Tenerife februari

ReishuisReisverslagen

Dinsdag 14 februari
Eindelijk is het dan zo ver de reis naar Tenerife gaat beginnen. De kou in Nederland beu, alhoewel de temperatuur in Nederland wel aan het stijgen is na de elfstedenkoorts, was het vannacht bij ons vertrek druilerig weer. De chauffeur van de Munckhof bus haalde de eerste Tenerife reizigers op in Venray om vervolgens Horst aan te doen waar de meesten van ons op de bus stonden te wachten. Koffers in de bus en naar de Westsingel voor nog enkele reizigers, die mooi beschut stonden in het bushokje. Terwijl wij aankwamen rijden reed de politie net weg… Vreemde groep mensen met koffers om 01.30 in de nacht bij een bushalte; en het is nog niet eens carnaval. Kort gewacht op enkele laatkomers konden we onze weg vervolgens naar Charleroi airport beginnen, maar onderweg werd er nog even gestopt in Stein bij het van der Valk hotel waar de laatste reizigers aan boord kwamen. Vanuit Stein was het dan nog 1.5 uur rijden naar Charleroi en onderweg konden de meesten van ons een dutje doen.
Tegen half 5 kwamen we aan bij de luchthaven en konden we al gauw inchecken. Door de lange rij van de securitycheck om daarna al snel bij onze gate te staan waar het vliegtuig van Jetair fly al klaar stond. Mooi op tijd vertrok onze volle Boeing 737-700 richting Tenerife, allemaal naar de zon.
Na aankomst konden we de koffers van de band halen en bleek de temperatuur al aangenaam. De formaliteiten van de autohuur duurde wat lang maar uiteindelijk konden we de auto’s op het enorme autoverhuurparkeerplaats ophalen. Even passen en meten met de koffers. Vervolgens moesten er nog diverse auto’s worden afgetankt waarna we echt op weg konden naar Los Cristianos wat slechts 15 minuten rijden was.
Nadat we bij het hotel aankwamen konden we inchecken en de dames van de receptie hadden er duidelijk lol in. Nadat iedereen de sleutels in ontvangst had genomen konden we onze studio verkennen.
Rond de klok van 1 uur verzamelden we ons in de lobby en reden we naar de lunch bij een cafeteria waar we een heerlijk broodje konden gebruiken. Sommigen van ons namen het er meteen van en bestelde meer dan een broodje.
Na de heerlijke zit op het terras met wat wind vervolgde we onze weg naar de supermarkt en wel de Lidl voor onze boodschappen.
De bekende merken waren hier goed vertegenwoordigd. Terug richting hotel was voor de meesten al inmiddels de weg al een beetje bekend en reden al zelfstandig naar het hotel. We kregen een uurtje vrij en Sebastian en Chi lieten de promenade zien wat een 10 minuten lopen was van het hotel. Onderweg nog een grote Spar supermarkt gezien en uitgekomen bij de promenade was het heerlijk toeven. Met een heerlijk windje en de volle zon genoten we tevens van enkele zandsculpturen. De weg terug naar het hotel was dus bergop en dat liep wat moeizamer.
Inmiddels tijd voor het diner. Sebastian had een uitgebreid menu besteld bij een guachince; lokale wijnboer die zolang hij wijn in de kelders heeft liggen een restaurant mag bedrijven. De eerste gerechtjes kwamen op tafel en iedereen begon al meteen te smullen. Wat men echt niet in de gaten had was dat dit eigenlijk het voorgerecht was. Het hoofdgerecht moest nog komen.
Het hoofdmaal was een grote schaal verschillende soorten gegril vlees. Vlees van eigen boerderij wel te verstaan. Trouwens een van de voorgerechten was gebakken bloedworst op lokale wijze, met een zoete smaak, heel apart!
Ondertussen waren de meesten wel erg moe geworden van deze uiterst lange dag en werd de rekening gevraagd, maar niet voordat de gasten een likeurtje van net huis kregen. Een combinatie van karamel en Wodka!!!!
Na het heerlijke avondmaal reden we terug in onze huurauto’s naar het hotel wat slechts 10 minuten rijden was. Iedereen moe en voldaan naar bed en morgen naar La Laguna voor een mooie stadwandeling.
Aan alle thuisblijvers de groeten vanaf Tenerife, het is oergezellig

