China Maart 2014

ReishuisReisverslagen

China rondreis 3 maart 2014

Rond de klok van 10 uur was de groep verzameld op Düsseldorf airport en ingecheckt. Om 11.45 uur vertrok ons vliegtuig naar Helsinki, daar aangekomen bleek dat een van onze reizigers volgens de boarding pas alleen van Düsseldorf naar Helsinki mocht vliegen. Na kort beraad was dit weer snel opgelost en zo konden we instappen in de laatste vlucht naar Beijing. Na een bijna 7 uur durende vlucht, waar we goed verwend werden met een maaltijd en extra porties ontbijt, landen we veilig in Beijing.

Na de douane formaliteiten stond onze lokale gids al op ons te wachten. De bus echter stond vast in de file, maar was snel gearriveerd en zo vertrokken we in de richting van het Olympisch Stadion van China. Gedurende de rit vertelde de gids van alles over China en verwonderde wij ons over alle kale en stoffige bomen.

Na een heerlijke frisse wandeling langs het stadion en overige gebouwen zoals het zwembad zijn we verder gereden voor onze eerste echte Chinese maaltijd. De tafel was rijkelijk bedekt met diverse vlees en groenten gerechten. Na een korte introductie over hoe te eten met stokjes heeft iedereen genoten van het eten. Een enkeling waren wel sloom, maar ja eten met stokjes is dan ook niet zo gemakkelijk als dat het lijkt.

Aangezien de lange reis en de jetlag aardig insloeg bij iedereen hebben we in de middag genoten van de mooie ruime hotelkamer om vervolgens in de avond naar Wangfujing te gaan.
Deze populaire winkelstraat is afgesloten voor motorvoertuigen en zo hebben we dus heerlijk geflaneerd over een druk bezochte winkelstraat. Maar voordat we hier aan kwamen zijn we langs kraampjes gelopen waar men vers eten bereid, waaronder veel bijzondere gerechten zoals inktvis, schapen darmen en maag en nog veel meer. We durfde het onze magen niet aan te doen dus hebben genoten van het mooie schouwspel. Aan de winkelstraat ontdekten we ook nog een leuke markt in de achteraf steegjes waar ze diverse dingen verkochten. Hier hebben we alvast kunnen proeven aan de opdringerigheid van de verkopers en de lekkere chaos. Op de terug weg hebben we nog een extra rondje gereden om zo diverse stads delen van Beijing te kunnen zien

Om de dag mooi af te sluiten hebben we een ontdekkingsreis gemaakt door de lokale supermarkt. Hier is echt van alles te koop van verse vis tot plastic schaaltjes. Het was een leuke uitdaging om de juiste boodschappen in te slaan en te ontdekken wat alles was.

Na een vermoeiende en indrukwekkende dag nu lekker op tijd naar bed zodat we morgen fris en fruitig de verboden stad kunnen ontdekken

Woensdag 5 maart

Na een heerlijke nachtrust op onze meer dan royale kamers en dito bedden werden we vandaag weer vroeg gewekt, om half 7 exact door een computer stem. Het ontbijt was een royaal Chinees en Europees ontbijtbuffet en ook de koffie en sappen lieten zich goed smaken. Het buffet had o.a. gesneden brood met ei, diverse jamsoorten, zoetigheden, beleg, yoghurt en diverse warme gerechten zoals worstjes maar ook Chinese verse wan tan soep of noodles op diverse manieren bereid.

Om klokslag 8 uur zaten we met ronde buikjes weer paraat in ons minibusje, op naar het Tiananmen plein, oftewel het plein van de hemelse vrede. Het grootste plein ter wereld waar 1 miljoen mensen tegelijkertijd zouden kunnen staan. Na een drukke ochtendspits met veel linke acties op de weg kwamen we dan eindelijk aan op de bestemming. Vanwege een congres dat vandaag begon was er veel controle en het plein helaas niet toegankelijk. Het was een zeer apart gevoel om zoveel militairen en politie te zien staan, maar dit gaf ook een enorm indrukwekkend beeld van China. Na een korte blik op het plein van de hemelse vrede zijn we via een ondergrondse tunnel onder een 18 baanse autoweg door gegaan. Hier stonden we recht voor in de ingang van de verboden stad. Onder het portret van Mao door liepen we de verboden stad in, waarna een flinke wandeling over scheven stoepen ons door de diverse gebouwen en poorten van de stad heen leiden. De verboden stad telt 8700 kamers waarvan we tijdens de tour de belangrijkste gezien hebben, om zo vervolgens in de keizerlijke tuinen te komen. Aan de noord zijden verlieten we de verboden stad om vervolgens de kolenberg te beklimmen. Deze berg is gecreëerd doormiddel van het zand wat afkomstig is uit de enorme gracht die om de verboden stad heen ligt. Na een zware klim naar boven toe hadden we een schitterend uitzicht over de verboden stad en de rest van Beijing.

