Baltische Staten juni 2016

Chi Long HoReisverslagen

Verslag Rondreis Baltische Staten

Verslag dag 1 dinsdag 31 mei 2016

Met mooi weer in het vooruitzicht voor de komende week vertrokken we met een bus van Munckhof reizen via enkele opstaplaatsen naar het vliegveld van Charlerois in België. Omdat onze eerste bestemming niet vanaf een vliegveld dichterbij aangevlogen wordt is besloten de heenvlucht vanaf dit vliegveld te doen. Na een voorspoedige rit kwamen we ruim op tijd aan in dit Franstalige gedeelte ofwel Wallonië. Je kon merken dat er echt sprake was van verscherpte controles bij het aanrijden ervan.

Exact om 17.30 uur stegen we op met zelfs een Nederlandse piloot en ook Nederlands sprekende purser. De trompet schalde toen we geland waren want even voor 21.00 uur kwamen we aan op het vliegveld van Vilnius in Litouwen. In korte tijd had iedereen zijn koffer en konden we instappen in de Reishuis.nl bus die al klaar stond samen met onze gids Dana. Binnen 10 minuten waren we bij ons mooie en moderne hotel wat in de nieuwe wijk ligt van deze 600.00  inwoners tellende stad.

Omdat er een groot aantal gasten waren die nog wel zin hadden in een hapje of drankje ging onze gids al lopend mee naar het centrum om ons de weg te wijzen. Het weer was nog zo aangenaam op dit tijdstip dat korte broek en korte mouwen zeer aangenaam waren. Volgens onze gids was het ongebruikelijk warm voor deze tijd van het jaar. De eerste ervaringen waren al meteen zeer verrassend toen we op korte afstand een soort mini Kremlin zagen liggen met koepels van bladgoud dat ter gelegenheid van het 200 jarige bestaan enkele jaren geleden aangebracht was. Nadat iedereen een plekje gevonden had nam de gids afscheid van ons. Een gedeelte bleef achter in een lokale pub, een ander gedeelte liep door naar een soort Champs Elysee midden in het centrum.

Foto’s op onze Facebook pagina KLIK HIER

Verslag dag 2 woensdag 1 juni 2016

Na een heel uitgebreid en gezond ontbijt met veel verse producten stond iedereen op tijd in de hal om te vertrekken. Onze gids had inmiddels bij de receptie geregeld dat we vanavond eerder zouden kunnen dineren zodat iedereen nog lekker de stad in kon. Dit is natuurlijk alleen mogelijk als je met een besloten groep reist om het zodoende voor iedereen zo optimaal mogelijk te maken om te genieten van de reis. Met een nagenoeg nieuwe bus reden we op deze inmiddels al warme ochtend door het grote centrum van de stad. Onze gids Dana bleek een grote spraakwaterval en bleef continue aan het vertellen wat we onderweg allemaal zagen. Ook reden we over de Gedimino straat wat we gisteren als Champs Elysee omschreven. Beroemd o.a. vanwege het neerhalen van het grote beeld van Stalin in het stadspark. Verder het KGB gebouw waar allemaal gevel stenen met namen van slachtoffers ingegraveerd waren die in 1945 en 1946 vermoord waren op deze plek. Heden ten dage is dit een moderne winkelstraat met veel bekende merken.

Onze eerste stop was bij de Petrus en Paulus kerk die op een bijzondere manier gedecoreerd was. Elke plek in deze kerk had wel een verhaal. Onze gids wist dit haarfijn te vertellen. Nadat we weer ingestapt waren kwamen we op elke straathoek wel weer een kerk of ander belangrijk monument tegen. Uiteindelijk stopten we bij de enige stadspoort die nog overgebleven was om van daar uit het oude centrum in te wandelen. Boven deze poort was ook een kerk gevestigd waar op dat moment een dienst gaande was. We liepen naar een Russisch Orthodoxe kerk waar we binnen mochten kijken. Wat weer een bijzonder exemplaar is.

