RONDREIS KROATIE 6 – 14 MEI 2017
Verslag dag 1 zaterdag 6 mei
Zoals Afgesproken stond iedereen netjes op tijd te wachten bij een van de opstapplaatsen voor de rit naar het vliegveld van Keulen-Bonn. Ondanks de afsluiting van een gedeelte van de A73 wist de chauffeur samen met Paul die deze reis gaat begeleiden zonder enige vertraging toch op de afgesproken tijd bij het vliegveld aan te komen. Na een snelle check in bijde balie van Eurowings konden we door de controle en aansluitend instappen. Precies om 21.15 uur zetten we voet op Kroatische bodem na een vlucht van 1.15 uur. Met slechts 1 primitieve bagageband was er weinig keuze om het koffer terug te vinden. Onze lokale gids Neven stond bij de uitgang op ons te wachten. Met een luxe Volvo touringcar reden we tenslotte naar ons hotel in Moscenicka Draga wat dal of vallei betekent. Hier stond nog een uitstekende koude maaltijd op ons te wachten alvorens de kamer op te zoeken van dit fraaie 4* hotel.
Verslag dag 2 zondag 7 mei
Na een goede nachtrust zat iedereen alweer op tijd aan de tafel voor een meer dan uitgebreid ontbijtbuffet met een keur aan gerechten en drankjes. We hadden alleen niet gezien dat er tafels voor onze groep gereserveerd waren. Dus een paar boze Duitsers maakten ons er op attent. Even na 9.00 uur vertrokken we voor onze eerste dagtocht naar Pula en Rovinj. Onderweg werd ons al het e.e.a. verteld over dit land dat pas 23 jaar geleden de naar Kroatië gekregen heeft naar een vervelende oorlog. Alleen het gebied waar we vandaag doorheen rijden; Istrië heeft hier niet onder geleden. Dit prachtige land met zijn 1200 eilanden waarvan de meeste onbewoond telt slechts 4 miljoen inwoners en is 2x zo groot als Nederland en heeft 24 provincies! De zee is een van de schoonste ter wereld en kleurt prachtig blauw door de krijtbodem en het zonlicht wat er op schijnt. We rijden langs een 3 kilometer lang fjord waarna het landschap verandert. In het gebied hierna in Labin werd vroeger heel veel steenkool gewonnen. Tegenwoordig zijn de steenkoolmijnen gesloten en is het goedkoper om het te importeren vanuit China. De bewoners leven van Landbouw en toerisme en telt veel ambtenaren. Het landsteken op auto herken je aan HR. Flats tot 5 verdiepingen hebben geen lift! Daarna wel. De grootste kalksteen groeves van Europa vindt je in Istrië. Op een gegeven moment zagen we de naam TITO afgebeeld in de bergen. Voor de bewoners een belangrijke man in de geschiedenis van dit land. De stad Pula waar we naartoe rijden staat bekend om de beste olijfolie van het land. Een olijfboon kan van 700 tot 2000 jaar oud worden! Ook is er veel wijnproductie. Onderweg zien we regelmatig een soort Iglo’s van steen Kajune genaamd. Helemaal opgestapeld zonder cement ertussen dienen ze als schuilplaats tegen de regen. Opbergplaats voor landbouwgereedschappen en voor een rendevouz met de een vrouw ook wel liefdeshutjes genoemd. De landsvlag draagt dezelfde kleuren als de Nederlandse vlag alleen met een dambord in het midden verwerkt. De naam Pula betekent letterlijk waterbron. Met heel veel Griekse invloeden vandaar dat het centrum een grote Arena in ovaalvorm herbergt. Niet de mooiste stad met zijn 60.000 inwoners. Hier maken we een stadswandeling met uitleg van wat er allemaal te zien is. Vrije tijd om zelf rond te kijken op de dagelijkse markt. Hierna door het historische gedeelte met gebouwen in Romeinse stijl naar de kust terug naar onze bus. Na een rit van 45 minuten komen we aan in Rovinj waar een van de 150 Campaniles te zien is gebouwd naar voorbeeld van de toren op het Sint Marcoplein in Venetië. Hier hebben we tijd voor een lekkere lunch waarna Neven ons meeneemt naar de St. Euphemia’s basiliek ofwel vertaald Femke via een prachtig straatje met marmeren bestrating en prachtige doorkijkje wat veel mooie foto’s oplevert. De tijd vliegt, want na een heerlijk ijsje reden we via een mooie panorama route weer terug naar onze standplaats. Als extra toetje reden we midden door Optija wat Abdij betekent om te laten zien hoe mondain deze stad direct aan de kust gelegen te bieden heeft. In veel opzichten lijkt het alsof je aan het Gardameer in Italië terecht gekomen bent. Uiteindelijk zet onze chauffeur ons weer voor de ingang van ons hotel af. Het eerste echte diner in buffetvorm in ons hotel Marina viel in zeer goede aarde. Met een rijke keuze aan voor, hoofd en nagerechten had niemand iets te klagen. Ook de presentatie was perfect. Omdat er naar believen onbeperkt getapt kon worden uit de bier wijn en fris dispensers was dit ook nog eens een toetje op de taart. Voorafgaand waren er al diverse reisdeelnemers die een duik hadden genomen in het grote zoutwater binnenbad. Deze avond bleef het nog een hele tijd gezellig in de lobby van het hotel.