Na weer een heerlijk middag eten, eten met stokjes gaat steeds beter af, zijn we vertrokken in de richting van de Lama tempel. Maar eerst hebben we een stop gemaakt bij de CCTV toren, het hoofdkantoor van de Chinese staats televisie naar het ontwerp van de Nederlandse Rem Koolhaas. Aangekomen bij de Lama tempel hebben we genoten van schitterende boeddha beelden. Onze gids heeft ons enigszins wegwijs gemaakt in het boeddhisme waardoor we beter konden begrijpen wat we zagen. Het mooiste punt was toch wel de 26 meter hoge boeddha die uit een grote boomstam is gesneden. Het transport van dit enorm groot stuk hout heeft 3 jaar geduurd en vervolgens het uitsnijden van de boeddha 2 jaar.

Als laatste stond vandaag de Hutong tour op de agenda, oude stad gedeelte van Beijing zoals het vroeger was. Gereden op een riksja, lees een man op fiets met daarachter twee zitplaatsen, hebben we een mooie tocht gemaakt door de authentieke steegjes van de Hutong, waar nog vele mensen wonen. Onderweg zijn we gestopt bij een meer met vele trendy bars en terrassen en een leuke winkelstraat. Onze 2e stop was bij een familie om hier een kijkje te mogen komen nemen in hun huis. Onder het genot van een heerlijk kopje thee en nootjes zijn we geïnformeerd over het leven van onze gastvrouw. Na deze geweldige rit, waar we gelukkig niemand aangereden hebben, zijn we te voet verder gegaan naar een lokale groenten en fruit markt waar we even rond hebben gelopen en alle onbekende groentes hebben laten omschrijven.

Met heel veel indrukken en nieuwe belevingen zijn we vervolgens weer met het busje terug gegaan naar ons hotel waar we onder het genot van een drankje gezellig de dag hebben afgesloten.

Nu weer lekker slapen, morgen wordt een mooie dag met op de planning….. de Chinese muur. Tot snel!

Donderdag 6 maart

Vandaag begon de dag zoals gewoonlijk weer met een heerlijk ontbijt. Dit keer wel met wat meer uitwijking naar de kant van de Chinese maaltijden. Na het ontbijt zijn we direct vertrokken en hebben we de stad Beijing achter ons gelaten en via de snelweg richting de muur met een intermezzo bij een parel kweker. Hier werd aan de hand van een video uitleg gegeven hoe de zoetwaterparels gekweekt worden. Vervolgens hebben we de truc geleerd hoe je echt met nep kunt onderscheiden. In de grote winkel was het mogelijk om parel sierraden te kopen, hier hebben we dan ook koningin Maxima haar nieuwe ketting gevonden.

Vervolgens de bus weer in en in ongeveer 20 minuten stonden we dan eindelijk op de Chinese muur. Natuurlijk zijn we met zijn alle een stuk omhoog geklommen op het steilste stuk. Hier hebben we genoten van schitterend uitzicht en het immense bouwwerk nog eens goed van dichtbij bekeken. De lange Chinese muur is ruim 2000 jaar oud en is momenteel ca. 6000 km lang en loopt ten noorden van Peking als verde3digingsmuur tegen het Mongoolse nomaden volk. Communiceren deed men middels vuur en rooksignalen. Inmiddels was het lunchtijd en na een kort rit kwamen we aan bij een restaurant waar ook keramiek verkocht werd. Hier hebben we gegeten en vervolgens lekker rond gesnuffeld en een vaas gekocht van €140.000,-.

