Dinsdag 3 september
Met een lange reisdag voor de boeg vertrokken we mooi op tijd vanuit Venray via Horst richting Brussel Thalys treinstation. We hadden deze tickets geboekt omdat dit toch wel een flink bedrag scheelde op de ticket prijs. Helaas pakte het allemaal net iets anders uit, onze bus kwam vast te staan in brussel en een parade van militaire voertuigen en tanks passeerde langs met de Canadese vlag ter ere van de bevrijding. Hierdoor hadden we slechts kort de tijd om onze treintickets op te halen.
We misten onze Thalys. Middels de KLM balie op het treinstation werd alles in het werk gesteld om ons naar Schiphol te krijgen. De uiteindelijke oplossing was de trein naar Brussel airport Zaventem en daar werden we op de vlucht van KLM cityhopper naar Schiphol gevlogen.
Middels de paspoortcontrole en gauw naar de gate zouden we de vlucht gelukkig halen.
Daar stond onze laatste reizigster Pauline al ons op te wachten bij de gate.
De start van de reis was meteen al avontuurlijk maar uiteindelijk ondanks de hectiek wel gezellig.
Bij de gate kregen we nog onze instapkaarten en stapten we in onze KLM kist Boeing 777 we zaten redelijk bij elkaar en met ca 20 minuten vertraging taxieden we naar de landingsbaan.
De motoren gingen full throttle en we snelde het luchtruim in onderweg naar China.
Na een uurtje kwamen de crew rond met een flesje water en een verfrissingsdoekje om een half uur later langs te komen met de vraag chicken or beef?
De maaltijd smaakte prima zeker na al een halve dag reizen, ook het wijntje liet zich sommige goed smaken.
Met weinig turbulentie vlogen we naar China.
Woensdag 4 september
De vertraging werd onderweg goed ingehaald en landen we op Shanghai airport 10.00 uur in de ochtend lokale tijd, alwaar het in Nederland nog 04.00 ‘s nachts was.
We moesten nog door de quarantaine hal om vervolgens door de paspoort controle te gaan waar we niet de enige waren; lange rijen.
Op naar de bagageband om onze grote koffers op te halen en vervolgens door naar de exit, dachten we! Helaas de koffers waren allemaal achtergebleven in Amsterdam.
Nadat ze ons hadden geholpen werd beloofd dat de koffers de volgende dag in ons hotel zouden worden gebracht, op hoop van zegen.
Met ons handbagage liepen we naar de exit. Wat een rij mensen stond er te wachten op hun gasten en uiteraard stond daar ook onze lokale gids Jian op ons te wachten.
Nadat we kennis hadden gemaakt met onze gids liepen we richting de Maglev Magneetzweeftrein.
Met een snelheid van 301 km/h zweefden we over een magnetisch spoor. De trein zweefde in slechts 8 minutenover een traject van ca 35 km naar het eindstation. Een unieke ervaring.
Bij het eindstation moesten we nog even wachten op onze bus want ja die was natuurlijk niet zo snel.
We maakten kennis met onze chauffeur
Onze volgende stop was toch maar meteen ons hotel aangezien het regent is een bezoek aan de voet van de wolkenkrabbers vandaag geen succes. Het programma schuiven we op naar de volgende dag want daar is tijd voor. Iedereen was ook heel moe van de lange reis. In de bus vertelde Chi en gids Jian nog van alles over de stad en over China en de uitleg van de Maglev train. Magnetische tegenpolen stuwen de trein voort middels magnetische panelen op het spoor.
We reden naar ons mooie hotel in Shanghai waar we konden inchecken. Er werd met een webcam een foto van ons gemaakt en onze paspoorten moesten we inleveren waarna we die ietsje later zouden terug krijgen. Iedereen kon zich opfrissen op de kamer en een dutje doen. (lastig als je geen grote koffer hebt) Ook werden de eerste flappen getapt uit de Chinese geldautomaat.
Om 17.15 spraken we af in de lobby voor ons diner en aansluitend een facultatieve lichtrondvaart tour op de Huangpu rivier om de skyline van Shanghai te gaan aanschouwen.
Donderdag 5 september
Na een heerlijke nachtrust die we echt verdient hadden konden we aan ons heerlijk uitgebreid ontbijt. van een complete Chinese maaltijd tot gewoon westerse gerechten. Natuurlijk ontbrak er geen gebakken ei. De meeste Chinesen deden zich tegoed aan het Chinese ontbijt met noodlesoep en bijv. gekookte en gezouten eenden eieren.
Om half 9 zouden we vertrekken en reden naar de wolkenkrabbers die we gisterenavond nog hebben gezien by night. Nu dan duidelijk de architectuur te zien. De skyline is gesitueerd aan de Pudong zijde van Shanghai. Shanghai wordt door 2-en gedeeld middels de Huangpu rivier. De skyline met a zijn wolkenkrabbers is dus de Pudong zijde en de koloniale oeverpromenade is de oude zijde en heeft de naam de Bund.
Onder aan de voet maakten we de nodige selfies en zo dat de wolkenkrabbers er natuurlijk op stonden. Degene die mee wilde de toren in kon de gids volgen, we kozen de Jin Mao toren waarvan de lift ons omhoog schoten naar de 88e verdieping op zo’n 340 meter hoogte. We hadden geluk hoe zeer het bewolkt was gisteren was het vandaag vanaf de toren helder. We hadden zo wie zo geluk want de voorspelde regen bleef grotendeels vandaag weg. Wat een uitzicht op de stad en de rivier, de schepen leken wel speelgoed. Ook was vanuit de Jin mao toren de Financial tower en de Shanghai tower goed te zien. De Shanghai toren is het hoogste gebouw van China en de op een na hoogste van de wereld.
Als attractie konden we ook vanuit het midden van het gebouw in een atrium naar beneden kijken en konden we de vloer zien op de 55e verdieping. Dit was de lobby van een 5* hotel. tussen de 55e en de 85e verdieping waren de kamers gesitueerd.
Weer met beide voeten op aarde vertrokken we richting de overkant van de Huangpu rivier zoals eerder vermeld de Bund. Hier kregen we tijd om de nodige foto’s te schieten van wederom de skyline. Het was met de zon erbij inmiddels goed warm geworden en de luchtvochtigheid was ook erg hoog waardoor het al snel benauwd was.
Tijd voor de Yu tuinen en de bazaar. Middels een korte vanaf de Bund kwamen we aan bij de bazaar wat o.a. een nauw overdekt straatje was met een en al open winkeltjes of eigenlijk meer stalletjes, de airco die in elke winkel hoog stond voelde je toen we er voorbij wandelde. Ogen even toe want we moesten bij de Yu tuinen zijn.
In het grote tuin complex van ca. 4 hectare konden we goed de Chinese tuinarchitectuur zien, niet zozeer bloemen maar wel boomen en planten en veel natuursteen wat voornamelijk zoetwater stenen en mooie rotsen waren. Ook vele paviljoenen en vijvers met vee goudvissen en koikarpers die o.a. geluk en rijkdom symboliseren. De tuinen waren ca. 400 jaar oud en we zagen een Ginko boom van ook ca. 400 jaar oud. Aan het einde van de rondgang in de tuinen kregen we wat vrije tijd om zelf nog wat rond te neuzen in de tuinen of de bazaar en spraken we af bij Starbucks op het plein tegenover de ZigZag brug.
Gezamenlijk liepen we richting ons lunchadres waar een smakelijke warme rijsttafel werd geserveerd. We waren duidelijk niet de enige en toevallig zat er ook een andere Nederlandse groep te lunchen.
Na de lunch liepen we weer richting de bus om ons naar de Jade boeddha tempel te brengen op zo’n 20 minuutje rijden. Deze tempel uit ca. 1882 is helaas niet meer origineel en het huidige stamt uit 1928. Het bijzondere aan deze tempel waren de Jade boeddha figuren waarvan de staande van ca. 2 meter hoog uit een stuk en de kleine liggende boeddha. De beelden kwamen niet overheen met het beeld wat wij er van hebben, want de meeste van ons kennen alleen de smiling boeddha; de boeddha van de toekomst, maar er zijn veel boeddha’s. Het boeddhisme komt oorspronkelijk van India en werd in Azie verspreid door de monniken. Het echte Chinese geloof is met name het taoïsme. Echter veruit de meeste Chinese zijn atheist en hebben niets met boeddhisme of andere religie. Chi demonstreerde nog de nieuwe regenpijpen die er hingen. Aan een ketting hingen allemaal metalen kommetjes in de vorm van lelies en als je er een muntje ingooide rinkelde dat helemaal naar beneden. Dat had Ria wel willen filmen dus moest er weer een muntje in. Nadat die er ook in lag stond take 1 er nog niet op, gauw maakte Chi zich uit de voeten voordat er weer muntgeld in moest voor take 2, maar er waren meer vrijwilligers 🙃. Maar of het nu gelukt was 🤷🏻♂️.
We bezochten meerdere tempel hallen en Jian onze gids lichtte toe dat elke tempel net als in Europa de kerken enigszins gelijk zijn qua bouw en positie, de eerste hal stonden beelden met de bescherm boeddha de zijkanten stonden gebouwen met de volgelingen en leerlingen en de hoofdhal in het midden het enorme beeld van de grondlegger van het boeddhisme.