Verslag dag 3 maandag 8 mei
De weergoden waren ons vandaag weer goed gezind. Na een wederom zeer rijkelijk ontbijtbuffet reden we met een blauwe lucht richting onze eerste bestemming van vandaag; Porec. Via een prachtige route langs de kust reden we uiteindelijk weer het binnenland in en kwamen in de Kroatische Toscane ofwel Istrië terecht. Rijdens langs diverse dorpjes zagen we overal weer de Campaniles boven de huizen uitsteken. Destijds bedoeld om ter verdediging de vijanden op tijd in beeld te hebben. De Venetiaanse leeuwen die we al diverse malen hebben gezien met een gesloten boek of open boek onder een van hun poten ter aanduiding dat er
vrede was of dat men het niet eens was met de gang van zaken als het boek gesloten was. Het land is afhankelijk van energie opgewekt door water, steenkool en wind. Er wordt hier nog betrekkelijk weinig gebruik gemaakt van zonenergie. Helaas is de regering in dit land erg gevoelig voor geld want het heeft het Deense Rockwool een fabriek laten bouwen waar glaswol gemaakt wordt. Hierdoor wordt de streek waar deze fabriek staat flink vervuild door de uitlaatgassen van de schoorsteen en hangt er een soort smog in het dal. Omdat huizen betrekkelijk duur zijn wonen er vaak meerdere families in een huis van vaak 3 verdiepingen. Hierdoor kan men zijn eigen ouders verzorgen en is een bejaardenhuis niet nodig. In Kroatië wonen de kinderen het langst bij hun ouders t.o.v. andere Europese landen. Het land is steenrijk door zijn vele soorten gesteenten die er gewonnen worden voor huizenbouw. Het gebied waar we doorheen rijden kenmerkt zich door de rode grond die rijk is aan mineralen, ijzer en bauxiet. Dit bauxiet wordt gebruikt om het beroemde Murano glas te maken. Verder vallen de vele muurtjes op van opgestapelde stenen die de afscheiding vormen tussen de grondstukken. Heel Kroatië telt zo’n 40.000 km. Van deze muurtjes! Istrië is tevens het meest welvarende stukje Kroatië. Dit komt om dat de oud inwoners vaak een dubbel pensioen genieten omdat ze vroeger in het Italiaans leger gediend hebben. We passeren Tinjan waar Vincent de beroemde frescoschilder veel van zijn kunstwerken heeft achtergelaten en waar de beroemde wind gedroogde hammen gemaakt worden. Hier is dan ook jaarlijks in het najaar een groot hamfestival waar de makers strijden om de beste plek. In heel veel reisgidsen kom je deze plaatsnaam tegen. Uiteindelijk bereiken we Porec waar we al wandelend naar het historische centrum gaan om vervolgens de beroemde Euphrisian basiliek te bezoeken. Deze staat vanwege zijn leeftijd op de Unesco wereld erfgoedlijst vermeld. Het trekt jaarlijks veel Nederlandse toeristen. Hier vindt men 3 verschillende basilieken die nagenoeg boven elkaar gebouwd zijn met zijn vele prachtige mozaïeken. Nadat we een rondleiding hebben gehad van onze gids Neven krijgen we ruim de tijd om dit fraaie centrum zelf te bekijken. Alhoewel voor de meesten een terrasje ook heel verleidelijk in de oren klonk! Even na de middag verlaten we deze prachtige stad en rijden we naar ons volgende plekje; Motovun. Onderweg verteld onze gids dat dit land wel 3000 grotten heeft waarvan 700 toegankelijk voor het publiek. Onderweg passeren we een van de meest bekende grotten van het land. Inmiddels naderen we het bekendste truffelgebied van heel Europa Motovun waar met honden die 3 jaar in opleiding zijn gezocht wordt naar zwarte en witte truffels. Deze honden zijn slechts 3 jaar in dienst omdat