We vervolgden onze tour naar de Ming graven waar in de gedenkhal een tentoonstelling was van de opgegraven schatten van een van de keizers. Van Jade tot gouden lepels en chopsticks, eetstokjes. Achter de gedenkhal lag de grafheuvel en vanaf hier hadden we ook zicht op enkele ander graven die in de omgeving gelegen zijn. Iets verderop hebben we een mooie wandeling gemaakt over de laan der zielen. Deze marmeren beelden moeten de keizer beschermen tegen de slechte geesten.

Naeen kort bezoek aan het hotel zijn we een uitdaging aangegaan. Met de taxi zijn we vanuit het hotel naar de Yashow market gegaan, hier verkoopt men kleding en accessoires en kan enorm gehandeld worden. Aangekomen bleek het toch iets lastiger te zijn met de taxi, maar na het spreken van onze gastvrouw in het hotel werd alles gelukkig toch weer volledig opgelost. Tijdens het winkelen bleek dat we toch echt flinke onderhandelaars in ons midden hebben. Het was zelfs nodig om in zijn achteruit de roltrap weer naar beneden te komen om toch een deal te sluiten. We hebben hier enorm veel plezier gehad in de sport van afdingen en hebben zo dus ook maar 10% van de vraagprijs hoeven te betalen. De grootste uitdaging nu nog was terug naar het hotel met de taxi. Gelukkig was dit geen enkel probleem en kan iedereen nu weer heerlijk te bed.

Alle koffers zijn gepakt en de oogjes gaan toe. Morgen weer een nieuwe dag die ons naar Xian zal brengen. Fijn weekend allemaal en geniet van de zon! Deze missen wij hier namelijk wel een klein beetje.

Meer foto’s op www.facebook.com/reishuis of klik hier

Vrijdag 7 maart

Bepakt stonden we vanmorgen om 8 uur weer klaar om Beijing te verlaten. Voordat we met de hogesnelheidstrein afreizen naar een van de eerste keizerlijke steden Xian hebben we nog een bezoek gebracht aan de tempel van de hemelse vrede. Dit enorme parkcomplex van 270 hectare is een geliefde plek voor de ouderen die er sociaal bij elkaar komen om een kaartje te leggen, zingen of te sporten. Het hoofdgebouw hebben we met veel bewondering bekeken, het is helemaal van hout en ruim 120 jaar oud. Het origineel was zo’n 500 jaar oud maar is door bliksem verwoest geweest en later weer in de originele staat herbouwd.

Vervolgens hebben we nog even inkopen gedaan in een shopping center waar er weer flink onderhandeld is met de verkopers. Aansluitend hadden we lunch.

Na de lunch zijn we met het busje naar het station gebracht waar ons een lange rit van bijna 5 uur te wachten stond. Het instappen was even een klein beetje chaotisch, maar we vonden snel onze plekken. Een geweldige rit door het landschap van China bracht ons uiteindelijk in Xian. Hier zijn we opgehaald door onze nieuwe gids en vervolgens naar het Xi’an Le Garden Hotel gebracht waar weer een mooie en luxe kamer voor ons gereed was gemaakt.
Vanavond lekker op tijd naar bed om morgen weer mooie indrukken op te doen van Xi’an.

Zaterdag 8 maart

Vandaag mochten we heerlijk uitslapen zo zaten we dan ook pas om 8.00 uur aan het ontbijt. Dit keer nog uitgebreider dan het vorige, verzorgd door het Le Garden Hotel. Om 9.00 uur zijn we vertrokken naar het Terracotta leger. Al snel stonden we met veel spanning voor de ingang en na een tassencontrole kwamen we weer een stap verder. Gedurende de wandeling door het park vertelde de gids over het ontstaan en de ontdekking van het terracotta leger. Binnen in de hal kregen we meteen zicht op dit enorm groten en geweldige schouwspel. Gedurende de wandeling langs de opgravingen vertelde onze gids nog meer informatie. Zo is men dus nog steeds bezig met de opgraving en het renoveren van alle beelden. In opgravingshal nr. 2 waren ook diverse opgravingen van terracotta beelden en paarden en dit bleken de hogere officieren te zijn. De exacte grafheuvel van de 1e keizer van China lag zo’n 1.5 km van het leger vandaan, maar deze was helaas niet te bezichtigen. De keizer dacht dat dit leger van terracotta hem zou beschermen in het hiernamaals. In een latere periode is het leger ontdekt door een generaal die bang werd van de levensgrote beelden en alles kort en klein heeft geslagen en in brand gestoken. Het leger wat nu te zien is, is dan ook geheel gerestaureerd en daar zijn ze tot op vandaag nog mee bezig. Het leger is ontdekt in de jaren 70.

