China – Mei 2011

ReishuisReisverslagen

Reisverslag China reis 1 Mei 2011
Zondag 1 Mei
Op een zonovergoten zondag vertrok onze Munckhof bus richting Venray om de eerste China reizigers op te halen, vervolgens reed de bus naar Horst wat ook een opstapplaats was om daar de reizigers op te halen. Tegen 16.45 uur reden we dan richting het vliegveld van Dusseldorf airport wat een klein uurtje rijden was.
Na een vlotte check in vertrok onze vlucht met Air China rond 20.45 uur richting Peking. Aan boord kregen we al vrij snel een maaltijd voorgeschoteld en konden we proberen te slapen wat de een makkelijker af ging dan de ander. Met weinig turbulentie; nou ja tot het laatste kwartier werd het toch een achtbaan en dat was niet echt goed voor onze magen; duurde de vlucht een kleine 10 uur en het vliegtuig van het type Airbus A330 werd door de piloot rond 12.10 lokale tijd kundig aan de grond gezet. Ruim een half uur vroeger dan gepland. Tijdsverschil met Nederland bedraagt 6 uur.
Maandag 2 Mei
Na onze landing liepen we door de douane en vervolgens naar de bagage band om onze koffers op te halen. In de aankomst hal stond onze gids Zoe al op ons te wachten en bracht ons naar de bus. Nadat onze koffers via een ander transport busje alvast naar het hotel vertrok konden wij allemaal in de bus stappen en reed onze chauffeur richting de eerste bezienswaardigheid. Onderweg introduceerde Zoe; de chauffeur, haarzelf en vertelde ze over de stad Peking. Onze eerste stop was het Olympische terrein (Olympic venue) waar we uit konden stappen en een blik konden werpen op het Olympische stadion, welke eruit ziet als een vogelnest (Bird’s nest) Dit unieke bouwwerk is een mooi stukje architectuur. Het stadion zelf staat overigens los van de stalen web constructie erom heen. Het was een architecten team uit China en Oostenrijk die tekende voor het ontwerp.
Vervolgens reed onze bus door naar een aangename verrassing namelijk de Beijing zoo, want daar werden we welkom geheten door de Panda beren die in deze zoo te vinden zijn. Het was in de zoo een drukte van belang vanwege de 1 mei viering die een dag eerder was, echter hebben veel Chinezen nog een extra dagje vrij en dat was te merken. Erg leuk om deze luie beren te zien.
Met een temperatuur van ruim 25 graden was het goed toeven. Alhoewel er wel een straffe wind stond en we begrepen dan ook meteen waarom het vliegtuig zoveel turbulentie had tijdens de landing. Onze bus bracht ons vervolgens naar het hotel welke op een super locatie ligt en op loopafstand van het plein van de Hemelse vrede.
Na het inchecken konden we ons opfrissen en spraken we af voor het diner. Het welkomstdiner was hoe kan het ook anders Roast duck dinner oftewel Peking eend diner. Waar het eigenlijk om draait is juist de huid van de eend waar de meeste smaak in zit. Deze plakjes huid die aan tafel werden gefileerd kon je in een pannenkoekje rollen met wat hoi sin saus en lente uitjes of komkommer reepjes. Smullen geblazen. Uiteraard kwam het vlees ook op tafel angevuld met andere gerechten.
Uiteindelijk konden we naar onze kamers bij terugkomst in het hotel waar we een welverdiende nachtrust mochten genieten, want moe van de lange vlucht waren we allemaal. Morgen een mooie dag waar we de meer dan 2000 jaar oude Chinese muur gaan bedwingen.
Alles is goed verlopen en aan een ieder die dit realtime reisverslag leest de groetjes uit China
Dinsdag 3 mei
Onze eerste volle dag in Peking begon vroeg omdat de wekker al om half 7 ging. Door het vroege tijdstip was het nog wel lekker rustig in de ontbijtzaal en het ontbijt liet ons dan ook goed smaken. Tegen acht uur stond iedereen fris en uitgeslapen in de lobby van het hotel te wachten en konden we instappen. Het nieuws heet van de naald werd door Chi verteld; waaronder het grote nieuws van Bin Laden wat ook hier in China groot nieuws was. Ook werden nog even de vooruitzichten mede gedeeld en we gaan in ieder geval straks naar Xian waar de vooruitzichten warm zijn namelijk tegen de 30 graden.