daarna hun neus zo beschadigd is door het vele gesnuffel onder de eikenbomen waar deze truffels zo’n 20 centimeter onder de grond verstopt zitten. Vroeger gebruikte men hiervoor ook varkens, maar deze aten de gevonden exemplaren zelf liever op! De zwarte zijn het hele jaar te vinden en de zeldzame witte exemplaren met nog meer aroma brengen zo’n € 3000,- per kilo op! We worden welkom geheten in een winkel waar we ze kunnen proeven op diverse manieren. Hierna volgt een wijnproeverij en krijgen we een pastaschotel met zwarte truffels voorgeschoteld met daarnaast een soort oliebolletjes als zoetigheid. Nadat onze buikjes weer een beetje gevuld zijn rijden we verder naar het oude centrum van Motovun. Dit ligt wederom op een berg waar we met een shutle bus naartoe vervoerd worden. Na een korte klim komen we boven op de berg aan waar de oude kerk staat met zijn stadsmuur eromheen. Na enige uitleg volgt een rondwandeling met prachtig uitzicht op de omgeving. Wat een heerlijke rust heerst er hier. Ook verteld onze gids dat hier de uitvinder van de eerste scheepsschroef gewoond heeft. Het was een officier in het leger die een blaadje van een lindeboon naar beneden zag wentelen. Dat bracht hem op het idee om dit uit te vinden. Hierna reden we weer terug naar ons mooie hotel aan de kust.
Verslag Dag 4 dinsdag 9 mei
Nadat de laatste dinergasten het gisterenavond het nog wel erg gezellig hadden gehad na het diner met de drankjes die inclusief waren bleek het geen probleem vanochtend weer op tijd aan de ontbijttafel te verschijnen. Met de iets mindere weersverwachting gingen de meesten met een paraplu gewapend de bus in. Nadat Paul iedereen weer bijgepraat had met het laatste actuele nieuws uit Nederland kwam even later onze lokale gids onderweg ook aan boord. Vandaag stond een bezoek aan Rijeka wat zoveel als rivier betekent; op het programma. Deze rivier vormde vroeger de grens tussen Joegoslavië en Italië. Vandaar dat ook deze stad een Italiaanse uitstraling heeft met Italianen als minderheidsgroepering. Men zegt dat de Balkan begint aan de oostzijde van deze rivier. Deze stad met zijn 120.000 inwoners en daarmee de 3e grootste stad van Kroatië trekt jaarlijks heel veel toeristen vooral in de zomermaanden. Het heeft qua bouwstijl een mengelmoes aan invloeden van Wenen, Boedapest, Oostenrijk en Italië. Het theater/schouwburg complex heeft een bijzondere bouwstijl. Hiervan zijn er 38 gebouwd door het hele land tijdens de monarchie! Het heeft tevens de grootste haven van het land. Dat was al zo toen het nog Joegoslavië heette. Ook was hier vroeger de 2e grootste papierfabriek van Europa gevestigd. Een monument in de binnenstad herinnert nog aan deze tijd. Echter na 1991 is het economisch snel bergafwaarts gegaan met de lokale industrieactiviteiten en is de fabriek failliet gegaan evenals vele andere industrieën die inmiddels verdwenen zijn. In dit land is iedereen automatisch verzekert voor ziek zijn. Echter met lange wachttijden tot gevolg. Van het bruto salaris gaat 14% naar het