Uitzicht bji Chinamada vlakbij restaurant La Cuave

Tenerife woensdag
Na een heerlijke nachtrust kon iedereen heerlijk ontbijten in hun studio. Tegen half 9 waren Chi en Sebastian in de lobby om de chauffeurs toe te spreken, hoe de route van vandaag zou gaan. Het zou een schitterende dag worden.
Stipt 9 uur vertrokken we richting La Laguna, de oude hoofdstad van Tenrife. Via de snelweg was het ruim 70 km naar La Laguna. Dit prachtig stadje wat op de Unesco werelderfgoed lijst staat werd met een lokale gids bezocht. De prachtige authentieke brede straten zijn nog geheel in originele staat. Dat we de rondleiding kregen van de Duitstalige gids was zeer welkom zodat men veel meer te weten kwam en het zeer interessant maakte. Ook de diverse lokale cafeterias en terrasjes kon men heerlijke koffie krijgen. De lokale baraqito koffie was heerlijk; koffie met melkschuim likeurtje erin en een topping van dikke melk; genieten!!!
Na dit bezoek reed de beste vriend van Sebastian voorop richting Chimanada, dit bergdorpje met huizen in de grotten is uniek en absoluut niet toeristisch. De weg ernaar toe was al uniek, panorama vergezichten over de heuvels en bergen en de oceaan. Kronkelende bergwegen met prachtig uitzicht EN Groen groen groen. We zitten dan ook aan de noordkant van het eiland en is wezenlijk anders dan het zuiden waar ons hotel/ studio is. Dit deel is lokaal en niet toeristisch en uniek. Maar vooral ook een stuk vochtiger, omdat de vulkaan de Teide de wolken tegenhoud. Er heerst hier dan ook een lagere temperatuur. Onderweg ook vele terrassen waar veel vruchtbaar landbouw grond is en er dan ook flink groente verbouwd. Ook zagen we over het hele eiland vele bananenplantages die onder een doek verstopt waren. Eenmaal aangekomen op Chinamada parkeerden we aan het einde van de weg bij het grot restaurant La Cuava om daar volgens een wandeling te maken door smalle bergpaden waar men kon genieten van het prachtige uitzicht. Een van de woorden was dan ook betoverend mooi!
Mensen die naar Tenerife zijn geweest denken dat het echt een strandvakantie moet zijn en dat het heel droog is, maar na dit gezien te hebben heeft Tenerife zoooveel meer te bieden.
Tijd om in het restaurant La Cuave te gaan lunchen/dineren. Typische canararische gerechten werden op tafel gezet, waaronder kip met aardappel, bijzondere groenteschotel en viskroketjes met frietjes, ook hier vloeide de lokale wijn rijkelijk. Deze lokale wijn is een jonge wijn zeer fruitig en heel natuurlijk zonder toevoegingen. Helaas hoog in de bergen begon het tijdens het eten te regenen, en besloten naar beneden te rijden voordat het donker zou worden. Rustig rijden over de smalle bergweggetjes en claxonneren bij elke bocht zodat eventuele tegenliggers ons konden horen. Na een dik half uur waren we uiteindelijk beneden en reden we weer richting snelweg om zo via deze snelweg weer naar Los Cristianos te rijden. Ook nu weer rechts de bergen en links een panoramisch uitzicht over de oceaan. De grens van Noord en Zuid is mooi middels een korte tunnel als grens getrokken. Het noorden kenmerkt zich door het groene landschap en het zuiden is een stuk droger, dat was wel typisch want eenmaal de korte tunnel door en het hield op met regenen, toeval??
Net voor het echt donker werd konden we de reizigers weer bij het hotel afzetten en was de avond ter vrije besteding. Iedereen wist nu inmiddels wel de weg in dit (toeristische) deel.
Morgen staat een interessante dag op het programma en rijden we naar de lavatunnel en daarna naar puerto de la Cruz en La Orotava.
Enkele foto’s op www.facebook.com/reishuis