De chauffeurs zette koers richting de bergen waar we de Grote Chinese muur zouden gaan beklimmen, maar voordat het zover was brachten we nog eerst een bezoekje aan de parel fabriek. Daar kregen we een presentatie via een scherm en vervolgens maakten de medewerker een van de oesters open en demonstreerde hoeveel parels er wel niet in zaten. Ook legde hij uit hoe men de echte van de nepperds uit elkaar gehaald konden worden. Na deze intermezzo was het nog maar een klein stukje naar de muur en daar bleken we niet de enige te zijn. In de bus werd door onze gids uitleg gegeven over de muur en haar geschiedenis en eenmaal op de muur was het voor velen echt een unieke gebeurtenis. Alvorens daadwerkelijk de klim te maken werd er door Chi getoast op een mooie vakantie en liet de meegebrachte magnum flessen champagne zich goed smaken.
Ruim 2 uur de tijd kregen de reizigers om de klim te maken wat de een natuurlijk beter af ging dan de ander, maar over een ding was iedereen het eens. Het mooie uitzicht in combinatie met de oude historie die je bewandelt/beklimt is werkelijk uniek. Zoals de gids het vertelde volgens Mao was je pas een held nadat je de muur hebt beklommen.
Op het afgesproken tijdstip verzamelde iedereen zich en vertrokken we met de bus voor een welverdiende lunch. Deze liet ons dan ook goed smaken. Het leuke van dit eetadres was dat er tevens een demonstratie ruimte aanwezig was waar men emaille/cloisonne maakte en werd er door de lokale gids van het restaurant een toelichting gegeven.
Het volgende programma bevond zich ook vlakbij namelijk de laan der zielen. Een mooie wandeling over een 1,5 km lange laan, welke door de keizers gebruikt werden als laatste pad waarover de ziel van de overleden keizer heen werd geleid naar de keizerlijke graven. Unieke van deze laan is dat er mooi eeuwenoude stenen beelden stonde welke de bewakers symboliseren van het keizerlijke hiernamaals.
Na deze prima wandeling stond de bus alweer aan de andere kant op ons te wachten en bracht deze ons naar het shopping walhalla voor de dames, namelijk Silkstreet. Onderweg naar Silkstreet reden we langs het CCTV gebouw (Chinese staatstelevisie) welke een hele aparte vorm heeft en ook weer een zeer moderne architectonische hoogstandje is en met trots getekend door Rem Koolhaas.
Silkstreet is een gebouw waar allemaal kleine kraampjes zijn gesitueerd stonden verkopers die vloeiend Engels spreken allerlei waar te verkopen voornamelijk kleding met nepmerken. Handelen was hier het motto. Na een ruim uur hadden de meeste het wel gezien en konden we op de 6e verdieping ons tegoed doen aan het diner wat een all you can eat buffet was. Enkele van ons nog gauw even na het eten afkicken met handelen en werd er toch nog weer wat gekocht en vertrok de bus tegen 7 uur richting hotel. Daar eenmaal aangekomen kozen de meeste nog even voor een wandeling op Tiananmen street waar we de gezellige sfeer konden proeven alvorens ons bedje op te zoeken.
Morgen de verboden stad en het immense plein van de hemelse vrede. Morgen avond volgt een nachtekijk treinrit naar Xian en zal het verslag een dag later op de site te lezen zijn omdat we in de trein geen internet verbinding hebben.