ziekenfonds en 12% naar het pensioenfonds. Met 65 gaat men hier met pensioen. Studenten studeren in Kroatië gratis. Via een kronkelende route langs de steile kust met uitzicht op Krk en Cres komen we uiteindelijk aan bij het kasteel van Trsat gelegen hoog op een berg met een prachtig uitzicht op het centrum van Rijeka. Hier bezoeken we een plek waar een van de paus Johannes Paulus nog niet zo heel lang geleden op bezoek is geweest en waarvan men een prachtige bronzen sculptuur voor de kerk heeft staan. Hier wonen nog 8 monniken en 5 leerlingen. Na bezichtiging van de kerk krijgen we een rondleiding door het hele complex en mogen we de schatkamer in om te kijken wat er allemaal geschonken is in het lange verleden van deze orde. Met een videofilm wordt ons uitgelegd hoe de geschiedenis met de legende van het kleine huisje verlopen is. Naar de waarheid moet natuurlijk gegist worden. Na dit bezoek klimmen we een stukje omhoog naar het kasteel wat een prachtig geheel vormt met de omgeving. Hierna dalen we af naar de kust waar we al wandelend de binnenstad gaan bekijken. We eindigen bij een mooie ronde kerk in het centrum die je niet op veel plaatsen in Europa kunt terugvinden. Direct ernaast ligt de gevangenis van de stad! Nadat we nog enkele bijzondere kunstwerken hebben gezien waaronder een prachtige Romeinse stadsboog en een stadspoort met 2 adelaars die dezelfde kant opkijken wat heel bijzonder is ofwel richting de zee waar de vijanden vandaan kunnen komen, neemt Neven ons mee naar een van zijn beide winkeltjes waar louter natuurproducten verkocht worden. Hier volgt een proeverij van een speciale rode wijn likeur. Hierna krijgen we ruim de tijd om de stad op eigen houtje te verkennen alvorens we met een heerlijk zonnetje met blauwe luchten terugkeren naar ons hotel. Een aantal gasten durft het aan om de ruim 600 treden omhoog te klimmen naar het kasteeltje dat hoog boven ons dorp gelegen is. Het avondeten biedt weer een ruime keuze met elke avond een andere variatie aan gerechten met voor elk wat wils.
Voor foto’s zie onze Facebook pagina of klik hier
Verslag dag 5 woensdag 10 mei
Vandaag extra vroeg uit de veren want er staat ons een lange maar bijzonder mooie dag te wachten. Als eersten schuiven we deze ochtend aan voor het ontbijt om 7.00 uur. Precies om 7.30 uur rijden we met onze vaste chauffeur Dennis en lokale gids Neven richting de Plitvice meren. We passeren allereerst Lovran wat laurier betekent en vroeger een luchtkuuroord is geweest samen met Karlovy Vary in Tsjechië vormden ze in de vroegere tijd een verwantschap. Daarna door Optija wat zoveel als Abdij betekent om op de semi autosnelweg richting de bergen te geraken. Onderweg hoorden we nog meer informatie over dit gebied zoals de 1e torpedofabriek die hier gestaan heeft tot aan de 2e W.O. Nu is dit gebouw in gebruik als museum en vinden er regelmatig concerten en theatervoorstellingen plaats. Ook was er vroeger een grote suikerfabriek en werden er scheepsmotoren vervaardigd. Het gebied waar wij verblijven is nooit een oorlogsgebied geweest. De huurprijzen in de bergdorpen bedragen ongeveer € 300,- per maand terwijl men in de stad aan de kust tot wel € 800,- betaald. Kroaten zijn geen echte huurders ze kopen veel liever. We passeren de plaats Bacar die bekend staat om de productie van schuimwijn. Ook worden hier de beroemde ringbroodjes gebakken die de vissers vroeger mee namen als ze de zee op gingen. Opvallend is het moderne wegennet dat slechts 10 jaar oud is. Gefinancierd door Brussel maar het moet wel terugbetaald worden. Onderweg zien we veel muren langs de weg gebouwd. Deze zijn bedoeld om de zgn. Bora winden die het hele jaar door waaien tot wel 4 dagen achter alkaar met snelheden tot 200 km. Per uur. Tijdens deze dagen zijn vaak hele stukken weg afgesloten en is het eiland Krk waar ook het vliegveld ligt onbereikbaar! Op een van de