China – September 2011

ReishuisReisverslagen

China Reis maandag 12 & dinsdag 13 september 2011

8 september was inmiddels een deel van de groep al vertrokken naar China met vanwege een langer verblijf in Beijing. Deze groep vertrok via Amsterdam naar Frankfurt om vervolgens met Lufthansa’s nieuwste en grootste passagiersvliegtuig ter wereld de Airbus A380 naar Peking te vliegen.

12 september vertrok de rest van de groep op weg naar het verre oosten. Met ruim een half uur vertraging van Amsterdam naar Frankfurt kwamen we binnen de overstaptijdslimiet aan en werden we met een aparte bus naar de klaarstaande A380 gebracht. Eerst nog door de paspoortcontrole, want die hadden we op Schiphol niet gehad i.v.m. het reizen binnen de Schengen landen. We konden vervolgens instappen in deze joekel van een vliegtuig met een capaciteit van meer dan 500 passagiers. Het bovendek was volledig First en business class en het hoofddek was economy. De vriendelijke crew bediende ons prima en ook de maaltijden lieten zich goed smaken. Het entertainment aan boord was ook het nieuwste en met de 3 verschillende camera’s kon men goed zien hoe we opstegen. Met name de camera op de staart welke een 3d zicht gaf was zeer bijzonder. De vlucht verliep uitstekend zonder enige turbulentie en de landing werd dan ook na ruim 8,5 uur ingezet alvorens de Airbus soepeltjes landde op Beijing airport. Aangekomen in Terminal 3 welke speciaal voor de Olympic van 2008 is gebouwd is de thuishaven van Air China waar Lufthansa samen in het team zit. Na de paspoortcontrole werden we middels de monorail naar de aankomsthal gebracht en konden we onze koffers oppikken. Eenmaal buiten stond onze gids mevrouw Jessica Guo ons al op te wachten en met een 3 kwartier waren we in het hotel. Het hotel welke zeer centraal ligt en op loopafstand van het plein van de hemelse vrede is de komende 2 nachten onze verblijfplaats.

Aan het thuisfront laten we weten dat alleen in geval van nood begeleider Chi te bereiken is op het nieuwe Chinese telefoonnummer: 0086 187 0107 7136. Het oude welke eerst verstrekt was is helaas niet meer actief.

Vanuit Beijing de groetjes aan het thuisfront.

Na een heerlijke douche troffen we de rest van de groep welke al eerder naar Peking was afgereisd in de lobby. De eerste verhalen kwamen al gauw. Buiten stond de bus ons op te wachten en met een graad of 20 echter zonder de zon reden we naar het zomerpaleis. Dit enorme complex bestaat uit 2/3 water met een kunstmatig meer. Ook herbergt dit parkcomplex de langste corridor ter wereld en heeft dan ook een vermelding staan in het Guiness book of records.

Het park was het zomerverblijf van de keizer en met een aangename wandeling door dit park kwamen we bij diverse hallen, waaronder het huis van de keizermoeder. Dat Chinezen van symboliek houden was zeer duidelijk aanwezig.

Vele Chinese toeristen recreëren hier aan het meer d.m.v. boottochtjes en waterfietsen. Na diverse duidelijke toelichtingen van Jessica besloten we na dit mooie bezoek de Hutong tour te doen. Middels riksja’s werden we door de smalle steegjes uit de Ming tijd gereden en stopten we bij een gezellige barstreet met leuke lounge terrasjes en kregen we de gelegenheid om hier in een oude winkelstraat te winkelen en met name de bouwstijl te aanschouwen. Of all places in the World kwam Henk een oude Nederlandse zakenrelatie tegen in deze straat. Hoe klein is de wereld!

Na dit bezoekje aan de oude winkelstraat werden weer met de riksja’s naar een oude mevrouw gebracht die in een van de kleine hofwoninkjes woont. We werden gastvrij ontvangen met thee en kleine appeltjes op tafel. Jessica vertaalde keurig en vertelde over het leven van deze mevrouw van 78. Deze kleine woning met de keuken buiten en geen toilet of douche kostte haar ongeveer € 10 huur per maand. Indien deze woning later zal worden bewoond door directe familie dan blijft de huur zo laag, komt er iemand anders in gaat de huur naar minimaal € 130 per maand. Het geheel is niet groter dan 30m2. Toilet en douches zijn buiten openbaar en elke toilet en douche maken ongeveer 50 bewoners gebruik van. Als laatste stop welke we nu te voet aflegde was een lokale groente en fruit markt. Alles vers, tja heel vers!

Na deze prachtige tour reden we terug naar het hotel wat niet ver weg was maar door het drukke verkeer wel even rijden was. Daar aangekomen werd mede gedeeld dat we morgen al om 8 uur vertrekken. De grote Chinese muur staat op ons te wachten.

Woensdag 14 september

Vandaag ging de wekker al vroeg en wel rond de klok van half 7. Op  naar ons ontbijt waar we niet de enige waren die van het buffet gebruik maakte. Een gezellige drukte. Na dit ontbijt verzamelde we ons in de lobby om vervolgens onze busrit te maken naar de grote Chinese muur, overigens noemen de Chinezen het de lange muur. Lang is de muur inderdaad met haar 6300 kilometers. Onderweg naar de muur wat op ongeveer anderhalf uur rijden was stopten we voor een intermezzo bij een parel fabrikant waar we een demo film zagen van de oester kweek. Een medewerker liet vervolgens de oesters zien en ook de parels die daarin zaten. De parels ontstaan doordat men stukjes oestermembraan terug in een ander levend oester plaatst en doordat de oester deze wil afstoten; wat niet lukt, ontstaan de parels. Ook werd gedemonstreerd hoe men de echte van de imitatie kon onderscheiden.