Woensdag 4 mei
Vandaag ging de wekker om 7 uur en moesten we even afwijken van onze vuistregel wat betreft de koffers. Normaal gesproken zouden de koffers 3 kwartier nadat de wake up call is geweest op de gang geplaatst moeten worden, echter vandaag zouden de koffers als pakket worden verzonden naar Xian en ons nieuwe hotel aldaar, zodat de koffers al om 7.15 uur voor de hotelkamerdeur moesten staan. Ondertussen konden we ons weer tegoed doen aan het ontbijtbuffet alvorens onze lange dag zou beginnen. De bus stond al klaar zodat we onze handbagage kwijt konden want de eerste bezienswaardigheid vann vandaag was op loopafstand van ons hotel, namelijk het immense grote plein van de Hemelse vrede; Tian An Men Square. Eerst door de gloednieuwe winkelstraat waar velen van ons de avonden ervoor al de sfeer konden proeven van het lokale leven; met name uiteraard de zijstraatjes! Voorbij de winkelstraat moesten we oversteken om naar de andere kant van de weg te komen (met 6 baans wegen is een tunnel wel verstandig) en vervolgens op het plein. Daar aangekomen kregen we een toelichting van de gebouwen die op en rond het plein stonden. Na de toelichting kregen we even vrije tijd om op eigen gelegenheid naar de nationale vlag te lopen, alwaar een we een leuke groepsfoto maakten. Een van onze reizigers stond vanmorgen overigens heel vroeg op om het hijsen van de vlag mee te maken, bij zonsopgang.
Na de groepsfoto liepen we via een voetgangerstunnel naar de ingang van de verboden stad met het beroemde portret van Mao. Eenmaal binnen begon onze lange wandeling door dit enorme paleis. Bij elk belangrijk gebouw werd even stilgestaan voor een duidelijke toelichting van Zoe en Chi. Om uiteindelijk aan de noordkant bij de keizerlijke tuinen weer uit te komen. Het paleis beslaat 720.000 m2 en telt 9999 vertrekken. In totaal regeerden 14 keizers in de verboden stad welke slechts in 18 jaar is gebouwd.
Na de mooie wandeling en he onwerkelijke paleis liepen we naar de bus voor een welverdiende lunch. We kwamen min of meer net op tijd want nadat iedereen het eerste bordje had opgeschept kwamen er nog eens een aantal groepen binnen. Na de lunch reden we richting de Hutongs voor een Hutong tour waarbij we eerst ene groente en fruit markt bezochten. De vele exotische soorten fruit werden op de gevoelige plaat gezet. Vervolgens liepen we naar de riksja’s die op ons stonden te wachten en maakten we een geellige rit met de riksja door de nauwe straatje van de Hutong, wat letterlijk nauwe steegjes betekend in het Mongools. De huisjes zijn meer dan 100 jaar oud en nog in de stijl van de Ming Dynasty. Ook bezochten we een traditionele courtyard woning en kregen we van de lokale Hutong gids een toelichting.
Onze laatste bezienswaardigheid van vandaag was de tempel van de hemelse vrede waar de keizer bad tot een goede oogst en om de hemel te aanbidden.
Dit enorme houten bouwwerk is uniek en het grootste in China. Prachtig gerestaureerd en middels de bijgebouwen kon je zien hoe het gebouw in elkaar steekt.
Inmiddels was het tijd voor het diner en kregen we een heerlijke Chinese maaltijd voorgeschoteld. Rustig aan reden we na het diner richting het enorme West station van Peking. Eenmaal aangekomen namen we afscheid van de prima chauffeur en liepen we naar de softsleeper wachtruimte waar we nog wat kleine versnaperingen konden kopen om daarna naar het perron te lopen en ons te settelen in de trein. Iets wat krappe maar prima kamertjes werden al snel gevonden. De avond was nog jong en er werd gezellig gekletst onder het genot van een drankje.
Donderdag 5 Mei
Onze trein rolde rond de klok van 8 uur het station van Xian binnen, wat tevens het eindstation was. Onze nieuwe lokale gids stond ons al op te wachten en deze stelde zich in de bus netjes voor met prima Duits. Eerste halte was het hotel om ons tegoed te doen aan het ontbijt, waar we wel aan toe waren. We konden ons vervolgens opfrissen met een lekkere douche om daarna ons dagprogramma te aanvaarden.