vele eilanden aan de overkant die baaden in het zonnetje wat vandaag volop aanwezig is ligt een eiland met een modderstrand. Volgens Neven voel je jezelf 1 jaar jonger als je er een hele dag in gelegen hebt! Ook is er een soort therapie in een badkuip met een soort aardolie dit kun je alleen hier en in Azerbadjan laten doen. De kuststrook van Kroatie omvat 6000 km. En is wat betreft lengte de 2e ter wereld na Noorwegen. Het karakter van de Kroaten is erg gesloten. Dit heeft te maken met het verleden ze zijn erg homofoob in hun gedrag en leven als een soort stammen met elkaar. Dit heeft alles te maken met het verleden toen de meesten als soldaat werkzaam waren en er dus een echte macho cultuur heerste. Die erfenis is er nog steeds waardoor deze mensen moeilijk toegankelijk zijn. Bij welkom of afscheid is 2 kussen op de wang normaal. Drie is uit den boze want dat doen de Serviërs; hun vijanden! Op een gegeven moment passeren we een wit moment wat de plek markeert van de 45e breedtegraad ofwel de overgang naar het zuidelijk halfrond. Inmiddels klimmen we al aardig de bergen in richting het Plitvice nationaal park. Hier leven momenteel nog zo’n 1000 bruine beren. De lokale drank gemaakt van pruimen slivovice heeft een alcoholpercentage van 48%. Lokale producties zelfs tot 60%! Elke maker mag 50 liter per jaar voor eigen gebruik brouwen. Soms is men echter de tel kwijt!
De nationale munten van de Kuna herbergen allemaal dieren uit eigen land. Inmiddels passeren we ook het kleinste dorp met slechts 1 huis! In de winter valt hier tot wel 3 meter sneeuw en kan er ook geskied worden. Kroatië is een van de 5 rijkste landen wat betreft de voorraad zuiver drinkwater! Een erfenis uit het communisme is dat bij een zwangerschap een vrouw na 2 maanden al thuis mag blijven. Na de geboorte mag men ook nog 1 jaar lang thuis blijven met behoud van 70% van het salaris. Momenteel zijn er meer pensionados dan werkenden in het land. Inmiddels rijden we door een gebied dat wel hevig met de laatste oorlog die tot 1995 geduurd heeft, te maken heeft gehad. Veel verwoeste huizen die nog steeds in dezelfde staat verkeren. Omdat ze Servische bezitters hebben kunnen ze niet afgebroken of hersteld worden. Een trieste aanblik dus. Inmiddels naderen we het gebied waar we uiteindelijk zo lang voor gerende hebben. Eerst even een lunchstop waarna we in korte tijd aankomen bij de ingang van het merengebied. Het totale park beslaat een oppervlakte van 300 Km2. Hiervan wordt 20 Km2 in beslag genomen door een adembenemend meren en watervallengebied. De 16 meren zijn verdeeld in 2 groepen met een hoogteverschil van 130 meter. Overal hoor je watervalletjes en watervallen tot 80 meter hoog naar beneden klateren. Mei en oktober zijn de mooiste maanden om dit gebied te bezoeken. Dat treft! Hier vindt men ook 1300 verschillende plantensoorten en zo’n 50 verschillende wilde orchideeën. De fauna bestaat uit Beren, Wolven en Wilde zwijnen. We maken een wandelen over houten bruggetjes en paden met mooie fotomomenten. Elke keer denk je weer er kan niets mooiers komen en dan worden we weer opnieuw verrast. Uiteindelijk spenderen we ruim 4 uur in het park alvorens we helaas weer naar huis moeten. Na dezelfde route terug gereden te hebben met onderweg nog een stop bij een van de lokale boerinnen komen we rond 20.00 uur weer aan bij ons hotel voor een wederom heerlijk diner met een rijke variatie aan gerechten.
Verslag dag 6 donderdag 11 mei.