Tenerife donderdag
Vandaag vroeg uit de veren voor onze spannende tour door de bergen. Nadat de chauffeurs uitleg hadden gekregen voor de rit naar de cueva del viento kon de rit beginnen. Deze startte wat moeizaam omdat er al direct verkeerd werd gereden. Uiteindelijk reden we over de kronkelwegen met af en toe een behoorlijk steile helling naar de Cueva. Het uitzicht was wederom fenomenaal. De bevolking van de vele bergdorpen waar we door heen reden leven van de landbouw. Ook diverse coöperaties reden we voorbij. Wat is het leven hier heerlijk rustig. Ook kregen we diverse haarspeldbochten te verwerken en hadden we ook regelmatig spectaculair uitzicht op de vulkaan de Teide. De 30 km werd in een 1,5 uur afgelegd omdat we niet sneller konden rijden over deze overigens prima wegen. We zaten ongeveer 1100 meter hoog en reden door een mooi vulkaan landschap. Alles nog wat dor en niet echt groen. Nadat we over een bergkam waren gereden kwamen we aan de noordkant van het eiland en meteen veranderde het landschap naar groen. Wat een verschil in slechts enkele kilometers. Tegen half 12 kwamen we aan bij de cueva del viento. Massa toerisme was hier ver te zoeken en dat wil men hier ook niet. Ook kunnen grote bussen hier niet eens komen, doordat de wegen smal en zeer steil zijn. Onze groep werd in 2 groepjes verdeeld en konden een half uurtje na elkaar in het informatie centrum terecht. We kregen een toelichting van het gebied en wat lava nu precies is. Ook hoe de lavastroom zich beweegt en gedraagt. Middels duidelijke foto’s, tekeningen en een video werd er al veel duidelijk. Vervolgens werden we in busjes naar boven vervoerd vlakbij de ingang van de lava tunnel. Hier konden we al diverse stromen zien van de lava. De gids liet ons het verschil zien van de verschillende lava stromen. Het bos wat hier groeit was enkele jaren geleden afgebrand maar was er al weer helemaal bovenop gekomen. De natuur is wat dat betreft echt sterk. Ook kon men zien dat de bomen specifiek aan de rand van de lavastroom konden groeien. Op de plekken waar de lava tunnel zich heeft gevormd groeide totaal geen bomen, omdat dit eenmaal niet kon, vanwege die tunnel. Deze geheel natuurlijke tunnel is ontdekt doordat een geitenhoudster door een dun lavadek was gezakt en 16 meter lager in de tunnel viel. Door het hulpgeroep kon ze gevonden worden en het was toen een wonder dat ze de val overleefde. Deze ontdekking was dus puur toeval. De plek waar ze door de grond zakte was duidelijk te zien. Iets verderop werden de uitgedeelde helmen met koplamp opgezet. We gingen nu daadwerkelijk de tunnel in. Eenmaal onder de grond was het dan ook donker en heerste er een constante temperatuur van rond de 12 graden. De gids liet ons de verschillende lava stromen zien. Het ontstaan van de tunnels werd toegelicht en het feit dat je in de lava tunnel staat wat in feite onderdeel is van de vulkaan is heel erg bijzonder. Tenerife is een nog steeds actief vulkaan gebied waarvan de hoogste top de Teide is met meer dan 3500 meter. In werkelijkheid is hij tot wel 8000 meter hoog vanaf de zeebodem. Wat een natuurgeweld moet dit zijn geweest. Ook zijn de vulkanen hier maar babyvulkanen want ze zijn pas 160.000 en 27.000 jaar oud!?!