Nu was toch echt de muur aan de beurt en nadat we waren aangekomen liepen de moedige reizigers een deel van de muur welke je rond kon lopen. De eerste etappe naar de eerste wachttoren was meteen de zwaarste want deze trap was erg steil en de treden erg hoog. Na een kleine anderhalf uur melden de helden zich weer bij de bus en hadden ze het traject behoorlijk snel gedaan. Chapeau!
Het middaguur was inmiddels geslagen en dus tijd voor de lunch welke werd genuttigd in een groot staats restaurant waar tevens een cloisonee workshop was. We kregen hier een uitleg van cloisone; emaille, wat een echt monniken werk was. De lunch liet zich overigens goed smaken. Op naar onze volgende unieke bezienswaardigheid en wel de Ming graven. Deze Ming tombes liggen vlakbij de muur in een dal waar in totaal 13 ming graven liggen met de graven van 13 van de 15 Ming keizers. Er is slechts 1 graf geopend en de kunstschatten zijn daar uit gehaald en tentoongesteld in het grootste Ming tombe complex waar een enorme houten gedenkhal staat. Ook hier kregen we rustig de tijd om het te bekijken, echter werd het af en toe door een grote groep binnenlandse Chinese toeristen even geduwd. Nadat we deze gedenkhal hadden bekeken liepen we door naar een uitkijktoren waarachter een heuvel met het daadwerkelijke graf ligt. Op eigen gelegenheid liepen we vervolgens terug naar de bus waar we na 15 minuten aankwamen bij de laan der zielen. Deze prachtige laan van 1,5 km was een prettige wandeling. Deze laan heeft aan weerszijden diverse marmeren beelden staan van hoge officieren en dieren welke allemaal bij de Chinese symboliek behoren. Het middenpad is normaliter altijd voor de keizer echter alleen op deze laan dus niet. Hier liep de keizer aan de zijkant want het middenpad was voor de ziel van de overleden keizervader.

Terug in de bus reden we in ruim een uurtje naar de stad waar we het Olympisch terrein bezochten. Middels een brede en hele lange boulevard liepen we richting het Olympisch stadion waar we prachtige foto’s konden schieten. Jammer dat er nog maar weinig in gebeurt.  Ook reden we langs het Olympisch dorp wat bestaat uit een enorm appartementen complex. Ook de watercube; Olympisch zwembad, lag er futuristisch bij. Voor gesteld werd om het diner te gebruiken in een restaurant in de omgeving van het stadion en het liet zich hier heerlijk smaken. Heerlijke soep; wat overigens niet per definitie voor het hoofdgerecht wordt genuttigd en diverse gerechten kwamen op tafel. Helaas was het bier lauw, maar dat schijnt normaal te zijn in China.

Met een half uurtje rijden waren we weer bij ons hotel en was het ook al goed donker, zodat we een soort van lichttour meemaakten. Veel lichtreclame knalt van de gevels af. Morgen een beetje uitslapen en rijden we om 9 uur aan naar het plein en de verboden stad.

Het verslag van Donderdag zal wat vertraging oplopen aangezien we donderdag avond met de nachttrein naar Xian rijden en de trein geen internet verbinding heeft. Dit zal ook van het weekend het geva zijn omdat we dan afhankelijk zijn van de internet verbinding op het cruise schip

Donderdag 15 september
Vandaag een beetje mogen uitslapen want we zouden pas om 9 uur vertrekken. Helaas verliep het uitchecken niet zo gesmeerd, want dat duurde erg lang. De kamers worden namelijk direct gecheckt of die Hollanders het interieur nog hadden heel gelaten. Tegen kwart over 9 konden we dan uiteindelijk vertrekken. Onze bus bracht ons vervolgens naar het immense plein van de hemelse vrede. Dit plein is ruim 500 bij 800 meter en er kunnen 1 miljoen mensen gelijktijdig op.

Middels een tunnel kwamen we uiteindelijk op het plein en legde de gids de diverse gebouwen uit welke op en langs het plein staan. Even een foto momentje om daarna de verboden stad in te gaan ofwel het paleis van de keizer. Weer middels een tunnel om de brede 8 baans weg over te steken kwamen we dan uiteindelijk bij het enorme poortgebouw met het beroemde grote portret van Mao. Door een van de poorten van het gebouw door en we stonden in de verboden stad. Het voorste deel betreft het politieke gedeelte en het achterste gedeelte het privé woon complex. De stad meet rechthoekig 1 km bij 700 meter. En heeft in totaal 9999 kamers/vertrekken. In totaal regeerde 24 keizers in de verboden stad. De Ming dynasty en de laatste Qing dynasty waarvan de laatste keizer slechts 3 jaar oud was. De stad is in slechts 14 jaar gebouwd en voor die tijd was dat ongelofelijk snel. Om de stad ligt een gracht ter verdediging.
Met onze gids liepen we rustig door de stad van plein naar plein liet ons de leuke plekjes zien waar niet veel toeristen komen nl. de slaapkamers van de keizer en de woonvertrekken van de keizermoeder. Het was hier dan ook heerlijk rustig.

Uiteindelijk middels de keizerlijke tuinen kwamen we aan de zuidzijde weer buiten de verboden stad. Na een kleine wandeling stapte we weer in de bus en reden we naar ons lunchadres. Na een zeer royale en smakelijke lunch was de tempel van de hemelse vrede. Deze hemelstempel is een enorm parkcomplex waar vele lokale mensen hun tijd verdrijven. De ouderen van de stad kunnen tegen gereduceerd tarief hier naar binnen en vanaf 70 jaar geheel gratis. De tempel zelf is een groot rond gebouw geheel uit hout met 3 daken. Zonder een enkele nagel gebouwd staat dit als een huis.  In enkele in originele staat zijnde bijgebouwen stonden diverse maquettes en hingen tekeningen hoe het gebouw er technisch uitzag. Middels een wandeling door een overdekte corridor; waar vele ouderen hun hobby’s uitoefenden verlieten we het park weer om nu in ruim een half uur naar Silkstreet te rijden. Silkstreet is een gebouw waar handelaren die vloeiend Engels spreken hun waar probeerde te verkopen op handige en soms iets wat agressieve wijze. Kleding, kleding en nog eens kleding met allemaal nepmerken. Op de 6 verdieping van silkstreet nuttigde we in een buffet restaurant ons diner. Inmiddels kwart over zes en tijd om naar het west railway station te rijden en met de enorme verkeersdrukte viel dat nog niet helemaal mee. Er rijden hier in Beijing zoveel auto’s dat er inmiddels maatregelen zijn genomen en elke dag mogen bepaalde auto’s met een bepaalde eindcijfer in het kenteken niet de stad in, althans binnen de 4e ring road.