Vandaag een vrije dag op het programma. Echter de bus stond om 10.00 uur voor de deur om ons naar Lovran het laurierstadje te brengen. Hier konden we op eigen gelegenheid het historische centrum bewandelen met zijn smalle straatjes geheel in Italiaanse stijl. Tijdens de warme zomerdagen bieden de enge straatjes goede verkoeling. Hier zagen we ook de oude Romeinse dakpannen die taps toelopen en oorspronkelijk op het bovenbeen van de maker gevormd werden. Ook aan de kust was het prachtig om de nodige foto’s te maken. Hierna reden we verder naar Opatija waar we meer tijd kregen om deze toeristen stad op eigen gelegenheid te bekijken. De weergoden waren ons weer goed gezind want naarmate de dag vorderde konden de jassen uit en begon de zond echt te steken. De lange boulevard nodigde uit voor een heerlijke wandeling. Ook had menigeen geen probleem met een bezoek aan een van de vele terrasjes tegen betaalbare prijzen ondanks dat je direct aan de kust zat. Later in de middag reden we weer terug naar ons verblijfshotel.
Verslag dag 7 vrijdag 12 mei.
Omdat de veerboor niet op zou wachten werden we deze ochtend om 8.30 uur bij de bus verwacht. Even sloeg een lichte paniek toe want enkele gasten waren niet bij het ontbijt verschenen. Flink gebonk op de kamerdeur liet ze om 8.15 uur ontwaken waarna met gezwinde spoed het lukte om even na 8.30 uur toch te kunnen vertrekken. Natuurlijk weer zoals elke morgen het meest actuele nieuws om toch bij te blijven met wat er in de wereld gebeurt is de afgelopen nacht. Aanvankelijk zag het erg grijs maar al snel kwam de zon tevoorschijn. Met een grote ferry staken we over naar het eiland Cres op zo’n 25 minuten varen. Met zijn 3000 inwoners een oase van rust. Vergeleken met het eiland Krk met eenzelfde oppervlakte van ruim 400 km2 meet 40.000 inwoners. Dit eiland is in de geschiedenis eigendom geweest van de Grieken, Romeinen en nu de Kroaten. Er groeien hier zo’n 3000 verschillende plantensoorten; meer dan in Nederland! Velen hebben een geneeskrachtige werking. Het is een eiland waarvan de oost en westkust even lang zijn. Met de vele stenen die we overal zien levert het een prachtig landschap op. Er leven behalve veel schapen en geiten ook veel slangen op dit eiland. Echter geen giftige exemplaren. Via een smalle weg waar nauwelijks 2 auto kunnen passeren laat staan 2 bussen kwamen we bij onze eerste stop op een plek waar je aan beide kanten de Adriatische zee kon zien. Hier leven zo’n 200 witkopgieren. Het is de grootste populatie van heel Europa. Het is teven shet symbool van het eiland Cres. Ze kunnen een vleugelspanwijdte van wel 3 meter bereiken met een maximaal gewicht van 10 kg. Heel bijzonder is dat ze dagenlang zonder neer te strijken in de lucht kunnen blijven hangen. Als ze 2 jaar oud zijn vliegen ze naar Afrika. Als ze 4 jaar zijn komen ze terug om te paren en blijven daarna voor de rest van hun leven op Cres. Ze kunnen 50-60 jaar oud worden! Nadat we een tijdje over een eenvoudige smalle weg gereden hebben verandert deze opeens in een volwaardige nieuwe weg van 2 rijstroken. Ook hier passeren we weer de 45e breedtegraad waarmee de scheiding tussen het noordelijk en zuidelijk halfrond wordt aangegeven. We passeren het stadje Kres wat we in de namiddag gaan bezoeken met zijn 1500 inwoners en toch een grote supermarkt. In deze omgeving groeien ontzettend veel olijven en vijgen. Meer dan 10.000 jachten en zeilboten bevolkend gedurende de zomermaanden deze 2 eilanden die middels een draaibrug verbonden zijn. We passeren het Vrance meer gelegen 13 meter boven de zeespiegel met op de bodem een sediment van zo’n 10 ton zout. Toch vormt dit binnenmeer de zoetwater bron voor de lokale bevolking. Het