Kroatië 2015

ReishuisReisverslagen

Verslag Dag 1 Zaterdag 2 mei 2015

Vanmorgen vroeg om 2 uur begon onze reis naar Kroatië. Na een spectaculaire rit door de Limburgse binnenlanden kwamen we veilig aan bij het vliegveld Keulen/Bonn. Na het inchecken van onze koffer stond ons nog een opdracht te wachten; onze vlucht halen. Echter vandaag liep het niet helemaal soepel. Gelukkig haalden uiteindelijk ook onze laatste gasten toch nog op het laatste nippertje de vlucht.

Na een zeer korte vliegtijd (lees nachtrust) zaten we om 8 uur al in de bus in Kroatië. De eerste indrukken van het land deden we op in de stad Krk. Jammer genoeg met miezerige regen en veel bewolking. Ja weet jij hoe je dit uitspreek? Wij ook niet. Echter een mooi havenstadje met kleine straatjes en gezellige sfeer. Na een heerlijk bakje koffie en klein ontbijtje hebben we de boot naar het Kosljun eiland genomen. Op dit  piepkleine eiland bevindt zich alleen het Franciscaner klooster. Na een rondleiding door het klooster en de musea zijn we met de boot weer terug naar het eiland Krk gevaren. Onze tocht zette zich voort naar Vrbnik. Tot op heden zagen we langs de wegen veel stenen en bebossing, maar zodra je Vrbnik binnen rijdt bevindt je je opeens in een grote wijnplantage. Natuurlijk hoort in een wijnstreek ook een proeverij. Tijdens de heerlijk schnaps en diverse wijnen in combinatie met ham, kaas en brood kwamen de gesprekken gezellig op gang en begonnen diverse wangetjes rood te kleuren. Aangezien het vanmorgen vroeg was zijn we na nog een korte wandeling door Vrbnik naar het hotel gereden om in te checken. We verblijven deze week in Hotel Palace Bellevue in Opatija.

Straks nog een heerlijke welkomstborrel en diner. Daarna lekker naar bed en hopen op een mooie zonnige dag morgen.

De vriendelijke groeten vanuit Kroatië!

Dag 2;  Zondag 3 Mei 2015

Na een uitgebreid buffet ontbijt stapten we in de bus op weg naar het schiereiland Istrië. Op een gegeven moment reden we door een tunnel van 5 km lang en direct nadat we deze uitkwamen waren we in de provincie Istrië en veranderde het landschap. We genoten van de mooie uitzichten op rotspartijen en valleien. Onze eerste stop was de stad Rovinj, van oudsher een eiland, maar door met mensenhanden aan het vasteland verbonden. Een mooi gezicht hoe de huizen van de oude stad direct aan de zee grenzen. Tijdens een wandeling door steile kleine straatjes hebben we kunnen genieten van de omgeving. Aangekomen bij de kerk bleek hier een communie plechtigheid bezig te zijn en hebben we ons verwonderd over hoe de dames op hoge hakken over deze steile klinker wegen kunnen lopen.

De volgende stop van vandaag was in Porec; een leuke stad die ook direct aan de zee ligt. Na een korte rondwandeling en een bezoek aan de Euphriasian basiliek met haar prachtige mozaïeken hebben we allen genoten van een heerlijke lunch en vrije tijd in de stad. Vervolgens zijn we door gereden naar Motovun. Deze middeleeuwse plaats is gebouwd op een heuveltop. Dit geeft bij aankomst een schitterende aanzicht van een klein dorpje boven op de berg. We begonnen onze tour hier met een heerlijke truffel proeverij onder in de vallei, waar we konden genieten van truffels, wijn en een mooi uitzicht op de stad. Na deze heerlijke versnapering zijn we met de lokale pendelbus naar boven gereden. Aangezien de weg  smal is, was het niet mogelijk om met onze eigen luxe touringcar hier te komen. Ook hier hebben we weer genoten van een mooie stadswandeling. Vooral het lopen over de stads muur gaf prachtige vergezichten over de beboste, met truffels bezaaide vallei.