De kerkbroeders van dit genootschap mochten trouwens trouwen. We zagen toevallig een man met kind de kerk binnen gaan. Verder lopend kwamen we bij het stadsplein wat typisch zoals alle pleinen in een driehoek ligt. We hadden geluk want er was een optreden van kinderen die prachtig konden zingen. Dit ter gelegenheid van de dag van het kind. Hierna bogen we af om in een oud gedeelte terecht te komen met heel veel linnen winkeltjes; Een artikel wat vroeger heel veel met eigen vlas gemaakt werd. Daarna kwamen we bij het regeringsgebouw uit waar we konden zien dat de vrouwelijke premier aan het werk was; De vlag hing uit! Tijd voor de middagpauze. Hierna reden we met de bus naar de oorspronkelijke hoofdstad Trakai. Hier bezochten we het beroemde kasteel wat op een eiland gelegen was. Zomaar binnen komen was er destijds niet bij. Inmiddels helemaal gerestaureerd door de Russen is het nu een misschien wel te modern museum waar te zien is wat er zich hier vroeger allemaal heeft afgespeeld. Na wat vrije tijd reden we weer terug de stad in. Onderweg werd voorgesteld om morgenmiddag een traditioneel Letse lunch te gebruiken. Deze moest echter wel vooraf besteld worden. Het eerste diner mocht iedereen goed smaken. Om de keeltjes nog te smeren werd door een groot gedeelte van de groep besloten de stad nog in te gaan voor een wandeling en een afzakkertje.  Wederom met nog steeds zomerse temperaturen.

IMG_4365 Verslag dag 3 donderdag 2 juni 2016

Met een wake-up call om 7.30 uur begonnen we weer aan een zonnige nieuwe dag. Het ontbijt was weer voortreffelijk met voor elk wat wils. Met een grote bus en  onze vaste gids vertrokken we voor een rit van bijna 300 kilometer richting Letland. Het landschap vulde zich na het verlaten van de stad al snel met uitgestrekte velden met koolzaad en ontzettende veel tarwe. Ook zagen we regelmatig grote natuurlandschappen en ook stonden er regelmatig ooievaars langs de weg op de uitkijk. Onze gids vertelde weer honderduit over de gewoonten en gebruiken van haar landgenoten. Ze weet heel erg veel en ook vandaag weer af en toe een stukje humor in haar verhaal. Doordat Paul voorin naast haar ging zitten ontfutselde hij haar regelmatig wetenswaardigheden die voor ons onbekend waren.

Ook zagen we onderweg de eerste Lidl die deze dag geopend werd in het land. Een enorme rij mensen stond te wachten om binnen te mogen! De Litouwers hebben ook nog even moeten wennen aan het gebruik van de Euro die pas sinds 2015 zijn intrede gedaan heeft. Meerdere malen werd duidelijk dat men heel blij is de vrijheid te hebben gekregen. De menselijke ketting van 2 miljoen mensen in 1991 die de drie hoofdsteden met elkaar verbond is daar een goed voorbeeld van. Ook de heilige eikenboom die niet gekapt mag worden is een typisch iets. 80% van alle mensen is gedoopt maar niet allemaal gaan ze regelmatig naar de kerk.

Na een rit van bijna 3 uur kwamen we aan in Siauliai. Hier had onze gids gisteren al een typische Litouwse maaltijd besteld. In het centrum van deze plaats was toevallig een leuke markt gaande. Helaas weinig tijd om echt rond te kijken.  In een zeer sfeervolle locatie onder in een kelder werd het eten geserveerd; Een koude soep met warme aardappeltjes en daarna een soort Rösti gevuld met kaas en met vlees. Even wennen maar zeker niet verkeerd. Na een korte rit kwamen we aan bij de zgn. Hills of crosses. In het begin stonden hier alleen kruisen voor mensen waarvan men niet wist waar ze ergens begraven waren. Uiteindelijk is het een soort bedevaartsoord geworden en kan iedereen er een kruis plaatsen met zijn eigen redenen. De laatste telling vele jaren geleden leverde 54.000 stuks op. Momenteel bijna ontelbaar veel kruisen die er staan op deze heuvel en omgeving. Zelfs de paus is er persoonlijk op bezoek geweest.

