandeling naar het Zhuang dorp en dalen we weer af om vervolgens weer de avontuurlijke afdaling met de bus te maken waar vervolgens onze eigen bus ons naar het vliegveld brengt voor de voorlaatste stad Xian.

Zondag 16 september

Nagenietend van het diner in de buitenlucht genoten we andermaal op het terras van ons ontbijt wat op tafel geserveerd werd. Hollandse pannenkoeken met jam brood en gebakken ei en spek. Heerlijk om de dag mee te beginnen.
Om 9 uur vertrokken we weer met ons rugzakje voor een wandeling naar het Zhuang dorpje old village. We moesten eerst enkele trappen omhoog nemen alvorens we middels paden die dwars door de rijstvelden liepen. Verder was de weg glooiend langs de berg enwas het uitzicht af en toe fenomenaal. De moeite absoluut waard.
Na een uur lopen kwamen we aan in het dorpje en namen we even pauze. Het verschil met een dag eerder was wel de temperatuur die minstens 7-10 graden lager lag en met een heerlijk briesje ons verkoelde wat vandaag een uitstekende wandel dag maakte.
Na de pauze liepen we nu over een goed aangelegde weg en met een brede houten wandeltrottoir verder bergafwaarts. Weer genietend van het uitzicht. Na weer een dik half uur lopen kwamen we op de bus parkeerplaats waar we met de lokale bus weer naar ons idee hachelijke busrit zouden meemaken zoals we boven waren gekomen.
Toen we ingestapt waren riep Pieter al ogen dicht en schone luiers aan, hilariteit ten top, maar de weg naar beneden was een andere route dan naar boven en verliep erg rustig en fijn. Deze chauffeur reed dan ook veel rustiger en claxonneerde netjes bij elke haarspeldbocht.
Uiteindelijk kwamen we bij de terminal aan waar alle toeristen bussen stonden en onze eigen chauffeur stond dan ook al klaar om ins te ontvangen.
De bus reed weer dezelfde route verder bergafwaarts. We keken onze ogen uit want door elk dorpje waar we reden speelde het lokale leven zich kabbelend af.
Ruim op tijd kwamen we aan op het vliegveld van Guilin waar we afscheid namen van de chauffeur. Direct binnen in de hal was bij een Chinees restaurant onze lunch gereserveerd. Na enige tijd werd deze geserveerd en konden we weer aan de lunch.

Lisa onze gids moest ons verlaten want haar volgende groep stond beneden alweer op haar te wachten. We namen afscheid van haar en pakten ondertussen onze spullen om omdat binnenlandse vluchten streng controleren op met name powerbanks! moesten die uit het koffer en in onze handbagage mee.

De groepscheck in verliep lekker vlot en zo stonden we alweer bij de veiligheidscontrole. Ook hier verliep het vlot en hadden we nog ruim de tijd en konden we het vliegveld een beetje verkennen. Qua winkels waren het echt allemaal Chinese merken.
We vlogen met Okair en werden met bussen naar de Boeing 737-800 gebracht.
Omdat er een orkaan cq. Tropische storm inmiddels Hong Kong had bereikt wat op ca 500 km ligt had dit ook al effect op Guilin, want de rand van deze storm lag al vlakbij en dat merkte we wel met de wind die vandaag af en toe goed opstak. Ook het opstijgen verliep met wat turbulentie.
Gelukkig vliegen we naar het noorden weg van de orkaan en kwamen we na 1 uur en 45 minuten aan in Xian. Inmiddels bijna half 9. De koffers lieten nogal een tijdje op zich wachten, maar uiteindelijk gevonden en liepen naar de exit waar onze gids alweer op ons stond te wachten. Met een uur transfer reden we naar ons voorlaatste hotel waar we de komende 2 nachten verblijven.

Omdat we geen echt diner hadden gehad ivm het vliegen liepen we met enkele van ons na het inchecken van ons hotel samen naar de Mac Donalds, maar we kwamen bedrogen uit. De grote brede straat liet ons niet toe over te steken want de onderdoorgang werd voor onze neus gesloten met een hekwerk. Dan maar naar de 7eleven en noodles en een broodje gehaald.
Morgen hebben we een lange dag en gaan we oa. Naar het terracotta leger.