Tijd voor de zijde hallen waar we na een korte rit met de bus aankwamen en we van een zeer goed Duits sprekende medewerker van de zijde hallen hoe de zijde gemaakt wordt. De vlinder legt eitjes en binnen slechts enkele dagen groeien ze uit tot rupsen. de meibeer bladeren worden vervolgens door de rupsen opgevreten waardoor e groter worden en zich vervolgens gaan verpoppen en zich gaan inspinnen. Er ontstaat vervolgens een cocon die kwalitatief zeer goed is want een enkele cocon kan tot wel 1 km aan zijde draad produceren. Wat uniek is zijn de grote cocons die 2 poppen in de cocon heeft zitten, deze komen in de natuur nog maar zelden voor en worden gekweekt. De cocon is van iets mindere en ruwe kwaliteit en van deze zijde worden dekbedvullingen gemaakt. Dit werd door enkele medewerksters dan ook gedemonstreerd. Uiteindelijk kwamen we natuurlijk uit in een grote winkel waar de nodige zijde dekbedden werden aangeschaft, wat zullen we heerlijk slapen in Nederland onder een echte zijde dekbed.
Ondertussen was het ca. 17.00 uur geworden en zouden we eigenlijk naar ons hotel rijden om ons op te frissen, maar helaas warend e koffers er nog steeds niet. ook vanwege de avond spits en het feit dat we hadden gekozen voor het acrobaten circus en voorafgaand een gezamenlijk diner besloten we om direct naar ons diner te rijden. Ook nu weer een rijsttafel op tafel waarbij midden op tafel een ronddraaiend glazen plateau lag waar de gerechten op kwamen te liggen. Om de gerechten rond te laten gaan draaide we mooi aan dat plateau.
Chi nam voor een dagje afscheid om familie te bezoeken en de groep kwam onder de hoede van Jian onze gids. Na het diner volgde de acrobaten show die tijdelijk verhuist was naar een enorme tent want het ronde circus theater werd momenteel renoveert.
Een spektakel van e bovenste plank we zaten regelmatig op het puntje van de stoel. Spannende en halsbrekende toeren werden er uitgehaald.
Rond 21.15 haalde Jian ons op en bracht de bus ons naar het hotel waar helaas de koffer er nog niet waren. de koffers waren wel bevestigd onderweg middels koerier richting ons hotel.
Morgen een vroeg wake up call en verlaten we Shanghai en rijden we in ca. 3 a 4 uur afhankelijk van het steeds drukker wordende verkeer naar de stad Hangzhou. in vergelijk met Shanghai een kleine stad maar met 8 miljoen inwoners toch een middelgrote stad. De stad staat met name bekend om het West meer die o.a. op het biljet va 1 yuan staat. De stad is onder de Chinese zelf ook wereldberoemd met ca. 48 miljoen bezoekers per jaar.
Voor foto’s KLIK HIER, je komt dan op onze openbare Facebook pagina en kunt alle foto bekijken.
Vrijdag 6 september
Een vroege wake up call vandaag tis geen vakantie maar een reis merken we al.
Het ontbijt zag er weer goed uit en we konden ons weer tegoed doen aan het uitgebreide buffet.
Na het uitchecken konden we de koffers inladen en reden we richting Hangzhou. Het duurde even om de enorme stad uit te komen. Onderweg zagen we van alles voorbij komen van grote viskweek vijvers tot uitgestrekte landerijen. Ook veel spoorwegen op palen waarbij het enorme voordeel is dat er dus geen echte overwegen zijn. Onderweg nog een stop bij een tankstation voor een sanitaire stop om na 4 uur rijden aan te komen in Hangzhou. Het was alweer tijd voor de lunch, welke ons goed liet smaken na de busreis.
Na de lunch maakten we een mooie wandeling in het West lake park waarna we aan boord stapten van een rondvaart boot in Chinese stijl voor een tocht op het West meer. De weergoden waren ons goed gezind, ook voor `Hangzhou was regen voorspeld echter met de zon erbij was het prima weer, wel weer benauwd door de hoge luchtvochtigheid.
De 3 mini pagodes in het water konden we zien, deze staan op het 1 yuan biljet.
Nadat we weer aan wal waren liepen we naar de bus en die bracht ons naar het mooie en grote Lin Yin tempel complex, waar ook een mooie natuurlijk roetwand is waar bij veel boeddhistische figuren waren gesitueerd welke al honderden jaren oud waren en de voor ons smiling boeddha stond er ook. Het Lin Yin tempel is veel groter in vergelijk met de Jade boeddha tempel en is gebouwd heuvel op. We konden de diverse hallen rustig bekijken en liepen daarna terug naar de ingang. Het park is prachtig aangelegd waardoor een wandeling geen straf was.
Terug de stad in waar het verkeer een drukte van belang is reden we naar ons hotel waar we vlot konden inchecken. Onze ruime kamers waren weer van alle gemakken voorzien met wegwerp badslippers en hier in dit hotel geen regels omtrent milieu met zijn wegwerptandenborstels, wat in Shanghai al wel gold.
Jian had diner voor ons geregeld in het hotel zelf waarbij we de eerste kennismaking kregen met de Peking eend. In Peking gaan we dit nogmaals proberen en vergelijken we of die in Peking net zo lekker zal zijn.
De rest van de avond was ter vrije besteding.
Morgen starten we rond half 9 met ons programma waarbij we de thee bergen in gaan en een stevige wandeling gaan maken net buiten de stad.
Zaterdag 7 september
vandaag konden we in het Holiday inn hotel ons tegoed doen aan een erg uitgebreid ontbijt buffet wat ons goed liet smaken. Ook de ruime kamers waren prima verzorgd, dat zal straks op het cruise schip natuurlijk wel even wennen zijn aan de hutten.
Om half 9 vertrokken we richting de thee bergen. In de bus vertelde Chi nog wat laatste nieuws en enkele huishoudelijke mededelingen en had ondertussen ook iedereen kennis gemaakt met de zoon van Chi; Steven die hier in Hangzhou studeert aan de Zhejiang (provincie) university Chinese language. Steven vergezelde vandaag de gehele dag de groep.
Onze ochtend excursie was er een van het echte werken. Met an zich een fijne temperatuur maar door de luchtvochtigheid was het wel even afzien om de theebergen te beklimmen. Middels trappen en een glooiend pad wandelden we de berg op. Iedereen kon zijn eigen tempo aanhouden, zwaar was het dus wel. Mooie oude bomen en af en toe een mooi uitzicht op de stad en natuurlijk vele thee struiken. We klommen steeds hoger en uiteindelijk kwamen we bovenaan bij het rustpunt. Na even pauze liepen we middels een pad met veel trappen weer naar beneden, wie dacht dat omlaag makkelijker zou zijn dan naar beneden heeft het mis.
Tegen de middag waren we weer afgedaald en keken we terug op een prachtige wandeling door de natuur.
Tijd voor de lunch; een royaal geserveerde rijsttafel met o.a. frietjes, rijst, zeewiersoep, foe yong hai (omelet met stukjes tomaat), aubergine, kip gefrituurd en geroerbakken, bloemkool, Chinese kool en kip op een stokje. Prima gesmaakt en voldoende.
We liepen na de lunch naar de thee plantage en kregen daar van Jian een toelichting bij de thee struiken. Er vind 3x per jaar een oogst plaats en de lente oogst is de fijnste soort de meest jonge blaadjes geven de beste thee in dit drakenbron thee. Deze keizerlijke thee was in de keizerlijke tijd uitsluitend bestemd voor de keizerlijke familie en tegenwoordig alleen weggelegd voor de welgestelden. Ook kregen we te zien hoe de thee vervolgens bewerkt werd in grote wadjan pannen waarbij de eerste keer met 120 graden en de 2 x met 80 graden met de hand werden geroerbakken.
Uiteindelijk kregen we een theeproeverij van beste thee. Dit gebied is beschermd gebied en alleen thee kuit dit gebied mag drakenbronnen thee worden genoemd net zoals de beschermde wijngebieden in Frankrijk.
De thee met de meest jonge blaadjes smaakte heel anders als dat wat wij van thee kennen. Deze thee bevat anti oxidanten en zou erg goed voor het lichaam zijn. de thee blaadjes kan je dan ook gewoon eten of zelfs verwerken in bijv gerechten.
Veel helende functies voor het lichaam wat gedemonstreerd werd middels een klein proefje. Uiteraard kon je dan een busje thee kopen wat menigeen dan ook deed.
Ons laatste punt vandaag was de oude binnenstad van Hangzhou met haar eeuwenoude apotheek waar de traditionele Chinese medicijnen wordt gepraktiseerd. Chinese medicijnen zijn allemaal natuurlijk en behelst de filosofie beter voorkomen dan genezen. De apotheek was prachtige om te zien geheel in oude Chinese stijl en goed was te zien dat patiënten hun recepten konden ophalen bij de balie waar de medewerkers alle natuurlijke ingrediënten bij elkaar zochten, veel kruiden, planten en soms zelfs insecten. Ook de beroemde ginseng wortel is erg geliefd. De kruidenbuideltjes moesten dan gekookt worden en het aftreksel wordt dan gedronken wat heel erg bitter smaakt. Tegenwoordig hebben ze ook hetzelfde maar dan in pilvorm zodat ze dan makkelijker in kunt nemen.
We kregen wat vrije tijd om de omgeving te verkennen.
Nadat de bus ons had terug gebracht naar het hotel kregen we even de tijd om ons op te frissen om gezamenlijk naar het diner te lopen.
Na het diner zouden we nog even naar de supermarkt gaan om ons lunchpakketje te halen voor de volgende dag.