Hierna reden we weer een aantal kilometers verder voor een bezoek aan het paleis van Rundale dat net over de grens in Letland ligt op een plek waar je zoiets kolosaals niet verwachten. Een enorm complex waar men 40 jaar mee bezig is geweest om het te restaureren! Maar het resultaat mag er wezen. Een echt professionele gids van het paleis zelf leidde ons rond door de sfeervolle ruimtes en zalen die tegenwoordig zelfs afgehuurd kunnen worden voor zo’n
€ 500,- per uur!  Maar zeker de moeite waard. De ene ruimte nog fraaier dan de andere alsof er nog echt iemand zou wonen. De tuinen rondom het complex zijn aangelegd als de tuinen van Versailles. Het totale complex is ongeveer 70 hectares groot! De tuin herbergt 290 verschillende rozensoorten. Na dit bezoek reden we het laatste stuk van onze etappe naar de eindbestemming van vandaag; Riga. De avondspits ging gelukkig de stad uit dus we konden zonder oponthoudt ons hotel bereiken. Na een snelle check-in  konden we om 19.00 uur aanschuiven voor het avondeten. Na een lekkere kop vers gezette koffie of thee ging menigeen na uitleg van Paul met de tram nog even het oude centrum in dat ’s avonds een gezellige sfeer uitademd met o.a live muziek op diverse terrasjes. Morgen staat ons een mooie dag in het centrum van Riga te wachten.

Verslag dag 4 vrijdag 3 juni 2016

Deze ochtend is de zon alweer vroeg uit de veren. Met een wakeup call werd iedereen gewekt zodat we om 9.00 uur konden vertrekken voor een ochtendwandeling. Op deze manier konden we echt van dichtbij zien hoe het dagelijkse leven van de Letlanders er uit ziet. We kwamen langs vele houten huizen waarvoor deze landen o.a bekend zijn. We passeerden de enorme suikertoren uit de tijd van Stalin die vanaf de top een prachtig uitzicht geeft over de stad. Uiteindelijk kwamen we aan bij een enorm marktcomplex waar op 363 dagen per jaar echt van alles gekocht kan worden. We liepen door een van de Zeppelin hallen waar vlees verkocht werd en uiteindelijk over de fruitmarkt waar de aardbeien al vanaf € 1,50 per kilo te koop waren. Hier troffen wij ook onze Gids Liga die ons de komende 3 dagen zal begeleiden.

Met de bus maakten we allereerst een stadstour waarbij we begonnen aan de andere kant van de rivier waar o.a. de nationale bibliotheek en een oorlogsmonument te zien waren. Imposant! Ook hier weer vele houten huizen. Sommigen opgeknapt anderen in verval geraakt. Weer terug in de stad maakten we een rit door het centrum waar veel te zien was aan architectuur op allerlei niveau. Uiteindelijk stapten we uit nabij het Jugendstil gebied waar we een aantal schitterende voorbeelden konden zien hou men destijds deze nieuwe stijl uitgevoerd had. Ene zekere Eigenstein heeft veel bouwwerken op zijn naam staan en ook heel herkenbaar door de blauwe achtergrond die erin verwerkt is. Het gezegde van voren mooi. Van achteren fooi werd duidelijk toen onze gids ons meenam naar een binnenhofje. Nadat we met de bus weer verder gereden waren stopten we bij het Raadhuisplein waar we konden gaan genieten van de middagpauze. De terrasjes waren overal gezellig bezet vanwege het schitterende weer wat hier zeker niet altijd het geval is. De vele dekentjes die her en der lagen waren het bewijs hiervan. Na de lunch liepen we door het oude stadscentrum waar vele kerken met hanen erop te zien waren. Over een van die kerken werd een heel verhaal verteld over iemand die erop geklommen was.