Maandag 17 september

Vandaag konden we weer heerlijk aan ons ontbijt op de begane vloer. Het restaurant had wederom een westers en een Chinees georiënteerd ontbijt, we kozen maar voor het westerse.
Om half 9 vertrokken we naar onze eerste bestemming de jade slijperij, hier kon Mellitta onze gids ons goed vertellen wat jade nu exact inhoud. Deze steensoort wat enkele varianten voorkomt en wordt gewonnen uit rivierbedden en hoog in de bergen is zeer kostbaar en in de keizerlijke tijd gold het als de diamant zoals wij het kennen. Ook hier wordt het gemeten naar hardheid en helderheid. Men gelooft tevens in een heilzame werking die deze natuursteen afgeeft aan de huid en mens. De duidelijke uitleg en een korte demonstratie hoe deze werd geslepen tot ware kunstwerkjes mondde dit uiteraard uit in een grote winkel waar de diverse soorten Jade die verwerkt waren tot sieraden of decoratie stukken gekocht konden worden.

Het was tijd voor het terracotta leger wat circa een uur rijden was van de stad. De eerste keizer van China geloofde sterk in het hiernamaals en bouwde een leger van terracotta om hem na zijn dood te kunnen beschermen. De bouw heeft ca. 39 jaar geduurd en heeft zelf het resultaat niet kunnen zien. Zijn opvolger heeft deze afgebouwd. Synchroon werd de grafkamer diep in een grafheuvel gebouwd waar de eerste keizer van China begraven ligt, altijd nog want deze grafkamer hebben ze tot op vandaag niet geopend.
We werden via de bus parkeerplaats geleid naar de hoofdingang waar we door een veiligheidscontrole moesten, vervolgens was het een mooie wandeling door een park naar de daadwerkelijke ingang van de 3 gebouwen waar het terracotta legere museum stond. We begonnen met een uitleg hoe e.e.a. ontstaan was, waarom deze locatie en hoe deze gemaakt werden.
Eenmaal binnen in de enorme hangar konden we dan een panorama zicht hebben over het leger. Zoals het er nu stond zo is het niet gevonden, want alles was kapot. De archeologen zijn er nog steeds mee bezig nadat deze in 1974 is gevonden.
De beelden zijn vanaf de heupen naar onder massief en bovenlichaam hol, het hoofd en de handen werden apart gemaakt en werden achteraf er op gezet.
Vele hoofden ontbraken die in de oude tijd vaak geroofd werden of totaal vernield. De beelden waren ook allemaal qua gezicht uniek, meer dan 6.000 soldaten en generaals en officieren allen met hun eigen unieke gezicht. Ook waren alle beelden beschilderd met kleuren echter deze zijn in de 2200 jaar dat ze oud zijn geoxideerd.
We bezochten tevens de museum shop waar enkele van ons het boek kochten. Daarna gingen we een gebouw in waar het terracotta commando centrum lag, ook hier weer opgravingen die ca. 6 meter diep lagen en nu blootgesteld waren. Hier is men niet verder gaan restaureren omdat deze te broos zijn om verder uit te graven. In de 3e hal konden we paard en wagen van terracotta zien.
In de laatste hal tenslotte de bronzen wagen welke ook helemaal vernield was maar uiteindelijk opnieuw opgebouwd en gerestaureerd.

Tijd voor de lunch, hiervoor verlieten we het terracotta terrein en kwamen automatisch door een nieuwe hello street waar vele winkeltjes met souvenirs, fruit stalletjes en restaurants waren gevestigd, zo ook ons restaurant. Na ruim 2 weken verveeld het Chinese eten totaal niet, maar wat hadden we zin in een frietje en zeker na de mislukte poging van gister, dus besloten om vanavond met zijn allen naar de Mac te gaan.

