Reisverslag Tsjechië Kerst reis 2013

ReishuisReisverslagen

Verslag Kerstreis 21 tm 28 December 2013

Voor de eerste keer vertrok de Reishuis bus ook met de kerst naar het  Ertsgebergte in Tsjechië.

Na een gedegen voorbereiding omdat een reis rond de kerstdagen toch een andere invulling vereist vertrok de bus zondagochtend om 7.30 uur vanuit Venray via horst en Venlo richten Oost-Europa. Onze vaste chauffeur Jan Kessels stond ons al op te wachten aan de grensovergang en wisselde de aanvoerchauffeur af. Na een heel voorspoedige rit kwamen we na een stop in Eisenach bij de voormalige grensovergang aan in Annaberg Bucholz alwaar we de grote kerstmarkt midden in het mooie centrum bezochten. Omdat het al donker was kwam het geheel nog sfeervoller over dan dat het al was. Bijna 100 stalletjes en andere activiteiten bevolkten het druk bezochte centrumplein.  Zoiets is in Nederland echt niet te vinden met de talloze houtsnijwerk kraampjes en natuurlijk heel veel eet en drinkwaren om de innerlijke mens te genoegen. Na ruim een uur reden we tenslotte verder naar onze eindbestemming in Ostrov. Hier werden we hartelijk ontvangen met een lekkere borrel en konden we aansluitend van een heerlijk diner genieten. Vanwege de lange reisdag was iedereen deze avond op tijd onder de wol.  Gedurende ons verblijf stonden er trouwens elke dag diverse soorten kerstkoekjes op het buffet op ons te wachten waarvan ook zeer regelmatig gebruik werd gemaakt.

Maandagochtend reed Paul  met de wintersporters naar de Klinovec om iedereen van skimateriaal en eventuele lessen te voorzien. Dit verliep allemaal heel erg snel zodat het witte landschap in no time onveilig gemaakt kon worden. De dagjesmensen gingen daarna mee naar Karlovy Vary voor een bezoek aan de Moser glasfabrieken voor een kort bezoek. Na de lunch in een enorm shoppingcenter stond een bezoek aan Nova role op het programma. Hier bezochten we een grote porseleinfabriek waar we een uitgebreide rondleiding kregen. Jammer genoeg hadden we geen tijd om het zgn. Weinachtshaus te bezoeken dat ook op korte afstand van deze plaats lag. Vanwege de verkeersdrukte zouden we niet op tijd terug zijn om de wintersporters op te halen. Nadat iedereen weer terug was in het hotel stond de avond in het teken van een gezellige bingo. Met leuke originele prijsjes en prijzen werd de avond onder het genot van frikandel hapjes doorgebracht!.

De volgende ochtend na een heerlijk en uitgebreid ontbijt wat elke dag wel weer een ander item had werden de wintersporters weer naar boven gebracht terwijl de rest van de groep mee ging op dagtocht naar Duitsland. Nagenoeg iedereen reed mee om als eerste het Grenzwald likeurmuseum te bezoeken met aansluitend een kostenloze proeverij van alle soorten likeur die er gemaakt werden. Daarna reden we door naar een houtsnijwerkatelier waar we naar hartelust konden rondkijken en konden zien hou dit materiaal verwerkt werd. Vanwege Heilig Abend waren de meeste bezienswaardigheden deze dag al rond het middaguur gesloten. Hierna reden we via een toeristische route aan de Tsjechische kant weer terug naar het skigebied voor een wandeling . Net na 16.00 uur reden we weer terug naar ons hotel dat dit keer voor de laatste keer in ons programma zal zitten vanwege de ingebruikname van een nieuw hotel vanaf 1 januari.  De avond was ingeruimd voor een bezoek aan de lokale nachtmis waarvan hieronder een bijzonder verslag.