We kwamen langs diverse bezienswaardigheden en vele kunstwerken. Bij de kruidtoren waar we deze avond zouden dineren kon men kiezen om mee verder te gaan of op eigen kracht de stad te gaan verkennen. Ook liepen we door een hofje waar een oase van rust heerste en waar een van de oudste gebouwen van de stad te zien was. Via een museum waar een in stukken gezaagde Venetiaanse gondel aan het plafond hing als kunstwerk kwamen we in een van de smalste straten van de stad terecht. Bij het parlementsgebouw met 100 zetels kwam nog een mooi bruidje voorbij gewandeld. Uiteindelijk kwamen we weer op een groot plein in het centrum aan waar we afscheid namen van de gids en iedereen vrije tijd kreeg om rond te kijken. Op een leuke locatie helemaal in Letse stijl waar zelfs geen cola of sinas of andere commerciële dranken verkocht werd bij de maaltijd maar alleen lokale dranken, kregen we op het terras ondersteund met accordeonmuziek een heerlijke warme maaltijd geserveerd. Na het diner bleef een gedeelte van de gasten nog in het centrum en de rest keerde met de reishuis bus weer terug naar het hotel.

Foto’s check onze Facebookpagina

Verslag dag 5 zaterdag 4 juni 2016

De dagen vliegen hier voorbij. Dit komt wellicht ook omdat het programma mooi gevuld is met een leuke afwisseling wat betreft de activiteiten. Na een wederom smakelijk ontbijt vertrokken we even na negenen voor een dagtocht richting Segulda. Via een nieuw gedeelte van de stad reden we uiteindelijk via een soort semi snelweg de stad uit. Opmerkelijk was een enorme drukte bij het openlucht museum net buiten het centrum. Hier bleek vandaag en morgen de grootste kunstmarkt van Letland gehouden te worden op een oppervlakte van ruim 50 Hectaren. Helaas stond dit niet op ons programma. Na een rit van nog geen uur over een nieuw aangelegde weg kwamen we aan in Segulda een plaats van 10.000 inwoners. Echter door de uitgestrektheid had je niet het gevoel dat de plaats zo groot was.

Letland is een van de dunst bevolkte landen van Europa met nog geen 2,5 miljoen inwoners en 4 x zo groot als België! Onze eerste stop was bij de bobbaan waar nagenoeg het gehele jaar getraind wordt door de toppers in deze sport. We gingen met de lift naar het hoogst bereikbare punt van dit gebouw waar men een afdaling van 1420 meter kan maken als sporter. Voor de amateurs was er een verkorte afdaling mogelijk. Nadat we het complex uitgebreid bekeken hadden en er een aantal foto’s in een bob gemaakt waren reden we verder het dorp in. Enkele minuten later stopten we bij een gondelbaan in combinatie met een rodelbaan. Mede door het prachtige weer besloot nagenoeg iedereen een afdaling te maken. Voor de prijs van € 2,- voor een retourtje hoefde je dat zeker niet te laten. Onder aangekomen bleek er een heel Tarzan park gebouwd te zijn waar jong en oud zich kon uitleven op een groot parcours tussen de bossen door. Dit trok veel bekijks want zulke opzet kennen wij niet. Nadat iedereen weer boven was reden we naar een monumentaal park nabij het centrum. Ook hier weer de nodige kunst te zien en overal wandelstokken en stokjes; het symbool van deze plaats. Via een kleurrijke laan kwamen we bij het prachtig gerenoveerde complex met tevens een prachtig uitzicht over de omgeving.

Tijd voor een lunch. In een lokaal restaurant met zelfbediening genoten we op het terras van nationale gerechten voor een uiterst vriendelijke niet-toeristische prijs! Na de middagpauze bezochten we de enige grot die dit land rijk is. Het hoogste punt in dit land ligt trouwens op slechts 312 meter. Omdat het zandsteen was waar deze grot uit bestaat waren er in het verleden heel veel teksten ingegraveerd. Zelfs ontdekten we de naam Hoevelaken! Omdat er hier bronwater uit de bergen komt konden de waterflessen gevuld worden met koel helder water. Onze laatste stop in Segulda was bij een enorm uitgestrekt park met 24 kunstwerken. De wandeling erdoorheen was een echte verademing. Zo groot en prachtig onderhouden.  We troffen het niet alleen met het geweldige weer, maar ook met het feit dat er een trouwerij zou plaatsvinden. In een prachtige tafereeltje met 2 mooi gevulde buffettafels stond men al op de bruiloftsgasten te wachten. Jammer genoeg konden we niet het hele park belopen omdat de oppervlakte te groot was. Ondertussen was op de verschillende stopplaats al regelmatig geshopt bij een van de stalletjes die volop souvenirs zoals barnsteen sieraden verkochten;  de nationale steen van Letland.