Nu was het tijd geworden om met de bus richting het Terracotta leger te rijden wat ongeveer een uur rijden was. Onderweg deden we nog een Jade workshop aan waar we een toelichting kregen omtrent Jade, uiteraard bleef in de enorme showroom weer wat aan de vingers plakken meer ook hier moest flink gehandeld worden. Gauw zette de bus daarna koers richting terracotta leger. Net voor het terracotta museum was het tijd voor de lunch die natuurlijk alleen toegankelijk was door eerst een enorme staatswinkel te bezoeken. De lunch liet zich goed smaken alhoewel er nu wel een aantal pikante gerechten bij stonden. Uiteindelijk als laatste onderdeel het grote museum. Daar aangekomen liepen we richting een bioscoop waar een film werd gedraaid wat al meteen wat meer duidelijkheid gaf wat betreft de geschiedenis van het leger. Daarna liepen we naar het hoofdgebouw waar we een maquette zagen met het hele gebied. Uiteindelijk liepen we zo de hangar in waar de terracotta beelden stonden opgesteld. De archeologen zijn nog steeds dagelijks bezig de puzzelstukjes bloot te leggen en uiteindelijk in elkaar te zetten. Na dit enorme hangar liepen we door naar de museum shop waar een van de ontdekkers zaten om handtekeningen uit te delen, echter alleen in een boek van het terracotta leger welke natuurlijk gekocht diende te worden, ja Chinezen zijn erg commercieel. De overige gebouwen konden op eigen gelegenheid worden bezocht en als meeting point hadden we het theehuis op het terrein.
De terugrit naar het hotel verliep moeizaam door het drukke verkeer van Xian en eenmaal aangekomen bij het hotel stond het diner van vandaag al op ons te wachten. Na het diner begonnen we aan ons avond programma wat bestond uit een lichttour. Als eerste werd het grootse waterorgel van zuid oost Azië aangedaan. Op mooie klassieke westerse en Chinese muziek danste het water over de bassins. Ook de lichtshow gaf een mooi effect. Volgende halte was een plein waar de lokale bevolking heerlijk de avond vulde met gezamenlijk dansen. Ook een wandeling door de prachtig aangelegde straat waar beelden stonden van dichters en kunstenaars uit de Tang dynasty was prachtig verlicht. Als laatste een foto stop bij de stadsmuur en inmiddels was het toch wel bedtijd na deze lange dag. Morgen volgt een hogesnelheidstreinrit met een topsnelheid van 350 km per uur.
Vrijdag 6 mei
Als eerste onderdeel stond de grote moskee op het programma waar we van onze gids mevrouw Han Mei een toelichting kregen. Omdat Xian aan de zijde route ligt kwamen er veel handelaren uit het midden oosten zodat de keizer een moskee liet bouwen in Chinese stijl. Deze moskee is ruim 600 jaar oud.
Na dit bezoek bracht onze bus ons naar het gloednieuwe hogesnelheidstreinstation van Xian wat een enorme hal was en welke net was opgeleverd en een kostenplaatje had van 600 miljoen euro. De trein stond al klaar en zo konden we instappen in deze hypermoderne trein. In minder dan 2 uur bracht deze trein ons naar Luoyang wat op 380 km afstand ligt en de top van deze trein vandaag was dan ook 300 km/u. Eenmaal aangekomen op het eveneens gloednieuwe treinstation van Luoyang maakten we kennis met onze nieuwe gids heer Li. Deze gids wist precies wat we nodig hadden en dat was een zeer smaakvolle lunch. Na de lunch reden we naar de Longmen grotten waar we meer dan 100.000 boeddha beelden konden bekijken, we geloven het aantal gelijk. Deze boeddha beelden komen uit de Wei en Tang dynasty en de beelden hadden dan ook 2 verschillende kenmerken. Met name het schoonheidsideaal was belangrijk. Een dynasty vond men slanker mooier en de andere wat dikker. Ook was het grootste beeld ruim 17 meter hoog en was een vrouw, het schijnt dat het gezicht een portret is van de enige vrouwelijke keizerin die de Chinese geschiedenis rijk is. Onder haar heerschappij, bloeide de handel op en konden zelfs de vrouwen hoge bestuurlijke functies krijgen.