Het deel van de tunnel wat toegankelijk was is 200 meter en we daalde dan ook verder af. Afdalen wilde niet zeggen dat we ook dieper de grond ingingen want de lava stroom stroomt zoals water naar beneden richting de zee. Er is in totaal op deze plek 18 km lavatunnel ontdekt. Ook de diverse natuurlijke verdiepingen in de tunnel was uniek. Over enkele maanden kan men zelfs een verdieping lager, waarvoor momenteel de voorbereidingen bezig zijn. Ook is men bezig dit unieke verschijnsel op het werelderfgoed lijst te krijgen van Unesco. Aan het einde van de 200 meter liepen we rustig terug over het oneffen lava pad. Halverwege kwamen we de andere groep tegen. Tegen het einde van de tunnel deden we nog een experiment. Alle koplampen gingen uit en we moesten stil zijn……. Wauw absoluut donker geen hand voor ogen kon je zien, geheel blind en muisstil. Minuten lang geen geluid en absoluut geen zicht. Vervolgens vertelde de gids dat er aansluitend een 2e experiment kwam namelijk op de tast en gehoor (zijn stem) moesten we de uitgang vinden. Iedereen stond al klaar met een hand aan de wand en de andere hand op de voorganger om het 2e experiment uit te voeren. Maar toen ging de zaklamp van de gids alweer aan, want hij wilde gewoon onze houding bekijken. Grapje!!!
Terug boven liepen we richting de busjes die ons weer naar het infocentrum bracht. Ondertussen begonnen onze maagjes alweer te knorren, maar het was nog wel een half uur rijden naar ons lunchadres. Dit adres wederom een guachince had een prachtig uitzicht over de oceaan. Ook hier liet de wijn, en het lokale eten zich goed smaken. Na deze gezellige maaltijd, die iets uitliep door die zelfde gezelligheid reden we gauw door naar La Orotava. Een prachtig oud stadje waar de vrouw van Raffa, Katja ons vergezelde en ons dit prachtig plaatsje liet zien. Ook de lokale kerk werd bezocht. De drakenboom was heel apart om te zien. Meer dan 1000 jaar oud.
Na een mooie wandeling en een groepsfoto liepen we terug naar de parkeerplaats om onze weg te vervolgens naar onze laatste bestemming Puerto de la Cruz. Deze kustplaats is de bakermat van het toerisme en hier is het dan ook begonnen. Na onze auto te hebben geparkeerd was het al ondertussen donker en liepen we gezamenlijk naar de promenade. Door enkel straatje waar de terrasje op straat stonden was het een gezellige boel. Eenmaal bij de promenade had men een prachtige blik op het rotsstrand waar het water woest tegen aansloeg. Een uurtje vrije tijd om van de omgeving te genieten of een terrasje te pikken. Men kon op eigen gelegenheid terug rijden naar het hotel of met Chi mee terug rijden. Er werd dan ook een meetingpoint en tijdstip afgesproken. Het grootste gedeelte van de groep reed mee terug via de snelweg van Puerto de la Cruz naar Los cristianos, via Santa Cruz. Deze weg was verder in kilometers maar wel sneller. Korter zou zijn de bochtige bergwegen die we vanmorgen hadden gereden, maar dan zouden we 3 uur onderweg zijn. Nu we de snelweg namen zijn we vandaag helemaal het eiland rond geweest. Een lange en vermoeide dag komt ten einde, maar een dag om niet te vergeten, zo mooi!!