Aangekomen bij het enorme treinstation werd afscheid genomen van de chauffeur die prima had gereden en Jessica bracht ons vervolgens door de mensenmassa naar het perron. De trein stond al klaar en al gauw konden we ons settelen in onze kamers. Het was wel heel erg warm in de trein maar nadat de trein zich in beweging zetten richting Xian, begon de airco te draaien en werd het aangenaam. Stipt op tijd vertrokken we uit Beijing en rijden we de nacht tegemoet naar Xian wat op 1200 km ligt. Vrijdag komen we tegen 8 uur aan in Xian en hebben we een zware dag voor de boeg. Omdat we na onze bezichtigingen in Xian direct doorvliegen naar Chongqing om in te schepen op de cruise.

Ivm de slechte internetverbinding aan boord van ons cruiseschip (we varen tussen de kloven) verwachten wij vanaf maandag middag het verslag weer on line te kunnen plaatsen.

Vrijdag 16 september
De harde bedden in de trein deden ons niet helemaal goed, waardoor voor sommigen het een kort nachtje was. Helaas wist de trein; die normaal toch wel stipt is, de 1200 km niet exact in de geplande tijd af te leggen waardoor we ruim een uur te laat aankwamen. Het station verlaten en vervolgens naar de bus toe met onze nieuwe lokale gids ging ook niet heel snel waardoor we deze dag toch wel in tijdnood zouden komen ’s avonds immers was onze vlucht naar Chongqing voor de cruise. Aangekomen in het hotel had Chi geregeld dat ieder een eigen kamer kon krijgen waardoor we meer tijd hadden om ons op te frissen. Aanvankelijk hadden we 2 kamers tot onze beschikking. Het ontbijt buffet was speciaal voor ons langer open gebleven zodat we nog heerlijk konden ontbijten. Dit ontbijt was zelfs super, onverwachts heerlijke kaas. Na het ontbijt konden we dus heerlijk douchen om vervolgens richting de stadsmuur te gaan. Helaas was ons busje wat aan de kleine kant waardoor het passen en meten was voor de koffers. Gelukkig kon onze lokale gids mevrouw Han een aparte wagen bestellen die onze koffers direct alvast naar het vliegveld zou brengen, enige extra kosten was dan een beetje fooi, echter dat hadden we er graag voor over. Op naar de stadsmuur van Xian welke de oude stad ommuurd en is nog de enige volledig intact zijnde stadsmuur welke je geheel rond kunt. De omtrek is 13,7 km, hoogte 12 meter en breedte ook zo rond de 12 meter. Erg indrukwekkend om deze te bezichtigen en vanwaar we een prima uitzicht hadden op de binnenstad. Ook was er een grote landkaart waar we exact konden zien dat Xian als oude keizerlijke hoofdstad het eindpunt was van de Zijde route. De stad heeft tegenwoordig 8 miljoen inwoners en is een middelgrote stad en met ruim 60 universiteiten en hogescholen een echte studentenstad.
In verband met de tijd moesten we helaas de grote moskee laten voor wat het was en was ons belangrijkste reden om Xian te bezoeken het terracotta leger. Dit was ongeveer een uur rijden en eenmaal daar aangekomen konden we al gauw het museum complex op. Eerst werden we naar een cinema gebracht alwaar we een film kregen te zien van het ontstaan van het terracotta leger. Toen was het eindelijk tijd om het echte grote terracotta leger te aanschouwen en in een enorme hangar  stonden ze prachtig opgesteld. Dat men nog steeds bezig was met het opgraven en restaureren was goed te zien. Hierna bekeken we nog enkele andere hallen met opgravingen en tevens bezochten we de museum shop waar een van de ontdekkers zat om handtekeningen uit te delen, maar natuurlijk alleen als je het boek kocht; deze werd dan gesigneerd.

Na dit bezoek reden we richting het vliegveld van Xian, daar aangekomen kregen we de zeer late lunch aangeboden in het airport restaurant. Maar na het late en uitstekende ontbijt was dit meer een vroeg diner. Het inchecken was inmiddels door de medewerker van het reisagentschap in Xian die onze koffers ook naar het vliegveld bracht gebeurt waardoor we direct in het restaurant onze instapkaarten kregen. Na de maaltijd liepen namen we afscheid van onze gids en liepen we door de security check. Henk werd bij deze check grondig doorgelicht, want de scan apparaat vond ietswat niet te plaatsen was voor de lokale securitymedewerkers. Helaas door het regenachtige weer was onze vlucht in eerste instantie 1 uur vertraagd en na een tijdje te hebben gewacht werd ook nog eens de gate veranderd. Aangekomen bij de gate konden we al gauw boarden en werden we middels bussen naar het vliegtuig gebracht. Het regende inmiddels best hard. Uiteindelijk bleven we nog eens bijna een half uur staan, nog meer vertraging. Uiteindelijk kwam er dan beweging in het vliegtuig van China eastern airines, maar nu was er weer file bij de startbaan, waardoor we nog eens vertraging opliepen en zo was de uiteindelijke vertraging ruim 2 uur.