De mooie wandeling langs de grotten en de oever van de yi rivier, welke een zijtak is van de gele rivier was prettig maar warm met ruim 30 graden. Tegen 4 uur reden we richting ons hotel maar alvorens daar aan te komen bezochten we een knipatelier waar de dames een workshop kregen waarmee ze van een rood papiertje een mooie vlinder konden knippen…….. of iets wat er op leek??? De heren deden zich tegoed aan een drankje. Na aankomst in het hotel hadden we een vrije avond ook wat betreft diner, we konden eens zelf op avontuur. Enkele van ons dineerde in het hotel andere bij de Amerikaanse ambassade volgens vele chinezen, namelijk Mac Donalds. Ook hadden enkele van ons een massage besteld van het massage instituut. Morgen eens lekker uitslapen en vertrekken we om 9 uur.
Zaterdag 7 mei
Na het uitgebreide bezoek aan deze prachtige tempelcomplex reden we naar de lunch en die liet ons wederom goed smaken. Na de lunch was het een korte wandeling over het schoolplein waar honderden kinderen bezig waren met het beoefenen van de kung fu sport. Deze kinderen varierend tussen de 6 en 16 jaar oud zitten intern en krijgen naast kung fu training ook normaal les. Er volgde in een van de gymzalen een voorstelling van jonge tot zeer jonge kunfu specialisten. Ongekend wat die lieten zien. Na deze show reed de bus richting onze volgende halte welke een tussenstation is om de nacht door te brengen. In een prima hotel konden we ons na de busrit van 2 uur opfrissen en konden we daarna naar het diner. De rest van de avond was vrij ook omdat we morgen erg vroeg moeten opstaan om de vlucht te halen. Dus vannacht wordt het half 5 opstaan. De vlucht van 1.20 uur gaat van Zhengzhou naar Hangzhou.

Vandaag konden we een beetje uitslapen en vertrokken we pas om 9 uur, voorafgaand natuurlijk een ontbijt welke was gesitueerd op de 25e verdieping van het hotel. Na het uitchecken vertrok onze bus richting het shaolin tempel wat op ongeveer 1,5 uur rijden lag. Daar aangekomen werden we in elektro wagens naar het pagode woud gebracht om daar van de lokale gids een toelichting te krijgen. Eeuwenoude pagodes tot enkele moderne. De monikken werden na hun dood gecremeerd en onder de pagode begraven. Vervolgens liepen we naar de shaolin tempel en gaf ook daar een uitleg over deze tempel. Er stond o.a. een boom van ruim 1500 jaar oud waar kleine gaten in zaten, deze gaten kwamen doordat de monikken er dagelijks met hun vingers op sloegen om hun vingers ijzersterk te maken.

Zondag 8 mei
Vandaag ging de wekker wel erg vroeg af namelijk al om half 5, de reden was dat we een vlucht moesten halen van 7.50 uur. Nadat we onze koffers hadden ingeladen redden we in 3 kwartier naar de luchthaven van Zhengzhou. Na een zeer vlotte check in en security check konden we al snel in het vliegtuig stappen. Net voor het instappen namen sommigen nog snel een bakje koffie die wel heel eg duur was. Het vliegtuig vertrok uiteindelijk 20 minuten eerder dan gepland en de vlucht van 1.20 uur was dan ook zo voorbij. Een eenvoudig ontbijt werd in het vliegtuig geserveerd. Na de landing konden we onze koffers ophalen om vervolgens kennis te maken met onze locale reisleider dhr. Chen. Het was een kleine wandeling naar de bus, echter buiten kwam een muur van hitte op ons af. Door de hoge luchtvochtigheid van Hangzhou voelde de 29 graden aan als veel meer. Dhr. Chen en Chi vertelde over de stad Hangzhou, welke een zeer groene stad is en na een klein half uurtje rijden kwamen we ana bij onze eerste bestemming, namelijk de 6 harmonie pagoda. Deze