entree van de bijzondere lava tunnel

Tenerife vrijdag
Na de fantastische dag gisteren zijn we nog aan het nagenieten en ook een beetje aan het bijkomen. Het bijkomen komt vandaag goed uit want we hebben de hele ochtend en bijna de hele middag ter vrije besteding. Ook komt de zon vandaag heel goed door. Alhoewel we gisteren schijnbaar geluk hebben gehad omdat het in Los Cristianos veel geregend had terwijl wij in het noorden maar weinig hebben gehad. Vandaag in ieder geval 20 graden en heerlijk in de zon flaneren over de boulevard en een van de vele terrasjes pikken. Iedereen heeft het heerlijk naar de zin en geniet met volle teugen.
De vriendelijkheid van de mensen en het amicale zou eigenlijk overal moeten zijn.
Tegen 4 uur in de middag verzamelden we ons in de lobby en werd er uitgelegd waar we onze auto’s konden parkeren in Santa Cruz wat ongeveer 45 minuten rijden is. De tom toms werden ingesteld en we konden richting de hoofdstad van Tenerife. Het was al een drukte in Santa Cruz met verkeer want carnaval leeft hier als nergens anders. Rio is de nummer 1 wat betreft (straat) carnaval, maar Tenerife en dan met name Santa Cruz nummer 2 in de wereld. Tegen 20.30 begon dan ook de canavals optocht welke zou duren tot 00.30 uur. Nadat we de auto’s hadden geparkeerd liepen we richting de stad en kregen we de tijd om op eigen gelegenheid de winkelstraat te bezoeken. Er werd dan ook een meetingpoint en tijdstip afgesproken. Ook hier weer flaneren door de stad met een heerlijk zon om ons hoofd. De meesten van ons liepen naar de plek die Sebastian ons aanbeveelt en het uitzicht op de wagens was hier dan ook uitstekend. Ook hier werd er een meetingpoint afgesproken zodat na de optocht we gezamenlijk terug konden lopen. Wat een pracht en praal, prachtige wagens, kleren, versierselen en de enorme veren die de dames droegen. Wat een kleuren, veel glitter en natuurlijk veel dans, de een beter ingestudeerd dan de ander maar dat mocht de pret niet drukken. Zo enthousiast zoals iedereen was. Er wordt veel geld uitgegeven aan carnaval dat blijkt wel. Sommigen zelfs een maandsalaris. Carnaval Tenerife; überhaupt Tenerife, je moet het hebben meegemaakt. De schrijver van dit verslag heeft het al in zijn agenda staan voor 2013.
Tegen 23.15 had iedereen het wel gezien en na het lange staan wilde de meesten toch richting hotel. Raar eigenlijk carnaval met een zomerse temperatuur. Uiteindelijk onze auto’s gevonden. Achter elkaar terug rijden in de avond is erg lastig en dus iedereen op zijn eigen snelheid terug naar Los Cristianos. Rond 01.15 waren we weer terug in het hotel. Een latertje is het dus wel geworden, maar we zouden het voor geen goud willen missen.
Morgen gaan we naar de plek waar Tenerife überhaupt ooit begon de vulkaan de Teide, wel natuurlijk uitslapen, we hebben afgesproken om 12 uur. De smalle bergweggetjes gaan we dus morgen weer doen, super!