De vlucht verder verliep overigens zonder enige turbulentie vlekkeloos en nadat we waren geland konden we al snel onze koffers van de band halen en stond onze gids al te wachten. Deze spontane dame vertelde in de bus veel over de stad Chongqing. Deze stad is qua oppervlakte de grootste van China en met haar 32 miljoen inwoners heeft het de status van stadsprovincie. Het is zo groot als Oostenrijk. Ook is dit gebied erg bergachtig en dat was te zien aan de straten ook de snelweg van de luchthaven naar de haven was heuvelachtig. Chongqing is tevens een industriestad met veel industrie en met name qua motorfietsen een hoofdstad. 40% van alle motorfietsen van de wereld wordt hier geproduceerd.

Suzuki heeft hier ook fabrieken en dat was te zien aan de taxi’s want dat waren allemaal suzuki’s op LPG. Voordat we zouden inchecken reden we nog even langs de supermarkt om inkopen te doen. Aangekomen in de haven werden de koffers door lokale kofferdragers naar het schip gedragen en middels een kabelbaan gleden we richting oever. Eenmaal via de rode loper kwamen we dan eindelijk aan bij het schip. En bleken we de laatste reizigers te zijn die aan boord kwamen. Na de check in kregen we van de River guide nog wat informatie en mochten we onze kamers opzoeken. Het schip verliet niet veel later de haven. Morgen hebben we een vroeg ontbijt en verlaten we het schip voor een excursie naar Fengdu het geestenstadje.

Zaterdag 17 september
Na een heerlijke nachtrust konden we tegen half 8 naar het ontbijt in het restaurant op het 1e deck. Het buffet liet zich goed smaken. Aan tafel maakte we kennis met een alleenreizende man waarvan we nog steeds niet exact achter zijn welke nationaliteit hij heeft, echter woont hij nu in Mexico en spreekt Amerikaans Engels. Deze man was erg excentriek en goed aanwezig. Zijn reis begon van Hong Kong naar Beijing in 3 weken. Na het ontbijt werden we in de lobby verwacht voor onze excursie naar Fengdu; het geestenstadje. Aan boord kwam een lokale gids die ons op haar beste Engels wegwijs maakte in Fengdu. In totaal moesten we 400 traptreden beklimmen om uiteindelijk boven aan te komen. Onderweg naar boven konden we diverse tempels bezoeken en diverse beelden met ieder hun eigen betekenissen. Warm is het vandaag wel, want het kwik steeg boven de 30 graden en het omhoog lopen was dan ook even afzien. Na deze excursie liepen we naar beneden en werden we middels elektro karren naar de kade gebracht. Hier weer trappen omlaag naar de oever om dan via bruggetjes die met drijvende pontons verbonden waren met elkaar terug naar ons schip. Aan boord werden we ontvangen met thee en een koud doekje.

Stipt 12 uur begon de lunch en konden we het lunchbuffet gebruiken. Vandaag een Chinees buffet met rijst pikante kip en beef en diverse groente. Ook een heerlijke salade was aanwezig. Het dessert; vers fruit en diverse stukjes gebak lieten ons goed smaken. De rest van de middag was vrij en kon men genieten van het uitzicht. Elke hut had een balkonnetje met 2 stoelen echter was het toch wat aan de warme kant om daar te toeven, ook het zonnedek was even nog te warm. in de middag kon men diverse workshops of lezingen bijwonen.

In de avond verwachtte men ons om 18.30 in de bal zaal voor een captainstoast en waar we door de kapitein welkom werden geheten. Hierna konden we naar het restaurant waar het diner werd geserveerd. Na het diner was er in de balzaal een vrije dansavond, wat later een karaoke avond bleek. Alleen weggelegd voor onze Chinese gasten. Morgen vroeg uit de veren want dan varen we door de kloven en is er om 6.45 al op het zonnedek een uitleg van wat we te zien krijgen.

Zondag 18 september
Erg vroeg uit bed en dat ging ons niet allemaal makkelijk af, maar de kloven deden veel goed. Prachtig natuurgebied. Om 7 uur was er gratis koffie of thee in de balzaal en om half 8 stonden we weer aan het ontbijt buffet. Na het uitgebreid ontbijt werden we om half 9 verwacht in de loby voor onze excursie van vandaag op een nevenrivier van de Yangtze. Via een drijvend ponton werden we naar een andere boot geloodst die ons een 3,5 uur durende boottocht bezorgde. Het was goed te zien hoe hoog het in de winter kan komen met regenval en regulatie van de grote stuwdam. Het water onder ons was meer dan 60 meter diep. Deze diepte komt door de dam welke verder stroomafwaarts ligt. Complete dorpen en kleine steden zijn verdwenen onder het water en tegen de bergwanden aan zijn compleet nieuwe dorpen en steden verrezen. We keken dan ook op een stadje met 100.000 inwoners welke compleet nieuw is.
Naarmate de boottocht vorderde werd deze zijrivier steeds nauwer en de bergwanden steeds steiler. Na een tijdje werden we geattendeerd op een uniek graf welke enorme hoogte in een grot was gelegen. De beroemde hanging coffins. Hoe deze doodskisten er zijn geplaatst is tot op heden nog een raadsel en men schat dat enkele kisten er inmiddels 2000 jaar zouden moeten liggen. Men wist te vertellen dat er een doodskist voor onderzoek uit is gehaald en die bleek meer dan 200 jaar oud.

Nadat onze boot ons terug bracht naar het cruiseschip stond het lunchbuffet al op ons te wachten. Deze liet ons heerlijk smaken met diverse lekkernijen waaronder deze keer gehaktballetjes in jus.
Tijdens de lunch had Chi kunnen regelen dat wij als enige groepje een kijkje konden nemen in de stuurhut bij de kapitein.
Tegen 15.30 uur kwam Jens onze riverguide ons halen en maakte Chi de groep wakker, want de meeste waren een dutje aan het doen. De stuurhut was eigenlijk anders dan we verwacht hadden, namelijk oude techniek. Natuurlijk wel computers, GPS en radar. Na een korte rondleiding zocht iedereen zijn buitenhut weer op. Tegen 18.30 uur begon het captain goodbye banquet en werd er een woord van dank uitgesproken door de kapitein. Hierna startte het diner wat aan tafel werd geserveerd middels de door ons nu bekende ronde draaiplateau.

