Verslag China reis
Donderdag 31 augustus.
Ondanks het voorspelde slechte weer werden alle gasten met een zonnetje opgehaald op de diverse opstapplaatsen. Vanuit Venray, Castenray, Sevenum en als laatste stop Venlo reden we vlot naar Düsseldorf airport. Onderweg werd de nodige informatie gedeeld door Chi zodat iedereen goed op de hoogte was van wat komen ging.
Onze gasten waren al online ingecheckt dus alleen nog de bagage afgeven bij de Emirates balie. Iedereen heel goed op het gewicht gelet… van de koffers wel te verstaan!
Na de security controle waarbij we in de bodyscan met onze handen omhoog mochten staan volgde nog de paspoort controle en dan via een winkelstraatje naar de gate.
Onze Airbus A380 stond al klaar, wat een enorme machine. Deze grootste passagiersvliegtuig ter wereld vertrok op tijd richting Dubai. De take off ging zijdezacht en erg comfortabel. Met weinig turbulentie en een smakelijke maaltijd bereikte we na 6 uur vliegen Dubai.
Ons vliegtuig parkeerde aan de allernieuwste terminal van Dubai die geheel ingericht is voor de A380, we reden er dan ook 8 van deze mastodonten voorbij voordat we aan een gate parkeerde.
Middels een veiligheidscontrole kwamen we al vrij snel bij onze nieuwe gate aan en omdat we nog tijd over hadden werd door velen van ons ergens in een leuk zaak koffie gedronken of nog even gewinkeld.
Het tijdsverschil met Nederland is 2 uurtjes en hier dan ook middernacht. Om 3 uur ’s nachts lokale tijd vertrok onze volgende vlucht eveneens in de A380 naar Shanghai nu voor een 8 uur durende vlucht. Fijn dat we onze beentjes even konden strekken alhoewel we prima beenruimte hadden.
Vrijdag 1 september
Onze 2e vlucht duurde 2 uurtjes langer en was een nachtvlucht, voor zover men het lukte konden de oogjes even dicht. Na 8 uur vliegen met ook nu weer weinig turbulentie landen we stipt op tijd op Pudong international airport. Nadat iedereen uit het vliegtuig was liepen we gezamenlijk door de quarantaine waarbij op afstand ieders lichaamstemperatuur werd opgemeten en daarna door de paspoort controle. Hierna werd de bagage opgehaald en liepen we door de exit naar de aankomsthal waar onze gids Jian al ons stond op te wachten. Nog 2 andere gasten voegde zich bij de groep die met een andere vlucht al waren aangekomen.
Wat een enorme luchthaven. De koffers werden in de bus geladen en vervolgens liepen we terug het vliegveld in om de magneetzweeftrein mee te maken. Deze trein zweeft dus daadwerkelijk boven de baan en word door een magnetisch veld voort gestuwd. De maximum snelheid is 430 km/u echter vanmiddag haalde die maximaal 301 km/u ook een niet geringe snelheid. De trein bracht ons in iets minder dan 10 minuten 35 km verderop waar we even op onze bus moesten wachten want die rijdt natuurlijk niet die snelheid.
Onze bus reed nu richting de Jin Mao toren, als extraatje van Reishuis werd zoals in het programma vermeld stond een wandeling aan de voet van de wolkenkrabbers nu een wandeling op grote hoogte en wel op de 88e verdieping van de Jin Mao toren.
De lift bracht ons in 45 seconden naar bijna 400 meter hoogte waar we een spectaculair uitzicht hadden. Omdat het al schemerde en de vele lichten en reclame lichten al aan stonden genoten we dubbel van het uitzicht. Ook het atrium waarbij je door een glazen koepel 30 verdiepingen naar beneden kon kijken gaf ons knikkende knietjes.
Tijd voor onze eerste echte Chinese maaltijd, een variatie van diverse groenten, vlees, kip en natuurlijk rijst het liet ons goed smaken. Ondertussen was het rond 9 uur en reden we in half uur naar ons hotel waar we vlot konden inchecken en naar onze mooie ruime kamers konden voor een goede nachtrust.
Zaterdag 2 september
Na een voor de meeste goede nachtrust, want sommigen hebben nog een jetlag konden we aan een heerlijk ontbijt ons tegoed doen. Het ontbijt buffet was ruim van opzet met voor ieder wat wils van Europees tot Chinees. Warm en koud en vers fruit.
Voor meer info over ons hotel klik hier voor de link
Na het ontbijt begon onze dag met de Jade buddha tempel, deze normaal oase van rust was vandaag mega druk want het was de officiele dag dat de hoofdtempel 30 meter verplaatst ging worden, het hele gebouw werd middels een betonnen rail dus verplaatst. Dit was zo’n happening dat de televisie erbij was, ook velen gelovigen waren daarbij en er werd een hele ceremonie gehouden. Het verplaatsen zou een week gaan duren.
Uiteindelijk in een aparte hal hebben het jade buddha beeld gezien, uit een stuk jade gemaakt van 1000 kilo en 1,60 hoog. Ook de liggende buddha van 96 cm hoog lag in een andere hal te pronken.
Wat is Shanghai een enorme stad van meer dan 25 miljoen inwoners.
Onze volgende stop was het zijde museum waar we een toelichting kregen van een jongeman die erg goed Duits sprak. Hij legde mooi uit hoe de levenscyclus is van een vlinder tot cocon en de zijde productie. Middels een spin machine werd er gedemonstreerd hoe de zijde uit de cocon werd gehaald. Ook hoe enkele dames de zijde uitelkaar konden trekken waarvan de vulling werd gemaakt. Uiteindelijk mondde de tour uit in een grote winkel waar men zijde dekbedden kon aanschaffen.
Tijd voor de lunch, deze keer weer in een ander hotel toevallig ook op de 4e verdieping. De lunch met diverse gerechten werden weer als een rijsttafel op tafel gezet. Alle tafels hebben een rondblad in het midden die mooi rond draait zodat iedereen bij de gerechten kon.
Na de lunch was het tijd om de oeverpromenade te bezoeken voor de skyline van Shanghai, waar we gisteren vanuit de toren de Bund konden zien stonden we er nu op en zagen het gebouw waar we gisteren nog in stonden op de 88e verdieping.
Het weer was prima, bewolkt af en toe de zon en een heerlijk briesje. Dat briesje was zeer aangenaam want als de zon doorkwam werd het meteen erg benauwd.
Er werden natuurlijk de nodige foto’s gemaakt van de skyline tevens zagen we een van de vele bruidsparen die bij parkjes liepen voor een foto sessie. Zulke fotosessie wordt vaak voordat de bruiloft plaatsvind al gemaakt.
Vanuit de Bund was het een fijne wandeling naar de Yu tuinen. Wat een mensen massa bij de bazaar wat voor de Yu tuinen gesitueerd was. Nadat we door de entree de yu tuinen binnen kwamen kregen we middels een plattegrond uitgelegd dat de Yu tuinen al meer dan 500 jaar oud is en dat deze op de monumenten lijst van China staat. Gebouwd door een rijke ambtenaar leefde in dit tuinen complex met zijn vele hofjes en paviljoens een grote familie. De rijke ambtenaar had vroeger net als de keizer dan ook een vrouw en nog enkele concubines. We konden zien dat er weinig tot geen bloemen stonde maar juist veel planten bomen (waarvan een Magnolia boom van meer dan 100 jaar oud en een ginko boom van zelfs 400 jaar oud) Chinese tuinarchitectuur bestaat voornamelijk uit deze onderdelen en rotsen, mooie gesteenten uit de vele meren die China rijk is. Dit symboliseert ook rijkdom. Een ander symbool voor rijkdom zijn de vele goudvissen en koi karpers die er zwommen in de diverse waterpartijen.
We worstelden ons door de mensenmassa en kregen nog even de tijd om de bazaartjes te bezoeken of de Starbucks. Tijdens de wandeling terug naar de bund en de bus kwamen we vele venters tegen, maar voor degene die dat niet wensten had Chi de reizigers al een beetje Chinees geleerd hoe te antwoorden.