Vervolgens werden de laatste 2 hallen bezocht waaronder de hal met de bronzen wagens die ook geheel zijn gerestaureerd.

Tijd voor de lunch waar we alle indrukken even konden laten bezinken, maar niet voor lang want we gingen weer snel op pad naar een jade slijperij. Hier hebben we uitleg gekregen over jade en hoe je echt van nep kan onderscheiden. Ja, tijdens deze reis leren we enorm veel! Vervolgens was er de mogelijk om jade te kopen.

Hierna zijn we doorgereden naar het provinciaal museum waar we meer hebben geleerd over de historie van Xian en de diverse periodes. Ook waren hier de bronzen wapens te zien die bij het terracotta leger waren gevonden. Omdat men bang is dat deze gestolen zullen worden zijn ze verplaatst naar het museum.

Na een korte stop in het hotel om ons even op te kunnen frissen zijn we gaan dineren met een 18 gangen menu. Op het menu stond dim sum, dit zijn allemaal kleine gerechtjes met verschillende inhouden zoals kip, varken, groenten enz. Dankzij de heerlijke terracotta schnaps hebben we onze lachspieren weer goed kunnen trainen en iedereen kan ondertussen met stokjes eten! Na het eten zijn we verder gegaan naar een theater waar we dans en muziek show hebben bekeken. Hierin werden traditionelen dansen en instrumenten gebruikt. Het was een zeer spectaculair en leuke show en we hebben dan ook in volle teugen genoten!!

Nu even snel alle koffers inpakken. Morgen nog een dag in Xian en dan vervolgens met de nachttrein richting Hangzhou. Fijn weekend nog en geniet van het weer!

Diner met chopsticks

Chinees Theater show in Xian

Zondag 9 maart

Vanmorgen hebben we eerste heerlijk kunnen uitslapen. We werden pas om 10.30 verwacht in de lobby met onze koffers. Dus na een rustig ontbijt en het inpakken van de koffers stonden we weer allemaal op tijd paraat voor onze laatste dag in Xi’an.

We zijn de dag begonnen met een heerlijk fietsroute over de oude stadsmuur. Op een kleine mountainbike en hobbelige weg hebben we in een uur de gehele muur gehad. Gelukkig was niemand iets overkomen, want de rare regel dat 60+ers niet zelf mogen fietsen hebben wij lekker in de wind geslagen. De laatste paar kilometers hebben we nog flink door moeten trappen om op tijd weer terug te zijn voor de lunch.

Na de lunch hebben we een bezoek gebracht aan de kleine wilde gans pagode uit de 7e eeuw. Hier hebben we nog een schilder winkeltje bezocht waar mooie schilderijen te koop waren maar ook penselen enz. Na deze bezichtiging zijn we verder gereden naar de moskee. Deze moskee is volledig gebouwd in de Chinese stijl en is midden in de drukke stad gelegen. Dit laatste is echter niet te merken wanneer je hier rond loopt. Vervolgens hebben we nog even gewinkeld in het toeristisch gebied rondom de moskee en natuurlijk hebben we weer diverse souvenirs ingeslagen.

Na een kort bezoek aan de supermarkt vond de transfer naar het station plaats. En ja hoor het drukke plein wat we vanmiddag vanaf de muur zagen was dan ook echt het station waar wij moesten zijn. Na veel slalommen door de mensen massa heen waren we dan eindelijk binnen in het station. Hier hebben we nog even moeten wachten waarna onze gids ons persoonlijk de trein in begeleiden, een mooie 4 persoonsslaapcabine. Na het onderzoeken van de trein en het drinken van een lekker bak koffie zijn we allemaal lekker op tijd naar bed gegaan om te genieten van de heerlijk schommelende trein.

Ook het weer hier is en blijft mooi, zo’n 16 tot 18 graden. Dus ook wij mogen niet klagen.