Tijdens het diner bood Al onze Canadese bijzondere vriend die woont in Mexico en een gepensioneerde psychiater bleek te zijn ons drankjes aan.

Na het diner lag het schip al stil bij het enorme sluizencomplex. Tijdens het schrijven van dit verslag zijn we net de 1e sluis ingevaren en zal het nog even duren voordat de sluisdeuren dicht gaan want elke sluis is 280 meter lang en 34 meter breed waardoor er in totaal 6 cruiseschepen in zouden passen. Nadat de sluisdeuren achter ons dicht gaan, zal het water 20 meter zakken om vervolgens door te kunnen varen naar de volgende sluis, dit gaat dan 5x en wil dus zeggen dat we vandaag 100 meter omlaag gaan. Het verschil in hoogte tussen de ene kant van de dam en de andere bedraagt met de huidige waterstand 100 meter. Tijdens het naar binnen varen van de 1e sluis kon men zien dat we ongeveer 160 meter boven zeeniveau lagen.

Morgen vroeg wordt het een vroegertje want dan worden we gewekt om 6 uur en is het ontbijt al om half 7. Half 8 volgt een excursie naar de stuwdam waarna we onze koffers pakken en gaan uitchecken. Vervolgens is het een busrit van 4 uur naar de stad Wuhan waar we in de avond een overnachting hebben.



Maandag 19 september

Vandaag klonk het al tegen 6 uur de muziek zachtjes op de achtergrond zodat we rustig wakker konden worden. Het ontbijt liet ons vervolgens goed smaken.

De excursie van vandaag bracht ons bij de 3 klovendam. Middels bussen werden we naar een security check vervoerd en vervolgens reden we over een brug waar we een van de sluizen konden zien. Door het regenachtige weer was dit niet goed zichtbaar vanuit de bus. Daarna stopten we bij een uitkijkplatform waar we de dam goed konden zien. Ook de scheepslift was goed te zien die nog in aanbouw was. Na de nodige uitleg reden we door naar een maquette van het hele project en zo kon men het allemaal goed overzien en begrijpen. De dam is meer dan 2 km breed en 185 meter hoog. 26 generatoren verwekken de energie welke momenteel 3% van de totale energie levert voor China. Terug bij het schip werden we weer met thee ontvangen en een vochtig doekje. Even later kwam er weer beweging in het schip en vaarde we door de Xiling kloof en tegen 12 uur kwamen we dan eindelijk aan in Yichang. Tevens werd er samen met Al nog getoast op de reis met een glaasje Franse cognac. Na afscheid genomen te heben van onze riverguide en ook van Al onze Canadese vriend kwam de lokale gids ons op het schip ophalen. Michael was de naam en bracht ons met de gereedstaande bus naar een lokaal restaurant welke een zeer goede en smaakvolle lunch serveerde. Pikante aardappeltjes en hete kip. Nu stond ons een lange busrit te wachten naar de stad Wuhan. Een reis van 280 km werd in 4,5 uur gereden en eenmaal aangekomen in de stad Wuhan met haar 8 miljoen inwoners konden we al gauw onze kamers betrekken in het Holiday inn hotel. In de avond was het voor een ieder vrij en de gids maakte ons attent op de voetgangerszone direct achter het hotel met de mogelijkheden om lekker te dineren. Morgen worden we om 8 uur gewekt en vertrekken we om half 10.

Dinsdag 20 september
Na een heerlijke nachtrust konden we de lift nemen naar de 27e verdieping voor ons ontbijt in een ronddraaiend restaurant met mooi uitzicht over de stad. Gisterenavond had de groep op eigen gelegenheid gedineerd bij Pizza hut en liet zich goed smaken. Het bestellen ging echter met handen en voeten. Na het uitchecken bracht onze bus ons in het provincie museum wat de groep als zeer interessant bestempelde. In dit museum werden oude schatten tentoongesteld van meer dan 2400 jaar oud. Er werd een grafkamer opgegraven met daarin diverse kisten, bronzen gebruiksvoorwerpen en instrumenten. Het toenmalige koninkrijk is bij ons erg onbekend, omdat wij als westerlingen China altijd hebben gekend als keizerrijk. De originele opgegraven kisten waren allen nog in zeer goede staat. We kregen ruim de tijd om alles te bekijken en onze goede Duitssprekende gids kon ons alles goed uitleggen. Na dit museum bezoek reden we naar een universiteitscomplex/campus waar meer dan 40.000 studenten wonen en studeren. De buschauffeur was op de campus op onbekend terrein en we moesten de weg vragen want zo groot was het. Uiteindelijk stapte een studente in om ons de weg te wijzen. Ze studeerde economie en kwam uit de regio Beijing. Wuhan’s universiteit staat in China erg hoog aangeschreven.