Onze volgende halte was het de buurt aan Nanjing road, de langste winkelstraat van China van wel 5 km lang. We bezochten kort om de sfeer te proeven het voetgangers gedeelte van de Nanjing road en spraken als meeting point af de Haagen Dasz. Jammer genoeg veel te duur ijs en met de ongunstige Euro-Yuan koers verhouding kostte 1 bol al gauw 5 euro, dan maar wachten tot we weer naar Clevers kunnen.
Inmiddels was het half 5 en reden we terug naar ons hotel om ons even op te frissen. In de bus gingen sommigen oogjes al op stand Chinees! Want zoveel indrukken en nog een beetje de jetlag in ons systeem kwamen we al gauw bij ons hotel. Even opfrissen en dan op naar ons avond eten. Foto’s van het diner of lunch (want dat is eigenlijk hetzelfde) volgen nog. Een Chinese maaltijd in China is licht verteerbaar en met wat wij de hele dag doen ook snel verteerd dus we hadden allemaal wel weer trek. Diverse gerechten waaronder de echte Chinese kou lou yuk kwam op tafel evenals enkele groente gerechten en een soort van schnitzeltje gemaakt van vis.
Het hoogte punt van vandaag was wel het acrobaten circus, wat een spektakel. Sommigen van ons zelfs met de tranen in de ogen bij sommige acts. Stuk voor stuk adembenemend. Met als finale 8 motorrijders in een metalen bol die capriolen uithaalden.
Vanavond de koffers weer inladen want we gaan verder met de reis en gaan dus Shanghai verlaten en gaan richting Hanghzou. In vergelijking met Shanghai ene kleine stad van slechts 8 miljoen inwoners, maar zo beroemd dat er jaarlijks wel 50 miljoen bezoekers komen. Een rit van 2,5 uur van Shanghai naar Hangzhou.
Zie voor foto’s onze Facebook pagina klik hier voor de link (u hoeft niet lid te zijn of Facebook te hebben om de foto’s te kunnen bekijken ze zijn gewoon openbaar.)
Zondag 3 september
Vanochtend werden we mooi gewekt door onze wake up call en de afspraak is dat we da 45 minuten later onze koffers voor de deur zetten en weer 45 minuten later zouden vertrekken.
Nadat iedereen had uitgecheckt werden direct de kamers gecontroleerd en konden we na controle vertrekken naar Hangzhou.
De rit duurde wat langer dan verwacht en kwamen uiteindelijk na 200 km en een sanitaire stop verder in Hangzhou aan rond 12 uur. Direct de lunch gebruikt ook vanmiddag weer van alle smaken wat. Diverse gerechten met kip deze keer veel groente. Na de lunch werd Bep van Lieshout nog even in het zonnetje gezet want Chi had 2 grote taarten besteld. Lang zal ze leven werd er gezongen en de taart aangesneden. Iedereen genoot van deze Chinese taart met heel bijzonder flink wat fruit en gek genoeg met snoeptomaatjes erboven op. De slagroom is een stuk minder zoet dan we in Nederland gewend zijn.
Tijd om onze wandelschoenen aan te trekken want het was tijd voor een zware bergwandeling in de theebergen. 1 derde van de groep bleef beneden en de rest waagde het erop. De 1e klim was er meteen een van 4.000 traptreden en menigeen had er wel wat moeite mee. Gelukkig waren er om de zoveel treden toch wel een rust plateau waar je even op adem kon komen. Eenmaal boven was er een klein terrasje en een winkeltje waar we een koud drankje konden nuttigen.
Nu was het nog 2 uur wandelen op de top en daarna zouden we afdalen. De wandeling boven op de berg was er een voor een schilderijtje met prachtig uitzicht van de bergen verderop de stad en de vele thee plantage terassen.
Bij de uiteindelijk begin van de afdaling waren we een van de wandelaars kwijt, deze was al vooruit gelopen en helaas te ver. Gelukkig konden we deze mobiel op zijn Nederlandse mobiel bereiken en was hij al middels een andere afdaling al bijna beneden wat niet de bedoeling was. Uiteindelijk met de groep de 2e afdaling genomen ipv de eerste.
Uiteindelijk kwamen we dan allemaal weer bij de bus terecht en troffen we de achterblijvers die in de omgeving hadden gewandeld en thee hadden gedronken.
Onze laatste stop van vandaag was dan ook een thee ceremonie bij het nationaal thee museum.
Hier werd gedemonstreerd en geproefd wat thee allemaal voor het lichaam kon betekenen.
Ondertussen was het al donker en zette de bus koers naar het hotel. Na de check in konden de reizigers vanavond op avontuur en zelf een restaurant zoeken, maar omdat de meeste moe waren van de inspanningen van vandaag werd het fastfood bij Kentucky fries chicken.
Morgen een hele dag in Hangzhou met o.a. het West meer, het Lin Ying tempel complex, een eeuwenoude apotheek en als verrassing de Panda beren in het Hangzhou Zoo.
Maandag 4 september
De wake up call vandaag was half 7 zodat we weer 1,5 uur de tijd hadden om te ontbijten. Prima ontbijt maar wel een trage koffie machine en slechts 1 voor de hele zaal.
Op tijd vertrokken we voor onze dagexcursie in Hangzhou.
De Lin Ying tempel werd als eerste bezocht. Een enorm complex met mooi rotswand en grot. Overal in deze rotswand waren boeddha beelden uitgehouwen sommigen van bijna 1.000 jaar oud. De enorme tempel hallen stonden op een heuvel, elke hal weer een verdieping hoger. Elke tempel in China is hetzelfde opgebouwd. De eerste tempel hal de voor ons meest bekende boeddha namelijk de dikke smiling boeddha, dit is de boeddha van de toekomst. In de 2e hal de stichter van het boeddisme met haar volgelingen. De 3e hal is de hal van de medicijnen boeddha. Zoals je leest zijn er dus meerdere boeddha’s. Deze levenswijze is vredelievend en inspiratiebron voor verlichting.
Een boeddha is iemand die volledig de verlichting heeft gevonden.
Bij de ingang kregen we wierook uitgedeeld en konden die aansteken. De rook is het contact tussen hemel en aarde.
Nadat iedereen verlichting gevonden had reden we naar het west meer, we maakten een prachtige boottocht op het West meer met de 3 kleine pagodes. Deze zijn ook afgebeeld op het 1 yuan biljet.
Het was ondertussen met de zon erbij flink warm geworden met ca. 33 graden en tevens een wat hogere luchtvochtigheid dus we verloren best wel wat vocht.
Gelukkig stonden de ramen van de boot open waardoor er een heerlijk briesje binnenwaaide.
Na de boottocht liepen we door een mooi aangelegd park terug naar de bus waarna we een heerlijke lunch gebruikten. Ook nu weer royaal met nu een heldere tomatensoep met ei erdoor heen.
Omdat er nu in dit restaurant meerdere westerse groepen zaten waren de vorken op, dus het kwam nu aan op de skills van onze reizigers en eens kijken of iedereen had opgelet. Maar Chi heeft het examen stokjes eten verzet naar de laatste avond van de reis. Diegene die het niet lukt wordt het vliegticket van doorgescheurd en mag in China blijven oefenen J
Als extraatje vandaag aangeboden door het Reishuis kregen we de Panda’s te zien in het Hangzhou Zoo. Letterlijk en figuurlijk waren de Panda’s in deze dierentuin het hoogtepunt, middels meerdere trappen en hellingen kwamen we dan uiteindelijk in het panda verblijf waar ze net heerlijk aan de bamboe waren.
Ook olifanten en een leeuw hebben we in hun verblijf gezien.
Als laatste bezienswaardigheid van vandaag reden we naar de oude binnenstad om daar naar een eeuwenoude apotheek te gaan. Chi lichtte daar toe hoe de traditionele Chinese medicijnen werkte. Met name vele kruiden maar ook dierlijke producten worden hierin verwerkt als kruidenbuiltjes die je dan kookt in water en vies bitter smaakt. Gelukkig zijn vele kruiden medicijnen nu ook verkrijgbaar in een pil vorm. Enkele van ons die met name door de airco’s die overal hoog stonden een beetje verkouden geworden of een zere keel hadden maakten direct van de gelegenheid gebruik. Jennifer vertaald mooi wat de klachten waren en er werden de nodige middeltjes voorgeschreven. Voornamelijk op natuurlijke basis.