pagoda aan de oever van de zig zag rivier gaf een prachtig uitzicht over de rivier. Door de warmte zochten we uiteindelijk al gauw de bus weer op en die bracht ons naar ons lunchadres die een overheerlijke lunch serveerde. Direct na de lunch trakteerde Chi alle moeders (en vaders ook) op een heerlijk stuk taart. Na deze traktatie bracht de chauffeur ons naar het beroemde West meer midden in Hangzou om daar een mooie boottocht te maken over dit schilderachtige meer. Dit meer in Hangzhou wordt jaarlijks bezocht door 45 miljoen toeristen voornamelijk Chinese toeristen. Nadat we weer waren uitgestapt maakten we een mooie wandeling door een van de prachtig aangelegde parken van Hangzhou direct aan het west meer. Vele bruidsparen waren bezig met het maken van foto reportages. Nu stond onze laatste halte op het programma voor vanmiddag en dat was de oude apotheek van Hangzhou waar traditionele medicijnen te krijgen was. Deze traditionele geneeskunde is in China eeuwenoud en wordt dus nog steeds toegepast. Uiteraard is de westerse geneeskunde er ook in China maar de traditionele gaat uit van het beter voorkomen dan genezen. De weg ernaar toe was door de oude historische binnenstad van Hangzhou die tegenwoordig vol staat met marktkoopwinkeltjes en lokale winkels. We kregen dan ook ruim de tijd om eens door de winkelstraat heen te lopen. Terug bij de bus reden we richting ons hotel en kregen we enkele uren de tijd om bij te komen, lekker te douchen en watt e eten op eigen gelegenheid. Om kwart voor 7 hadden we afgesproken om naar de speciale West lake show te gaan, welke een voorstelling is OP het water. De regisseur van deze show is een van de regisseurs van de openings ceremonie van de spelen van 2008. Het bleek een waar spektakel stuk. Moe maar voldaan keerden we terug naar het hotel om morgen naar de theeplantages te gaan en de bijzondere Lin Yin temple.

Maandag 9 mei
Vandaag werden we gewekt om 7.30 uur en moesten we om kwart over 8 de koffers op de gang plaatsen. Veel keus bij het ontbijt en die liet ons goed smaken. Stipt 9 uur vertrokken we richting de Lin Yin temple. Dit prachtige complex staat in China zeer bekend. Na de entrée liepen we door het park en stonden we stil bij een prachtige rots heuvel waar meer dan 400 uitgehouwde beelden te zien was, waaronder de bij ons bekende smiling boeddha. De temple zelf was groot en zeer indrukwekkend. Na dit bezoek reden we richting de theeplantages. De beroemde drakenbloesem thee was in de verschillende dynastieen hofleverancier. Deze bijzondere groene thee schijnt goed voor je gezondheid te zijn. Op de plantage kregen we een toelichting van de thee struiken en binnen kregen we een toelichting van de thee. Ook konden we natuurlijk de thee proberen. Nadat enkele van ons ook nog wat thee kochten liepen we door de thee souvenirswinkel weer naar de bus om naar ons lunchadres te rijden. De lunch was uitgebreid en er kwamen zelfs frietjes op tafel. Het was tijd voor de busrit van 3 uur naar mount Huangshan; yellow mountain. De rit door het berggebied verliep voorspoedig en halverwege werd er pause gehouden bij een tankstation voor de nodige drankjes en ijsjes. De temperatuur was vandaag weer goed hoog, zo rond de 30 graden maar met een hoge luchtvochtigheid. Eenmaal aangekomen in Huangshan stond ere en locale gids klaar voor deze gebergte Nancy en had ze voor ons het diner al geregeld. Na de check in in het prima hotel was de rest van de avond vrij.
Morgen gaan we met de kabelbaan 1800 meter omhoog om een bergwandeling te maken.