Zondag is een echte reisdag; we vertrekken dan ook vroeg omdat we de trein niet mogen missen. We zullen dan van ca. 08.45 tot ca. 16 uur vertoeven in de 1e klasse stoelen van de trein. Wat van alle gemakken voorzien is.
Vanaf deze plek willen we melden aan de thuisblijvers dat we het allemaal goed maken en veel lol met elkaar hebben. Vanaf morgen kan het mogelijk zijn dat het verslag vertraging oploopt ivm. trage of soms geen internet verbinding tussen de kloven van de Yangtze rivier.
Zondag 8 september
Omdat we vandaag de trein moesten halen kregen we een vroege wake up call en konden we al vanaf 6 uur ontbijten. Het was dan ook nog lekker rustig in het restaurant.
Iedereen stond netjes op tijd klaar in de lobby met de koffers, maar de chauffeur liet nog heel even op zich wachten. Uiteindelijk iedereen de koffers in de bus en reden we in 20 minuten naar het station, er was weinig verkeer omdat zondag het wat rustiger is op dit tijdstip, dat zal iets later wel anders zijn ivm. de vele toeristen die elk weekend Hangzhou aandoen.
Aangekomen bij het treinstation noord; wat het hogesnelheidstreinstation is moesten we met onze koffers diverse roltrappen op om uiteindelijk in een enorm grote en moderne vertrekhal naar onze gate, echter voordat we het gebouw konden betreden werden onze paspoorten en instapkaarten gecontroleerd. We moesten we wachten bij gate 11a. Onze trein zou om 08.44 uur vertrekken en ca. 20 minuten voorafgaand mochten we door de toegangspoortjes waar onze tickets werden geknipt en liepen we de roltrappen af naar het perron waar de D trein D2262 al klaar stond. Hangzhou is het beginpunt van deze trein dus hij was nog helemaal leeg, gelukkig konden we als groep als een van de eerste naar de trein want er liepen er nog zo’n 500 (schatting) achter ons aan, waant die moesten door elektronische poortjes.
We hadden wagon 14 wat de 1e klasse is fijn 2 stoelen naast elkaar gangpad en weer 2 stoelen, de 2e klasse zijn 3 stoelen gangpad en 2 stoelen en iets minder beenruimte. De koffers was wel even een issue die konden we moeilijk kwijt, echter een van ons kwam met het idee onder de stoel en dat was even een uitkomst. Handbagage kon in de bagagerekken boven ons en stipt op tijd vertrok onze trein weg uit Hangzhou. De topsnelheid van deze trein ligt ongeveer op 250 km/u en we zouden 15 stops krijgen en aankomsttijd was ca. 16.07 uur. Dus een echte reisdag, iedereen settelde zich ook fijn in de comfortabele stoelen. Er kon heet water getapt worden voor de koffie en thee of cup noodles. Toiletten waren schoon en een poetsdame liep continue heen en weer en zorgde dat alles schoon bleef, elk prulletje op de grond werd opgeveegd. Vele vinden ook dat het overal verrassend schoon is.
Rond 16.10 kwamen we aan op station Yichang, waar de trein 16 minuten stopte als tussenstation dus konden we op ons gemak uitstappen. We liepen gezamenlijk door de stationshal naar de exit waar je wederom je treinkaartje moest laten zien. Daar stond onze nieuwe gids al op ons te wachten die ons zou begeleiden van de trein naar het diner en vervolgens naar onze rivier cruise.
We reden naar ons diner adresje en konden genieten van wederom een rijsttafel. Na de maaltijd kregen we de gelegenheid om bij de lokale supermarkt nog wat versnaperingen te kopen of een flesje wijn voor in onze hut.
De buschauffeur bracht ons vervolgens in 1,5 uur naar de kade waar diverse cruiseschepen al klaar lagen om de gasten aan boord te verwelkomen. Na een security check waarbij onze paspoorten werden gecontroleerd konden we met een kabellift van de kade naar enkele grote drijvende pontons en liepen we naar het cruiseschip.
We konden met onze handbagage aan boord en de grote koffers werden door lopers naar de lobby en kamers gebracht.
We konden plaats nemen in het restaurant waar we de nodige toelichting kregen van onze riverguide Herbert. Vervolgens kon iedereen zijn hut opzoeken en zich gaan settelen voor 4 nachten aan boord.
Morgen gaan we als 1e excursie naar het enorme 5 kloven dam project, echter doen we dit in de middag. In de ochtend is er een facultatieve excursie mogelijk en diverse van onze reizigers gaan die ook doen. Dus ondanks dat het een cruise is toch weer vroeg uit de veren.
Fotos kunt u vinden op onze Facebook pagina of KLIK HIER
Maandag 9 september
Nadat sommigen gisteren avond nog een glaasje wijn hadden gedronken op het zonnedek zocht iedereen zijn hut op voor een goede nachtrust. Vanmorgen konden we al vroeg ontbijten want de riverguide klonk al vroeg door de speakers. Het ontbijtbuffet was wederom westers als oosters maar helaas kaas konden we niet vinden op het buffet.
Voor enkele van ons die een optionele excursies hadden geboekt was het al vroeg naar de verzamelplek om met een lokale gids die aan boord kwam de excursie te gaan doen. Het oude China van deze streek werd als in een groot open luchttheater opgevoerd. Ook een bruiloft zoals dat vroeger hier plaats vond kwam o.a. ten tonele.
De achterblijvers konden in de bar genieten van de National Geographic documentaire over de bouw van de drie kloven dam. Direct erna werd er een Amerikaanse actie film gedraaid in de cinema. Of men kon zich natuurlijk terug trekken in de kamer om uit te rusten.
Rond 12.15 uur konden we aan het lunchbuffet met allemaal Chinese gerechten en een dessert buffet. Drankjes werd geserveerd en iedereen liet zich de lunch goed smaken.
In de middag verzamelden we ons om 14 uur om de excursie naar de dam te maken. Helaas kun je de dam niet in maar wel een mooi uitzicht middels een uitkijk punt naast de dam en de sluizen wat iets hoger ligt. We deelden de excursie bus samen met een groep Zwitserse die zowel Duitstalig als Franstalig waren. We kregen onderweg naar de dam toe de nodige uitleg. Vlakbij de dam moesten we de bus verlaten om door een security checkpoint te gaan. Achter het gebouw mochten we weer instappen en reden we steil omhoog. Uiteindelijk stapten we uit bij een gebouw waar een maquette stond zodat je een indruk kreeg hoe het bouwwerk erbij stond.
Van hieruit klommen we met 3 verschillende roltrappen flink de hoogte in en kwamen we op een plein waar we goed zicht hadden op het sluizen complex en de dam zelf.
Er waren 2 sluiswegen met elk 5 sluizen die de schepen in elke sluis ca. 20 meter omhoog of omlaag bracht waarbij het hoogte verschil dus 100 meter is. Elke sluis deur weegt 400 ton en de bak beslaat 220 meter bij 35 meter en kunnen ca. 4 vrachtschepen in. Het proces van het binnen varen van de eerste sluis tot het eruit varen van de 5e sluis duurt ca. 4,5 uur. De kleinere schepen konden van de onlangs als laatste afgebouwde scheepslift gebruik maken die de schepen omhoog en omlaag vervoerd in slechts 36 minuten. De schepen varen hierin en de hele bak incl. het water wordt met contra gewichten en waterdruk omhoog en omlaag gehesen. De sluis is gratis voor de schepen de lift echter niet.
Enkele van onze groep hadden de excursie geboekt om de scheepslift te ervaren en gingen met een andere groep mee.
De dam zelf bestaat uit 3 delen, waarvan het middelste gedeelte een soort van overloop is, indien het water te hoog komt in het regenseizoen of van het smeltwater in de Himalays zet men de overloop open en wordt het overtollige water erdoorheen gelaten en onderaan middels een soort van schans de lucht in gespoten, dit principe zorgt ervoor dat het water wat met een enorme kracht naar beneden wordt gedrukt het fundament van de dam niet aantast.
Tevens zijn er onder water nog openingen die open en dicht kunnen waar de vruchtbare slib doorgelaten kan worden zodat stroomafwaarts het water ook vruchtbaar is voor de akkerbouw.
De zijkanten van de dam is ruimte voor de turbines die de stroom opwekken. Deze dam is als rechte lijn gebouwd en niet als een boog wat natuurlijk de dam sterk maakt. De reden hiervoor is dat men meer turbines kon plaatsen. Om dit op te lossen is er een gigantische hoeveelheid beton gebruikt. De fundering en onderkant van de dam is ca. 120 meter dik is terwijl de dam aan de bovenkant slechts ca. 18 meter dik is. De hoogte van de dam is 185 meter en de dam zelf is van oever tot oever 2,3 km breed. Deze plek is speciaal gekozen vanwege een gunstige ligging van een granieten eiland wat hier in de rivier lag en keihard gesteente is, ook omdat het net in een bocht ligt waar de stroming minder sterk is en was deze plek al ca. 100 jaar geleden uitgekozen.
De 32 Turbines waarvan er 6 in een heuvel naast de dam liggen wekken ca. 700 megawatt stroom op goed om o.a. de stad Shanghai van stroom te voorzien.
Nadat we met weer diverse roltrappen beneden waren konden we middels een laatste uitkijkpunt heel dicht bij de dam zijn en fotos knippen.
Terug in de bus bracht deze ons weer in ca. 40 minuten terug naar ons cruiseschip om met een washandje en kopje thee te verwelkomen. We hadden nu even een uurtje rust om rond 19 uur weer naar het diner te gaan.