De oude binnenstad was nog authentiek met allemaal winkeltjes, het leek wel Valkenburg.
Rond 17 uur waren we weer in het hotel en Chi had in de bus toegelicht dat we de volgende dag vroeg uit de veren moesten om de trein te halen. Morgen een rustige reisdag we gaan ons 1000 km verplaatsen met de trein. Deze rit gaat 8 uur duren en komen rond half 5 aan waarna we meteen inchecken op ons cruiseschip.
Nog even een update van het supermarkt avontuur. Op Facebook staan de foto’s van schepsnoep tot vers exotisch fruit tot aan levende krabben en vissen en zelfs levende kikkers.
Daarnaast is China toch wel goed bezig qua fietsen, zowel in Hangzhou als in Hangzhou zie je overal enorm veel fietsen staan voor de verhuur. Elke fiets heeft een qr code en met een speciale app scan je deze code en vervolgens floept het slot eraf. Vervolgens zet je hem terug bij je bestemming, zodat iemand anders deze weer kan huren. Betaling vindt plaats middels de app.
Ons hotel in Hangzhou; iets ouder hotel maar verder van alle gemakken voorzien. Het Wuyang hotel te Hangzhou helaas heeft dit hotel geen website. Foto’s staan op Facebook KLIK hier
Dinsdag 5 september
Een vroege wake up call vandaag ivm. een treinrit. We vertrekken vandaag namelijk richting ons cruiseschip. Het ontbijt was gelukkig al open zodat we op ons gemak aan het ontbijt konden. Stipt vertrokken we dan ook richting het treinstation, nou zeg maar gerust terminal. Wat een enorm treinstation het leek wel een vliegveld. We hadden ondertussen afscheid genomen van onze chauffeur en liepen met onze koffers eerst door de ticketcontrole en vervolgens moesten onze koffers nog door een scan voor de veiligheid. Elk spoor was min of meer een gate waar mensen konden wachten, wij als groep mochten aan de zijkant van de elektronische poortjes wachten. Ongeveer een kwartier voor vertrek mochten we als groep het eerste door de poort en middels een roltrap stonden we al snel langs de trein, nog eens stukje lopen en we stonden bij wagon 14. We hadden allemaal gereserveerde 1e klasse plaatsen echter was er even commotie omdat men niet geteld had op de vele koffers. Uiteindelijk konden we alle koffers kwijt en konden we heerlijk ruim zitten. Genoeg beenruimte ruim klaptafeltje, oplaadmogelijkheden voor je mobieltje etc. Deze trein is een stoptrein van de nieuwste generatie en rijdt als topsnelheid ca. 210 km/u. Een comfortabele treinrit volgde.
We stopten bij vele steden en konden genieten van het uitzicht en zagen hoe de steden alleen maar groter werden , wat een bouwdrift. Ook het platteland kwam mooir voorbij. Overigens gaan we nog wel het platteland op in Guilin en Pingan.
De treinrit duurde 8 uur en legden ca. 1000 km af.
Na aankomst in Yichang pakten we weer de koffers en liepen samen het station uit. Daar stond onze bus al op ons te wachten voor transfer naar ons cruiseschip.
Eerst werd er nog in een restaurant gegeten, alvorens we incheckten op het schip.
Enkele van ons hadden hun kamer ge upgrade naar een grote luxe suite.
Na de nodige chaotische uitleg moesten we nog op de foto voor de incheckbalie en konden we vervolgens naar onze hutten welke allen buitenhutten waren met balkon.
Omdat e.e.a. wat chaotisch verliep met vele kwakende Chinese groepen die nergens naar kijken nodigde Chi alle reizigers nog even uit een half uur later als het wat rustiger zou zijn. Nu werd het allemaal wel een stuk duidelijker.
Alle hutten waren voorzien van 2 bedden, badkamertje met toilet bureau en televisie en natuurlijk airco. De presidentiele suite was zelf tot 60 vierkante meter en had een eigen prive terras.
Morgen volgt vanuit het cruiseschip direct excursie naar de 3 klovendam project wat nagenoeg klaar is. Deze dan is ca. 2 km breed en heeft 32 turbines die stroom opwekken. Het is een enorme centrale. Stroomopwaarts is het water van de Yangtze op sommige plaatsen tot wel 60 meter diep.
De komende dagen zitten we dus op een cruiseschip welke door de beroemde 3 klovendam vaart, het is dus mogelijk dat de internetverbinding dan slecht is. Het verslag kan dus enkele dagen vertraagd worden.
Bij deze melden we dat iedereen van de groep het goed maakt en doen dan ook de hartelijke groeten uit China!
Woensdag 6 september
Wat gaat de tijd al snel inmiddels een week onderweg en wat hebben we al veel gezien en meegemaakt.
Voor de maaltijden was er een upgrade mogelijk waarbij men kon eten in een aparte rustig zaaltje waar de gerechten op tafel werden geserveerd ipv in buffet vorm. Sommigen kozen hiervoor andere wilden graag tussen de Chinezen.
We werden al vroeg gewekt door een rustig Chinees muziekje en zingende vogeltjes tussendoor op de speaker, we vaarden inmiddels al door de 1e kloof en de riverguide gaf aan geïnteresseerden al een toelichting in de bar.
Na het ontbijt was er een optionele excursie; een wandeling van 3 uur met mooie uitzichten en landschappen. Omdat iedereen wel toe was aan een rustige ochtend werd deze excursie overgeslagen.
Na de lunch stond de excursie op het programma naar het enorme dam project.
In de lobby stond onze lokale gids op ons te wachten en liepen we middels het personeelsruimte via een ander cruiseschip wat tussen ons en de kade lag naar de kade. Voordat we bij onze bus aankwamen moest er door een hallo straat worden gelopen en werd er allerlei souvenirs en versnaperingen aangeboden, soms nogal op een plakkerige manier, ze waren niet weg te slaan, de handelaren heb ik het dan over, ze bleven onze gasten maar achterna lopen. Daar heb ik dus geen last van gehad…..
De bus bracht ons eerst naar een gebouw voor de veiligheidscontrole. Er mochten geen aanstekers of scherpe voorwerpen mee en iedereen moest zijn of haar tas dan ook door de scanner halen en zelf door een metaaldetector. Aan de andere kant van het gebouw konden we weer instappen in de bus. Deze bracht ons naar een ander gebouw berg op waar een maquette stond met het hele dam project. Hier kregen we een toelichting over de grootste dam ter wereld.
De bouw startte in 1994 en werd afgerond in 2009 daarna begon de afwerking en de bouw van de scheepslift. De dam is opgebouwd in 3 secties die ca. 2 km breed is en 185 meter hoog. Het middelste gedeelte is de spuitsluis die open gezet kan worden bij hoog water. Links en rechts van de dam zijn de krachtcentrales met in totaal 32 turbines. Deze leveren per stuk 700 megawatt op. En zorgt stroom voor 9 provincies en 2 grote steden. Totaal ca. 2% van de stroom behoefte per jaar van heel China. Naast de dam gescheiden met een berg lagen de 5 sluizen, elke sluis kan 4 grote schepen herbergen en gaat dan 20 meter omhoog en dat x5 dus in totaal gaan de schepen 100 meter omhoog waarna ze de stuwmeer opvaren. Het water achter de dam ligt ca. 160 meter boven zeespiegel.
Na de uitleg liepen we naar de roltrappen 4 hoge roltrappen brachten ons op een platform die uitzicht gaf op de dam en de sluizen. Hier kregen we de tijd om op eigen gelegenheid rustig wat foto’s te maken.
Vervolgens liepen we naar een uitkijkpunt van de sluizen van dichtbij en als laatste punt stonden we naast de dam op hetzelfde niveau.
Terug op ons schip was het vervolgens happy hour waar alle gasten konden genieten van een drankje tegen gereduceerd tarief. Hier werd overigens geen gebruik van gemaakt.
Om 17.30 werden alle gasten uitgenodigd voor een captains welcome party waarin we met een glas bubbeltjes getoast werd op een goede vaart. Na de toast mochten de gasten genieten van het hapjes buffet, alle Chinezen vlogen er massaal op en gelukkig kregen wij als groep enkele schalen op tafel.