Als verrassing werd op de terugweg alsnog besloten om te stoppen bij deze kunstmarkt met maar liefst ruim 700 kramen met allemaal handwerkproducten van levensmiddelen tot huisnijverheid. We hadden het geluk dat we niet ver hoefden te lopen tot de ingang omdat de bus ons dichtbij kon laten uitstappen.  Hier kregen we ruim 2 uur de tijd om rond te lopen op het enorme complex wat een beetje vergelijkbaar is met het openlucht museum in Arnhem maar dan op zijn Lets. Wat een tradities heeft dit land nog. Niet alleen in voedsel en kleding,  maar ook in aardewerk en muziek. Op diverse plekken waren optredens te zien. Opvallend daarbij dat er zoveel jongeren waarde hechten aan de oude tradities. Dit heeft natuurlijk ook een reden in wat er met dit land in het verleden gebeurd is. Het was ondoenlijk om het gehele complex te bekijken maar met blijde gezichten vertrokken we met onze bus daarna richting het centrum van Riga.

Op een bijzondere plek met een molen als herkenningspunt stopten we bij het Lido. Een enorm complex waar 1000 mensen tegelijkertijd kunnen dineren verdeeld over 2 verdiepingen. Met enorme buffetten zoals ik ze nog nooit gezien heb kon men hier kiezen uit een nagenoeg onbeperkt assortiment aan eten en drinken. Wij echter kwamen in een sfeervolle ruimte terecht waar ons diner uitgeserveerd werd. Ook dit vormde weer een smakelijk geheel met ter afsluiting een kopje lekkere koffie. Voordat we weer vertrokken konden we buiten nog even rondkijken. Er bleek een heel pretpark bij het complex te liggen wat een grote aantrekkingskracht had. Dit bleek uit de grote drukte die er overal heerste. Het was zelfs zo gezellig dat er na afloop van het diner nog even gedanst werd door onze gasten tussen de andere Letse aanwezigen met live muziek.  Nadat we bij het hotel waren aangekomen bood de chauffeur aan om nog even te wachten en degenen die wilden naar het centrum te brengen waar deze zaterdagavond veel live muziek te horen en te zien was. Een gedeelte van de groep naam dit aanbod gretig aan terwijl andere hun kamer opzochten na wederom een zeer geslaagde dag.

Verslag dag 6 zondag 5 juni 2016

Ondanks dat men bij de receptie van ons hotel beterschap had beloofd bij het ontbijt was het toch wel erg moeilijk om een geschikt plekje te vinden. Achteraf bleek dat het hotel tot de laatste kamer volgeboekt was vanwege een groot IT congres in de stad voor 8000! Deelnemers. Deze laten zich blijkbaar niet sturen om op een bepaald moment te komen ontbijten.  Enfin even na 9 uur vertrokken we met onze bus richting Estland. Het weer was nog steeds prima en het zonnetje kwam ook weer tevoorschijn. Na zo’n 1 ½ uur rijden bereikten we de grens die nog echt zichtbaar was ondanks het Schengen verdrag. Tijd voor een koffie/toiletstop. Even later reden we weer verder en zagen we al snel genoeg de Baltische zee aan de linkerkant opdoemen. Ondanks de open verbinding met de Atlantische oceaan is het verschil tussen eb en vloed hier minimaal en bedraagt het zoutgehalte gemiddeld tussen de 3 en 7 %