Na de lunch reden we terug naar Xian om naar de moslim wijk te gaan. China bestaat uit 94% Han Chinezen, dit zijn de Chinezen zoals iedereen ze kent. Maar 6% van de bevolking bestaat uit ca. 54 afzonderlijke bevolkingsgroepen, waaronder de moslim gemeenschap. Speciefiek Xian heeft ca. 70.000 moslim inwoners waarvan 90% bestaat uit de Hue minderheid, die dus in deze wijk het sterkst vertegenwoordigd is. De hoofdstraat is een voetgangersgebied en we liepen dan ook een soort van vrijmarkt op met overal stalletjes vele restaurants die hun waren voornamelijk op de stoep uitstalde en koks die stonden te bakken en om klandizie riepen. Geen varkensvlees te bekennen maar wel een gevilde lam hing er langs de stalletjes. Overal bbq aan met prikkers met eraan lamsvlees goed gekruid maar ook veel vis en inktvis wat op de stokjes geprikt was.
Om bij de moskee te komen moesten we eerst door een smalle bazaar met vele souvenirs en zaken die je niet nodig hebt. Bij de moskee die in originele staat is en met name de grote gebedshal nog nooit opnieuw beschilderd is bestaat al sinds de 13e eeuw. Omdat Xian aan het einde/begin van de zijde route lag, bouwde de keizer een moskee, echter wel geheel in Chinese stijl, dus verwacht geen traditionele moskee zoals we die kennen.

Tijd om ons even terug te trekken op onze kamers om tegen 18 uur gezamenlijk naar de Mac Donalds te lopen. Nu kwamen we er wel want de onderdoorgang was nu wel open. Bij de Mac bestelde we allemaal zowat hetzelfde Big Mac menu. Stiekem toch wel een keertje lekker. Natuurlijk nog een ijsje na.
De bus haalde ons vervolgens op om de facultatieve lichttour te doen, wat achteraf zeer de moeite waard was. Wat kan China toch mooi met licht spelen. Xian erkend het verleden en wil dit sinds 2005 kenbaar maken door vele gebouwen te renoveren of opnieuw te bouwen geheel in de stijl van de Tang dynastie, echter wel groot en mooi verlicht. Achter de Wilde gans pagode was een straat geweldig verlicht en levendig met vele sculpturen die ook weer prachtig verlicht waren. Lasershows en afgemaakt met vele straat muzikanten die optraden op een groter podium of gewoon op straat. Niet met woorden te beschrijven en met foto’s ook al moeilijk uit te leggen, je moet het gezien hebben.
De volgende stop was een park waar de hoofdgebouwen ook weer in de Tang stijl opgebouwd is en die prachtig verlicht waren, achter de gebouwen was een meertje met de tuinen en diverse Chinese gebouwen. Als laatste stop was de stadsmuur van Xian die ook weer geweldig mooi verlicht is. Deze stadsmuur is een van de weinige stadsmuren van China die nog geheel in tact is gebleven ondanks de miljoenen inwoners. De muur is in zijn geheel te bewandelen of te fietsen is 6 meter hoog 6 meter breed en 13,5 km rond (rechthoek) onderin de muur is deze massief van leem en aarde.
Na de tour reden we naar ons hotel voor een verdiende nachtrust. Xian is eigenlijk voor een volle dag tekort, deze schatkamer van China met al zijn opgravingen en waar overigens nog veel meer onder de grond ligt verdiend het om verder te ontdekken.

Morgen vertrekken we vroeg naar onze laatste bestemming van deze grote rondreis waarin we uiteindelijk meer dan 5.000 km hebben afgelegd; Peking, de hoofdstad van China. We reizen dan met de Bullet train in iets meer dan 5 uur naar Peking over een afstand van ruim 1200 km.

Dinsdag 18 september

Vanmorgen zaten we al vroeg in de ontbijtzaal waar we echt de eerste waren. Het ontbijt met wederom een gebakken eitje brood en yoghurt en uiteraard vers gesneden meloen liet ons goed smaken.