Na ons diner was er nog een gezellig samenzijn in de bar waar het personeel een modeshow hield. Van moderne kleding tot kleding uit de keizerlijke tijd.
Er werd ook een spel gespeeld waarbij 2 van onze gasten tegen een Chinees paar een wedstrijdje moesten doen. De heren zaten in een stoel en de dames stonden er achter en mochten een slabbertje bij de heren omdoen. Vervolgens moesten de dames de heren bier uit een zuigelingen flesje laten zuigen en Marius won deze met vlag en wimpel, Toine werd derde, dus die moet nog even oefenen met de fles…
Uiteindelijk stonden sommigen van ons op de dansvloer en werd het nog gezellig gemaakt.
Morgen vroeg uit de veren voor een interessante en mooie excursie op een neven rivier.
Donderdag 7 september
Zoals al geschreven zongen de vogeltjes al vroeg rond half 7 begonnen ze en konde we aanschuiven aan het ontbijt. Ook nu weer royaal met brood en toast omelet diverse groenten en fruit.
Om 8 uur zouden we vertrekken maar afgesproken was om 10 voor acht in de lobby te verzamelen zodat we als eerste de kleinere boot op konden voor de beste plaatsen op het zonnedek. We kregen een goed bedoelde voorkeurs behandeling, echter toen we boven op het zonnedek stonden bleken er helemaal geen bankjes te staan, louter staanplekken. Dat is voor een 3 uur durende excursie toch te lang. Dus terug naar het 2e dek waar we ook goed uitzicht hadden met de panorama ramen. De boottocht was op een zijrivier van de Yangtze genaamd de Shengnong stream een smallere kloof waarvan het hoogste punt 1000 meter boven zeespiegel ligt. Veel steile rotsen en veel prachtig groen. Verschillende dieren leven hier zoals slangen en apen, geen roofdieren.
Onderweg zagen we vele grotten en spleten tussen de rotsen, bij enkele stonden eeuwenoude houten stellages met daarop een doodskist, hoe die daar ooit gekomen is, is de vraag. Deze bevolkingsgroep langs de Yangtze geloofde erin hoe hoger men de kist bracht hoe dichter bij de hemel.
Op de terugweg van de kloof lichtte onze lokale gids nog toe hoe het vroeger hier was voor de dam er was. Deze zijrivier was slechts 1 to 1,5 meter diep en nu dus meer dan 70 meter diep. Het water was dus gigantisch omhoog gekomen, vele dorpen en stadjes moesten het hoger op gaan zoeken. De bewoners zijn gecompenseerd en kregen een nieuwe woning of appartement in de hoger gelegen gebieden. Echter vele jonge mensen verkozen een leven in de stad waardoor er slechts ouderen achterbleven. Het leven was en is behoorlijk zwaar in de bergen, echter men weet niet beter en de mensen zijn er gelukkig.
Terug op ons schip werden we weer verwelkomt met een washandje en kopje thee. Ons cruiseschip zou nu 44 km door de Wu kloof varen, ook nu konden we prachtige plaatjes schieten.
Uiteindelijk voerden we door de laatste Qu Tang kloof de kortste (8km) maar mooiste kloof, welke op het 10 yuan biljet staat afgebeeld.
Nadat we de door de laatste kloof waren dokte het schip aan voor een optionele excursie naar een tempel van de white emperor. Een typische voor Chinese interessante excursie. De meeste Chinese gasten van het schip deden mee met deze excursie.
Voor de achterblijvers werd een film gedraaid in de bar op een scherm, echter de meesten genoten van hun vrije tijd, even lekker relax.
Vrijdag 8 september
Vandaag de ochtend vrij maar ivm een vroege lunch werd het ook een vroeg ontbijt. Dus gewekt met wederom muziekje en tussen 7 en 8 ontbijt. De lunch was dus al om 11.15 uur, sommigen sliepen dan ook lekker uit en zaten om 11.15 uur aan het euhm ontbijt dus.
Middels een flink aan tal pontons waarover een loopbrug was gemaakt liepen we de wal op en met een steile trap naar de weg. Het was nog een flinke klim en het weer was ook nog eens flink benauwd, dus even afzien. Eenmaal boven aan de weg werden we met elektro wagens naar de ingang gereden van Fengdu geestentempel. Hier moesten we wederom een flinke steile trap op om bij de eerste tempel te komen. Vervolgens konden we middels een naastgelegen steile helling naar boven lopen. Onderweg moesten we 2 examens afleggen volgens traditie van de tempel. De toets was onder andere of je in de hel of hemel zou belanden. De eerste toets waren 3 bruggen, waarvan 1 brug rijkdom symboliseerde en de ander gezondheid, de keuze is aan een ieder. De boze geesten zouden de overkant van de brug niet halen, dat was dus ook al weer een mentale drempel….
Nog wat hoger zagen we onder andere ook de tempel van de 100 zonen, dit symboliseerde de vruchtbaarheid. Helemaal bovenin was de tempel van de hel.
Iedereen kon rustig weer terug lopen naar beneden en uiteindelijk weer terug naar ons schip. Aan boord kregen we een washandje en kopje thee. Dit was de laatste excursie van onze cruise. In de avond genieten we nog van een afscheidsbanket. Nu eens kijken of er reizigers zijn die gebruik gaan maken van de happy hour 40% korting op de drankjes in de bar tot dinertijd.
Enkele van ons maakten gebruik van de happy hour dit was een welkome tijdverdrijf alvorens we naar ons Captain’s farewell banquet gingen. Voordat het diner geserveerd werd kwam de kapitein in onze eetzaal en hield een korte speech waarin hij alle reizigers bedankten voor de cruise.
Op onze beurt bedankten we de kapitein met natuurlijk Delfts blauwe klompjes.
Hierna sprak Chi zijn dank uit aan de riverguide Leo en de bediening die super hun best hadden gedaan. Zowel Leo als KK onze ober liep een rondje om iedereen de hand te schudden en een fooi te ontvangen.
Vannacht wordt een kort nachtje de wekker gaat al om 4 uur ’s nachts omdat we de vlucht van 08.05 moeten halen voor onze volgende sprookjesachtige bestemming Guilin.
Zaterdag 9 september
Om 4 uur stipt werden we deze keer niet gewekt door zingende vogeltjes maar gewoon met de telefoon een ouderwetse wake up call.
Iedereen was ruim, fris en fruitig beneden in de lobby waar er een ontbijtpakketje werd uitgedeeld. De lokale kofferdragers waren ook al aanwezig en droegen onze koffers met een bamboestok en touw naar de wal, wat een flink stuk hoger ligt. Nadat we de kamersleutels hadden ingeleverd werden we door onze receptionisten en ober van de laatste dagen uitgezwaaid. De chauffeur stond ons al op te wachten en zodra we in de bus zaten begon het flink hard te regenen, wat een geluk.
De busrit naar het vliegveld duurde circa 40 minuten, we werden afgezet bij de gloednieuwe terminal 3 van Chongqing international luchthaven. Wat een mega gebouw, alles gloednieuw.
Het inchecken duurde ontzettend lang alles werd dubbel gecheckt op naam en paspoortnummer.
Eenmaal klaar konden we door de veiligheidscontrole en daar liep een van onze Chinese gasten vertraging op want er klopte iets niet met de naam. Onze vaste gids Jian bleef achter en uiteindelijk miste zij hun vliegtuig. De rest kon met Chi en Jennifer verder vliegen naar Guilin, een vlucht van iets meer dan een uur. Jian zou navliegen naar de stad Guiyang, want er was maar een vlucht naar Guilin, van daar uit pakten ze de hoge snelheidstrein naar Guilin.
In Guilin duurde de bagage erg lang, maar uiteindelijk had iedereen zijn of haar koffer.
In de tussentijd was bekend dat Jian met gast inmiddels een vlucht naar Guiyang had om 11 uur en van daaruit de trein namen naar Guilin en kwamen dan ook rond 16 uur aan.