In de nachttrein

Maandag 10 maart

Na een boven verwachting goede nacht waren we vanmorgen alle zeer vroeg wakker, +/- 6.00 uur. Dit is natuurlijk ook niet gek in een hobbelende trein vol mede passagiers. Na een heerlijk ontbijtje, dat we zelf hadden gekocht in de supermarkt, hebben we ons de overige 6 uur vermaakt met naar buitenkijken, boekje lezen en nog even heerlijk slapen. Het uitzicht dat we hadden was toch heel anders dan dat we verwacht hadden, veel bebouwing. Oude huizen die waren platgegooid en nieuwe torenflats die uit de grond worden gestampt.

Om 12.13 waren we dan eindelijk in Hangzhou, ook weer een grote stad maar naar onze mening minder chaotisch dan de steden die we gehad hebben. Volgens Marco Polo een van de mooiste en voornaamste steden van de wereld. Na ons heerlijk te hebben opgefrist het luxe Wuyang hotel en een heerlijke lunch zijn we richting het West meer gegaan. Hier komen jaarlijks miljoenen Chinezen om te recreëren. Het park staat op de UNESCO lijst niet alleen vanwege de prachtschoon die hier te zien is maar ook vanwege de cultuur. We hebben een heerlijke wandeling door het park gemaakt en veel planten en vogels gespot. Vervolgens zijn we met een elektrische boot, ja het meer mag niet vervuild worden, naar de andere kant gevaren. Een schitterend aanzicht vanuit het meer op het omgelegen park. Na nog een korte wandeling richting de auto zijn we nu weer terug in het hotel.

Straks staat er een imposante show op de planning op het West meer. Deze show wordt geregisseerd door de regisseur van de openingsceremonie van de Olympische spelen. Ruim 500 acteurs zetten een geweldig spektakel naar. Meer hierover morgen weer, wij gaan hiervan eerst eens even heerlijk genieten.

Een fijne werk weer allemaal en de groetjes uit China!

Fietsen op de stadsmuur van Xian

Dinsdag 11 maart

Samenvatting van de show op het West meer: GEWELDIG!

Niet in woorden te omschrijven hoe met zoveel mensen en licht zo’n geweldige show neer gezet kan worden.

Na weer een heerlijke nachtrust hebben we vanmorgen weer van een uitgebreid ontbijtbuffet kunnen genieten. Dit keer moesten we wel iets meer uitwijken naar de Chinese gerechten omdat het Engels ontbijt maar weinig te bieden had. Maar even goed heeft het weer voortreffelijk gesmaakt.

Onze eerste bezichtiging vandaag was de stadbeschermingstoren. Deze pagode staat op een heuvel, ca. 100 meter boven zeespiegel en is het hoogste punt van de stad. Er mogen geen gebouwen hoger worden gebouwd dan deze pagode. De wandeling naar boven bracht ons in een geweldige mooi bosrijke omgeving, waar we hebben genoten van de natuur en de recreërende lokalen mensen. Na wat klauteren en klimmen waren we dan eindelijk bij de pagode waar we ook een schitterend uitzicht hadden over de stad en het West meer.

Na deze klim had iedereen stevige honger gekregen en zijn we dan ook direct door gereden naar ons lunch adres. Het blijkt maar weer dat wij Nederlanders maar trage eters zijn. Zo waren er diverse groepen die later binnen kwamen en weer eerder vertrokken. Natuurlijk hebben wij gewoon lekker genoten van het eten en de Jasmijn thee die onze gids speciaal meegenomen had.

Na het plaatsen van onze thee bestelling zijn we door gereden naar een thee plantage. Hier hebben we uitleg gekregen over hoe thee geoogst word. Verder hebben we weer genoten van de het groene landschap en de bruidsparen die hier een foto shoot hadden. Na het bezoek aan de thee plantage hebben we nog een pagode bekeken, ook deze lag weer in een mooie groene omgeving.

Vervolgens stond de historische binnen stad met haar oude apotheek uit het jaar 1874 op het programma.Deze traditionele apotheek met vele kruiden wordt gebruikt door de Chinezen die bij een TCM; traditional Chinese medcine arts zijn geweest. De kruiden worden hier bij elkaar gezocht en vervolgens verpakt in kleine pakketjes. Het is de bedoeling dat men dit mengsel kookt en als bouillon op drinkt. We kregen wat tijd om de omgeving te verkennen en te shoppen bij de vele kraampjes en winkeltjes. Ons souvenirs lijstje wordt met de dag korter!