Stipt om half 8 vertrokken we naar het treinstation Xian North die speciaal gebouwd is voor de hogesnelheidstreinen, D en de G trein waarvan de G trein de bullet trein is. Aangekomen op het immense station wat wederom op een luchthaven leek moesten we weer door de ticketcontrole bij de ingang en moesten onze koffers weer door het X-ray apparaat.
We liepen naar de gate van het perron en we waren absoluut niet de enige, wat een mensen al bij de gate. Netjes in de rij mochten we ca. 25 minuten voor vertrek door de poortjes via een roltrap naar beneden en onze wagon opzoeken. Iedereen heeft gereserveerde plaatsen en op het ticket staat exact welk wagon en welke stoel. We zaten allemaal bij elkaar maar in onze wagon zat nog een grote roep buitenlandse toeristen dus we konden nergens onze koffers goed kwijt. Met behulp van de conducteurs konden we ze uiteindelijk overal kwijt. Sommige koffers gingen het toilet op; die van te voren even schoon gemaakt werden en op slot. Helaas was het even niet anders. De trein bracht ons in 5 uur naar Peking met onderweg slechts 2 tussenstops.

Aangekomen in Peking stond onze gids al op ons te wachten. Na een wandeling door dit oude station van Peking kwamen we bij onze bus en reden we Peking in. Onderweg vertelde ze al veel over Peking waaronder de geschiedenis van Peking en de keizerlijke tijd. Ook het huidige Peking kwam aan bod met haar 22 miljoen inwoners en als afmeting 160 km van oost naar west en 180 km van noord naar zuid.

Meteen onze eerste bezienswaardigheid was het zomerpaleis van de keizer. Een groot park van meer dan 200 hectare met in het midden een groot kunstmatig aangelegd meer wat al 2/3 beslaat van het park. Deze zomer residentie van de keizer heeft ook de langste corridor ter wereld met ruim 750 meter en helemaal nog authentiek.
Onze gids Lisa die zeer goed Duits spreekt kon veel vertellen over het zomerpaleis.
Na deze eerste kennismaking van Peking reden we naar ons diner, omdat we enigszins de lunch hadden overgeslagen ivm. de treinreis smaakte het erg goed en ging zowaar bijna alles op. Na even nagetafeld te hebben en de goedkeuring van de kascommissie kwam inzake de fooien reden we in enkele minuten nog even naar het Olympisch stadion waar we nog enkele foto’s konden schieten van het stadion en het Olympisch terrein by night. Dit leverde natuurlijk weer de nodige mooie kiekjes op.
Het was dik rush hour in Peking, alhoewel het de hele dag rush hour is in Peking zou de rit naar ons centraal gelegen hotel ca. 45 minuten duren. Uiteindelijk stonde we lang vast dat we er 1,5 uur over hebben gedaan.

Na de check in konden we naar onze kamers weer bijkomen van alle indrukken van dit bijzondere land.

Woensdag 19 september

Vandaag weer een beetje mogen uitslapen en vertrokken we pas om 9 uur. De kamers waren van dit hotel gedateerd en met name de badkamer was echt een stuk minder, die mogen nog wel eens gerenoveerd worden. Helaas is dit niet anders want we zitten relatief dicht bij de verboden stad het oudste gedeelte van Peking, nadeel hiervan is dat de meeste hotels oud zijn, tenzij we het Sheraton nemen, maar die zijn onbetaalbaar. Betere hotels zijn er natuurlijk wel echter met het huidige verkeer al gauw 2 uur rijden om bij het hotel te komen.
Positieve is dat er wel heeeerlijk kaas bij het buffet lag, het ontbijt was dus erg goed en royaal.

Tijd voor de eerste bezienswaardigheden van Beijing. Het enorme plein van de Hemelse vrede. Dit immense plein kunnen ca. 1 miljoen mensen tegelijkertijd op. Het plein is 880 meter lang en 500 meter breed.
Ten noorden ligt de verboden stad, ten zuiden het mausoleum, ten oosten het grote parlementsgebouw en te westen het nationaal historisch museum. Dagelijks bezoeken ca. 80.000 mensen alleen al de verboden stad. We liepen over het plein en onze gids Lisa vertelde alle wetenswaardigheden van het plein.
Vervolgens maakten we ook nog een mooie groepsfoto voor de ingang van de verboden stad.