Van de luchthaven van Guilin naar ons hotel was ca. 40 minuten rijden en onderweg vertelde onze gids al veel over de streek waar veel rijst werd verbouwd maar ook veel fruit, met name veel mango’s. Ook is deze autonome streek bekend om zijn verschillende bevolkingsgroepen die een minderheid vormen in China. Ca. 92% van de Chinezen zijn Han Chinezen, 8% behoort tot een minderheid en deze 8% bestaat uiteindelijk uit 55 verschillende minderheden. Er zijn geen restricties op bijv het 1 kind politiek indien je tot een andere bevolkingsgroep behoort dan de Han Chinezen. De grootste bevolkingsgroep van deze minderheid is de Zhuang groep, deze bevolkingsgroep gaan we ook ontmoeten overmorgen en blijven er ook overnachten in houten guesthouses. Dus back to basic.
Eenmaal in ons hotel konden we inchecken en spraken we af voor de lunch welke in het hotel geserveerd werd. Ook nu weer gebakken rijst, soep en diverse gerechten kwamen op tafel. Wederom anders van smaak als we de laatste dagen hebben gegeten.
De rest van de dag was vrij, echter Chi nam de mensen mee voor een wandeling langs de oevers van de Li rivier richting een voetgangersgebied. Vanaf dat moment was het een vrije dag, ook wat betreft het diner, want iedereen mocht weer op avontuur.
Zondag maken we een schilderachtige boottocht van Guilin naar Yangshuo over de wereldberoemde Li rivier, zo bekend dat deze karstgebergte ook afgebeeld staat op het 20 yuan biljet. Een 4 uur durende tocht met lunch aan boord waarbij naast de karst heuvels en bergen ook rijstvelden en waterbuffels voorbij zullen komen.
Foto’s zie Facebook of klik hier
Zondag 10 september
Velen van ons hadden een mooie wandeling nog in de avond gemaakt in Guilin en ook het meertje gezien met prachtig verlichte pagodes. In de winkelstraten was het heerlijk toeven en een drukte van belang. Vele winkeltjes deden goede zaken.
Op deze zondag was iedereen pünktlich aanwezig zodat we op tijd vertrokken voor onze korte rit naar de aanlegsteigers van de Li rivier voor een boottocht over deze rivier.
Er stond een hele batterij aan boten te wachten en per boot konden wel 100 gasten zitten op royale banken met ertussen in een tafel. Toen de stoet met boten ging varen kwamen we al gauw de kalksteen heuvels en bergen tegen sommigen nog spitser dan de ander. Onderweg had onze lokale sympathieke zeer goed Duits sprekende gids Rau ons al weer het een en ander toegelicht, waaronder het ontstaan van deze kalkstenen bergen, 100 miljoen jaar geleden. Toen was dit nog een grillige zeebodem en door de erosie en invloeden van weer en regen en dus het klimaat vormde deze heuvels en bergen zich. Doordat kalksteen vrij goed water doorlaat en opneemt zijn er diverse waterwegen en grotten en de grotere bergen. Tijdens de 4 uur durende vaart kwamen langs de mooiste rotsformaties en landschappen, helaas vandaag niet zoveel waterbuffels gezien wel veel wilde eenden en vissersboten met aalscholvers. Uiteindelijk kwamen we het plaatje tegen van het 20 yuan biljet, inderdaad een prachtige plek.
Onderweg kregen we een 1 persoons-Chinese maaltijd met rijst, hete kip, mais/doperwten en stukjes gebakken vis, dit smaakt best goed voor een soort van opwarmmaaltijd.
Bij het aanmeren van de boot aan de kade van Yangshuo was de boottocht na 4 uur ten einde en stapten we met zijn allen uit. Op de boot stond de airco op een hele hoge stand en dat merkten we goed eenmaal buiten sloeg de warmte om je heen en de hoge luchtvochtigheid bracht ons meteen een nat pak. Dit klimaat is toch niks voor Hollanders en ook niet voor deze Chinees…
De wandeling naar het hotel was volgens de gids ca. 20 minuten maar met dit weer leek het wel een uur, maar uiteindelijk bereikten we het New Century hotel en de airco!
Nadat we de kamersleutels in ontvangst hadden genomen kon iedereen naar de kamers om ons op te frissen. Afgesproken was dat we omgeving zouden gaan verkennen met de fiets, gezien het warme weer ging niet iedereen mee, echter die konden zich prima vermaken in de omgeving van het hotel, of lekker uitrusten.
Op het afgesproken tijdstip stonden we beneden in de lobby te wachten toen het enorm begon te regenen en dan niet zomaar een bui maar een flinke, het kwam met bakken uit de lucht. Uiteindelijk hield dit ca 3 kwartier aan en begon het weer op te klaren, helaas zagen de meesten nu af van de fietstocht, echter 7 die hards + Chi en Jian en de locale gids zijn we gaan fietsen en wat was het de moeite waard. Middels de hoofdstraat fietsten we al gauw op rustige wegen naar het platteland. Op diverse plekken stopten we voor de mooiste plaatjes en uitzichten en natuurlijk de rijstvelden. Tussen het akkerland door was een nieuw pad aangelegd waar we heel erg fijn over konden fietsen, we kwamen een enkele koe tegen en natuurlijk enkele waterbuffels. En natuurlijk op de achtergrond als decor een machtig mooi karstlandschap. Omdat het dus was opgeklaard werd het al gauw weer flink warm en in plaats van een tocht van 2 uur werd het iets teruggebracht naar 1 uur en 20 minuten, dit was helemaal prima, de foto’s zijn binnen!
Vanavond staat er een facultatief programma op stapel met een spectaculaire theater show in de openlucht met op de achtergrond het karstgebergte als decor en een podium van 2 km2 wat net onder water ligt en meer dan 600 acteurs nemen daaraan deel. We zullen ogen tekort komen.
Maandag 11 september
Na een ontbijt in het New Century hotel werden onze koffers weer de bus ingeladen, vreemd genoeg waren het nu ineens 34 koffers ipv 31? In ieder geval beter 1 teveel dan te weinig!
Onze bus zette koers richting PingAn, daarvoor moesten we eerst weer richting Guilin en van daaruit richting Pingan, de rit duurde ca. 3 uur over landwegen en onderweg stopten we bij een tankstation waar we een sanitaire stop maakten. De toiletten waren op zijn zachts gezegd zeer bijzonder, bij de heren geen deuren alleen een goot en een muurtje waar je met 2 man kon staan of hurken. Bij de dames een open ruimte en alleen een goot . dus vele dames hielden het dus maar even op.
Na nog een uurtje rijden kwamen we aan bij de grote bus parkeerplaats waar er wel een redelijk fatsoenlijke toilet was. Bij deze grote parkeerplaats werden onze koffers opgeslagen en moesten we verder met onze rugzak waarin onze pyama en toiletartikelen zaten. Met een lokale bus gingen we verder op smalle bergwegen en flink de bergen in. De chauffeur maakte best wat vaart dus best spannend. Vele passievrucht plantages kwamen we onderweg tegen. Na een half uur rijden kwamen we bij het begin aan van onze bergpad. Vanuit hier moesten we klimmen, vele trappen en hellingen omhoog met ons rugzakje om. De eerste rijstterrassen doemde al op, het was gelukkig niet te warm en de wandeling naar boven was mooi maar vermoeiend. Er was een mogelijkheid om je in een bamboe stoel naar boven te dragen, maar iedereen ging liever zelf lopen.
Enkele dorpjes passeerden we en uiteindelijk kwamen we aan bij ons hotel. Het hotel was in de stijl van de Zhuang Chinezen die hier al eeuwen wonen en een aparte bevolkingsgroep is binnen die 8% minderheden. Huizen zijn typisch van hout. Tegenwoordig wel met een betonnen binnenwerk.
Het hotel/guesthouse was werkelijk prachtig en absoluut de moeite waard van de klim.
Meteen na aankomst in het hotel konden we in de eetzaal met mooi uitzicht aan de lunch. Wat een smakelijke lunch een van de beste tot nu toe. Een heel speciaal gerecht was wel kleefrijst met vulling klaargemaakt in een bamboe op open vuur en die dan op tafel open ging. Heel smaakvol en een hele bijzondere manier van klaarmaken.
Na de lunch konden we naar onze kamers en we kregen van het hotel een upgrade in het nieuwe gebouw ernaast, hele mooie kamers van alle gemakken voorzien en sommigen met een balkon en met een geweldig uitzicht op de rijstterrassen. Helemaal te gek, iedereen is waanzinnig enthousiast.