Na nog een kort bezoekje aan de enorme supermarkt hier in de straat gaan we vandaag allemaal lekker op tijd naar bed. De afgelopen dagen hebben we veel gezien en gedaan en kunnen we de slaap goed gebruiken. Nu hopen dat het weer ons gegund blijft en dat we de laatste dagen ook, net zoals jullie, mogen genieten van een heerlijk zonnetje.

Zoals jullie wel gemerkt hebben zijn er al een aantal dagen geen foto’s geplaatst. Helaas laat het internet hier in het hotel niet toe om deze te plaatsen. Dus dat wordt even afwachten.

LET OP: het nieuwe Chinese NOOD nummer (voor de thuisblijvers) is: 0086 13023671829

Groeten van ons allemaal!

woensdag 12 maart

Vanmorgen stonden we alweer vroeg paraat met onze volle koffers in de lobby. Vanuit het hotel zijn we met het minibusje naar een bushalte gegaan. Vanuit hier hebben we een grote openbare touringcar genomen naar Huangshan.

Mount Huangshan geldt als een van de mooiste gebergten van China en staat ook op de lijst van wereld cultuur en natuur erfgoed. Tijdens de rit hadden we een geweldig uitzicht over het berg landschap, met veel thee plantages en andere akkerbouw. Na ruim 2 uur rijden waren we dan eindelijk daar. Na een korte opfris pauzen en lunch in het hotel zijn we de stad in gegaan. Jammer genoeg was het vandaag een regen achtige dag dus al snel hadden we het gezien. Toch hebben we allemaal nog wel een paar souvenirtjes in kunnen slaan.

Weer terug in het hotel hebben niet veel meer gedaan dan avond eten en een beetje kletsen. Iedereen spaart zijn energie lekker tot morgen want dan gaan we de berg beklimmen!

Dat was het weer voor vandaag. Kort en krachtig, maar wat wil je met dit regen weer. Gelukkig zijn de voorspellingen voor morgen goed.

Groetjes!

Donderdag 13 maart

Vandaag was dan eindelijk de dag waar we zo naar uit hadden gekeken. Vanmorgen zeer vroeg uit de veren op weg naar het gele gebergte. Om kwart over 7 zaten we allemaal paraat in ons minibusje dat ons richting het gebergte bracht. Na ongeveer een uur tussen de akkerbouw door te hebben gereden kwamen we dan eindelijk aan op onze eerste stop. Het is verboden om zelf de bergen in te rijden, dus zijn we per shuttle bus nog een dik half uur omhoog getuft om daar vervolgens de kabel baan omhoog te nemen.

Het begon met een mooi uitzicht over een bamboe bos, maar vervolgens werd alles wit, koud en winderig. Boven aangekomen bleek het enorm mistig te zijn en te vriezen. Door deze vrieskou en de regen van gister was er een mooi schouwspel ontstaan. Alle bomen en planten zaten vol met ijzel, het leek wel of het gesneeuwd had. Jammer genoeg zorgde de enorme mist er wel voor dat we gedurende de gehele tocht (ongeveer 5 uur) van geen enkel uitzicht punt hebben kunnen genieten.

Eenmaal hoger op de berg, 1800 meter, leek het zonnetje door te komen maar helaas zette hij niet door. Volledig bevroren en beduusd begon de afdaling naar beneden weer. De gladden trappen zorgen voor een aantal kleine val partijen waardoor we rustig aan hebben gedaan. Toen we eenmaal weer terug waren om met de kabelbaan naar beneden te gaan trok de lucht zich open en hebben we toch nog even kunnen genieten van het schitterende uitzicht hier! Stenen en bomen, dat is alles wat je ziet maar dan wel op een bijzonder mooie manier. Ook de tocht naar beneden was een enorm geweldig schouwspel en we hebben dan ook zeker genoten.

Na 5 uur lang klimmen en klauteren over trappen zijn we allemaal goed moe. Dus na een overheerlijk diner, in een overvol en druk bezocht restaurant, zijn we lekker terug op onze kamer. Koffers worden weer gepakt om morgen weer verder te reizen naar onze laatste bestemming. Shanghai.

Tot snel allemaal!

Gele gebergte

Vrijdag 14 maart

Vanmorgen weer vroeg uit de veren, er stond weer een lange rit op de planning. Om 8.40 vertrok onze bus naar Shanghai, maar nog niet eens de parkeerplaats verlaten te hebben konden we alweer 2x stoppen vanwege laatkomers.

