Dag 2 Dubai 2022

ReishuisReisverslagen

Na een kort nachtje waar we toch iets konden uitslapen, konden we ons tegoed doen aan het ontbijtbuffet. Ons hotel tegenover de Emirates Mall waarin zelfs een indoor skibaan is gevestigd is, is centraal gelegen. Om 10 uur verzamelden we ons in de lobby van het hotel waarna we kennis maakten met onze lokale gids van vandaag, Salvio, en chauffeur Rezwin. Onze eerste fotostop was het enorme Atlantis hotel met 1500 kamers, waarvan de duurste kamer 20.000 dollar is. We konden in de stralende zon prachtige fotos maken. De tour vervolgde naar het 7* hotel Burj Al Arab dat in de vorm van een zeilschip is gebouwd. Het Jumeirah strand is een prachtig en rustig strand en het heldere water nodigde dan ook erg uit.

Na het heldere water en leuke fotomomentjes reden we nog langs tal van nieuwbouwprojecten waaronder een nieuw 5* hotel in de vorm van een schip. In het Art center kregen we een inkijkje in lokale tapijten die met goud bekleed waren, echte vakmanschap maar ook monnikenwerk. Sommige kleden waaraan 2 personen wel 1 tot 2 jaar aan werkten werden verkocht vanaf ca. 1000 euro. Na dit bezoek had onze gids heerlijke lokale wrap geregeld die we in de bus konden nuttigen. Ook werd er meerdere malen een koud flesjes water uitgedeeld. Dit was wel nodig gezien de temperatuur die al richting de 30 graden ging.
Het water wat we drinken is overigens gerecycled water uit de zee. Na de lekkere wrap reden we nog langs het oude fort uit de 17e eeuw. We eindigde deze rit bij de Creek waarin we in een oude Dhow boot naar de overkant werden gevaren.

We gingen aan wal bij de kruiden en goud soukh waar we een toelichting kregen van de verschillende kruiden uit het Midden-Oosten en Azië. We kregen even de tijd om in de soukh rond te struinen en er werd dan ook door sommigen goed gehandeld. In de goud Soukh zagen we de grootste gouden ring van 64 kilo in de etalage staan, of die ook echt is, tja dat is de vraag.

Onze laatste halte vandaag was de Dubai Mall en een van de letterlijke hoogtepunten, de ruim 800 meter hoge Burj Khalifa. Middels een wandeling door de Dubai Mall met haar 1200 winkels keken we onze ogen uit. Middels een route waar de ontwikkeling en bouw van de toren in beeld werd gebracht konden we de lift in en bracht deze ons in 60 seconden naar de 124e verdieping op iets meer dan 400 meter. Eenmaal boven werden we getrakteerd op een prachtig redelijk helder uitzicht op Dubai. Ondanks dat voor ons gevoel Dubai volgebouwd is zien we nog vele vlakten waarvan we overtuigd zijn dat die de komende jaren ook wordt volgebouwd.
Ondertussen kregen we ook nog de tijd om wat te shoppen of een lekker bakkie koffie te doen in de Mall. Omdat de 1e fonteinshow om 18 uur zou beginnen is er besloten om te blijven en die 1e show mee te pakken. Wat een spektakel met in dit geval Arabische muziek en enorm krachtige waterstralen die dansten op het ritme van de muziek. Het was geen lange voorstelling want na ca 7 minuten was het nummer voorbij en verzamelden we ons voor de terug rit naar ons hotel. Het diner was in buffetvorm en liet ons goed smaken.
Omdat Paul vorige week al naar de Expo was geweest en een stapel plattegronden had meegenomen en ons alvast informatie meegaf welke paviljoenen de moeite waard zouden zijn kruisden we die allemaal gezamenlijk vast aan.

Al met al een mooie lange dag met zoveel indrukwekkende gebouwen en pracht en praal. Morgen wederom weer een lange dag en gaan we een dagje de Wereldexpo op.