Het diner bevatte weer andere gerechten waarvan sommige heerlijk en andere weer, laten we zeggen anders 🙂
De groep die de extra excursie naar de scheepslift hadden waren nog niet terug en kwamen ietsje later de eetzaal binnen.
Rond half 9 werden we verwacht in de grote zaal/bar waar we met een glaasje bubbeltjes werden verwelkomt door de kapitein tijdens het captains welcome party. De rest van de avond was het gezellig met muziek en glaasje wijn.
Morgen hebben we een excursie op een nevenrivier om te genieten van het uitzicht van de kloven. Wel een vroegertje. Het is dan ook een echte belevenis reis.
Fotos staan wederom op Facebook of KLIK HIER
Dinsdag 10 september
Middels een zacht klinkende wake up muziekje werden we gewekt en zagen we dat we inmiddels aan een ponton waren aangemeerd. We konden al om 07.00 uur gebruik maken van het buffet want om 08.05 uur werden we al verwacht op verdieping 1 bij het zwembad om over te stappen op een kleinere boot die ons op de Shennong rivier zou rondvaren.
De rondvaart zou zo’n 2 uur in beslag nemen, we vaarde onder een enorme hoge brug door wat de snelweg was tussen Shanghai en Chengdu helemaal van de oostkust naar het westen. Er naast was een brug in aanbouw voor de trein.
We vaarden de zijrivier in van de Yangtze en kwamen tussen hoge kloven in. Je kon zien dat de waterstand relatief nu laag stond want de groengrens begon ca. 15 meter boven het water. Het water op dit punt is ca. 60 meter diep en we zaten zo rond de 145 meter boven zeespiegel terwijl dit zij riviertje voordat de dam er was slechts een metertje diep was. Het is niet te bevatten hoe het water omhoog is gekomen en hoe ze nu de waterstand kunnen reguleren.
Onze lokale gidsen die ons op de boot begeleiden attendeerde ons op de bijzonderheden van deze streek en wat er nogal bijzonders was aan de kloven. Met name tussen enkele rotsspleten in en in grotten op een behoorlijke hoogte stonden op enkele houten liggende pijlers doodskisten die enkele honderden jaren oud zouden moeten zijn. Bijzonder om te zien en uitgaande van hard hout zou het zomaar kunnen. Hoe de kisten daar konden staan of hoe ze die in die tijd dat er hebben neer kunnen zetten is nog steeds een raadsel. Onderweg zagen we mooie landschappen voorbij komen met mooie bergkammen en qua dieren zagen we diverse aapjes langs de kant.
De gidsen deden hun best om iedereen van de nodige informatie te voorzien.
Terug op ons cruiseschip hadden we nog een uurtje de tijd om bij te komen van de excursie en konden we rond lunchtijd weer aanschuiven aan ons lunchbuffet wat zich erg goed liet smaken, weer anders en lekkere pikante sauzen deze keer.
De rest van de middag was ter vrije besteding en sommigen van ons hadden nog een laatste optionele excursie geboekt; een bezoek aan het heilige stadje van de witte keizerin. Er moest door de deelnemers wel geklommen worden, incl. de trappen die van de oever naar de kade en de trappen richting het stadje had een van onze deelnemers eens geteld en het bleken er ca. 1100 treden te zijn. Een goede work out dus weer. Boven op de berg kon men de kloven terug zien die ook op het biljet van 10 yuan staat.
In de bar op het grote scherm werd wederom de documentaire over de bouw van de dam gedraaid en later op de middag in de bioscoop wederom een actie film van deze keer Tom Cruise.
Tijdens ons diner moest er even besproken worden of wij als groep ook iets zouden doen met de show van vanavond, het personeel zou ook enkele leuke acts opvoeren maar aan de gasten werd ook gevraagd te participeren. Uiteindeljk had Chi ’s middags al de tekst van Tulpen uit Amsterdam uitgetypt en geprint en na het diner werd dat nog even ingestudeerd. Een van de coupletten was toch wel moeilijk en er werd democratisch besloten dat er toch een solist moest komen voor dat couplet. Wilma en Corry offerden zich op om samen dat couplet op hun zware schouders te nemen en de choreografie werd in de repetitie van 10 minuten ingestudeerd. Tijd voor de show.
We waren als 10e later bleek als 11e aan de beurt en met een georganiseerde chaos en met knikkende knieën liepen we allemaal het podium op. Na een korte introductie van Chi op het podium werd Tulpen uit Amsterdam ingezet en werd er door de zaal o.a. door een Britse groep meegezongen. Het was een succes en iedereen heeft zich geweldig vermaakt. Aan het einde van de show ging de muziekvolume wat hoger en gingen de voetjes van de vloer en de handjes in de lucht met de YMCA.
Morgen de laatste volle dag aan boord van het cruise schip en gaan we in de ochtend naar het geestenstadje Fengdu.
Woensdag 11 september
Onze laatste dag op ons cruiseschip. Wederom wakker gemaakt door een rustig muziekje. Het ontbijt buffet liet ons weer goed smaken en na het ontbijt hadden we nog even vrije tijd. Ondertussen werd op ons verzoek nogmaals de documentaire over de bouw van de 3 kloven dam getoond op het grote scherm. Om 099.15 uur was het zover en konden we van boord om het beestenstadje Fengdu te bezoeken. We liepen via een ander cruiseschip en vervolgens via pontons naar de kade. Bij de kade moesten we nog eerst flink met de trappen omhoog om bij de weg uit te komen waar electro wagens klaar stonden om ons naar de ingang te brengen.
Bij de ingang konden we kiezen om te voet of met de kabelbaan te gaan. Omdat de temperatuur flink begon te stijgen kozen we allemaal voor een enkele rit omhoog met de dichte kabelbaan en om terug naar beneden te lopen. Jeetje wat een sauna was die dichte cabine van de kabelbaan zeg, bloedheet. Eenmaal boven waren we eigenlijk ca. halverwege en liepen we met onze Duitstalige gids langzaam naar boven en onderweg kwamen we diverse tempels tegen die we allemaal rustig konden bezichtigen. Omdat we bij elke excursie als eerste van het schip mochten was het nog lekker rustig maar vanaf de berg zagen we al hordes met groepjes mensen aan komen lopen van het schip die met hun eigen gids ook het geestenstadje kwamen bezoeken.
Alle tempels waren relatief nieuw behalve de hoogte en oudste tempel. Deze tempel was nog in originele staat en hier stond dan ook de god van duivel die je in het hiernamaals naar de hel kon sturen. Kennelijk durfde ze tijdens de culturele revolutie deze tempel niet kapot te slaan en om die reden nog bewaard gebleven.
Ook een toren van het laatste blik op de wereld stond nog fier overeind en men geloofde dat daar de zielen nog een keer een blik op de wereld konden richten alvorens Petrus het oordeelde velde of men naar de hemel of hel ging en hoe men terug zou keren als dier of als mens.
Na de bezichtiging liepen we middels een weg naar beneden om weer bij de lector wagentjes uit te komen om terug naar het schip te gaan, sommigen van ons liepen de weg terug.
Terug aan boord konden we al gauw deelnemen aan het buffet en tijdens het eten vertelde Chi hoe de uitcheckprocedure zou verlopen en ivm. de drukte werd ons gevraagd onze grote koffer vanavond al op de gang te zetten zodat de koffers morgen ook als eerste van boord zouden gaan.
De rest van de middag was ter vrije besteding en konden we genieten van de rust op ons balkon en het landschap voorbij zien kabbelen.
Er werd wederom een film getoond in de cinema en rond 18.45 werden we verwacht in het restaurant voor het afscheidsdiner met een glaasje bubbeltjes. De kapitein gaf nog een speech en bedankte iedereen voor het kiezen van de Yangtze cruise.
We bleven nog heel gezellig natafelen en aan het einde van de avond werden de rekeningen betaald van de drankjes en service van de afgelopen dagen. Een mooie cruise komt ten einde en donderdag ochtend worden we vroeg van boord gehaald door een nieuwe lokale gids die ons nog een ochtend in Chongqing rondleidt. We bezoeken nog het plein van het volk en we gaan de pandaberen opzoeken in de Zoo van Chongqing. Chongqing overigens is de grootste stad van China met ruim 34 miljoen inwoners en de stadscentrum zelf ca. 9 miljoen. Incl. alle voorsteden telt Chongqing een oppervlakte van ca. 82.000 km2 in vergelijking met Nederland is het exact 2 x zo groot als geheel Nederland. Het is een echte bergstad waarvan de hoogste peil ca. 1800 meter hoog is, je zult er maar weinig fietsen zien want dat is niet te doen.
Na de Panda zoo pakken we weer de trein en reizen naar het zuiden van China en wel het karstgebergte in Guilin en Yangshuo.
Donderdag 12 september
ons laatste ontbijt aan boord van ons cruiseschip, jammer maar wel weer lekker gegeten. We namen afscheid van de altijd lachende jongedame die ons bediende en gaven haar nog een fooi, ook de kamermeisjes mochten een tip verwachten. Herbert onze riverguide kwam ook nog even afscheid nemen en ontving uit de fooipot ook een envelop. Onze lokale gids een jongedame kwam ons van boord halen om ons in Chongqing rond te leiden. Onze koffers werden naar de bus gebracht door kofferdragers met een bamboe stok waar ze aan weerszijde een koffer aan hadden hangen, wat een zware arbeid voor ze. We namen afscheid van ons cruiseschip en liepen met de gids naar de kade waar een gekoelde bus stond te wachten want wat was het warm. We moesten nog een klein rondje maken want het bleek dat onze koffers in bewaring stonden op de stoep waar het bagage bedrij zich over had ontfermd. De koffers werden ingeladen en we reden door het drukke verkeer richting het plein van het volk. Wat een drukte op straat in deze bergstad waar je bijna geen fietsen ziet omdat het gewoon te zwaar is. Veel scooters zowel elektrisch als met motor en veel Suzuki taxi’s kennelijk stond er een Suzuki fabriek in Chongqing. We liepen naar het volksplein en daar zagen we al vele groepjes mensen vaak wat ouder die aan het dansen waren, veel ouderen met (klein) kinderen maar wel allemaal zoveel mogelijk onder een van de grote bomen, want het was dus warm.