Even voor 12 uur kwamen we aan in Parnu de 5e grootste stad van het land met zo’n 10.000 inwoners. Het wordt ook wel de zomerhoofdstad genoemd want in de zomer vertienvoudigd dit aantal soms! Dit was ook wel te zien aan de vele hotels en appartementcomplexen die er allemaal erg verzorgd uitzagen. Maar weer zoals al de hele week veel houten gebouwen met fraaie vormen waarvan er velen toch aan een likje verf toe waren! Dichtbij de kust werd gestopt om vervolgens een wandelingetje over het strand te maken. Je voelde direct het verschil in temperatuur vergeleken met de andere dagen. Een erg brede kuststrook doemde op met langzaam aflopend strand. Helaas was het te bewolkt om het een echte stranddag te noemen. Niet veel later waren we al in het centrum om te gaan genieten van een lunch. Keuze te over.
Hierna maakten we een stadswandeling en bekeken o.a. de oude stadstoren en een Russisch en Grieks Orthodoxe kerk waarvan de laatste een wel heel warme inrichting had. Hierna vervolgden we onze reis richting Tallin. Met af en toe een kleine regenbui reden we over een perfecte nog vrij nieuwe autoweg richting noorden. Even na 5 uur stopte onze bus bij hotel Metropool direct bij het oude centrum van deze Efteling stad met zo’n 400.000 inwoners. Na een snelle incheck kon iedereen nog even tot rust komen op de ruime kamers op een van de bovenste verdiepingen van het hotel. Samen met Paul liep de groep even voor zevenen het centrum in om te gaan dineren bij restaurant Spot midden in het oude centrum. Ook hier weer een goede kok achter het fornuis. Na afloop gingen de meesten nog even een afzakkertje nemen. Morgen een keer uitslapen want het dagprogramma start pas om 10.00 uur.

Verslag dag 7 maandag 6 juni 2016

Wat je verdient krijg je toebedeeld. Zo lijkt het wel met het weer, want ook vandaag weer een uitbundig schijnende zon met een temperatuur van rond de 20 graden. Met de white summer nights in het vooruitzicht is het zelfs ’s avonds om 11.00 uur nog licht en wordt het niet echt donker gedurende de nacht in dit land met zijn 1.000.000 miljoen inwoners waarvan alleen al ruim 400.000 in de stad Tallin. Vandaag lekker uitslapen want het dagprogramma start om 10.00 uur. Met de heerlijke bedden op onze kamers was dat zeker geen straf. Na een goed en gezond ontbijt vertrokken we om 10.00 uur met onze nieuwe gids Andrus Simsel die Paul al kende van een vorig bezoek aan onze stadswandeling. Hij liet ons de belangrijkste plekken zien in deze sprookjesstad wat betreft bebouwing.  Ook hier weer een heel verhaal betreffende het ontstaan van en de verdere geschiedenis van dit land wat ook in verschillende handen is geweest. De periode vanaf 1991 tot nu toe is de langste periode tot nu toe dat het een zelfstandige staat is. De grote klinkers maken het wandelen niet overal gemakkelijk maar de uitzichten maakten alles goed. We passeren o.a. de prachtige stadsmuur die oorspronkelijk meer dan 2 kilometer lang was en een paar bewaarde torens van de oorspronkelijke meer dan 70 stuks. Ook de Russisch Orthodoxe kerk met zijn prachtige koepels vormde een echte blikvanger. Overal worden gebreide waren verkocht omdat het hier  in de winter flink koud kan zijn voor een lange periode. Volgens onze gids hadden we vandaag geluk met de drukte. Er lag slechts 1 cruiseschip van Aida aan de kade. Op jaarbasis leggen hier bijna 400!!!! Cruiseschepen aan. Op topdagen soms weleens 8. Dan kun je dus over de koppen lopen. Op diverse uitzichtpunten konden we de stad van bovenaf bekijken wat weer mooie plaatjes opleverde. Midden in het centrum loopt het horecapersoneel trouwens allemaal in Middeleeuwse kleding rond om de sfeer duidelijk in beeld te brengen. Rond het middaguur was onze tour beëindigd en kon iedereen op eigen gelegenheid de rest van de dag invullen. Een gedeelte bleef in het centrum terwijl meer dan de helft van de gasten met Paul  meeging naar Seaplane harbour;  Na een wandeling van een half uur kwamen we aan bij een complex wat pas sinds 2006 in Estlandse handen is en sinds 4 jaar geopende is als maritiem museum. De lokale mensen spreken hun land uit als Eestland wat ook de  ee verklaart op internet. Het gebouw waar oorspronkelijk watervliegtuigen werden opgeslagen is omgetoverd tot een prachtige expositie. Te beginnen met het buitenterrein waar allerlei soorten vaartuigen te zien zijn waaronder een ijsbreker die van binnen helemaal in oude staat te bezichtigen is. De enorme hal ernaast laat allerlei aspecten van het zeeleven zien. Er ligt o.a. een oude Russische onderzeeër die ook van binnen bekeken kan worden. Wat een kleine ruimte waar men moest leven en werken. Naast dit complex ligt een oude zeevesting die de laatste tientallen jaren dienst heeft gedaan als gevangenis.  In dit gebied is ook een wijk gevestigd met allemaal oude houten huizen. Een plaatje om doorheen te lopen. Op de terugweg liepen we lang een imposant monument wat gemaakt is ter nagedachtenis aan de ramp met de Estonia in September 1994 waarbij bijna 800 mensen het leven lieten.  Het diner was vandaag midden in het centrum aan het stadsplein. Dit was te merken aan de consumptieprijzen. Het diner smaakte trouwens weer voortreffelijk.