We liepen onder de brede weg door naar de ingang en liepen door de poorten van het paleis van de verboden stad, alles in China is groots.
De hele verboden stad, de tempel van de hemelse vrede als de zuidtorens en de gehele stadsmuur die overigens niet meer is behouden is slechts in 16 jaar gebouwd in die tijd. Duizenden arbeiders hebben er aan gewerkt.
Pas na 3 poortengebouwen kwamen we eindelijk aan op een enorme binnenhof waar dan het keizerlijk paleis stond, dit eerste gebouw was het belangrijkste want dit was de officiële werkgebouw van de keizer en werden naast vieringen ook hoge gasten ontvangen. Achter dit gebouw stonden nog eens 3 gebouwen en daarachter lag dan de scheiding van werk gebouwen van de keizer naar de prive vertrekken van de keizer alwaar de familie verbleef. In totaal bestaat het gehele paleis uit 9999 kamers of ruimten, alleen de keizer mocht dit getal dan ook gebruiken.
Onze gids liet ons ook een van de prive vertrekken zien, we konden achter het raam de meubels zien zoals het vroeger gebruikt werd. Uiteindelijk kwamen we in de keizerlijke tuinen waar vele bomen stonden van meer dan 400 jaar oud. In totaal hebben meer dan 13 verschillende keizers geleefd in de verboden stad, waarvan de laatste nog een kindkeizer was. The Last Emperor verfilming geeft een beeld hoe het er toen aan toe ging.
Ondertussen begonnen we weer trek te krijgen, de bus bracht ons dan ook naar ons lunch adres, waar tevens een Starbucks was dus er werd daarna gretig van een lekker bak koffie genoten.
Tijd voor de tempel van de hemelse vrede. Ook dit is weer een park met als hoogte punt een groot rond bouwwerk met 3 daken en allemaal in het blauw, want de verboden stad had alleen maar gele daken de kleur alleen voor de keizer maar blauw was de kleur van de hemel. Hier hield de keizer zijn gebeden tot de hemelsgod voor een goede oogst zodat het volk genoeg te eten had. Hier werden dan ook offers gebracht voor de hemelsgod.
Na een uur lopen waar we ook velen ouderen waren die hier hun dagelijkse hobbys beoefenden of gewoon kwamen schaken of kaarten gaf een mooi beeld van de locals.
Als laatste stond vandaag de parel uitleg plaats. Een medewerkster legde ons uit wat nu parels inhield en het verschil tussen zoet en zoutwater parels en natuurlijk heo je de echte van de nepperds kunt onderscheiden.

Terug naar ons hotel om ons even op te frissen alwaar we om 18 uur naar het diner vertrokken. Vanavond een prima diner met wat pikantere gerechten die een echte bite hadden, lekker gegeten, verveeld niet zoals enkele zeiden.
De avond was vrij, maar we moesten wel gaan inpakken want morgen begint een hele lange dag. We mogen wel lekker uitslapen want we vertrekken pas om half 10. We checken dan uit en laten de koffers achter bij de concierge. We gaan dan de Chinese muur bekijken en een hutong tour maken. Vroeg in de avond komen we dan terug naar het hotel voor ons afscheidsiner met Peking eend om daarna de koffers in te laden voor onze nachtvlucht naar Dubai. In Dubai doen we dan vrijdagochtend nog een Dubai tour om vrijdag avond weer voet aan de grond te zetten in ons kikkerlandje.