Na hier rondgekeken te hebben liepen we terug naar de bus en toen viel ons het grote glazen flat pas op dat het een parkeergarage was die volautomatisch werkt. Achter het glas zagen we keurig allemaal autos geparkeerd. Ideaal om het groeiend parkeerprobleem aan te pakken.
Onze bus bracht ons nu naar de Chongqing panda zoo daar konden we in diverse grote open verblijven de panda’s zijn. Wat een schattige beesten, ze waren vandaag niet lui want ze liepen best veel rond zodat we goed de foto’s konden schieten. We kregen hier ook nog even de tijd om de rest van de zoo te bekijken om uiteindelijk om 11 uur richting de bus te lopen en richting het treinstation te rijden. Wederom veel files maar uiteindelijk kwamen we aan bij de enorme vertrekhal van de trein, weer net een vliegveld.
Ondertussen waren de reizigers alweer wat meer gewend want de procedure om het stationsgebouw in te komen was weer hetzelfde, paspoort en treinticket laten zien dan pas het station in, zonder treinticket geen toegang tot het stationsgebouw. Vervolgens de koffers door het X-ray apparaat. We konden meteen in de rij staan want niet veel later konden we door de poortjes om met de roltrap naar het perron te gaan. Op de grond van het perron stond precies welk wagon zou stoppen en we zaten wagon 13 van de 16 echter nu wel heel druk en aangezien dit niet het beginstation was moesten we vlot instappen want hij zou slechts 4 minuten stoppen. nadat iedereen was ingestapt was het even een georganiseer om alle koffers kwijt te kunnen.
nadat we allemaal onze draai hadden gevonden verliep de reis an zich lekker snel, in 4,5 uur lieten we het landschap aan ons voorbij gaan en genoten we van de reis. In Guilin hadden we ook slechts 4 minuten om uit te stappen dus ook dat was wel even spannend.
Wat een warmte poeh kan iemand de verwarming uit zetten?
Onze Engelssprekende gids stond ons al op te wachten en liepen met hem naar de bus. In de bus vertelde hij wat over Guilin en reden we in ca. klein uurtje naar ons prachtige hotel, wauw een en al marmer wat de klok sloeg en de kamers waren mooi ruim en licht. De airco gauw aangezet en richting het hotel restaurant want in de trein hadden we geen echte lunch gehad. Het diner liet ons heerlijk samen wat waren we daar an toe.
Ondertussen probeerde iedereen contact te krijgen met thuis want er was weer wifi. Enkele bleven achter in het hotel chillen en de rest ging met Chi mee op pad richting het centrum van Guilin het voetgangers gebied met vele winkels en gezelligheid. Alleen al de weg er naar toe langs een meer waar alle bomen prachtig verlicht waren was al mooi. onder een lage brede brug door met langs ons het water mooi verlicht kwamen we al gauw bij de winkelstraat uit en wat een levendigheid we stonden midden in het lokale gebeuren wat we juist zo graag zien. we liepen gezamenlijk door de winkelstraat en stonden versteld wat er o.a. aan eten verkocht werd. Insecten en schorpioenen op een prikker heerlijke snack wie durft 😁.
uiteindelijk weer bij een ander meer aangekomen waarvan Chi wist dat er 2 prachtig verlichte pagodes stonden dus hier ook weer onze cameras in de aanslag gehad.
We kwamen aan het einde van de andere kant van de winkelstraat bij de Mac alwaar we ons trakteerde op een ijsje.
Rustig liepen we terug naar ons hotel waar een heerlijke regendouche ons stond op te wachten. Morgen wederom vroeg op voor onze Li river cruise langs de karstgebergte.
Vrijdag 13 september
Vanmorgen een heerlijk uitgebreid ontbijt met wederom verse oosterse gerechten als ook westerse. Het liet ons in ieder geval goed smaken. We stonden mooi op tijd klaar met onze koffers in de lobby waarna we deze konden inladen en reden vervolgens in een dik half uur richting de Li rivier. Na een ticket controle en de bekende wassen neus de X-ray apparaten waar onze tassen door moesten liepen we naar onze rondvaart boot en zaten we op gereserveerde plaatsen op de 2e verdieping. Al gauw vertrok onze boot over het heldere Li water richting Yangshuo en we zagen het prachtige karst landschap aan ons voorbij trekken. Velen verbleven op het zonnedek en genoten van het landschap. Het was wel behoorlijk warm buiten met ca. 34 graden en gevoelstemperatuur 42 ivm. de hoge luchtvochtigheid.
We zagen o.a. de heuvel van de 9 paarden, ik zelf zag er helaas maar 1 in met veel fantasie, sommigen zagen er meerdere echter Wilma zag er geen …. 🙂
Nog een half uurtje verder kwamen we bij het volgende geweldige uitzicht aan wat ook op het biljet van 20 yuan staat. Ook de waterbuffels hebben we voorbij zien komen. Na een tocht van ca. 4 uur kwamen we in Yangshuo aan en liepen we in de hitte via een overdekt corridor en vervolgens via de Western street naar ons hotel. Heerlijk die airco in het hotel. Omdat het al na lunchtijd was gingen we meteen aan onze lunch wat weer een complete rijsttafel was en omdat iedereen trek had was dit zeer aangenaam. Na de lunch checkte we in en fristen we ons even op om rond 15.15 uur met zijn allen samen te gaan fietsen. Het bleek een geweldige mooi fietstocht te worden al was het zweten in de warmte wel een uitdaging. Wat een plaatje tussen de rijstvelden op een mooi aangelegd pad en op de achtergrond het kasrtgebergte. Onderweg stopten we even bij hotel The Giggling tree wat voorheen van Nederlanders was. Een leuk hotelletje met enkele appartementjes en het personeel was net mooncakes aan het maken. Het vriendelijke personeel liet ons meteen proeven. Ook was er een jong Nederlands paartje mee de mooncakes aan het maken. Het was namelijk vandaag ook mid autumn festival en dat merkten we want er werd overal vuurwerk op klaarlichte dag afgestoken.
Na weer een heel stuk gefietst te hebben namen we een break bij een leuk hotelletje direct aan de rivier en dronken binnen een heerlijk koud biertje.
Terug naar de stad waar ons hotel lag was het nog eens een klein half uurtje fietsen echter dat was wel spannend tussen het drukke verkeer door, het ging verder prima.
Ondertussen werd het al wat donker en nadat we onze huurfietsen terug hadden gebracht liepen we even naar ons hotel om onze rugtassen op de kamer te leggen en liepen we gezamenlijk naar de Mac want na dagen van 2x per dag Chinese rijsttafel was het wel lekker om eens een burger met frietjes te eten. Wat een drukte op straat ivm. het nationaal festival en heel veel kinderen op straat omdat ze vandaag vrij hadden. Na het eten liepen we nog een rondje en kwamen massa’s mensen in de hoofdwinkelstraat tegen heel veel levendigheid en veel live muziek klonk uit de diverse restaurants en barretjes.
Echt een fantastische dag kwam ten einde. Morgen rijden we in 4 uur de bergen in richting de beroemde Longsheng rijstterassen.
Foto’s KLIK HIER
Zaterdag 14 september
Vandaag mochten we uitslapen want de wekker ging pas om 8 uur. Er waren in dit hotel in Yangshuo 2 soorten ontbijtbuffetten namelijk een zaal met oosterse buffet en een zaal met een westers buffet. We kozen voor het westerse ontbijt wat o.a. met een heerlijke vers gebakken omelet zich goed liet smaken.
Om 09.30 uur werden we in de lobby verwacht waarna we uitcheckten en onze koffers de bus werden ingeladen. Het was nu een 3 uur durende rit van Yangshuo naar de Longsheng mountains. Middels voornamelijk provinciale wegen door dorpjes heen en waar we het echte platteland zagen met vele oude voertuigen en landbouwvoertuigen reden we steeds verder hogerop. onderweg namen we afscheid van onze Engelstalige gids Bing en kwam onze Duitstalige nieuwe gids aan boord die ons de komende 1,5 dag zou begeleiden. De naam van de gids is Xiao en komt ook uit Guilin. We reden nog een half uur en kwamen uit bij een tankstation waar we even een sanitaire stop maakten en we voor de nodige versnaperingen zorgden.
Rond 12.30 uur kwamen we aan bij de voet van de bergen waar we over moesten stappen in een lokale bus, onze koffers bleven achter in de bus en met onze rugtas reed de lokale bus met nog eens 20 Chinesen samen met ons verder de berg op middels bergpassen en vele haarspeldbochten. Onze chauffeur en overigens alle chauffeurs hier rijden behoorlijk snel de berg op en haalden zelfs overige voertuigen in op onoverzichtelijke stukken, deze chauffeurs rijden dagelijks velen malen deze berg op en af dat ze niet anders gewend zijn, maar voor ons was het wel een spannend avontuur. Uiteindelijk kwamen we aan bij de echte ingang waar we te voet verder moesten. Helaas ondanks dat we hoger in de bergen zitten toch nog behoorlijk warm en begonnen we aan de klim naar ons hotel met onderweg een lunch bij een plaatselijk restaurant. De flinke ventilator deed goed zijn best maar doordat we in een restaurant zaten wat meer een grote veranda was met prachtig uitzicht en helemaal open was zorgde de wind ook voor wat verkoeling.