Na een lange rit terug met flinke mist waren we mooi op tijd terug om weer direct aan te kunnen schuiven bij het diner. Wat is nou lekkerder dan een heerlijke zonnige dag af te sluiten met een goede maaltijd en een heerlijke glas drinken.

Maandag 4 mei 2015

Vandaag stond een rustige dag op de planning naar de Stad Pula. Een oude stad in het centrum van Istrië.

Na een uitbundige lang zal ze leven voor onze jarige zijn we vertrokken. De route liep grotendeels langs de kust waardoor we mooie uitzichten hadden. Hoe dichter we bij Pula kwamen moesten we weer het binnenland in en kwamen we langs de plaats Rasa. Dit dorpje is gebouwd aan de voet van een kolenmijn en is in die tijd speciaal gebouwd voor de mijnwerkers. Iedereen heeft hier een zelfde soort huis met een klein tuintje. In de omgeving van Pula groeien wilde asperges, je ziet onderweg dus ook diverse mensen die deze aan het verzamelen zijn.

Aangekomen in Pula zijn we eerst het amfitheater gaan bezoeken. Deze is in de 1ste eeuw gebouwd op een helling om stenen te besparen. Door de jaren heen zijn er veel stenen gebruikt voor onder anderen huizen, maar gelukkig is het indrukwekkende gebouw weer in volle glorie hersteld.

Na nog een leuke rondwandeling door de stad hebben we ieder op onze eigen manier kunnen genieten van wat de stad te bieden heeft. Diverse gasten zijn nog mee geweest naar de lokale markt. Hier staan mensen hun eigen verbouwde producten te verkopen die er erg lekker er uitzien. Nog even een heerlijk hapje en drankje genuttigd in de stad en weer via de spectaculaire weg terug naar Opatija gereden.

In de namiddag hebben we genoten van een vrije middag met een lekker drankje op het terras in de zon.

Morgen wordt vroeg opstaan voor onze tocht naar de Plitvice meren. Weer een spectaculaire bezienswaardigheid die op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat.

Dinsdag 5 mei

Vandaag was het vroeg op want om half 8 vertrok de bus naar de Plitvice meren.

Een lange maar toch indrukwekkende route. Waar we eerst nog heerlijk langs de kust reden gingen we vervolgens de bergen in. Na veel kronkelen en stijgen en dalen reden we vervolgens in het dal waar het landschap en de huizen enorm veranderde. In dit deel van het binnenland is het leven een stuk zwaarder dan aan de kust. Dit door de strenge winters die hier voorkomen, maar ook doordat men leeft van wat ze zelf verbouwen op het land. Onze gids vertelde zeer indrukwekkend over het leven in dit deel van Kroatië, maar ook over de geschiedenis die hier plaatsvond tijdens de oorlog. Huizen waren compleet verwoest en worden nog steeds nieuw gebouwd.

Na een rit van ongeveer 4 uur , inclusief pauze tijd, waren we dan eindelijk bij de Plitvice meren. Dit park is ontstaan door een natuurlijk afzettingsproces, gedurende duizenden jaren, van stromend water van de Korana rivier zijn er in dit gebied dammen van travertin ontstaan. Deze dammen hebben op hun beurt weer een aantal meren, grotten en watervallen gevormd. Wat een schitterend schouwspel geeft. Momenteel heeft het park 16 meren met daartussen 90 watervallen en is omringd door bos. Het park is in 1979 op de Wereld erfgoedlijst van UNESCO gezet.

Bij aankomst hebben we een bootje genomen en een eerste mooie ronde gemaakt. Via knokkelbruggetjes liepen we over de meren heen en konden we genieten van de schitterende watervallen. Vervolgens zijn we in een 2de boot gestapt en na ongeveer 40 minuten varen stonden we aan de andere kant van het grote meer. Ook hier hebben we weer een schitterende route gelopen en zijn we vervolgens via een grot weer naar boven geklommen. Na het zien van dit park kunnen we begrijpen dat het hier in de zomer wemelt van toeristen. Het is zo ontzettend mooi en indrukwekkend dat het zeker de busrit waard was.

Helaas zat de dag er weer op en stond onze bus alweer klaar voor de terug weg.  Onderweg zijn we nog eventjes gestopt om lekkere lokale producten te proeven en natuurlijk zijn er hier ook een paar van mee naar huis genomen.