Direct na het avondeten vertrokken we lopend richting het oude dorpsplein; een dikke 10 minuten lopen vanaf het hotel.  Omdat we zeker wilden zijn van een zitplaats waren we al voor 20.30 bij de ingang. Tot onze verbazing was het echter nog helemaal donker in de kerk. Nadat we wat informatie hadden ingewonnen bij de pastoor in de ruimte tegenover de kerk bleek dat deur net voor de dienst open zou gaan! We kwamen binnen in een donkere kerk waar men bezig was de kaarsen te laten branden! Omdat we een van de eersten waren vonden we een plekje voorin de kerk.  Voordat de dienst begon kwam de Poolse pastoor naar ons toe met de vraag of iemand de 1e en 2e lezing op z’n Duits kon voordragen. Uiteindelijk werd Paul aangewezen om dit te doen! Zonder enige voorbereiding! Toen de dienst begon was het helemaal donker in de kerk! Er was een mooi kerkkoor en het altaar was helemaal zwart!  Toen de dienst eenmaal begonnen was gingen de lichten pas aan. Er stonden enkele schamele kerstbomen met kanten figuurtjes en gouden sliertjes versiert! De misdienaars waren allen verschillend gekleed en ook heel verschillend van lente. Het enige meisje droeg een skimuts en 2 anderen droegen zelfs handschoenen tijdens de kerkdienst! Ook waren er enkelen die tijdens de dienst voortdurend flink aan het gapen waren. Wat ons erg bevreemde was dat gedurende de kerkdienst zeker de helft van de kerkgangers de kerk verlieten! Soms kwamen er ook weer enkelen terug maar uiteindelijk was de helft van de kerk leeggelopen! De eerste en tweede lezing werden dus door Paul voorgelezen! Na de preek moesten we trouwens aan onze buren de hand schudden en fijne kerst wensen.  Het overgrote deel van de dienst werd in het Tsjechisch uitgevoerd. Sommige delen ook weer in het Duits. Er werd trouwens erg mooi gezongen. De communie was ook een verhaal op zich. De misdienaars gingen niet allen naar de communie. Dit maakten ze kenbaar door de wijsvinger voor de mond te houden. Toen de kerkgangers aan de beurt waren werd elke hostie eerst in de wijnkelk gedoopt! Een van de misdienaars hield er een schaaltje onder tegen het druppen.  Ook van de kerkgangers ging de helft niet ter communie. Men kon dat ook kenbaar maken door de vinger voor de mond te houden.  Na afloop van de dienst gingen we nog even naar de kerstal wat iedereen in de kerk deed. Voor de rest zag de kerk er mooi uit. Dit ondanks de armoede die in deze streek heerst.  Na afloop hebben we de pastoor nog gesproken om te bedanken voor de extra aandacht voor ons.  Al met al een bijzondere ervaring die niemand had willen missen ook al zaten we met handschoenen en muts op in de kerk! Bij terugkomst was de hotelbar al gesloten en kon iedereen op deze kerstavond op tijd naar bed.

Op eerste kerstdag vertrok de bus na het ontbijt wederom naar de skipistes. De andere gasten werden in Oberwiesenthal op de smalspoor stoomtrein gezet voor een rit door het mooie landschap naar Cranzahl. Hier stond de bus weer op ons te wachten en reden we naar Modellbahnland Ertzgebirge wat op deze 1e kerstdag gewoon geopend was. Op een oppervlakte van 700m2 was een gedeelte van dit gebied op schaal nagebouwd. Met vele interactieve elementen was het ers verrassend wat men daar allemaal zag. Nadat we hier ook tevens de lunch hadden genuttigd reden we met een stop bij een van de Vietnamese markten in de buurt weer terug via de Klinovec naar ons hotel.  Het avondeten was deze keer in de vorm van een heerlijk 4-gangen kerstdiner. Van het hotel ontving elke gast een fraai presentje in de vorm van een flesje Becherovka, Badzout en een luxe potje met jam in geschenkverpakking.  Hierna stond een gezellige surpriseavond op het programma. Iedereen had de opdracht gekregen om een geschenk met eventueel gedicht mee te brengen. In zowel het mannen alsook het vrouwenkamp ging het er gezellig aan toe en werd er zelfs regelmatig gezongen.  Nadat de wekker afgelopen was kon iedereen zijn uiteindelijke geschenk meenemen.  Ook deze avond waren er weer Hollandse snacks en tot grote verrassing was er een spontaan optreden van een van onze gasten; Ton Langelaan die met zijn meegebrachte gitaar een aantal mooie  muziekstukjes ten gehore bracht. Menig muziekstuk nodigde ook uit om gezellig mee te zingen. Het was in elk geval nog lang gezellig deze avond.