Nog een klein stukje omhoog en we kwamen aan bij ons Ping an hotel. Veel minder luxe dan we de afgelopen dagen gewend zijn maar juist dit houten hotel met mooi uitzicht en met balkon was geweldig. Ondanks het primitieve was er wel airco in de kamer en zoals we wel gewend waren met alle spulletjes die je nodig had in de badkamer voorhanden.
We konden ons heerlijk opfrissen om in de namiddag een mooie wandeling te maken tussen de rijstvelden.
Stipt half 5 vertrokken we voor onze wandeling tussen de rijstvelden, de zon was achter de wolken en de temperatuur was nu een stuk aangenamer. We moesten weer eerst even een flinke klim maken omhoog en kwamen al gauw bij enkele plekken waar we een fenomenaal uitzicht hadden op de rijstterrassen. Hier maakten we dan ook de nodige kiekjes. Weer een stukje klimmen om vervolgens door de bossen een glooiend pad ter volgen. Ook nu weer rijstterrassen overal waar je keek en veel watervalletjes. Bij een rustplekje konden we overdekt zitten waarvan de overkapping helemaal uit hout vervaardigd was. Weer een klein stukje klimmen om bij een uitkijkplatform te komen waar we een groepsfoto maakten met op de achtergrond een spectaculaire uitzicht. Inmiddels alweer tegen 18 uur en begonnen we aan de afdaling die met veel trappen flink afdaalde ineens. We kwamen na een half uur weer beneden in het dorp alwaar we een heerlijk koud pilsje konden nemen op het balkonterras. Gezellig, echter toen viel de stroom uit en je zag alle lampen van alle hotels overal waar je keek het licht uit gaan. De kaarsjes kwamen op tafel echter werd het wel steeds donkerder. Na een half uur was er gelukkig weer stroom en net toen we ons wilde opfrissen op de kamer om daarna aan het diner te gaan viel de stroom weer uit. Na 10 minuten hadden we weer stroom echter van een generator dus alleen in het restaurant en boven op de kamers nog niet. In het donker met onze zaklampjes van onze telefoon aan naar de kamer om ons even klaar te maken voor het diner.
Tijdens het diner was er dus wel licht in het restaurant en nadat we het eten op hadden had het hele dorp weer stroom, nu hopen dat er ’s nachts geen stroom onderbreking hier is. Het diner was overigens heerlijk met een rijst wat in een bamboe zat en wat gebarbecued was. Heerlijk, maar ook de andere gerechten waren overheerlijk.
Het houten hotel is erg charmant maar veel minder luxe dan we gewend waren echter in deze omgeving natuurlijk geweldig.
Morgen weer vroeg uit de veren en vertrekken we uit dit dorpje voor een wandeling naar het eeuwenoude Zhuang dorpje, later morgen rijden we naar het vliegveld van Guilin en vliegen met een binnenlandse vlucht naar Xian.
Zie foto’s op Facebook of KLIK HIER
Zondag 15 september
Heerlijk geslapen zonder stroom uitval vannacht. Een eenvoudig ontbijt werd in buffet vorm geserveerd, echter wat we nodig hadden was er en zo konden we energie tanken voor de ochtend. We vertrokken te voet met onze rugtas naar het Zhuang dorp. De wandeling begon weer met een klim om vervolgens glooiend door het landschap en bergpaden richting ons eerste rustpunt. Ondanks het vroege uur was het al wel zweten geblazen maar het uitzicht en de omgeving maakte alles goed. We wandelden door richting het dorp en al gauw liepen we er door heen en zagen we de houten huizen. Tegenwoordig zijn de huizen echter wel van beton echter met hout bekleed. Ook de ogenschijnlijke houten leuning aan de kant van het pad bleek beton te zijn echter als hout nagemaakt. Na het dorp daalde we verder af middels een nieuw aangelegde weg met aan de zijkant een houten iets hoger gelegen stoep genoten we nog van het dal en de rijstterrassen waarbij we zelfs rode rijstplanten zagen die vanuit het uitkijkpunt wel als een mooi schilderij eruit zag. menigeen zag er een draak in en een ander weer wat anders.
Onze lokale bus haalde ons om 10.30 uur op en reden we met weer diverse haarspeldbochten naar beneden. Bij het parkeerterrein stond onze bus weer op ons te wachten en na een sanitaire stop reden we in 2 uurtjes naar het vliegveld van Guilin.
Nadat we afscheid namen van de chauffeur liepen we met onze koffers naar binnen om eerst onze maagjes te vullen in een Chinees restaurant. De eerste keer dat we aan een vierkante tafel zaten zonder ronddraaiend plateau, dus we moesten de gerechten deze keer even doorgeven. Na het eten konden we onze koffers weer even ompakken omdat we door de security en onze rugtas weer even ordenen. We liepen naar de groeps incheckbalie en dat duurde wel even lang. Uiteindelijk konden we inchecken echter de koffers worden bij binnenlandse vluchten direct achter de balie gescand en Wilma en Pauline moesten hun grote koffers open maken om extra gecontroleerd te worden. Ook dat ging verder goed en konden we door de security check.
Het vliegtuig van Air China was er op tijd en we konden al gauw instappen, het bleek dat 3 van ons een business class stoel hadden gekregen en dat was dan weer een nieuwe ervaring. Met lichte turbulentie vlogen we in 2 uurtjes naar Xian. Stipt op tijd landen we dan ook in Xian maar wat een vliegveld, qua taxiën leek het wel Schiphol, we taxiede wel 15 minuten voordat we bij de gate waren.
Nadat we onze koffers hadden stond onze nieuwe gids Alina ons op te wachten en moesten we van de nieuwe terminal naar de oude lopen alwaar onze kleine bus klaar stond. De koffers werden ingeladen en in iets meer dan een uur reden we naar ons luxe hotel. Onderweg vertelde onze gids al wat over Xian en waarom het zo beroemd was al meer dan 2000 jaar. Het bleek een oude hoofdstad te zijn geweest van 13 dynastieën. Xian wordt ook wel de schatkamer van China genoemd.
Morgen gaan we naar het terracotta leger.
Maandag 16 september
De wake up call was vandaag om 7 uur en er stond een heerlijk ontbijtbuffet klaar. Ook een groep Belgen zaten in het Hotel en het was weer eens leuk om Nederlands te horen. Even wat consternatie, de dames hadden het nachtslot erop gedaan van hun hotelkamer en die was dolgedraaid dus ze konden de kamer niet uit. Na enige tijd kwam de technische dienst met de fysieke loper en na wat gewring met de loper lukte het uiteindelijk om de kamer open te krijgen. Gauw nog net even tijd voor het ontbijt. Op tijd vertrokken we richting terracottaleger wat ca. 1 uur rijden was. Onderweg vertelde onze gids veel hoe het allemaal ontstaan was. Ze kon echt veel vertellen.
Het leger is gemaakt door de 1e keizer Qin die heel sterk in het hiernamaals geloofde en een leger wilde bouwen om mee te nemen. Er is geen enkel beeld hetzelfde, niet in het gezicht of kleding of zelfs geen enkel zelfde paar schoenen. Alles was uniek. De beelden ca. 6.000 stuks in de grootste hal waren allen ca. 180 cm hoog, men denkt groter dan de mensen in die tijd in werkelijkheid waren. De bouwers 2200 jaar geleden zijn allemaal levend begraven. 1,5 km ten westen van het leger lag een enorme grafheuvel die tot op heden nog niet geopend is. Zware metalen in de grond gaven o.a. de doorslag om dit graf niet te openen. Velen nevengraven zijn wel geopend en hieruit kon men heel veel leren over hoe ze vroeger leefden en dachten. Het leger zoals het er nu bijstaat, zo is het niet gevonden. Het leger is door boerenopstanden namelijk verwoest en wat men vond in de jaren 70 waren scherven. Een archeoloog heeft er zijn levenswerk mee. Er is nog steeds een groot deel niet uitgegraven ook omdat men nog niet perfect het conserveringsmethode heeft, althans men heeft het nu wel maar is nog wel heel voorzichtig, aangezien de beelden origineel namelijk bont gekleurd waren en na blootlegging de kleur geheel is vervaagd.
Het leger staat in een enorme hangar en dat is meteen ook de vindplek. Een van de boeren die hier op zijn land boorde naar een waterput en in plaats van water kwamen er dus terracotta scherven naar boven. Vanaf 1979 is er een museum gebouwd om de opgravingen heen.
Een ander hoogtepunt waren de 2 bronzen wagen, beide waren gerestaureerd. De eerste wagen was de voorrij wagen en de 2e was de keizerlijke wagen. Deze wagens waren ook in ca. 3000 stukken gevonden en zijn geheel gerestaureerd.
Na deze indrukwekkende tour bij het terracottaleger liepen we middels een hello street met ontelbare winkeltjes en eetzaakjes naar ons restaurant. We kregen een lunch voorgeschoteld waarin o.a. noodlesoep werd geserveerd maar wel met hele lange noodles wat een uitdaging was dat.