Voldaan ronden we vandaag de dag weer af en kijken we met spanning uit naar wat onze gids ons morgen nog meer te vertellen heeft.

Woensdag 6 mei

Na de zeer indruk wekkende en lange dag van gister stond voor vandaag een rustige dag gepland. Om 9 uur was iedereen weer mooi op tijd klaar om met de bus mee te gaan voor een korte rit naar Reijka.

Dit is de 3e stad van de regio en een havenstad aan de Adriatische zee. De stad staat bekend om haar rijke geschiedenis en Italiaanse heerschappij.

In Reijka hebben we een korte stadwandeling gedaan naar de kerk in de Trsat wijk en het kasteel uit de 13e eeuw wat zich hier ook bevindt. Na de wijk Trsat zijn we richting het centrum gegaan. Hier hebben we nog even de scheve toren aanschouwd om ons vervolgens heerlijk op een terrasje neer te zetten.

We hebben genoten van de stad en van het mooie warme weer. Terug in Opatija hebben we afscheid genomen van onze chauffeur Dennis en genoten van onze vrije middag.

Donderdag 7 mei

Na veel steden bezocht te hebben stond er voor vandaag weer een dagje natuur op de planning. Om 8 uur zaten we in de bus op weg naar de eilanden Cres en Losinj. De oversteek naar Cres maakten we per Ferry. Eenmaal op het water hadden we een schitterend uitzicht over het vaste land en diverse eilanden die hier in de omgeving liggen. Cres is het meest groene eiland van Kroatië waar een serene rust heerst. De rit over het eiland was soms toch wel eng omdat de wegen hier heel smal zijn. Wanneer je meer richting de stadjes komt zijn de wegen breder gemaakt. Maar helaas hebben ze hiervoor heel veel olijf bomen moeten weghalen. Na een schitterende rit over dit groene eiland kwamen we aan in Osor, vanuit dit kleine dorpje zijn we lopend naar het eiland Losinj gegaan. De twee eilanden worden gescheiden van elkaar door een kanaal van 11 meter breed. Het was een leuke ervaring om via een kleine brug zo naar een ander eiland te kunnen lopen.

Ook Losinj is een mooi groen eiland met leuke plaatsen. Zo zijn we onderweg gestopt om een bezoek te brengen aan de mediterrane tuinen ofwel Fie sents. Hier stonden honderden exotische planten en vegetaties waar men natuurlijke producten van maakt. Een mooie locatie met veel geuren en kleuren die onze zintuigen goed prikkelde. Aansluitend hebben we nog een bezoek gebracht aan het stadje Mali Losinj, een klein havenstadje. Hier hebben we lekker gegeten en rondgelopen om vervolgens weer terug te rijden naar Cres en met de ferry naar het eiland Krk te varen. Wisten jullie dat de wateren van Kroatië heel helder zijn? Dit kom doordat de bomen geen zand bevat en de eilanden niet zijn ontstaan door een breuklijn. Heel vroeger was hier alles land (lees rotsen) en door de jaren heen is alles ‘overstroomd’.  Vanuit Krk zijn we doorgereden naar ons hotel in Opatija.

Een mooie dag met veel natuur en heerlijk weer.

Morgen staat er een vrije dag op de planning. Iedereen heeft een plan getrokken. Zo gaan een aantal gasten wandelen over de boulevard Lungo. Deze boulevard is 12 km lang en loopt van Volosko naar Lovran. Voor degenen die minder van wandelen houden hebben we een boottocht georganiseerd. Hierbij hebben we een schitterend zicht over de kustlijn van Opatija en de omliggende dorpen.

We zullen de avond gezamenlijk afsluiten met weer een heerlijke maaltijd in het hotel en vervolgens op tijd naar bed gaan. Morgen zitten we om 05.00 uur weer in de bus op weg naar het vliegveld en terug naar huis.

Kort samengevat: we hebben een heerlijke week gehad hier in Kroatië. Een mooi land wat veel te bieden heeft. Daarnaast hebben we het getroffen met het weer en dus optimaal kunnen genieten.