is nog steeds een raadsel hoe dit meer gevoed wordt. Het zuidelijke deel waar we doorheen rijden is veel vlakker en nog groener en lijkt op een soort Pampa. Scholen in de dorpen hebben vaak niet meer dan 1 tot soms maar 3 leerlingen met een leraar en zelfs een onderhoudsman! We maken een toilet en koffiestop in Osor waar we het oude centrum bewandelen. Hier ontzettend veel bronzen beelden van componisten en instrumenten. Hier vinden we ook een beeld van een marter die symbool staat voor de munteenheid van Kroatië; de Corun. Ooit werden de huiden van deze dieren gebruikt als betaalmiddel aan de Dogen van Venetië die hier destijds aan het bewind waren. Op zowel Cres als Losinj vindt je talloze campings met en zonder textiel waar dit eiland bekend om is. Vaak waait er een sirocco die benauwd weer veroorzaakt door de lage luchtdruk. Dit eiland is veel groener dan Cres. Uiteindelijk komen we aan in Losinj wat onderverdeeld is in Mali=klein met 7000 inwoners en Veli=groot met 1000 inwoners. Vroeger was dit andersom wat betreft aantal inwoners. Door de vele Mediteraanse planten hangt er altijd een heerlijke geur in de lucht. Vandaar dat het vroeger een echt luchtkuuroord eiland was. We bezoek eerst de botanische tuin waar we heel vriendelijk welkom geheten worden. Daarna gaan we al lopend naar het centrum waar we heerlijk kunnen genieten aan het water van ons lunch moment. Daarna vervolgen we al wandelend onze reis richting de parkeerplaats. Met de bus rijden we naar het andere eiland terug waar we Cres met zijn doolhofstraatjes met een bezoek vereren. De dag is weer voorbij gevlogen want inmiddels is het tijd om terug te rijden naar de plek waar de veerboot op ons ligt te wachten voor de oversteek terug naar ons hotel.
Verslag dag 8 zaterdag 13 mei
Helaas is de laatste dag alweer aangebroken van deze Kroatië ervaring. De afgelopen nacht heeft het flink geregend en er was een hevig onweer. Echter deze ochtend was daar weinig van te merken. Iedereen kon relaxed aan deze dag beginnen met een laatste ontbijt in buffetvorm in het hotel wat zeker een pluim verdient. Omdat we nog een volle dag voor de boeg hebben vertrekken we om 11.00 uur met de koffers in onze bus richting Krk. Onderweg pikken we onze gids op die we gisteren al hebben leren kennen. Haar vader is afkomstig uit Nederland en getrouwd met een Kroatische. Ze had zelf een aantal jaren in Nederland gewoond dus soprak onze taal vloeiend. Ze had heel veel te vertellen onderweg. Op dit moment 25% werkloosheid vooral onder de jeugd. Wekelijks vertrekken vele bussen met Kroatische inwoners naar divers buitenlanden om daar hun geluk te zoeken. De huidige economie is volledig gebaseerd op het toerisme! Het seizoen loopt van Pasen tot november afhankelijk van de streek. Er is maar zeer weinig industrie en steeds meer ondernemingen sluiten de deuren. Er is nog wel wat houthandel, visserij, olieraffinage, gaswinning. In de plaats Bakar die we passeren geheel verontreinigd door de Cokesfabriek staat nog slechts 1 hotel met 1 * in de ruit! Het ecosysteem is hier geheel vernield! Daardoor geen tonijn meer te vinden. Hier zie je ook de zgn. tonijnladders waarmee men jaagde op deze dieren met harpoen. De zeevaartschool in Bakar was vroeger heel beroemd. Er zijn hier ook heel veel onderwater bronnen te vinden. Dit komt dat de bodem uit Karst gesteente bestaat. Daardoor is het heel poreus. Het zeewater is hier daardoor ook enkele graden lager dan elders! Het eiland Krk telt 68 dorpjes met totaal 15.000 inwoners. De meeste liggen aan de westkust. Heel Kroatië bestaat uit 1182 eilanden waarvan de meeste onbewoond. Vaak zie je hier rond de olijfbomen een muurtje van stenen liggen die het vocht vasthouden. De