De bus bracht ons weer naar de stad Xian in een uur en de meesten van ons deden een middagdutje in de bus, even bijkomen van alle indrukken. Onze volgende stop was een jade uitleg bij een fabriekje. Hier legde de directeur van de zaak ons uit wat nu jade exact is en een van onze reizigers; scheikundige stelde de juiste vragen. We snapten nu dat jade een kostbare steensoort is en lijkt op kristalsteen, hoe doorzichtiger, hoe harder en de kleur bepaalde de prijs. Uiteraard monde dit uit in een enorme winkel waar we onze ogen uitkeken……. naar het aantal personeelsleden, meer personeel dan klanten 🙃
Ons laatste punt van de dagexcursie was de grote Moskee. Xian is het begin/einde van de zijdestraat, hierdoor kwamen er in de Tang dynastie vele bezoekers en handelaren naar Xian, met name de moslim cultuur mixte zich in die tijd omdat de Tang dynastie de meest tolerante was voor die tijd. De keizer beval voor de bezoekers een moskee te bouwen echter wel geheel in Chinese stijl. Deze oude moskee die al meer dan 1000 jaar oud is, was de grootste van de stad. Hier konden 1000 gelovigen tegelijk bidden. De grote gebedshal die niet voor ons toegankelijk is stond op het eind richting het westen naar Mekka.
Om bij de moskee te komen moesten we door de stromende regen door de moslim wijk waar een levendige handel was met vele eetkraampjes groente en fruit winkeltjes en diverse stalletjes met allerlei lekkernijen. Varkensvlees was er niet. De moslim minderheid van voornamelijk de Hui volk kon men goed herkennen aan hun witte keppeltje en doordat het Chinese zijn met een Turks uiterlijk.
Zoals elke minderheid in China ca. 8% van de bevolking hebben geen gezinsbeperking. De Han Chinesen 92% van de bevolking is de een kind politiek versoepeld naar maximaal 2 kinderen, echter door de groeiende economie en veranderende denkwijze van de jongere generatie trouwt men veel later en aan kinderen wordt al helemaal niet gedacht.
We kozen weer voor een gezamenlijk diner en aansluitend een lichttour. Het diner was een waar banket van dim sum gerechten. Chinese tapas in stoom mandjes. Er stonden al diverse voorgerechten op het draaiplateau en er werd onbeperkt bier geschonken. Elke stoommand zaten deegtasjes in met een vulling; het leuke hiervan was dat men enigszins kon zien wat de vulling was omdat het deegvorm waarin de vulling zat de vorm had hiervan; zo was het deegtasje met een varkensvleesvulling in de vorm van een varken, de visvulling in de vorm van een vis en de eend vulling in de vorm van een eend. Je kon een eigen sausje maken van de soja saus, azijn soja en chili naar eigen smaak. Het diner smaakten ons geweldig echter sommigen moesten wel wennen aan de smaak. Bijzonder was het in ieder geval wel.
Tijd voor de lichttour, geen idee wat het inhield maar dat het bijzonder werd was iedereen achteraf het eens, wat is Xian een mooie stad by night, met vele nieuwe gebouwen geheel in de Tang dynasty stijl en geweldig verlicht. We werden afgezet bij een boulevard waar links en rechts enorme gebouwen stonden geheel in Chinese stijl prachtig verlicht, van gebouw tot vloer en de bomen waren met een speciaal lichtplan verlicht. Langs de route stonden diverse bandjes veelal studenten aan de muziek academie op een podium hun muziek en zangtalenten ten toon te spreiden. Ook leuk; diverse plekken met grote vierkante verlichte vlakken die veranderde van kleur zodra je erop stapte, het herinnerde aan de clip van Michael Jacksons Billie Jean.
Het spektakel stuk wat net nieuw was, was een enorm podium aan het einde van de boulevard met grote led schermen waar een show werd opgevoerd met led licht en panelen, laser, rook en licht, wat een spektakel. We kregen er geen genoeg van.
Nadat de bus ons had opgehaald reden we nog naar een meer waar we de oevers konden zien met overal prachtige oude en nieuwe gebouwen mooi verlicht, het was een ware lichttour. Omdat het al wat laat begon te worden en we een echte lange dag hadden gehad reden we terug naar ons hotel. De laatste versnaperingen werd er ingeslagen en een lunch gekocht bij de gemakswinkel zoals cupnoodles voor morgen in de trein. Nu konden we ons bedje gaan opzoeken.
Een prachtige dag kwam ten einde, Eigenlijk zou Xian een dag langer moeten zijn om alles rustig op ons gemak te kunnen bekijken.
Bijzonder trouwens wel was de temperatuur en de regen die Xian nu een maand in de ban houdt. normaal gesproken is het nu zeker 30 graden overdag en droog maar het regende al bijna een maand elke dag wel wat, voor ons was het een verademing. Morgen met de hogesnelheid trein de G26 met 310 km/u naar Peking oftewel zoals de Chinese uitspreken: Beijing. (Be is noord, Jing is hoofdstad; noordelijke hoofdstad en tegenwoordig de hoofdstad van het rijk van het midden of wel China)
Foto’s KLIK HIER
Dinsdag 17 september
Een vroege wake up call want we moesten de trein halen naar Xian. Fijn dat het ontbijt al vanaf 6 uur kon, we werden dan ook om 6 uur gewekt. Om 07.15 uur vertrokken we dan ook naar het gloednieuwe treinstation van Xian. Wederom een enorm groot gebouw waar we inmiddels gewend waren aan de procedure van paspoort en ticketcontrole en de veiligheidscontrol en nu werden we er wel uitgehaald want grotere spuitbussen boven de 100 ml mochten helaas niet mee. Ook een klein schaartje was uit den boze. We liepen gezamenlijk naar de gate en zagen al dat we niet de enige waren, wat een rij stond er al. We konden gelukkig als groep al iets eerder door de gate naar het perron voordat de hele rij mocht lopen. Xian was het begin station en Peking het eindstation dus dat was wel makkelijk.
Al gauw hadden we onze plekken gevonden maar de bagage was dus weer een ramp. Uiteindelijk moesten we 2 van onze banken laten draaien om ruimte voor de koffers te creëren echter hierdoor werd de beenruimte wel wat beperkter maar wel gezelliger omdat we naar elkaar toe zaten. De G26 trein bracht ons in 4,5 uur over een afstand van 1200 km naar Peking. Onderweg nog regen maar gaandeweg naar Peking werd het weer steeds beter om uiteindelijk met 25 graden en de zon uit te stappen. Iedereen stapte natuurlijk uit op het eindstation dus een drukte van belang. Onze gids stond deze keer al op ons te wachten op het perron, wat alleen in Peking dus kan.
Met onze koffers liepen we zeker nog 15 minuten naar de bus, wat een treinstation, er kwam geen eind an, iemand vroeg al of er überhaupt een uitgang was. Aangekomen bij de grote bus stapten we in en stelde onze gids zich voor en vertelde veel over de stad. Onze eerste bezichtiging was het zomerpaleis. Een enorm complex van ca. 290 hectare echter waarvan 2/3 al een kunstmatig meer was. Ook liepen we door verschillende hoven wat een regeringshof was waar de keizer zijn ministers en hoogwaardigheidsbekleders ontving en de woon residentie voor in de zomer en dan een van de hoogtepunten van het complex was de langste overdekte gang ter wereld van ca. 750 meter lang wat een vermelding heeft in het Guiness book of records. Het dak bestond geheel uit hout met prachtige originele schilderingen waarvan elk uniek waren, gelegen direct langs het meer wat voor verkoeling zorgde in de hete zomers van Peking. Het hele complex staat op het Unesco wereld erfgoed lijst. Gepensioneerde Pekingers krijgen een pass partout om alle parken te mogen bezoeken.
Uiteindelijk eindigde de bezichtiging bij het marmeren schip wat de keizer in die tijd had laten bouwen.
Tijd voor ons diner op slechts 20 minuten van het zomerpaleis. Deze keer viel het diner ietsje tegen, we hebben lekkerder gegeten de afgelopen weken. Desondanks omdat we goed trek hadden waren veel schalen leeg alleen de hele vis met kop met nogal wat graat bleef nog het meeste van staan.
De rest van de avond was ter vrije besteding en de meeste toefde even in de hotelbar of gewoon lekker op de mooie hotelkamer.
De komende 2 volle dagen gaan we Peking bewonderen waaronder het grote plein van de Hemelse vrede en de verboden stad.
Woensdag 18 september
Het aftellen was al een tijdje geleden begonnen maar nu komt het einde van de reis wel heel snel eraan. Vandaag een prachtige dag gehad in Peking met een zeldzame blauwe lucht en een hele fijne temperatuur van 25 graden.
Helaas vergat de receptie onze wake up call en uiteindelijk werd er een wake up call een half uur te laat ingezet. De meeste waren echter toch op tijd aan het ontbijt wat erg uitgebreid was met zelfs chocolade croissants.
We vertrokken om 8 uur echter om het hart van Peking te bereiken was het door de vele files toch bijna 1,5 uur. Uiteindelijk kwamen we aan bij het immense plein van de hemelse vrede. Op het plein werd, nadat Mao overleden was, een groot mausoleum gebouwd waar hij nog gebalsemd ligt. Het immense plein is 880 meter lang en 500 meter breed, ten oosten ligt het parlementsgebouw waar 10.000 volksvertegenwoordigers kunnen vergaderen, ten zuiden het mausoleum en ten westen het nationaal historisch museum. Dagelijks bezoeken er tussen de 80.000 en 100.000 mensen het plein en de verboden stad.