Op 2e kerstdag was het op tijd opstaan geblazen voor de meesten van de groep. Deze dag vertrok onze eigen bus richting Praag voor een gezellige dagtocht. De wintersporters werden met een lokale bus naar het skigebied gebracht deze dag.  Aanvankelijk was het behoorlijk nevelig onderweg maar naar mate de reis vorderde trok deze op en kregen we helder zicht. Vanwege de feestdagen was er geen vrachtverkeer waardoor we uiteindelijk bijna 30 minuten eerder dan gepland aankwamen bij de Praagse burcht. Onze gids van deze dag; Petra leidde ons in een 4 uur durende wandeling rond. Ze had een behoorlijke dosis anekdotes bij zich die de tocht heel aangenaam liet verlopen. O.a. het verhaal over  de cijfers 135797531 en het eiwit waarmee de Karelsbrug gebouwd was klonk heel aannemelijk. We hadden ongelofelijk veel geluk want terwijl wij op deze brug stonden was er een meer dan aangenaam zonnetje wat deze dag nog aangenamer maakte dan hij al was.  Vanwege de kerstdagen heerste er een grote drukte in deze Gouden stad en de kerstdecoraties en kerstmarkten met enorme kerstbomen maakten het geheel compleet. Rond 16.00 uur liepen we na een paar uurtjes vrije tijd weer terug naar de bus die aan de Moldau op ons stond te wachten. Na het diner die avond stond er een dansavond op het programma. Vanwege de vele uren lopen waren de meesten echter volledig uitgeblust.

De laatste dag van onze kerstreis werden de wintersporters al op tijd naar de pistes gebracht om nog een half dagje te kunnen genieten van het witte genoegen. De anderen bleven in de nabijheid van het hotel voor een wandeling of een bezoek aan het oude centrum van Ostrov. Om 12.30 uur werden de wintersporters weer opgehaald op deze zonnige dag en stond er om 13.00 uur een lunch te wachten. Omdat alles voorspoedig verliep vertrok de bus al om 14.30 uur richting Nederland.  Een alternatieve route die door een mooi landschap ging zorgde ervoor dat we eerder dan normaal al weer op de Autobahn zaten. Ook hier was het erg rustig omdat het vele vrachtverkeer ontbrak. Na een stop in Eisenach; op dezelfde plek als op de heenreis  reden we tegen 23.00 uur al over de grensovergang Venlo.  Het weer viel alleen een beetje tegen. We waren eigenlijk geen regen meer gewend!   Tenslotte eindigde onze tocht in Horst bij de vaste opstapplaats van Reishuis.nl. Getuige de vele positieve reacties kunnen we denk ik wel spreken van een zeer geslaagde reis.

Volgend jaar komt er zeker een vervolg. Omdat we dan in het nieuwe hotel Subterra zullen overnachten en we een dag eerder aankomen zal het programma dan ongetwijfeld weer een andere invulling krijgen.  Kijk alvast maar eens op de website van dit nieuwe hotel Subterra in Ostrov om een beeld te krijgen van de inrichting.

Graag wil ik iedereen nogmaals bedanken voor de gezellig week

Paul Janssen

1 Bakje of blikje champignons
Zout en peper

BEREIDING;

Het gehakt met peper en zout kruiden en daarna kruimig aanbakken. De uien in kleine stukjes hakken of snijden en in een beetje boter aanbakken. Daarna de bouillon en het gehakt en de aangebakken uien samen met de in kleine stukje gesneden rode paprika, de in ringen gesneden prei, de in stukjes of schijfjes gesneden champignons en de smeltkaas in een pan 15 minuten op een laag pitje laten koken. Voor het uitserveren een beetje vers gehakte peterselie er overheen strooien.

Smakelijk eten!

Deze soep heeft de hoofdprijs gewonnen in 1998.