Na ons even opgefrist te hebben gingen de meesten mee op wandelexcursie naar diverse uitkijkpunten. Wat een prachtige omgeving. De rijstterrassen zijn al meer dan 1000 jaar oud en alles wordt nog steeds met de hand geploegd en via een slim irrigatie systeem lopen de velden/terrassen onder water. Je hoorde tijdens het wandelen ook overal water stromen en soms zag je en soms zag je ze helemaal niet, vele kleine watervalletjes waren ook ene genot om te zien. Soms werd het mooi aangelegde pad wel erg smal.
Uiteindelijk bereikten we het mooiste uitkijkpunt waar een gebouw stond en prima konden kijken echter begon het plots te regenen. Om de regenbui af te wachten zou niet gaan omdat het over een uur donker zou worden. Dus na een korte pauze waarin we nog op de foto gingen met een groepje dames die in traditionele Zhuang kleding was gekleed deden we onze poncho aan. Het begon echt te gieten en in die stromende regen liepen we in rap tempo weer richting hotel via wederom smalle paden en tussen de terrassen door. Op een gegeven moment was er een mini aardverschuiving van het ene terras naar het andere waardoor ons pad geblokkeerd was met modder en aarde. We moesten er dus overheen, het werd dus een blubberboel maar wat een belevenis was dat, iedereen vanaf de knie zeiknat, schoene helemaal doorweekt en niemand heeft natuurlijk reserve bij, want we hadden alleen onze pyama en toiletartikelen bij, dus de fohn maakte overuren.
Het diner smaakte weer prima en na gezelligheid met een biertje wijntje of zelfs irish coffee werd de dag afgesloten.
Foto’s wederom op Facebook KLIK HIER
Dinsdag 12 september
Na GEEN wake up call; want er staan geen telefoons op de kamers in dit guesthouse, waren de meesten toch netjes rond kwart over 7 aan het ontbijt. Er perfect temperatuurtje heerste er al in de vroege ochtend. Heerlijk met korte broek en t shirtje ontbijten alle deuren en ramen wagenwijd open, heerlijke schone berglucht en dus niet zo zwoel als in Guilin. Het ontbijt was erg eenvoudig maar de basis ingrediënten waren aanwezig, brood om te toasten, gebakken ei, jam, boter, muffin, witte ba pao broodjes koffie jus en enkele warme zaken zoals worstjes.
Om 8 uur stipt vertrokken de wandelaars die zich hadden opgegeven voor de bergwandeling naar een bergdorpje.
Volgens de beschrijving zou het 10 km zijn wat uiteindelijk slechts 5 km was met weinig klimwerk dus heel erg goed te doen. Deze wandelaars met 2 begeleiders, namelijk de lokale gids Yao en Jennifer liepen deze route direct naar een busparkeerplaats om van daaruit direct door te rijden naar de grote bus parkeerplaats. Jian en Chi begonnen hun afdaling met de rest van de groep om 9.20 uur en kwamen rond 10 uur aan op de ophaalplek van de lokale bus. Die bracht ons in een half uur ook weer naar de grote bus parkeerplaats waar onze koffers waren opgeslagen.
Onze koffers werden meteen in de bus geladen want we konden onze spulletjes pas ompakken op het vliegveld.
Rond de klok van kwart voor 1 reden we weer richting Guilin wat zo’n anderhalf uur rijden is. Voordat we daar aankwamen hebben we eerst weer eens een Chinese rijsttafel gegeten in een restaurant als lunch.
Na de lunch reden we in 20 minuten naar het vliegveld en na een toegangscontrole konden we onze koffers gaan ompakken. Want er mocht weer niks aan accu’s of batterijen in de koffers zitten, wel in de handbagage. Die toegangscontrole bij de deur om uberhaupt de vertrekhal binnen te komen werd van iedereen die binnenkwam middels een tangetje met daaraan een klein wit doekje over elke koffer of handtas aangetipt. Zo werden er telkens ongeveer 20 man doorgelaten echter tot een lint, vervolgens mocht er van buiten even niemand in en werd het doekje in een apparaat gestopt, pas als dir analyse apparaat groen licht gaf, wat vrij snel was werden de 20 doorgelaten en vervolgens weer het zelfde. Dit analyse apparaat kan stoffen detecteren van bijv. Brandbare zaken of alles wat met explosieven te maken heeft, dit gebeuren hadden we ook al gezien op de luchthaven van Chongqing.
Nadat we alles hadden omgepakt konden we bij de groepsbalie inchecken, dit ging een stuk vlotter als in Chongqing. Ook de veiligheidscontrole ging veel sneller.
Uiteindelijk hadden we dus nog tijd over. Bij Gate 9 waar we moesten zijn stond onze vlucht niet op het scherm, vreemd. Sommigen pakten nog een bak koffie die overigens wel duur was ca. 48 yuan bijna 6 euro!
Een half uur voordat we zouden kunnen boarden werd er dan omgeroepen dat we naar gate 3 moesten. Niet veel later konden we boarden en stipt op tijd vertrok onze Air China vlucht van Guilin naar Xian.
Eerder dan gedacht landen we op Xian international airport, echter dit grote vliegveld moest er lang getaxied worden, dus de uiteindelijk aankomst tijd klopten dan ook precies. De bagage band was niet zo ver weg en na enige tijd konden we onze koffers van de band halen. Buiten stond onze lokale gids mevrouw Niu al ons op te wachten en we liepen dan ok gezamenlijk naar de bus.
Onderweg van de luchthaven naar ons hotel was een klein uurtje en werd door Chi en mevrouw Niu al van alles uitgelegd over deze grote stad van 8 miljoen inwoners. Xian wordt ook wel de schatkamer van China genoemd. Naast de opgravingen van de eerste keizer Qin met het terracotta leger zijn er meerdere graven van diverse keizer van verschillende dynastieën hier gevonden echter nog niet allemaal blootgelegd. Dus als archeoloog heb je in Xian een levenswerk.
Aangekomen in ons Le Garden hotel in Xian konden we na de check in al snel naar onze kamers want het was al inmiddels half 9. Voor ongeveer de helft van onze gasten was er nog een diner gereserveerd in het restaurant. Ook die liet zich weer goed smaken een heel stuk pittiger dan we gewend waren.
Woensdag staat het terracotta leger op het programma.
Woensdag 13 september
Wakker worden in het Le Garden hotel met prima maar erg druk ontbijt en er lag weer kaas op het buffet, nou ja cheddar dan..
Om half 9 reden we richting het terracotta leger wat ongeveer een uur rijden was. Maar wat een drukte op de weg, niet gek want de stad heeft een totale bevolking van 8 miljoen inwoners.
Aangekomen op de parkeerplaats was het nog een half uur lopen naar de ingang van het museum complex. Na de ticketcontrole liepen we naar de 1e hal, waar 6000 beelden zijn gevonden en waarvan er ruim 2000 gerestaureerd zijn. Zoals de beelden er stonden is het niet gevonden alles was kapot.
Het leger is gevonden door enkele boeren die naar water boorden. Toen het een grote ontdekking bleek is er een enorme hal omheen gezet, tijdens de bouw van de hal zijn er meerdere graven van het terracotta leger gevonden.
De geschiedenis erachter is dat de koning van een bepaald rijk in China zijn buren koninkrijken versloeg tijdens de oorlogen en stichtte de allereerste keizerrijk. Deze Qin keizer die al op zijn 13e de troon besteeg was alleen maar bezig met het hiernamaals, omdat men toen geloofde dat het hiernamaals veel belangrijker was. Hij bouwde dus een leger van terracotta om hem te beschermen. Ca. 1,5 km achter het terracotta leger ligt de grafheuvel van de keizer die nog niet is geopend. Xian wordt ook wel de schatkamer van China genoemd, want er wordt nog steeds van alles ontdekt.
In het museum restaurant gebruikten we onze lunch wat een deel buffet was. Ook stond er een kok die verse noodles aan het draaien was met gooi en smijt werk. Het deeg werd door het draaien en gooien steeds langer.
Na de lunch reden we terug richting de stad en stopten we bij een Jade slijperij waar we een toelichting kregen. Na de toelichting hoe we ook nog echte van de neppen konden onderscheiden belanden we natuurlijk ook in een grote winkel waar er weer enkele jade stukken aan de vingers bleven plakken.