Tijd voor de lunch welke weer eens lekker pikant was. Pikant waar de een beter tegen kan dan de ander. We konden rustig natafelen, want het verdere programma bestond eigenlijk uit een bezoek aan een markt, maar die bogen we om in shoppen in een voetgangersgebied. Tegen 16 uur was het dan tijd om naar het vliegveld te rijden en eenmaal aangekomen namen we afscheid van onze chauffeur. Opvallend voor alle steden overigens die we aandoen is de enorme bouwzucht van de Chinezen. Zoveel wordt er gebouwd. De ene hoge flat na de andere en soms erg dicht op elkaar. Op het vliegveld ging de check in vrij vlot maar schijnbaar stonden we bij een incheck balie waar de bagage band niet zo groot was, want de meeste van onze koffers moesten naar een andere balie: oversized bagage; vreemd. Nog heel even tijd om wat te eten bij FKC en dat liet zich voor een keer ook erg goed smaken, voor sommigen zelfs zo goed dat men nog wat bestelde. De vlucht met China southern airlines; member van Skyteam waar KLM ook in zit verliep goed echter bij het landen in Hangzhou met wat turbulentie. De koffers werden opgehaald bij de bagage claim en onze koffers kwamen er als eerste uit. Onze lokale gids die vloeiend Duits sprak heette ons welkom en al gauw reden we in ons busje richting hotel. Onderweg vertelde de gids ons over Hangzhou en werd er al gauw lol gemaakt met de gids, die 2 jaar in Keulen gewoond heeft.

Tegen 21 uur waren we dan eindelijk in het hotel en konden we onze kamers opzoeken voor de komende 3 nachten. Morgen gaan we lekker fietsen door de stad. Hangzhou heeft namelijk in de stad op bijna elke blok wel een fietsverhuur punt waar men fietsen met speciale pasjes kunt pakken en elders in de stad weer terug kunt zetten.

Woensdag 21 september
Vandaag ging de wekker pas om 8 uur en konden we aan ons ontbijt. Deze liet ons wederom goed smaken. Na het ontbijt reden we richting de oude binnenstad waar we eerst via een parkachtige omgeving omhoog klommen naar een pagode. hier werd door een groepje gedanst en werd er door ons spontaan meegedanst. Deze nieuwe pagode met lift gaf een prachtig uitzicht over de stad, de groene bergen en het West meer. Deze prachtige stad is heel erg groen en de binnenstad staat sinds dit jaar op het cultureel en natuur efgoedlijst van Unesco.

Op de pagode stond een oude Chinese man met een fluit en maakte mooie muziek. Het was tijd voor een wandeling richting de oude stad en weer via dit rustig en mooi parkje kwamen we in de oude winkelstraat van Hangzhou. De huizen waren in de stijl van de Ming tijd en velen waren gerestaureerd. Een bezoek aan de oude apotheek mocht niet ontbreken en daar werd ons uitgelegd wat voor een geneeskunde de Chinese nu eigenlijk  was. Er was ook een westerse apotheek en sommigen kochten zich daar een kruidenthee in poedervorm. We hebben namelijk enkele reizigers die wat verkouden zijn. We kregen ruim de tijd om door dit leuke straatje te slenteren en tegen half 1 stond iedereen op de afgesproken plek elkaar op te wachten. Tijd voor de lunch en deze was smaakvol, echter hebben we beter gehad. Na de lunch was het tijd voor wat actie en huurde we fietsen en konden we op de fiets door deze stad. De fietsttocht beperkte zich om het meer en we hadden dan ook prachtig uitzicht op het meer en al zijn parken. Overigens waren we zelf ook een bezienswaardigheid!

Tijdens onze pauze bij Starbucks kwamen we 2 dames tegen die KLM stewardessen bleken. KLM vliegt als enige Europese luchtvaartmaatschappij 3x per week op Hangzhou. Even gezellig bij gekletst en afgesproken dat we vanavond na de show; Impressions of West lake even een drankje met elkaar zouden doen.

Weer op de fiets en richting hotel gefietst, vlakbij het hotel konden we de fietsen weer parkeren bij een van de geautomatiseerde fietsverhuur plekken.

Even wat vrije tijd voor iedereen tot half 7 want dan gaan we naar de show. Ondertussen hoorde we via het nieuws dat we geluk hebben, want in Xian waar we een aantal dagen geleden waren heeft hevige regenval aardverschuivingen veroorzaakt. Ook de Yangtze rivier heeft in Chongqing voor overstromingen veroorzaakt. Het water staat daar meer dan 165 meter hoog boven zeeniveau terwijl dit normaal gesproken ongeveer 160 meter is.

Straks naar de show, nu even rusten.

Met de bus vertrokken we richting de show op het west meer. In de bus waren wij join in bij een groep van 8 Duitsers. Aangekomen waren we iets te vroeg en konden we al plaats nemen op de tribunes; niet wetende wat ons nu echt te wachten stond werd tegen kwart voor 8 het prachtige decor ineens belicht. Met de bomen op de achtergrond en het water als podium werd het een adembenemende voorstelling. Deze show met licht, geluid en drama werd gespeeld door ruim 300 acteurs.

Na de show hadden we afgesproken met 2 dames van de cabin crew van KLM. Ze reden met ons mee in de bus en dronken gezellig mee in de hotelbar.



Donderdag 22 september

Vandaag ging de weker om half 8 en namen we de lift naar de lobby waar het restaurant is gevestigd voor het ontbijt. We waren niet de enige en het was even wachten voor een tafeltje. Na het ontbijt reden we met de chauffeur en onze gids dhr. Zhang richting de gele draak park. Een prachtig park waar veel oudere inwoners komen van Hangzhou. Er stonden op een plein dan ook een grote groep te dansen. In het park was ook een open lucht theater waar een opera bezig was met voornamelijk wat ouder publiek. Opera en dat om half 10 in de ochtend. Na dit zeer aangename bezoek aan dit park waar we het echte dagelijkse leven konden zien gingen we naar de Lin Yin tempel. Dit enorme tempelcomplex waar nog vele monniken leven was een echte publiekstrekker, want we waren niet de enige. In een van de rotsen waren eeuwenoude Boeddhabeelden uitgehouwen. De tempel zelf bestond uit 5 grote hallen die op een na allemaal toegankelijk waren. Iedereen kreeg ruim de tijd om alles goed te bekijken en tegen 12 uur verzamelden we ons weer. Tijd voor de lunch en die liet zich goed smaken. Na de lunch reden we de bergen in wat maar een kwartiertje rijden was. Al aan de voet begonnen de theestruiken op te doemen en algauw zagen we niets anders dan bergen en theeplantages. We stopten bij een thee museum en kregen daar door onze gids een duidelijk toelichting. Uiteindelijk kwamen we bij een thee proeflokaal en kregen we een theeceremonie en konden we de thee prima proeven. Verschillende thee en verschillende natuurlijke smaken. Na dit bezoek reden we weer naar het west meer waar we een mooie wandeling maakten door een park en uiteindelijk met een boot een tocht maakte op het meer. Met ee heerlijk zonnetje was het prima toeven. Het achterdek was al door ons groepje vol, maar er kwam een echtpaar bij waarvan de vrouw met de dames maar al te graag op de foto wilde. Er werd veel gelachen en we kwamen te weten dat dit echtpaar uit Xian kwamen en daar een fabriekje hadden. Na dit heerlijk; iets te kort boottochtje reden we terug naar ons hotel en was de rest van de dag vrij. Morgen op tijd op voor onze hogesnelheidstreinrit naar Suzhou; het Venetië van China.
Vanuit China de groetjes