Carnaval Santa Cruz

Tenerife zaterdag
De laatste gasten van gisterenavond kwamen rond 02.00 uur weer aan bij het hotel en konden toen lekker hun bedje opzoeken. Vandaag konden we namelijk enigszins uitslapen omdat we pas om 12 uur hadden afgesproken. Iedereen was er klaar voor om de El teide te bedwingen. In de lobby legde Chi verder uit wat vandaag precies de bedoeling was en tevens wat er morgen op het programma staat. Alle tom toms ingesteld en daar reden we weer. Via lokale wegen richting Arona, reden we middels haarspeldbochten al gauw omhoog. Ondertussen moest er natuurlijk ook weer getankt worden. Het verbruik is in de bergen natuurlijk hoger dan wij in Nederland gewend zijn. Na het tanken reden we al gauw flink de hoogte in en het weer was dan ook fantastisch en hadden dan ook een super uitzicht. De bomen waren nog groen op ongeveer 110 meter, maar de echte klim was nu pas begonnen. We reden op wolkniveau en hadden spectaculair uitzicht over de wolken en het dal, maar ook al prima uitzicht op de Teide met ruim 3600 meter hoogte.
De bomen verdwenen langzaam en het landschap veranderde in rotsen en maanlandschap. Op sommige plekken kon men goed zien hoe de lava heeft gestroomd. De Teide is in feite maar een baby vulkaan want deze is veel later ontstaan dan het hele gebied. Een deel van het eiland is zelfs in zee gezakt want het bleek onlogisch dat de bergwand heel raar stond tov. De Teide en andere vulkaanmonden. Het blijkt dat er completen bergwanden van de oude vulkaan de zee is ingezakt en daarna dus pas de Teide is uitgebarsten. We leren hier nog eens wat. Uiteindelijk kwamen we bij een informatie centrum waar we een landkaartje kregen bij de toeristen info balie en konden we aan de koffie en gebak. De kaart leerde ons dat er diverse wandelroutes zijn. Enkele van ons hadden daar wel zin in en namen dan de kortste welke ook al 2 uur zou moeten duren. De meesten kozen echter om een stukje door te rijden naar de basis van de vulkaan, dus waar het echt spits begon te worden en namen de kabelbaan omhoog. De kosten van de kabelbaan waren duur, maar volgens de gasten die boven zijn geweest absoluut de moeite waard. Iedereen kon op eigen gelegenheid verder met zijn of haar autogroepje. Wij reden met ons busje verder door waar het vulkaanlandschap echt op zijn mooist is. Na de nodige foto’s tijd om de weg naar beneden weer te vinden en middels dezelfde route reden we naar beneden. Ondertussen waren de wolken tegen de bergen aangekomen waardoor er op een gegeven moment er door de wolken gereden moest worden, wat een flinke mist was. Voorzichtigheid geboden dus. Dit stuk was gelukkig maar kort en de zon kwam al gauw weer tevoorschijn. Eenmaal beneden was het alweer bijna tijd voor het diner, echter omdat het weekend is en de lokale bevolking massaal vrij is was het erg lastig om in een lokaal restaurant te reserveren voor de hele groep. Gekozen om dan maar ieder voor zichzelf te zorgen en lekker ergens een hapje te eten. De avond was dan verder ook ter vrije besteding en morgen gaat de wekker vroeg. We moeten namelijk om 8 uur al in de haven zijn, want om 8.45 vertrekt onze ferry naar La Gomera.
Het weer is prima en iedereen vermaakt zich dan ook opperbest.
De groetjes uit Tenerife.
Voor foto’s klik hiernaast op www.facebook.com/reishuis

Vulkaan El Teide

Tenerife zondag
Na de spectaculaire El Teide dag van gisteren stond vandaag een rustige dag op het programma. We gingen van de natuur genieten op het buur eiland La Gomera. Om kwart voor 8 vertrokken we van ons hotel naar de haven van Los cristianos wat slechts 5 minuten rijden was. We stelden ons op bij de ferry en konden tegen half 9 aan boord rijden. Nadat de aanwijzingen waren opgevolgd wat betreft parkeren konden we boven van het uitzicht genieten. De zee was rustig en het was helder weer. De Teide was zeer goed te zien. De overtocht duurde ongeveer 1 uur en na aankomst reden we rustig van boord. La Gomera is een groot natuurreservaat en middels diverse routes kon men het eiland ontdekken. De hoofdstad San Sebastian is tevens de havenstad waar we aanmeerden. De route leidde ons naar het ouderlijk huis van de moeder van Sebastian. De route naar toe El Cedro was bijzonder avontuurlijk. Het laatste stukje was dan ook steil, smal en donker door de begroeiing. De auto geparkeerd en volgens een mooi stukje gewandeld wat overigens ook nog behoorlijk steil was en koffie gedronken in een lokale restaurantje. Terug gelopen naar de auto’s om onze weg te vervolgens naar de branding. We moesten daarvoor dus helemaal naar beneden rijden voor dit stukje unieke uitzicht. Eerst een stuk door de mist (wolken) om vervolgens flink af te dalen. Bij aankomst stond er een harde wind maar met een prachtig uitzicht op de rotsbranding. De golven sloegen hier ook hard tegen de rotsen aan. Ook was er een groot openlucht zwembad. Na hier de nodige foto’s te hebben gemaakt reden we terug de berg op om weer richting het hoofdstadje San Sebastian te rijden. Ook nu weer omhoog via de bergwegen en weer omlaag. We waren ruim op tijd en hadden enkele uurtjes de tijd om rustig rond te lopen in dit oude stadje waar ook weer de voorbereidingen bezig waren voor het carnavals feest. Sommigen pakten een terrasje en met de heerlijke zon was dit natuurlijk goed toeven. Tegen 6 uur reden we naar de haven op een steenworp afstand en konden we tegen 7 uur inschepen in de ferry. Dit was wederom een uurtje varen om in Los cristianos te komen. De avond was verder te vrije besteding en sommigen deden de grote winkelstraat van Los cristianos aan, aan de playas de Americas. Een prachtige boulevard met winkels, bars met terrasjes en restaurants. Ook veel live muziek.
Morgen de laatste dag van onze reis en doen we de idyllische plaatsjes Masca en Garachic en de vuurtoren.