Dinsdag 10 Mei
Afgesproken was dat de wekker om 7 uur zou gaan zodat we aan ons ontbijt konden. Het prachtige hotel met ruime kamers was een verademing, echter het ontbijt was dan weer een beetje teveel op de Chinese toer. Na het ontbijt redden we in 1 uur richting de bergvoet alwaar we overstapten op de openbare bussen die ons via kronkelende bergweggetjes naar ruim 800 meter reden. Met de afgrond direct naast de weg waanden we in Oostenrijk. Het uitzicht was nu al fenomenaal. Bij de kabelbaan kregen we een VIP behandeling en hoefden we niet echt in de rij, maar via de vip ingang konden we vlot instappen in de kabelbaan waar we met 8 man tegelijk in konden. De rit met de kabelbaan duurde ruim 10 minuten en was op bepaalde plekken erg steil en diep. Bij het eindpunt begon onze wandeling door het berggebied en onderweg werd vaak gestopt om de nodige foto’s te maken. Ook werd een leuke groepsfoto gemaakt. Halverwege stond een hotel waar we onze zelf meegebrachte lunch gebruikten. Na dez break liepen we nog verder naar een hogere piek waar men wederom super uitzicht had. Het weer was perfect, niet warm niet te koud af en toe een briesje en af en toe een wolkje. Met deze omstandigheden was het perfect om de bergwandeling te maken met de vele trappen die er waren. Uiteindelijk liepen we terug naar de kabelbaan en bracht deze ons weer veilig beneden en reden we de zelfde route terug naar ons hotel. Tegen 17 uur kwamen we weer aan bij ons hotel en konden we ons opfrissen. Tegen 18 uur reden we richting het restaurant voor ons diner.
Woensdag 11 mei
Vandaag op tijd vertrokken voor de lange busreis van Yellow mountain naar Suzhou. De busrit duurde 5 uur met enkele pauzes bij enkele grote tankstations. Tegen half 2 kwamen we aan in Suzhou en werd voor de inwendige mens gezorgd. Na de smaakvolle lunch reden we in enkele minuten naar de tuinen van de meester van de netten. Deze prachtige Chinese tuin uit de 12e eeuw staan op de Unesco cultuur werelderfgoed lijst. Deze slechts 0.6 hectare tuin was erg hamonisch ingericht geheel in klassieke stijl. Tegenwoordig is het een museum en kon men de sfeer van toen proeven hoe men toen leefden. We verzamelden ons in de coffeeshop voor een lekker bakkie koffie en lipen we vervolgens terug via oude steegjes naar de bus. Inmiddels was het 4 uur en in 3 minuten reden we naar het hotel waar we vlot konden inchecken en de rest van de dag vrij hadden. Enkele van ons wilde graag zelf op avontuur met het diner en andere wilde graag georganiseerd. Het hotel had een gezellige bar waar live muziek was en omdat we de volgende dag pas om 9 uur zouden vertrekken, werd het voor sommigen van ons een latertje.
Donderdag 12 mei
Vandaag ging de wekker pas om half 8 en konden we naar een heel goed ontbijt waarbij zelfs croissantjes ons toelachtte. Om 9 ur redden we naar het waterdorpje Luzhi wat erg nostaligisch was, langs de grachten waar kleine bootjes a la Venetie voorbij vaarden liepen we naar het oude handelshuis wat nu een museum was. Oude landbouw machines zoals een houten apparaat welke het kaf van het koren scheidde. De Chinese museum de Locht zullen we maar zeggen. Na dit prachtig dorpje redden we naar de zijde fabriek in de stad waar we een mooie rondleiding kregen en een toelichting van de zijde productie. Ook zagen we hoe men de zijde dekbedden produceerde. In de grote winkel werden dan ook diverse dekens gekocht. De mode show was prima verzocht en best professioneel en de zijden kleding winkel groots. Het was tijd voor de kanaal tocht over het Keizer kanaal welke vanPeking naar Hangzhou loopt door Suzhou en een lengte heft van 1800 km. Dit kanaal is op bevel van de Keizer gemaakt voor zijn plezier tochtjes en als transport weg. Uiteindelijk vaarde de boot door een nauw zijkanaal en konden we zowat bij de mensen binnen kijken. We stapten halverwege uit om over een locale markt te lopen en onze ogen eens goed de kost te geven want wat we daar zagen was af en toe wel dierenmishandeling. Kikkers, schildpadden, eenden en kip alles levend en wel. De boot bracht ons terug naar de bus en deze bracht ons vervolgens weer naar het hotel omdat de rest van de avond vrij was. Ook het diner was vanavond op eigen gelegenheid.Morgen rijden we naar de toekomst namelijk Shanghai.
Vrijdag 13 mei
Vandaag verlaten het Venetie van China en rijden naar de toekomst, namelijk Shanghai. Het was ruim 2 uur rijden naar Pudong airport het international vlioegveld van Shanghai. Daar begon namelijk onze eerste excursie namelijk de exclusieve magnet zweeftrein. Deze trein met een topsnelheid van 430 km per uur brengt ons in slechts 8 minuten 35 km verder. Het was dan ook een belevenis op zich om hiermee vervoerd te worden.