Middels een onderdoorgang liepen we naar het plein alwaar we de oude stadstoren/poort zagen. We liepen richting de vlag van China; waar dagelijks onder elke weersomstandigheden het hijsen en neerhalen van de vlag (wat een heel ceremonieel is) plaats vindt en ook live op tv te zien is en waar vele Chinese bezoekers op af komen. Tevens zagen we nu goed het portret van Mao hangen bij de toegangsgebouw van de verboden stad ofwel het paleis van de keizer.
Na een groepsfoto liepen we weer door een onderdoorgang naar het portret van Mao en om naar de brug te lopen. Er was al veel afgezet en op het plein waren veel voorbereidingen bezig voor de grootste festiviteiten voor 1 oktober a.s. een nationale feestdag en dit jaar de 70e verjaardag van de volksrepubliek China, exact 70 jaar geleden riep Mao op deze plek de volksrepubliek China uit.
Het hele paleis is in slechts 16 jaar gebouwd in die tijd, wat ongekend was voor die tijd. Na elke gebouw wat enorme poortgebouwen bleken kwamen we telkens op een andere groot plein en pas na 3 poorten kwamen we pas echt in het paleis van de keizer. Het complex zou ca. 9999 ruimtes moeten hebben, wij hebben ze maar niet geteld. De keizer geloofde dat er namelijk in de hemel zijn vader een paleis had met 10.000 kamers. Dus vandaar 9999. Dit cijfer mocht ook alleen de keizer gebruiken daarom is voor veel Chinesen het getal wat het meeste dichtbij ligt namelijk de 8 een geluksnummer. We kregen de tijd om elk belangrijk gebouw te bekijken en konden tevens in de woonvertrekken kijken via de ramen. Middels de keizerlijke tuinen verlieten we het keizerlijk paleis. Het paleis is gebouwd in 1422 en heel goed bewaard gebleven en staat op het Unesco wereld erfgoed lijst.
Onze bus haalde ons op en bracht ons naar een smakelijke lunch, het restaurant was naast een Starbucks gelegen en dus moest er een lekker koude frapuccino gehaald worden.
Het was tijd voor de Tempel van de Hemelse vrede. Deze lag niet ver van de verboden stad en reden er in korte tijd naar toe. We bezochten het complex wat een enorm park is en liepen door een oude authentieke overdekte gang waar veel gepensioneerde van hun vrije tijd genoten met een kaartspel of Chinees schaken.
We kwamen bij de tempel aan wat een prachtig rond bouwwerk is met 3 daken en tegenwoordig een waarmerk van de stad Peking. Het gehele gebouw ook uit ca. 1420 werd door de keizer enkele malen per jaar gebruikt om te bidden voor een goede oogst. Het gebouw was geheel uit hout zonder een spijker of schroef maar met houtverbindingen in elkaar gezet. In een van de naastgelegen gebouwen stond o.a. een doorsnede maquette zodat je kon zien hoe men het toendertijd had gebouwd.
Als laatste zouden we facultatief de hutongs tour doen met riksja’s echter doordat de ochtendrit naar het centrum te lang had geduurd waren we te laat voor de riksja dus deden we de hutong tour te voet. We bezochten de nauwe steegjes en liepen heerlijk langs het meer wat er lag. Veel jeugd op de been en genoten van de vele barretjes langs het water. Ook bezochten we een hutong woning waar we kennis maakten met een familie die er woonde. De bewoners waren inmiddels de 5e generatie die in deze patio woning woont. Het was er zeer ruim met een binnentuin en aan alle kanten vertrekken. Van buiten in de steegjes kon je niet zien dat er binnen zoveel ruimte was.
Na het familie bezoek liepen we nog door een oude winkelstraat in de hutongs en uiteindelijk haalde de bus ons op om naar een restaurant te rijden op slechts enkele minuten lopen van ons hotel. Het was een zeer goed lokaal restaurant waar ook alleen maar lokale mensen komen, geen toerist te bekennen. Dit was met recht de lekkerste rijsttafel die we de gehele reis hebben gehad volgens enkelen. Ook wel wat pittige gerechten maar allemaal heerlijk.
De rest van de avond was ter vrije besteding en die rust hadden we wel nodig, we hadden vandaag minstens 10 km lopen achter de rug.
Morgen de laatste dag en gaan we de Chinese muur bezoeken.
Donderdag 19 september
Onze laatste volle dag in Beijing was aangebroken en na ons ontbijt vertrokken we naar de Chinese muur. Helaas was Corrie ziek geworden echter ging wel mee maar bleef in de bus. Onderweg was het wel weer file zoals altijd dus de weg naar het mooiste stukje muur van Mutianyu was zeker zo’n 1,5 uur rijden, eerst in de stad toen stuk snelweg en uiteindelijk via smalle wegen naar de muur. Eenmaal aangekomen liepen we naar een lokale bus die ons iets verder de berg op bracht en van daaruit liepen we stukje steil naar de ingang. Hier schonk Chi nog een glaasje bubbeltjes in om te proosten op de goed verlopen reis. Om de muur te bereiken moesten we wel weer een steile trap op, een hele klim om de muur te zien, maar eenmaal boven was het uitzicht en het feit dat je op de muur stond wel heel bijzonder. Ook is dit deel van de muur veel en bevel rustiger dan andere delen, wat onze rotos ten goede kwam. We liepen naar wachttoren 8 en op de muur weer middels steile trappen en soms hellingen naar wachttoren 10 om daar weer af te dalen. Eenmaal beneden een fris drankje of kop koffie om vervolgens nog via de Hello street terug naar de bus te gaan, overigens wel weer de laatste souvenirs ingeslagen met stevig onderhandelen.
De bus bracht ons vervolgens weer in 1,5 uur terug naar de stad om bij het Olypisch stadion te worden afgezet. We kregen ruim de tijd om dit enorme terrein te bezichtigen. Het vogelnest werd dan natuurlijk op de gevoelige plaat vastgelegd. Ook het zwembad The Cube genoemd wordt op de foto gezet. Uiteraard mocht een groepsfoto niet ontbreken.
Ondertussen gingen Frans en Corrie naar een prove kliniek om onderzocht te worden.
Na deze bijzondere plek reden we naar het hotel om even op te frissen voordat we naar ons laatste Chinese diner gingen. In een sjiek restaurant serveerde ze ons heerlijke Peking eend waarvan de vel juist de delicatesse is. Deze met stukje komkommer en bosui wat hoisin saus en velletjes van de huid van de eend en wat bendevlees oprollen en heerlijk als voorgerecht. De eend werd aan tafel gesneden en de kok had een heel scherp mes bij en sneed alles zeer kundig. Ook werd er van het huis een rode wijn geserveerd in een prachtige karaf. Chi toosten nogmaals op de reis en het diner liet zich vervolgens goed smaken.
Na het diner bracht de bus ons weer naar ons hotel en konden we gaan inpakken want morgen vertrekken we al vroeg naar het vliegveld.
Vrijdag 20 september
Vandaag onze terugreis naar huis. Gelukkig konden Frans en Corrie me ons mee naar huis, fijn dat ze hele goede zorg hebben gehad de avond ervoor. De uitstekende reisverzekering die ze hebben heeft alles gedekt met een garantie brief naar de zorginstelling in Peking.
We konden al vroeg ontbijten zodat we een goede bodem legde voor de terugvlucht. Stipt stond iedereen klaar om de koffers in te laden en vertrokken met gids en chauffeur richting Terminal 2.
Aangekomen namen we onze koffers ter hand en namen afscheid van onze chauffeur die prima gereden had. Binnen moesten we door een eerste deur controle, waarbij je koffer met een soort van stok met een klein doekje eraan werd aangeraakt, vervolgens werd dat vrij snel geanalyseerd op explosieven residu. In de vertrekhal moesten de grote koffers door een scanner en omdat de gids niet meer verder mocht namen we hier ook afscheid van haar. Binnen moesten we inchecken om vervolgens door de normale handbagage en persoon security te gaan. Dat allemaal te hebben ondergaan konden we naar de gate en onderweg werden de laatste yuans opgemaakt. De gate was kennelijk de vaste gate van KLM want de gate wachtruimte was geheel in het teken van Nijntje, erg leuk en al een beetje het thuis gevoel.
Ruim voor we zouden vertrekken konden we al vertrekken met onze KLM Boeing 787-9 waarbij de vlucht vanuit peking 9 uur en 15 minuten duurde en die vlogen comfortabel voorbij. Met een lunch en diner aan boord was het prima uit te houden.
Na aankomst was het wel behoorlijk druk met de paspoortcontrole het leek erop alsof ze werden overvallen doordat de automatische paspoortcontrole nog in bedrijf moest worden gesteld.
Met de trein reden we vervolgens naar huis, nu we de trein in China kennen zijn die in China zelfs fijner comfortabeler en schoner ten opzichte van de NS.
Aan een prachtige mooi afwisselende reis waarbij we grote steden als natuur en een cruise hebben gezien. De eeuwenoude cultuur moderne steden en wat opvalt; overal is het schoon op straat. Onze reacties waren vaak; dit hadden we ons heel anders voor gesteld.
Voor de mensen die China nog ooit willen ontdekken; wacht niet te lang voordat China te modern is geworden en Nederland voorbij streeft.
Als reisleider en schrijver van het verslag bedank ik alle deelnemers van deze reis hartelijk voor de super gezellige reis. Ik heb van het reizen door mijn geboorteland en vooral van jullie als groep super genoten.
Bedankt!!