vuurtoren bij Punta Teno

Tenerife maandag
Vannacht weer heerlijk geslapen en pas rond de klok van 9 uur vertrekken vandaag. De meesten hadden weer op een goed eetadresje gegeten en waren vandaag weer heerlijk fris aan de start verschenen. Vandaag staat een mooie rit door de bergen op het programma met als eerste punt Masca. Via een klein stukje autosnelweg kwamen we al gauw op lokale wegen en soms zelfs heel lokaal en vooral smal. De bergdorpjes waar we doorheen reden waren erg rustiek. Uiteindelijk moesten we flink klimmen en de weg was ook nog erg smal, waardoor we heel goed moesten opletten . Zodra er tegenliggers kwamen moesten we echt de bochten gebruiken om elkaar te kunnen passeren. Het past allemaal prima, maar het is in zulke gevallen gewoon rustig rijden. Na de klim volgde een afdaling en kwamen we in het bergdorpje Masca terecht, wat slechts 5 jaar geleden volledig werd verwoest door brand. Het enige wat daaraan nog herinnerde waren de zwart geblakerde stammen van de palmbomen. Die overigens prima zijn hersteld. De palmhoning wordt hier op Tenerife nog gewonnen uit de palmbomen en is een lokale specialiteit. Overigens de weg naar Masca toe was door een echt tuinbouw gebied en we zagen dan ook kilometers terrassen met bananenplantages. Na de auto’s te hebben geparkeerd in Masca liepen we steil naar het dorpje omlaag om van het uitzicht te genieten. Een enorme kloof met op de achtergrond de oceaan. Er lopen hier wandelpaden richting de zee en daar kan men dan een boottaxi pakken naar Garachico. Het plaatselijke barretje zorgde voor een goed kop koffie en stukje gebak en daarna liepen we weer steil omhoog om naar het volgende punt te gaan. De Punta teno. Deze aan de uiterste west kust gelegen punt is heel bijzonder met een mooie vuurtoren. Het uitzicht is bij de teno fenomenaal. De weg er naar toe trouwens ook, die permanent eigenlijk is afgesloten. Er staat dan ook een groot bord met verboden in te rijden. Echter dit staat er alleen ter waarschuwing dat inrijden op eigen risico is. Dat bleek wel want na dit bord was het wederom klimmen via een bergweg dat op de klif was gebouwd en dus direct naast ons, naar schatting 50 tot misschien wel 80 meter diep de woeste oceaan. Prachtig uitzicht. De weg liep aan de rand en boven ons ook overhangende rotsen. Deze weg was gelukkig maar ongeveer. 2 km en de harde wind maakte het spannend. Aan het einde van de weg was het vieuwingpoint waar we niet de enige waren, alhoewel de weg ernaar toe dat wel deed vermoeden. Prachtige foto’s kunnen maken van deze unieke plek. Heerlijk uitwaaien met de harde wind maar met de zon erbij helemaal niet koud.
Dezelfde weg terug om door te rijden naar Garachico. Het kustdorpje wat aan de voet van de berg ligt en in de 17 e eeuw bedolven werd onder de lava. Het enige wat echt nog authentiek was is de oude haven wat nu een botanische tuin is en de havenpoort was nog authentiek. Het rustieke dorpje konden we op eigen gelegenheid bezoeken en afgesproken werd dat iedereen op eigen gelegenheid terug zou rijden.
Op de weg terug werd er nog even gestopt op driekwart van de berg bij een restaurant om van het uitzicht te genieten. Precies in het midden kon je Garachico zien liggen. Wat een uitzicht, genieten geblazen. Door de harde wind koos iedereen er weer voor om de auto in te stappen. Hoog in de bergen is het dus echt een stuk frisser. Ook kan het weer hier snel omslaan. Ook nu reden we af en toe in de wolken.
Vanaf Garachico reden we via Icod (waar we eerder al geweest waren bij de lavatunnel) in 1,5 uur terug via de bergen naar ons hotel. Daar kwamen we rond half 6 weer aan en was de avond ter vrije besteding. Er werd gekozen om ieder voor zich wederom de avond maaltijd te gebruiken. Een georganiseerde reis met een individueel karakter. Vandaag was onze laatste dag op Tenerife en morgen is de week helaas alweer voorbij. De week was zo snel voorbij gegaan omdat we natuurlijk ook zoveel mooie natuur hebben gezien. Tenerife heeft zo veel meer te bieden dan alleen het strand.
Morgen vertrekken we om half 9 lokale tijd richting luchthaven en checken we in en zal onze vlucht om 10.55 uur vertrekken. We komen lokale Nederlandse tijd aan om half 5 in de middag in Charleroi.