Vrijdag 23 september
Vandaag gaan deze prachtige groene stad verlaten middels de high speed train, maar niet voordat we eerst een goed ontbijt hadden gehad. Wederom druk in de ontbijtzaal. Het weer is vandaag prachtig met tegen de 25 graden goed te doen. Onderweg van het hotel naar het station was het druk, maar toch waren we snel op het station. Aldaar door de security check zoals dat op een vliegveld gaat en dan door naar de wachtruimte. Daar namen we afscheid van onze lokale gids dhr. Zhang. Ongeveer 20 minuten voorafgaand mochten we het perron op en middels de trap; helaas heeft Hangzhou nog geen nieuw trein station speciaal voor de high speed train, moesten we de koffers naar beneden sjouwen. De trein stond al klaar en we konden al snel onze gereserveerder plaatsen innemen. Veel beenruimte  en zeer comfortabel reden we richting Suzhou. Topsnelheid vanmorgen was dan ook 299 km/u. Aangekomen op het high speed trein station stond onze lokale gids Dino op ons te wachten. Deze zeer goed Duits sprekende gids bracht ons naar de bus en we reden in 20 minuten naar ons hotel om ons even op te frissen. Tijd voor de lunch en deze was weer verrassend anders. Gebakken aardappelen, garnalen en uienringen stonden o.a. op het menu.

Na de lunch vertrokken we richting het Suzhou museum waar diverse historische kunststukken tentoon gesteld. Na dit bezoek was het tijd voor de tuinen van de meester van de netten. Prachtige Chinese tuin met water partijen, rotsen en paviljoens en een bonsai tuin. In de galerij dronken we nog een kop koffie om vervolgens naar ons hotel te gaan voor een uurtje pauze. In de avond deden we allemaal mee aan een lichttour door het oude historische en nieuwe hightech Suzhou. Na de tour was het tijd voor de bar waar live muziek was en een lekker koud getapt pilsje.

Zaterdag 24 september
Vandaag werden we om 8 uur gewekt en konden we aan het prima ontbijt buffet. Combinatie van westers en Chinees ontbijt. Om half 10 reden we naar de Silk factory no.1 waar we door onze gids een rondleiding kregen door een demo ruimte van deze zijde fabriek. Ook lagen er zijde rupsen in bamboe manden de bladeren te vreten. Middels de demo ruimte kwamen we in een enorme winkel waar tevens een fashion show was. Speciaal voor ons groepje werd de modeshow gehouden en zagen we lange slanke Chinese dames de zijde mode showen. Er werd weer flink ingekocht en na dit bezoek reden we naar de supermarkt om nog eens te kijken wat voor producten er in een Chinese supermarkt liggen.

Tijd voor de lunch en er zaten weer eens wat pikante gerechten bij, erg smaakvol. Tijd voor de boottocht over het keizerkanaal. Het prachtige weer met een temperatuur van ongeveer 30 graden was het goed toeven op het water. Het kanaal werd steeds smaller en we konden zowat bij de mensen binnen kijken. Halverwege stapten we uit om een lokale markt te bezichtigen en dat was erg primitief. Eenden en kippen in nauwe kooien en verse krab en garnalen. Ook veel soorten fruit en groente. Na de heerlijke boottocht reed onze bus naar onze laatste bezienswaardigheid namelijk de zijde boorduur atelier. Prachtige kunststukken waar sommige borduursters jaren mee bezig waren. De prijzen waren er ook naar. Tegen half 4 kwamen we alweer terug in het hotel en was de rest van de dag vrij en konden we rustig aan doen. Lekker middagdutje of even zwemmen in het hotel zwembad.

Morgen rijden we om half 10 richting onze laatste bestemming en wel metropool Shanghai. Een enorme stad met enorm veel hoogbouw. De laatste 2 dagen zijn dan ook voor Shanghai en o.a. de acrobaten show zal super zijn, maar we gaan ook de JinMao toren op. Een hotel toren van ruim 400 meter hoog en de lift gaat ons naar de 88e verdieping brengen.

Zondag 25 september
Vandaag weer wat langer in bed, want we zouden pas om half 10 worden opgehaald door onze nieuwe gids en chauffeur vanuit Shanghai. De koffers werden ingeladen en in 1,5 uur reden naar Shanghai. Gauw doemde de wolkenkrabbers al op en waande we ons in een futuristisch landschap met alle hoogbouw. Onze eerste bestemming was dan ook ons Xuhui international suites hotel. Prachtig hotel met prachtige kamers. Mooie afsluiting van de reis. Reactie van Henk was dan ook kunnen we nog extra nachtjes doen .
Na ons even opgefrist te hebben voegde het zusje van Chi met een vriendin uit Nederland zich bij de groep. We reden tegen 11.45 uur richting de bund waar we prachtige skyline van Shanghai konden zien. Shanghai wordt in tweeën gedeeld en wij stonden dan ook aan de oude koloniale kant genaamd de Bund. We konden de skyline aan de overkant van de rivier prachtig bekijken met al haar wolkenkrabbers. Ongelooflijk dat er 25 jaar geleden louter akkerland te zien was. Ook geen tunnels of bruggen naar de overkant maar alleen pontjes.