Donderdag en vrijdag 20 en 21 september

Ook vandaag mochten we een beetje uitslapen want we kregen een lange dag voor de boeg. Het ontbijt in dit hotel is erg goed, zodat men zich tegoed kon doen aan het buffet.
Om half 10 checkte we uit en konden we koffers bij de concierge achter laten omdat we vanavond terug zouden komen voor het Peking eend diner.
We vertrokken met onze bus richting de Hutongs, deze oude straatjes zijn nog uit de Qin Dynasty en zijn 200 tot 300 jaar oud. De stad is ontzettend aan het groeien en mede door de Olympische spelen moesten deze geruimd worden voor de moderne verstedelijking. Echter er zijn nog enkele Hutongs nu beschermd door de overheid. In de Hutongs zijn allemaal vierkantige patiowoningen die een enorme rust uitstralen in de hectische stad. We begonnen onze Hutong tour met de bekende riksja’s deze fietsen met een bank erachter zijn in de stad inmiddels niet meer toegelaten, je ziet ze af en toe nog wel maar dan in de wijken en mogen niet op de hoofdwegen. In de Hutongs zijn de riksja’s beschermd en worden geëxploiteerd om de toeristen zowel buitenlandse als de vele Chinese toeristen rond te leiden in de Hutongs. We konden allemaal plaats nemen en de riksja fietser maakte een mooi rondje door de Hutongs. Uiteindelijk mochten we uitstappen en liepen we naar een traditionele Hutong woning en mochten we binnen kijken. Een gezellige patio tuin met vele goudvissen en vogeltjes in diverse kooitjes. Onze gids legde uit dat elke woning exact hetzelfde is opgebouwd. Aan de noordzijde de hoofdruimten zijnde de woonkamer, ten westen en oosten de slaapkamers en ten zuiden vaak de keuken en overige verblijven. Er zijn nog zelfs woningen waar geen toilet aanwezig is, deze bewoners zullen dus naar een openbare toilet gebouw moeten die op diverse plekken in de Hutongs aanwezig zijn. Dit gezin had wel een badkamer met toilet. Vroeger (jaren 70 en begin 80) om in bad te gaan moest men dus water koken, later in de jaren 90 tot nu zijn het geisers. Om te verwarmen gebruikten men steenkolen als ook om te koken, tegenwoordig verwarmd men via de airco.
Na het bezoek liepen we naar het meer, een mooi meer met vele rondvaartbootjes die je kon huren. We kregen hier wat vrije tijd om gezellig door een voetgangersstraatje te lopen met vele winkeltjes.
Tijd om weer in de riksja te stappen die ons terug bracht naar het begin punt.

Tijd voor de grote Chinese muur, wat ca. 2 uur rijden was vanaf het centrum van Peking. We hadden onderweg gelukkig weinig vertraging en waren dan ook redelijk snel bij de muur, maar niet voordat we onze lunch nuttigde vlakbij de muur bij een boeren restaurant. De lunch liet ons wederom goed smaken met een rijsttafel.
Na de lunch reden we in slechts 2 minuten naar de entree van de muur. We moesten helaas weer even door een Hello street waar ze van alles weer van hetzelfde verkochten. Na deze wandeling hadden we mousserende wijn meegenomen om een toast uit te brengen op de mooie reis die we hadden gemaakt. We gingen allemaal met de kabelbaan naar de top, we konden met 6 personen erin en een enkeling moest zich even over haar angst heen zetten en dat ging eigenlijk heel goed.
Eenmaal boven nog een paar trapjes en we stonden op de grote Chinese muur. Wat een uitzicht hadden we vandaag, prachtig om te zien hoe de muur zich over het berglandschap uitstrekt. Op de muur maakten we kennis met een spontane jongedame die goed Engels sprak en een stewardess was van Hainan airlines, ze had haar tante bij en die was nog nooit met buitenlanders op de foto geweest, dus hier moesten we een groepsfoto maken. Na een tijdje van dit 8e wereldwonder genoten te hebben liepen we weer naar beneden en middels dezelfde kabelbaan weer helemaal naar beneden.
Na de muur hadden we de hoogtepunten van China allemaal gezien. Voldaan zaten we in de bus voor een normaal gesproken 1,5 a 2 uur durende rit naar de stad, echter vanaf de 5e ringstraat (wat dan nog ca. 25 km is naar de stad) begonnen de files al. En uiteindelijk deden we er ruim 2,5 uuur over om bij ons hotel te komen voor het Peking eend diner. We kregen weer allerhande gerechten op tafel van pikante kip, gebakken varkensvlees met zoetzure saus tot groente en salade, maar uiteindelijk kwam de Peking eend dan gefileerd op tafel met pannekoekjes saus en reepjes komkommer en lente ui. De stukjes eend en dan met name de huid wikkelde je samen met wat saus komkommer en lente ui in het pannenkoekje. Zo hoort peking eend te zijn. Dit viel bij sommige erg in de smaak en bij de ander wat minder. Uiteindelijk kwam er nog een soep op tafel die geen favoriet zou worden, want dit was de eend soep met de botjes van de eend. In Nederland zou men de botjes zeven, zoals je bij vissoep ook doet, want dan trek je van de graten en rug van de vis de soep en zeef je het. Maar volgens de Chinezen zit juist in de graat en botjes de meeste smaak en wordt dan ook door de Chinezen uit de soep gevist en wordt er met hartenlust op gekloven. Niet aan ons besteed dus.
Omdat we de file hadden gehad en we moesten inchecken op het vliegveld van Peking vertrokken we weer op tijd. Met geen files meer stonden we een klein uur later dan op het immense terminal 3 hal van de luchthaven. Bij Emirates stonden lange rijen en het vliegtuig zat dan ook nagenoeg vol en met de A380 zijn dat er heel wat.