Eindelijk waren we dan op weg in onze niet al te luxe en hobbelende bus. Gezellig met onze gapende medereizigers, stond ons een rit van 6 uur te wachten. Na diverse korte stops onderweg waren we dan eindelijk in Shanghai aangekomen. Een grote hectiek bij de uitgang, want je die lang neuzen zullen vast wel een taxi nodig hebben! Gelukkig stond daar dan onze nieuwe gids op ons te wachten.

We werden alle in een super de lux, en veel te groot, busje geladen om onze eerste indrukken van Shanghai op te doen. Deze enorme stad telt 24 miljoen inwoners, Nederland 17 miljoen, het was dan ook enorm druk op de weg. Onze eerste stop was bij de Jin Mao toren, hier hadden we een spectaculair uitzicht over de jungle van wolkenkrabbers vanaf de 88ste verdieping.

Na weer een voortreffelijk diner hebben we ingecheckt in ons hotel en even genoten van een schonen douche op onze riante en luxe kamers. Een uurtje later stond de bus alweer klaar om naar een acrobatiek show te gaan. Hier hebben we genoten van rondvliegende Chineesjes en overige kunsten.

Dankzij onze gids is eindelijk het mysterie rondom de dure auto’s op de weg opgelost. In China koopt men eerst een kenteken voor €10.000 en ja als je je dit bedrag kunt veroorloven dan is een dure auto ook geen probleem meer.

Morgen is alweer onze laatste dag hier in het mooie China. Wij gaan nog even heerlijk genieten en tot snel allemaal!

Jade bouddha tempel

Skyline Shanghai

Zaterdag 15 maart

Vandaag was dan alweer onze laatste dag in China. Vanmorgen konden we enigszins uitslapen en uitgebreid genieten van het heerlijke ontbijt. Er was vol op keuze van zalm tot donuts. Er wordt nog steeds heel goed voor ons gezorgd

Om half 10 stonden we klaar om Shanghai te gaan verkennen. We zijn begonnen met een bezoek aan de Jade Boeddha tempel waar de monniken nog altijd leven. Het is niet te begrijpen dat deze kleine rustieke tempel zich midden in deze miljoenenstad bevindt. In de tempel was het heel druk vandaag, dit omdat we halverwege de eerste maand van het jaar zijn en iedereen dat volop naar de tempel gaat om te bidden. We hebben dan ook genoten van dit schouwspel en een mooie rondleiding gehad in deze tempel. Na het tempel bezoek zijn we door gereden naar de zijdefabriek. Hier hebben we met eigen ogen gezien hoe zijden wordt gemaakt en hoe sterk dit materiaal is. Ook hier weten we nu echt van nep te onder scheiden.

Na een korte winkel tijd in de zijdefabriek was zijn we door gereden naar de bazaar. Hier hebben we weer lekker kunnen onderhandelen en Jozef weer helemaal in het nieuw gestoken. Na de bazaar stond de lunch gepland. Deze was aan de bund, dit is de beroemde oeverpromenade van Shanghai waar je schitterend uitzicht hebt op de skyline van Shanghai. Na heerlijk te hebben geflaneerd en foto’s maken zijn we door gelopen naar Nanjing road. Deze straat is een 5 km lange winkelstraat. Halverwege hadden we het toch wel echt gezien in de mensen massa en stond onze bus gelukkig alweer gereed voor ons.

Volgende stop: het oude centrum van Shanghai, hier is de oude bouwstijl nog goed zichtbaar en hebben we gewandeld door de Yu tuinen. Deze tuinen zijn vroeger aangelegd door een rijke famillie en nu openbaar gesteld voor publiek. Na een heerlijke wandeling hier heeft onze gids nog even geholpen met de laatste inkopen. Hij wist precies wat er nog op onze lijstjes stonden en deze zijn nu dus ook volledig afgestreept.

Terug gekomen bij het hotel is er nog genoten van een drankje en een kaartje gelegd. Vervolgens zijn alle koffers gepakt en kunnen we morgen weer vroeg vertrekken voor onze lange rit naar huis. Maar eerst morgen nog een stukje met de zweeftrein door Shanghai.

Tot over een paar uurtjes allemaal!

P.s. wij zijn weer helemaal gewend aan het warme weer dus Nederland hou nog even vol!