wind Bura ook wel Bora genoemd waait soms met 240 km per uur over de brug die het eiland met het vasteland verbind. Door deze wind zijn de schoorstenen op de huizen ook anders gebouwd. De giftigste slang van Europa vindt men ook op dit eiland. We bezoeken allereerst Krk waar we na een stadswandeling vrije tijd krijgen om te genieten van deze toeristenplaats. Het erbij geleverde zonnetje maakt het feest helemaal compleet. In de zomer wordt het volledig overspoeld door toeristen die veelal gebruik maken van de vele campings. Het FKK kamperen is hier al begin van de 20e eeuw begonnen. Een hoogwaardigheidsbekleder heeft destijds het begin gemaakt met dit fenomeen. Hierna rijden we een stukje verder en nemen we een gecharterde boor naar het eilandje Kosljun. Met zijn 68000m2 en een omtrek van 1 km. Een klein eiland dus. Belangrijk is het klooster met kerk dat hierop gebouwd is. Hier leven nog slechts 4 monniken. Echter op leeftijd. Als er nog maar 2 over zijn wordt het complex gesloten. We bezoeken hier diverse interessante musea. De heilige Franciscus was de beschermheilige van de dieren en is hier met een prachtig bronzen beeld met hond erbij ook terug te vinden bij de aanlegsteiger. Na de bezichtiging varen we weer terug naar de overkant. Het Kroatische alfabet bestaat uit 30 letters. Vaak worden in namen de klinkers weggelaten. Lastig uit te spreken voor ons dus! Er liggen wel 50 jachthavens op dit betrekkelijk kleine eiland. Er volgt een korte uitleg over de olijven die hier volop groeien en van oktober tot februari geoogst worden. Van 100 kg olijven kan met 8 liter olie 1e persing maken. De oudste olijfboom in Kroatië is 1600 jaar oud. Deze werden vroeger bij de geboorte van een kind geplaatst. Het is ook wel het symbool van de overwinning. Pas na 7 jaar draagt een olijfboom zijn eerste vruchten! Leerplicht is hier ook pas vanaf 7 jarige leeftijd. Op het moment dat we onze laatste bezoekplek naderen; Vrbnik zien we pas hoe de bergen aan de overkant de wolken tegenhouden zodat het op de eiland vaak veel mooier weer is dan op het vasteland waarvan akte! We maken een mooie rondwandeling door het oude centrum met veel mooie bloemen en het smalste straatje van Europa meet zijn nog geen 50 centimeter. Erdoorheen wurmen dus voor sommigen. Dan komen we aan bij een wijnboer die ons laat proeven van zijn eigen brouwsels. Hierna volgt een video over het maken van wijn. Aansluitend worden we uitgenodigd om te proeven van de wijnen van het huis samen met luchtgedroogde ham en schapenkaas met brood. Op dit eiland grazen maar liefst 130.000 schapen! Niet helemaal kaarsrecht lopen we na dit smakelijke afscheid terug naar de bus. Nadat we de gids en chauffeur bedankt hebben met een mooie fooi en een toespraakje van Paul komen we aan bij het vliegveld van Rijeka op Krk. Wat een eenvoud is hier nog te vinden met in vrijetijdskleding geklede medewerkers en een röntgencontrole waar met 6 bakjes een heel vliegtuig gecontroleerd moet worden!. Wat zal dat in de zomermaanden een chaos zijn als hier meerdere vliegtuigen landen. Enfin nadat we dit ritueel achter de rug hadden kregen we het bericht dat onze vlucht 30 minuten vertraagd was. Kort voor de landing ontstak men pas de lichten van de parkeerplek van het vliegtuig! Uiteindelijk kwamen we met 15 minuten vertraging aan in Keulen. Het was even zoeken naar de chauffeur van Munckhof maar uiteindelijk konden we met een gloednieuwe bus naar de diverse opstapplekken waar de reis een week eerder begonnen was. Moe van deze toch lange dag maar toch heel voldaan kunnen we terugkijken op een geslaagde Kroatië reis die in 2018 zeker een vervolg zal krijgen.
Zie voor alle foto’s onze Facebook pagina KLIK HIER