Als laatste punt vandaag reden we naar de grote moskee van Xian. Omdat Xian het begin punt was van de oude zijderoute kwamen er vele vanuit Perzië naar China, de keizer liet voor hen een moskee bouwen maar wel volgens traditionele Chinese bouwwijze.
De moskee is ca. 1200 jaar oud en veel nog in authentieke staat.
Vanavond een optionele avond maal en wel een hele bijzondere, namelijk een soort van dim sum deeg banket. 16 gangen met dumplings gemaakt van deeg en een vulling gestoomd of gebakken echter het dumpling was zo gemaakt indien er bijv. Eend inzat was het deeg in de vorm van een eend. Kip in de vorm van kip etc.
Zeer smaakvol en zeer leuk opgediend!
Na het bijzondere diner was er voor de liefhebbers nog een lichttour door deze lichtstad Xian. Wat we overdag niet zagen was nu geweldig zichtbaar; alle gebouwen plantsoenen etc mooi verlicht. We zouden 3 punten aandoen waar we een wandeling zouden maken. Een straat wat geheel is gewijd aan de Tang dynasty met vele grote bronzen beelden en mooi aangelegd met veel waterpartijen, een nachtmarkt en de stadsmuur. Het werd anders, want aan het eind van de Tang straat bij de mooi verlichtte wilde gans pagode was er op het plein een drukte van belang met 2 verschillende dansgroepen. Erom heen vele kijkers, dus wij er ook naar toe. Enkele van ons werden zelfs uitgenodigd om mee te dansen een gezellige boel. Na enige tijd liepen we dan toch een stukje over de Tang straat waar we enkele mooie beelden en plantsoen zagen, wat een heerlijk weer ook.
De bus bracht ons vervolgens naar het begin van deze straat waar ook een plein was met een mega beeld van de 7e keizer uit de Tang dynasty, omringd door 8 mega zuilen die door led lampjes mooi bewegend beeld gaven en bijpassende muziek, wat een show.
Bovenstaande maakte zoveel indruk dat we meer tijd hier spendeerde dan de bedoeling was. Uiteindelijk vertrokken we naar de stadsmuur, maar omdat het nu al 10 uur was en het nog steeds spitsuur en we dus niet konden stilstaan om ons uit de bus te laten moesten we dit gedeelte doen met een rondje in de bus om enkele foto’s te maken. Het was er niet minder mooi om. Ook de drum en klokkentoren die prachtig verlicht waren konden we zien. Als laatste punt zouden we naar de avond markt gaan, maar daar was het eigenlijk al te laat voor dus zette de bus koers naar ons hotel. Een hele mooie afsluiter voor Xian en morgen vroeg op want onze super snelle kogeltrein die een snelheid zal halen van meer dan 300 km/u vertrekt al om 09.15 uur
Donderdag 14 september
Vandaag weer eens vroeg uit de veren, want er staat een super snelle trein rit op ons te wachten. Omdat er in dit hotel best wel wat flightcrew logeert start het ontbijt hier altijd wat vroeger, dus we konden op tijd aanschuiven.
Nadat alle koffers waren ingeladen reden we in de ochtendspits richting het station noord van Xian, het duurste station gebouwd in China en dat was te zien. Wat een mega gebouw!. We namen afscheid van onze chauffeur en liepen naar de veiligheidscontrole waar onze koffers door een scan moesten. Vervolgens stonden we al dichtbij onze gate 14a. We praten hier inderdaad over gates! Wat een imposant groot gebouw is het. We zetten onze koffers voor de groepsingang en rond 9 uur mochten we door het poortje. Roltrappen af en laat nu net wagon 11 ook direct onderaan de roltrap zich bevinden. Perfect, totdat we honderden Chinese reizigers achter ons aankwamen met hun bagage.
Uiteindelijk konden we in de hogesnelheidstrein onze koffers met moeite kwijt maar het lukte. De treinrit zou 4,5 uur duren over een traject van 1200 km. Er waren 2 tussenstops en de topsnelheid lag iets boven de 300 km/u. De rit verliep erg comfortabel en is een prima manier om te reizen, totaal geen overwegen dus we reden over het spoor wat volledig op palen is gebouwd en dor tunnels. We zagen richting Peking veel akkerbouw, soms met maisvelden zover het oog kon reiken. Ook vele fruitboomgaarden gezien.
In Beijing kwamen we stipt op tijd aan en daar stond onze lokale gids Lucy ons al op te wachten. We moesten een heel stuk met onze koffers lopen naar de bus parkeerplaats. Eenmaal daar werden de koffers weer ingeladen en reden we richting het zomerpaleis.
Het zomerpaleis is het zoals de naam al zegt het verblijf van de keizer en dan met name zijn concubines in de zomer. Het beslaat 290 hectare, waarvan 200 hectare een kunstmatig meer is met ontzettend veel lotusbloemen. Bekende plekjes in dit park is het marmeren schip en de langste overdekte galerij ter wereld van wel 720 meter lang en alles handmatig beschilderd met complete verhalen en schilderingen van met name Suzhou en Hangzhou., want dat was vroeger paradijs op aarde, waar de keizer graag op vakantie ging.
We liepen in ruim 1,5 uur door het park welke mooi was aangelegd en onder de bomen met een heerlijk zuchtje het perfect toeven was. OP een gegeven moment even commotie want Piet zag duizenden lotusbladeren in het water en liep erop af. Net voor het marmeren afzetting was een afstapje en die had hij niet gezien en struikelde en viel voorover waarbij zijn foto camera voorover kukelde in het meer. Uiteindelijk met behulp van onze gids Jian en medewerkers van het park is zijn camera eruit gevist, eerst nog met een net geprobeerd en uiteindelijk broek uit en erin. Het bleek gelukkig niet diep te zijn. Camera werd veilig gesteld, althans het geheugen kaartje in dit geval was belangrijker.
Na het zomerpaleis reden we richting het Olympisch gebied met het stadion ook wel het vogelnest genoemd. Hier kregen we even de tijd om dit prachtige stadion waar 91.000 mensen in kunnen en nauwelijks wordt gebruikt op de foto te zetten. Ook het zwembad the cube genaamd konden we fotograferen. Jammer dat het stadion zo weinig gebruikt wordt, zonde.
Tijd voor ons diner, deze smaakte erg goed en ging er wel in na de lange treinrit en vroege ochtend.
Tegen half 8 konden we in ons hotel inchecken, het hotel JinTaiLong plaza ligt vlakbij het plein van de hemelse vrede. Dus super centraal, als je weet dat Peking 166 km van noord naar zuid meet en 160 km van oost naar west, met 6 ringwegen waarvan de 6e ringweg ruim 400km is en de bouw van de 7e ringweg is in volle gang en wordt ca. 1000 km in omtrek. Alleen al 70.000 taxi’s rijden hier rond, dagelijks reizen 10 miljoen mensen met de metro. Totaal zou Peking ca. 23 miljoen inwoners hebben.
We zijn de dagen nu aan het aftellen en gaan vrijdag o.a. nog de verboden stad in en zaterdag naar de Chinese muur.
Vrijdag 15 september
Wat een drukte bij het ontbijt, zelfs het bestek was op, maar gelukkig hebben we nog de stokjes….
Rond half 9 verzamelden we ons in de lobby van ons hotel. Hier moesten we onze zakmesjes, aanstekers en andere wapens inleveren en achterlaten bij de conciërge.
Omdat ons hotel heel centraal ligt en vlakbij het plein en de verboden stad liepen we er naar toe. Hotel uit rechts 200 meter weer rechts en dan door de Qian an Men avenue; een voetgangerszone met vele winkels. We kwamen al gauw aan bij het plein en wat is die immens groot. Middels een veiligheidscontrole en een tunnel stonden we dan op het plein war 1 miljoen mensen gelijktijdig op kunnen. Op het plein stond nog de oude stadspoort waar langs vroeger een stadsmuur stond. Iets verder stond het mausoleum waar Mao gebalsemd ligt en waar voor 99% Chinese toeristen in de rij stonden. Nog iets verder op het plein stond een monument voor de onbekende soldaat. Links van het plein staat het immense parlementsgebouw waar in de congreshal van de volkspartij plaats biedt aan 10.000 personen.