Op tijd vertrok onze A380 richting Dubai, wat een rust en weinig geluid produceert deze machine. Omdat het een nacht vlucht was konden we onze oogjes proberen te sluiten. Aan boord kregen we na de rustige vlucht van ruim 8 uur een ontbijtje en kwamen we rond 05.00 uur lokale tijd aan in Dubai.
Na de paspoortcontrole liepen we naar de exit en hadden we een uurtje de tijd voor een goede bak koffie want die hadden we wel gemist in China. Tegen 07.15 uur kwam onze lokale gids ons ophalen en reden we door Dubai wat nog niet heel erg warm was, ca. 30 graden.
Helaas was onze timing niet goed want het was vrijdag en dat betekend de zondag voor de mensen in Dubai, dus het museum was dicht. Wel hebben we rond de gebouwen gelopen van het museum wat al een goed beeld gaf hoe de gebouwen er uit moeten hebben gezien. Via een rondgang dor Dubai zijn we o.a. bij het Jumeirah moskee, geweest als de Jumareih strand met het daar gelegen 7* Atlantis hotel, ondertussen werd het al weer bijna 40 graden. Ook zijn we nog naar het kunstmatig aangelegde palmeilanden geweest, echter dat is vanaf de grond natuurlijk niet te zien. Het Palm resort zagen we wel en ook hier weer een prachtig hotel. Een drive thru bij een 5 sterren hotel wat naast het paleis van de koning lag met levensgrote gouden paarden op de oprijlaan.
Als laatste bezochten we dan natuurlijk het enorme Dubai Mall met het indrukwekkende aquarium waarin hele grote vissen leven en diverse haaien. De bouw drift is inmiddels nog steeds onuitputtelijk mede door de Expo 2020. Tegenover Dubai Mall wordt momenteel het 2e Dubai Mall gerealiseerd die het oude met een loopbrug verbindt.
Buiten de mall maakten we nog enkele kiekjes van de hoogste toren ter wereld de Burj Khalifa met ca. 800 meter.
Helaas moesten we alweer afscheid nemen van de Dubai city tour want onze vlucht naar Düsseldorf moest natuurlijk gehaald worden. Met 15 minuten vertraging die de A380 in de lucht weer ruimschoots goed maakten landen we veilig met wat turbulentie op Düsseldorf airport. Het duurde vervolgens even voordat de koffers er waren maar nadat iedereen deze had gevonden liepen we alweer achter de chauffeur van van Munckhof bussen naar de bus. Met 2 mooie speechen van de gebroeders van den Hoogen werd er vervolgens bij de diverse opstapplaatsen afscheid genomen van elkaar en afgesproken werd dat we elkaar weer zouden zien bij de reünie.

Voor de schrijver van het verslag was het wederom een hele eer om zijn geboorte land te laten zien aan een groep enthousiastelingen uit Nederland. De groep was er een van de gezellige soort vol humor en het klikte dan ook echt met iedereen.

Nogmaals hartelijk dank en wellicht tot weer een andere reis en zo wie zo tot de reünie.

Met vriendelijke groet,
Chi Ho