Tijd voor de lunch. Middels een wandeling bereikten we het restaurant waar we prima konden lunchen. Na de lunch reden we naar het nieuwe gedeelte van Shanghai bij de wolkenkrabbers en bezochten we wolkenkrabber Jin Mao tower. 420 meter hoog en we gingen naar de 88e verdieping. We hadden goed weer en we hadden dan ook een prachtig uitzicht. Midden op de verdieping kon je middels een atrium 50 verdiepingen naar beneden kijken. Prachtig!!

Bij de ingang van de toren was een prachtig smaakvol fruitkraampje gevestigd waar ze fruitsapjes maakten. Heerlijk fris en gezond. Onze bus bracht ons vervolgens naar de oeverpromenade aan deze kant en nu konden we de Bund zien met haar prachtige koloniale gebouwen. Volgende halte Tianzifang area. Wauw Old Shanghai een beschermd gebied met allemaal huisjes uit de early Shanghai time. Je waant je in de jaren 20. Allemaal leuke winkeltjes en galerijen en veel bars en restaurantjes. Heerlijk toeven. Heerlijk rondslenteren. Het weer werkt super mee. We willen bijna niet meer naar huis.

Terug in het hotel konden we ons opfrissen om tegen 17.15 uur te verrekken naar het Franse area waar de hippe en trendy restaurants, bars met live muziek etc. zitten en gaan daar even lekker eten. Daarna tijd voor Acrobaten show. Prachtige dag, zoals gezegd helaas bijna het einde van de reis. Nu nog even genieten.

Maandag 26 september
Vandaag op tijd uit bed om onze laatste volle dag in Shanghai te benutten. Om half 8 ging dan ook de wekker en konden we ontbijten in de ontbijt zaal. De prima bedden in dit hotel waren helemaal super. Onze eerste bezichtiging waren de Yu Yuan tuinen en de bazaar aldaar. Deze mooie tuin was een oase van rust in de hectische stad.  Onze gids dhr. Yu leidde ons rond en vertelde wat meer over deze tuin. Vele paviljoens met authentieke meubels uit de Ming en de Qing tijd. Direct buiten de tuinen was de bazaar gevestigd en dit waren typische Chinese huisjes uit de Ming tijd die nagebouwd waren. Hier konden de dames even hun hart ophalen. Na enige tijd verzamelden we ons bij Starbucks en reden we naar een Jade shop, waar we een toelichting kregen wat nu Jade eigenlijk precies is. Tijd voor de lunch. Deze liet zich weer goed smaken en in dit restaurant werd tijdens de lunch een dansvoorstelling gehouden. Het restaurant was een thema restaurant van een minderheid uit de Yunnan provincie. Ook de medewerksters hadden allen de typische klederdracht aan van deze provincie. Onze laatste bezienswaardigheid van deze middag was de 5 km lange Nanjing road. De grootste winkelstraat van Shanghai, hier kregen we dan ook ruim de tijd om eens goed rond te kijken wat men zoal aanbood. Onze bus bracht ons vervolgens naar het hotel en hadden we de rest van de middag lekker vrij. Vanavond staat het afscheidsdiner op het programma en een laatste tour namelijk een rondvaart op de Huangpu rivier zodat we vanaf het water de verlichtte skyline kunnen bekijken.
Morgen uitslapen want onze vlucht is pas in de middag en we komen naar verwachting zo rond 22.00 uur in Nederland aan, dus het wordt nachtwerk voordat we echt thuis zijn.

Dinsdag 27 september
Vandaag vertrekken we weer terug naar huis. Het vliegtuig vertrekt pas om 13.15 dus we hadden ruim de tijd. We werden dan pas ook om  8 uur gewekt en de afspraak was dat we de koffers om 9 uur op de gang zouden zetten. Het ontbijt werd geserveerd en stipt om 10 uur reden we aan richting de magneetzweeftrein. Aangekomen bij het station pakten we onze koffers en namen we afscheid van onze chauffeur. Door de security check en door de ticketcontrole. Nu namen we afscheid van onze gids en moesten we nog even 10 minuten wachten voordat we konden instappen in de magneetzweeftrein. Deze trein legt ruim 30 km af in slechts 8 minuten en vandaag haalde hij de topsnelheid van 431 km/u. Wat een snelheid we stegen net niet op. Nadat de trein was aangekomen was het even lopen naar de terminal en konden we al snel inchecken. Toevallig kwamen we ook weer een groep Duitsers tegen die ook op de cruise waren. Na het inchecken en de security check liepen we naar de gate en konden we tegen 12.30 al aan boord van onze Boeing 747. Het vliegtuig vertrok stipt op tijd. We hadden wel wat turbulentie tijdens het opstijgen en later ook tijdens het serveren van de maaltijden. Bijna een passagier minder, want Petra vond de turbulentie niet prettig en wilde al bjina uitstappen…….Een uur vroeger dan gepland landen we heel soepeltjes al op Frankfurt airport. Het was even wachten want onze aansluitende vlucht naar Amsterdam was pas om 21.10 uur.

Een prachtige reis is ten einde gekomen en we hebben allemaal heel erg genoten en veel gelachen. Ook het eten en de litertjes bier en wijn lieten zich goed smaken. De cruise was rustgevend en de steden en bezienswaardigheden waren bijzonder, de shows spectaculair.

Reishuis bedankt de reizigers voor de mooie momenten wensen jullie veel plezier bij het herbeleven van de reis middels dit verslag en de foto’s