Verslag dag 7 dinsdag 6 juni 2016

Helaas alweer de laatste dag van ons bezoek aan het noorden van Europa. Nadat iedereen zijn koffers in het bagagedepot had geplaatst vertrokken we voor een rijdende stadstour. Zoals nagenoeg dagelijks las Paul het laatste nieuws voor zodat men weer op de hoogte was van het laatste lokale en internationale nieuws. Er waren er al die het gisteren gemist hadden toen we geen busvervoer hadden.  Onze eerste stop was bij het  Kadiorg paleis waar een enorme expositie schilderijen in een prachtig in Versailles stijl gebouw paleis te zien was. De jaartallen duizelden ons door het hoofd want onze gids was goed op de hoogte van de geschiedenis van al deze schilderijen. Zelfs Hollandse meesters hingen ertussen zij het als kopie!  Daarna volgde er een wandeling door de tuin van dit mooie paleis met zijn fraaie bloemperken. Al wandelend door een gedeelte van dit vele hectaren groot park kwamen we weer bij onze bus. Door een dure wijken met prachtige houten huizen die voor veel geld van eigenaar wisselen en waarvan er nog helemaal onderkomen te koop was voor € 500.000,- stopten we bij een in schelpvorm gebouwd concertpodium. Door zijn vorm was de akoestiek  heel bijzonder te noemen. Grote artiesten geven hier vaak concerten en 1 keer per 5 jaar is er een groot muziekfestival waarbij zo’n 250.000 mensen aanwezig zijn; bijna een ¼ van de totale bevolking! Na een korte rit door het havengebied waren we rond het middaguur weer terug bij ons centraal gelegen hotel. De middag was naar eigen idee in te vullen. Degenen die gisteren het Seaplane museum hadden bezocht konden met hetzelfde kaartje de Fat Margaret tower bezoeken dat ingericht is als maritiem museum. Een boeiende expositie op een even bijzondere plek. Zelfs een scheepsklok uit Nederland was er te zien en verder veel replica’s van bekende en minder bekende schepen. Al met al de moeite van het bezoeken waard. Aan het einde wordt men beloond met een schitterende uitzicht over de kustlijn. Toevallig lagen er vandaag 2 cruiseschepen aangemeerd dus lekker druk in de stad.  Het diner is vandaag wederom in het centrum van de stad met aansluitend transfer naar het vliegveld van Tallin wat dichtbij het centrum gelegen is. Vanwege de gunstige terugvliegtijd hebben we dus optimaal gebruik kunnen maken van ons verblijf in deze 3 Eurolanden die toch een beetje een status aparte genieten vanwege hun geschiedenis die ze doorgemaakt hebben.