Recht tegenover het parlement staat het nationaal museum. Op de kop stond de eerste poort van de verboden keizerlijke stad met links en rechts daarvan de tribunes waar de hooggeplaatsten zitten bij de militaire parade.
Het portret van Mao wordt elk jaar vervangen en opnieuw geschilderd. De verboden stad wordt zo genoemd omdat het verboden gebied was voor de gewone burgers.
Het complex bestaat uit meerdere grote hoven afgescheiden met een gebouw. Elk gebouw heeft natuurlijk zijn functies in het verleden. Waaronder de ontvangsthal voor zijn hooggeplaatsten ambtenaren of gasten, een hal waar de keizer zich in zijn gele keizerlijke gewaad kon heffen en een banket hal. Het complex is in 14 jaar gebouwd vanaf 1420 en werd door de Ming dynasty en de laatste Qin dynasty gebruikt tot 1911. Het hele complex staat op het Unesco erfgoedlijst en is het grootste ter wereld wat betreft houten structuren. Veel hout en marmer!
Aan het einde van de verboden stad had je nog de keizerlijke tuinen en tevens zagen we een kleine hof waar de concubines verbleven.
Nadat we de verboden stad uitliepen haalde de bus ons op voor het middag eten. Dit werd geserveerd waarbij weer enkele smaakvolle gerechten op tafel kwamen.
Na de lunch reden we naar een Parelwinkel waar we uitleg kregen over zoetwater parels. Ook kregen we uitleg hoe we de echte van het namaak konden onderscheiden.
Uiteraard bleef er weer wat aan de vingers plakken en soms werd het best hilarisch, want de verkoopsters deden hun best de parels te slijten en op een gegeven moment leek het wel even een veiling. Ze werden steeds goedkoper.
Voordat we aan kwamen bij onze laatste stop reden we nog lang het CCTV tower van de Chinese staatstelevisie. Dit hypermodern gebouw en design is aan de hand van Rem Koolhaas.
Onze laatste stop was de tempel van de hemelse vrede. Dit park was ook weer enorm groot, leuk om te zien waren de ouderen die gratis naar binnen mogen en daar hun hobby’s beoefenden. Veel speelde het Chinese schaakspel, maar de meeste waren met speelkaarten bezig. In de ochtend zie je veel dansgroepjes en zang groepjes.
De tempel heeft in dit geval niets religieus, qua boeddha. De keizer offerde hier en bad tot de hemelskoning voor een goede oogst.
Het houten gebouw was heel bijzonder en is met slechts houtverbindingen in elkaar gezet en stamt ook uit 1420. Rond 1880 is het gebouw door bliksem inslag verwoest geweest en opnieuw opgebouwd.
De avond was vrij en kon iedereen zijn laatste souvenirs aan de haak slaan. Morgen gaan we naar de Chinese muur en de Hutong tour doen met riksja’s ’s avonds een afscheidsdiner met de echte Peking eend.
Zaterdag 16 september
Onze laatste dag zou een van de hoogtepunten zijn, naast de vele hoogtepunten die we a; gehad hebben.
De Chinese muur stond op het programma en dan wel het mooiste stukje in de buurt van Beijing, namelijk Mutianyu. Dit gedeelte wordt ook altijd door hoogwaardigheidsbekleders bezocht. De rit duurde ca. 2 uur vanuit het hotel en aangezien het in Beijing nooit spitsuur is maar spits dag ofwel het is gewoon hele dag spits, stond er ons dus wat te wachten. Uiteindelijk niet de vele vele auto’s op de weg alswel een klein ongelukje met onze bus. Onze buschauffeur en een jonge knul in een dikke BMW gaven beide niet toe en de spiegel ramde de bus, eigenlijk minimaal schade maar beide gaven niks toe. Uiteindelijk duurde het tafereeltje 20 minuten wat dus wel meeviel. Eenmaal bij de Mutianyu aangekomen moesten we door de hallo straat waar weer veel onderhandeld werd om de laatste souvenirs aan de haak te slaan.
Dit gedeelte van de muur kon met dichte kabelbaan, stoeltjeslift of lopend gedaan worden, althans om er te komen. De een koos de stoeltjeslift de ander de kabelbaan en enkele gingen met de trap naar de muur. Eenmaal boven genoten we van het uitzicht en konden we een heel stuk over de muur lopen wat natuurlijk een gigantische belevenis is. De muur is bijna 8.000 km lang en al begonnen als stukjes muur van diverse koninkrijken meer dan 500 jaar voor Christus. Uiteindelijk bouwde de eerste keizer van China ca. 200 v.Chr. de muur aaneen, voornamelijk nog uit aarde, later uit stenen.
Nadat iedereen weer terug was, liepen we naar de lunch wat er vlakbij lag. Wederom een rijsttafel met rond draaiplateau.
De terugrit duurde wederom 2 uurtjes en terug in Beijing hadden we nog een facultatieve Hutong tour waarbij we bij een authentieke familie woning gingen bekijken en er toegelicht werd hoe de mensen toen en nu leven. We kwamen dus echt bij mensen thuis. Vervolgens werden we in riksja’s een half uurtje door de nauwe straatjes gefietst, wat nog heel authentiek is uit de Qin dynasty en dus meer dan 100 jaar oud zijn. Mensen die hier wonen voornamelijk ouderen hebben dan ook geen toilet maar maken gebruik van de vele openbare toiletten. Er heerst een zeer gemoedelijke sfeer en iedereen kent elkaar, een dorpje in de grote stad.
De bus reed nu naar ons afscheidsdiner waar we een heus Peking eend diner kregen opgediend met een heerlijk glaasje Cabernet. Chi hief het glas en bedankte iedereen voor de prachtige reis die achter ons lag en wenste iedereen een goede reis terug.
Onze Bob uit België nam vervolgens het woord om namens de groep de begeleiding te bedanken.
Vannacht heel vroeg uit de veren want we vliegen al om 07.25 uur.
Zondag 17 september
Na een hele korte nacht waarbij de wekker al om 03.15 ging waren we allemaal stipt op tijd in de lobby om 03.50 uur en konden we mooi om 04.00 uur vertrekken. Je zou zeggen niet druk, maar op de snelweg richting vliegveld waren al vele auto’s aan het rijden.
Tegen kwart voor 5 kwamen we aan bij de nieuwe terminal 3 van Beijing airport, wat een gigantische hal is dat.
De check in verliep vlot en namen vervolgens afscheid van onze meegereisde gids Jian, iedereen bedankte hem voor de goede zorgen.
Vervolgens moesten we met een monorail naar een andere terminal en daar aangekomen door de veiligheidscontrole.
De Airbus A380 stond al te wachten, we vertrokken dan ook op tijd richting Dubai. Onderweg kregen we een ontbijt en later een lunch geserveerd.
Na een zachte landing moesten we van terminal wisselen, want de vlucht naar Düsseldorf was veranderd van een A380 vliegtuig naar een Boeing 777 die in een andere terminal stond. Wat is Dubai airport enorm groot. De afstand die overbrugde met ook hier weer een treintje was best een lange rit.
De vlucht naar Düsseldorf vertrok ook weer stipt op tijd en met een beetje turbulentie kamen we ook eerder dan verwacht aan in Düsseldorf aan. Als je de eerste vlucht in ee A380 hebt gehad dan is een 777 toch iets minder comfortabel. Nadat we de koffers van de band hadden gehaald liepen we naar de Munckhof bus die ons via de bekende opstapplaatsen terug bracht. In de bus spraken we nog een datum af voor de reünie.
Iedereen nam afscheid van elkaar, na 18 dagen intensief met elkaar op reis te zijn geweest waarin we zo ontzettend veel hebben gezien en beleefd.
Jennifer en Chi bedanken dan ook alle reizigers voor deze werkelijk geweldige 18 dagen waarin we samen veel hebben gedeeld. Wij zijn trots om jullie een heel klein stukje van China hebben laten zien, met haar cultuur, lange geschiedenis en vooral de mensen.
Bedankt voor het in ons gestelde vertrouwen en wellicht tot een volgende reis.
Xie Xie (bedankt)
Zai jian (tot ziens)