Tenerife dinsdag
Vandaag onze terugreis van Tenerife naar Nederland.
De week is voorbij gevlogen en het was tijd om weer naar huis te vliegen.
Om 8 uur werden de sleutels ingeleverd en stond iedereen al klaar. Koffers in de auto’s en met wat pas en meetwerk konden alle koffers wederom mee.
Het was erg rustig op de weg omdat het vandaag het toppunt is van de carnaval. Het was dan ook maar een kort stukje over de snelweg naar het vliegveld aeropuerte sur. We volgde netjes de borden car rental en parkeerde onze auto’s in de vakken en leverde vervolgens onze auto sleutels in bij de balie direct bij de parkeerplaatsen. Klein stukje lopen naar de vertrekhal en we konden al in de rij staan om in te checken. De check in verliep vlot en soepel. Nog even door de controle en naar de gate wat ook maar een kort stukje was. We konden tegen kwart over 10 al aan boord en het vliegtuig was een behoorlijk nieuw toestel met meer beenruimte en het nieuwe Boeing sky interior light. Het plafond licht past zich aan de omstandigheden aan en was mooi lichtblauw gekleurd.
Stipt op tijd vertrok de Boeing richting Charleroi. En landde iets eerder dan verwacht.
Koffers van de band en naar de Munckhof bus die al mooi klaar stond. De bus bracht ons eerst naar Stein om vervolgens door te rijden naar Horst en Venray. Tijdens de busrit werd er afgesproken om foto’s uit te wisselen tijdens een reünie.

Reishuis bedankt alle reizigers voor deze fantastische reis en met name groot compliment en dankwoord aan de chauffeurs!!
Ook speciale dank voor Sebastian die zijn vrije tijd opofferde om ons zijn geboorte eiland te laten zien.
Deze primeur was dan ook een belevenis en wij hopen nog meer mensen een plezier te doen met deze reis. Halverwege maart vertrekt wederom een groep samen met Paul en Sebastian en wensen hen ook heel veel (kijk) plezier. Deze groep is vol. In oktober staat dezelfde reis nogmaals gepland en daar zijn nog enkele plaatsen voor beschikbaar, alsmede de reis naar China in september doe Chi gaat begeleiden.

Nu nog de groetjes vanaf Tenerife en graag to gauw.
Foto’s zullen zsm tussen de tekst van dit verslag worden gezet en ook in de galerij. Nu nog even via www.facebook.com/reishuis