Na deze rit bracht onze chauffeur ons naar de lunch. Na de smakelijke warme Chinese maaltijd brachten we een bezoek aan de 88e verdieping van de Jin Mao toren die ons uitzicht gaf over deze miljoenen stad. Ook het atrium in het midden van het gebouw waar je 35 verdiepingen naar beneden kon kijken was een hoogtepunt. De lift die ons in slechts 45 seconden naar deze hoogte bracht was ook al uniek. Als laatste dagonderdeel stond het Shanghai museum op ons te wachten die ons diverse kunstschatten liet zien uit het China van toen en nu. Wat is China rijk aan historie en cultuur. Op weg naar ons Holiday inn hotel konden we na een vlotte check in ons opfrissen en op eigen gelegenheid wat gebruiken want om 7 uur vertrokken we met de bus naar de lichttour op het water. De boot vaarde over de Huangpu rivier waarbij we de skyline mochten aanschouwen. De prachtige lichten van alle wolkenkrabbers waren schitterend. De energie hiervan wordt overigens door de staat betaald. Moe maar voldaan naar het hotel en hebben we Zaterdag onze laatste volle dag in China om Zondag de terug reis te aanvaarden.

Zaterdag 14 Mei
Onze laatste volle dag in China begon uiteraard met een ontbijt om daarna richting de Jade boeddha temple te rijden. Midden in de stad een kleine temple waar 2 jade boeddha figuren staat tentoongesteld. Een liggende en een zittende boeddha beelden uit Birma. Deze beelden zijn ruim 100 jaar oud evenals de tempels zijn. Ook de koikarper vijver was een bezoekje waard. We kregen na de rondleiding ruim de tijd om de temple zelf te ontdekken. Hierna reden we richting de winkelstraat van Shanghai namelijk de Nanjing road. Een 5 km lange straat met winkels en winkels en nog eens winkels. Sommigen van ons kochten nog de nodige spulletjes. De reisleiding waarschuwde wel om niet in te gaan op louche handelaren. Bij Haagen Dasz werd afgesproken om daarna door te rijden naar de Bund; de koloniale oeverpromenade aan de Huangpu rivier, We konde hier nog een mooie wandeling maken alvorens we de lunch zouden gebruiken direct aan de Bund. Het eten lie tons goed smaken en na 2 weken verveelde het nog steeds niet.

Tijd voor de Yu tuinen en de bazaar van Shanghai. Bij deze grote tuinen was het een drukte van belang en we bleven da nook als groep bijelkaar om deze te bezichtigen. Na de bezichtiging kregen we even de tijd om op eigen gelegenheid over de bazaar te lope nom daar nog wat op de kop te tikken, nu maar hopen dat onze koffers ook dicht gaan.

Onderweg naar het hotel liep het verkeer al een beetje vast waardoor we wat minder tijd dan gepland hadden om ons op te frissen. Tegen half 6 reden we naar ons afscheidsdiner waar een lekker glas rode wijn ons al prikkelden. De smakelijke maaltijd was erg goed.
Tijd voor het sluitstuk namelijk het grote acrobaten circus van Shanghai. We zaten op ons puntje van de stoel hoe de ene na de andere act voorbij kwam. In hoog tempo liet men de meest uiteenlopende stunts zien vaak zonder enig vorm van een vangnet.
Moe maar zeker voldaan keerden we terug naar ons hotel voor de laatste nacht in China. Morgen vroeg gaat de wekker om 5 uur en kunnen we om 6 uur ontbijten. Daarna vertrekken we om half 7 richting luchthaven voor onze binnenlandse vlucht naar Peking. Daarna volgt de vlucht naar Dusseldorf en is onze fantastiche reis ten einde.

Reishuis.nl bedankt de reizigers voor de geweldige reis. We hebben heel erg veel gezien en meegemaakt en gezellig was het zeker. Reishuis wenst jullie heel veel plezier met de foto’s en de mooie herinneringen.